Gå til innhold

Tittel på besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når et par blir gravide, er da de som bestemmer hvem av foreldreparene som eventuelt blir kallende besteforeldre?

Mormor, morfar, farmor og farfar sier seg jo selv. Men veldig mange bruker bestemor og bestefar på ett av parene. (evt. på begge, men det synes jeg er tungvint, for da må en føye på "i oslo" f.eks. hvis det er der de bor)

Diskuterte dere med deres foreldre hvilken tittel de ønsket? Det kan virke som at besteforeldre er gull-tittelen. ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke besteforeldre-tittelen er den gjeveste! Mormor hoeres mye yngre ut enn bestemor, synes jeg.

Skrevet

Det... bestemmer ikke besteforeldrene det selv?

Det gjør i alle fall mine foreldre. Pappa skal ikke være farfar eller morfar, han skal være "Besten" Det besluttet han og sa fra om da jeg var ca 9 år (og ja, jeg er eldst...) Mamma skal bli mormor, og farmor. Om de ikke har ombestemt seg da, de to.

Hva sambos foreldre vil bli hetende, ja det aner jeg ikke. Nå har vi jo ingen barn, hverken i eller utenfor magen, så det haster ikke akkurat med å finne det ut :)

Forresten, min samboers farfar sa i helga at han var blitt bestefar, for første gang, han har vært farfar og morfar til de andre, men nå er han blitt bestefar. Muligens barnets mor som har bestemt det, hva vet jeg, siden han sa det på den måten.

Skrevet

Jeg synes besteforeldrene selv må få bestemme det. Kunne ikke falle meg inn å velge for dem.

Besteforeldrene mine på Pappas side har vel vært litt ekstra heldige siden Mammas foreldre er franske og vi dermed har brukt de franske ordene for bestemor og bestefar på dem, dermed kunne Pappas foreldre velge og vrake og det ble bestemor og bestefar på dem. Jeg vet Mamma ikke vil bli kaldt bestemor når vi får barn, men ellers har hun ingen ønsker foreløpig (ingen hast da, siden vi ikke har barn :ler:). I min samboers familie bruker de farmor/farfar og mormor/morfar, det har bare alltid blitt sånn.

Skrevet
Jeg synes ikke besteforeldre-tittelen er den gjeveste! Mormor hoeres mye yngre ut enn bestemor, synes jeg.

Fullstendig enig, jeg tror nok min mor, som i dag er 51, ville sette myyye mer pris på å bli mormor (eller farmor) enn bestemor, om det skulle skje i løpet av de første 10-15 årene.

Skrevet

Fullstendig enig, jeg tror nok min mor, som i dag er 51, ville sette myyye mer pris på å bli mormor (eller farmor) enn bestemor, om det skulle skje i løpet av de første 10-15 årene.

Jeg føler det helt omvendt. Mormor er en eldgammel, svakelig, hvithåret dame, mens bestemor er yngre, sprekere og mer aktiv.

• Liker 1
Skrevet

Vi har nok litt oppfatninger om dette basert på indre bilder som vil være forskjellige for forskjellige mennesker.

Selv har jeg aldrri hatt en bestemor. Mamma haded en bestemor som levde til jeg var 7 år. Hun nærmet seg da 90, og var en meget gammel dame. Mormor og farmor, ja farfar og mrfar også, de var jo ikke såååå gamle, men min oldemor, hun var en "bestemor" slik jeg ser for meg bestemødre, men altså oldemor også da :)

Antakeligvis fordi mine forelre hadde "besteforeldre", mens jeg ikke hadde det, så ble "bestemor" og "bestefar" på et vis "gammeldagse ord" og derfor meget gamle mennesker... i mitt hode :)

Gjest lilletroll
Skrevet

Vi begynte med bestemor- far på hele gjengen, men vi som foreldre styrte det etterhvert inn på bestemor og bestefar på et sted, og så ble det farmor og farfar på det andre stedet. For oss (meg og foreldrene mine) ville det være HELT unaturlig at de skulle kalles mormor og morfar, da vi ikke har brukt dette i noen generasjoner. Derfor var det selvsagt at de skulle bli bestemor og bestefar. I begynnelsen var alle besteforeldre, men det ble så forvirrende for datteren vår at vi sakte men sikkert overførte det til farmor og farfar. På min manns side er det ikke noe nytt/uvanlig med denne betegnelsen. Farmoren var farmor allerede for søskenbarna til datteren vår, mens farfaren er bestefar til søskenbarna (foreldrene til mannen er skilt). For oss er dette en grei løsning, men det var altså VI som bestemte - ikke besteforeldrene.

Skrevet (endret)

Vi brukte alltid Mormor og Farmorvarianten, og for meg er derfor Bestemor ikke naturlig. Da jeg selv fikk barn, fikk besteforeldrene velge selv. De gikk også for Mormor og Farmorvarianten. Med klar melding om at Bestemor/Bestefar hørtes så gammelt ut ;)

Blant mine venninner tror jeg det er litt blandet hva barna kaller besteforeldrene, det er mange varianter også slik som Besten, Besta, Mimmi og Mommo.

Når jeg tenker meg om, så tror jeg ikke at jeg har noe i mot å bli kalt Bestemor når den dagen kommer :ler:

Selv om det enda er mange, mange år til.

Endret av Marillia
Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men boren min har og da fikk besteforeldrene selv bestemme hva de ville kalles! Mamma følte seg for ung til å være bestemor, så hun er farmor. Pappa er ikke brors biologiske far så han går under navnet beste. Foreldrene til min brors samboer er mormor og morfar!

Når jeg en gang får barn, kommer nok mormor og morfar til å bli brukt på mine foreldre, med mindre de skulle ønske noe annet. Svigerforeldre får selv bestemme hva de vil hete..

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Mine morforeldre (kan man si det?) døde før jeg ble født, så hos oss har det vært naturlig å kalle farforeldrene for bestefar og bestemor.

Når vi har snakket om de avdøde morforeldrene, har de blitt omtalt som morfar og mormor, og siden de var døde har disse begrepene fått et mer "formelt" preg enn bestefar og bestemor.

Skrevet

Er det hos de fleste vanlig at et "besteforeldrepar" har "lik" tittel? Ikke sånn som mine foredlre, som vil bli "mormor og besten"? Mine foreldre er jo fortsatt lykkelig gift etter over 30 år, så det er ikke noe med at de har "stebesteforeldre" inne i bildet, eller ikke-biologiske foreldre på noe vis.

På min samboers side får vi jo inn en "ste-bestemor" når den tid kommer (om ikke det forholdt tar slutt da, det er ganske ferskt) som ikke er mer enn 5-6 år eldre enn oss, så jeg tviler på at hun vil kalles for noe "bestemor" i alle fall. Men, en eller annen tittel må hun få... helst ikke navnet hennes, ettersom hun heter det samme som meg.

Men... dette har vi da GOD tid på å finne utav. Det er bare det at mine foreldre altså fant ut av dette for 15 år siden (om de ikke har ombestemt seg) så jeg er vant til "langtidsplanlegging" kan man si :)

Skrevet
Er det hos de fleste vanlig at et "besteforeldrepar" har "lik" tittel?

Mine har alltid hatt lik tittel. Tror faktisk ikke jeg kjenner noen som har besteforeldre med ulik tittel.

Skrevet

Hos oss er min far morfar og mannens mor bestemor og hennes samboer bestefar. Hun ville ikke bli kalt farmor for hun syns det høres så gammelt ut. De bestemte dette selv. Hun kan kalle seg hva hun vil for meg, bare hun ikke tar mormor som er forbeholdt min mor som er død.

Skrevet

Jge vet om noen som har en "mormor og besten", men jeg kjenner bare dette EN plass, så derfor tror jeg mine foreldre er litt uvanlige i så måte.

Nå som så mange har skilt foreldre, blir det vel mange rare titler, men folk kommer vel til å tro at pappa ikke er min biologiske far da, siden han kalles "besten" sammen med mamma som er mormor, og tro at våre barn (som jeg håper vi får en gang i fremtien) har en morfar en annen plass? Kanskje pappa bør revurdere det der....

Skrevet

Dette må da besteforeldrene få velge selv, akkurat som vi selv bestemmer om vi skal være mor/mamma eller far/pappa.

Vi har en enkel familiestruktur med to par gifte foreldre og hos oss er det mormor/bestefar og farmor/farfar.

For meg er tittelen "bestemor" lite gjev, hadde to bestemødre som jeg, mye pga deres særheter, aldri hadde særlig kontakt med...........

Skrevet

Jeg begynte å bruke farmor/farfar og mormor/morfar da jenta vår ble født, for jeg føler det er de "riktige" navnene. Vi har ikke konflikter med skilte foreldre, for da synes jeg bestemor/far kan brukes på de som er "uekte".

Men svigers er vant med å være bestemor og bestefar til alle andre barnebarn, og det har de vært i 16 år, så de bruker sjelden farmor/farfar. Det er det samme for meg, så jenta vår får bruke hva hun vil når hun begynner å prate.

Tror ikke det er noe tap for mine foreldre å ikke bli kalt besteforeldre. De har mer problemer med å la være å si farmor og farfar for det har de vært i 15 år. ;)

Malama; jeg kaller morfar for bestefar eller besta selv om jeg sier mormor og han er min biologiske morfar. Alle vi barnebarn på den siden har kalt ham det samme, så du er ikke alene om å ha ulik "tittel".

Hilsen Lille meg

Skrevet

Da jeg gikk gravid ønsket pappa å bli kalt bestefar. Og svigermor ville absolutt være bestemor.

Derfor skar vi tvers igjennom, og kalte de farmor/farfar, mormor/morfar.

Vi foreldre er BESTE mor og den BESTE faren : )

Skrevet
Jeg begynte å bruke farmor/farfar og mormor/morfar da jenta vår ble født, for jeg føler det er de "riktige" navnene. Vi har ikke konflikter med skilte foreldre, for da synes jeg bestemor/far kan brukes på de som er "uekte".

Men svigers er vant med å være bestemor og bestefar til alle andre barnebarn, og det har de vært i 16 år, så de bruker sjelden farmor/farfar. Det er det samme for meg, så jenta vår får bruke hva hun vil når hun begynner å prate.

Tror ikke det er noe tap for mine foreldre å ikke bli kalt besteforeldre. De har mer problemer med å la være å si farmor og farfar for det har de vært i 15 år. ;)

Malama; jeg kaller morfar for bestefar eller besta selv om jeg sier mormor og han er min biologiske morfar. Alle vi barnebarn på den siden har kalt ham det samme, så du er ikke alene om å ha ulik "tittel".

Hilsen Lille meg

:klø: Ja, det var komplisert!

Skrevet

For et foreldrepar med både jente og guttebarn er det enklest med bestemor/far syns jeg. Pappa har flere søstre og det var mye forvirring når vi var små, for jeg snakket om farmor, og søskenbarnene mine om mormor. Der hadde det vært enklere å kalle pappas mor for bestemor. Mamma har kun ei søster, så hennes mor er mormor for alle barnebarna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...