Gå til innhold

Sa opp jobben - hva si til kolleger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sa opp jobben min fordi arbeidsgiveren min oppfordret meg til dette etter jeg fortalte jeg var gravid. 

Hva bør jeg si når jeg evt møter gamle kolleger? Da det ikke var jeg som i utgangspunktet ønsket å slutte, men ble presset til det av arbeidsgiver? Ønsker ikke å framstå smålig ved å skylde på arbeidsgiver heller, men det er jo sannheten for grunnen til at jeg plutselig forsvant.

Hva ville dere sagt?

Anonymkode: 0770f...b77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du oppfattet at jobben var uforenlig med å være småbarnsmor, så derfor sa du opp i enighet med arbeidsgiver for at arbeidsgiver skulle kunne satse på mer fleksible arbeidstakere? Det skaper jo bare fordommer mot småbarnsforeldre da men. 🤷‍♀️

Skjønner ikke hvorfor du ikke bare kan være ærlig - men på en fair måte. 

Anonymkode: 2783c...f4c

Skrevet

Her ville jeg slengt så mye dritt jeg bare orket om gammel arbeidsgiver. For de har faktisk ikke LOV til å be deg si opp fordi du er gravid!! Hvis du har en jobb som ikke er forenlig med graviditet, f.eks er utsatt for vold eller farlige kjemikalier har du rett på svangerskapspenger. Du har jo mistet masse rettigheter og penger ved å bli arbeidsledig, dette kommer til å gå utover hvor mye foreldrepenger du får etter at barnet er født.

Anonymkode: 76b30...46c

• Liker 15
  • Nyttig 10
Skrevet

Vær ærlig om at arbeidsgiver oppfordret deg til å si opp pga graviditet. Det trengs ikke noen ytterligere forklaring enn det. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Jeg hadde sagt, at jeg ble tvunget til å si opp grunnet graviditet. 

Skrevet

Der har du en sak som en arbeidsrettsadvokat kan hjelpe deg med.

Ikke la ham slippe unna med dette 

Anonymkode: cc008...74c

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Må bare oppklare. Det var ikke pga graviditet at arbeidsgiver ba meg si opp. Men det var etter at jeg fortalte jeg var gravid at jeg fikk beskjed om å bytte jobb.

Jeg har sagt opp og lurer på hva jeg skal si når jeg møter gamle kolleger. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må bare oppklare. Det var ikke pga graviditet at arbeidsgiver ba meg si opp. Men det var etter at jeg fortalte jeg var gravid at jeg fikk beskjed om å bytte jobb.

TS

Men likevel... Hadde du gjort noe galt? Ble du kompensert på noen måte for å si opp selv? Det er jo en utrolig dårlig deal for deg å si opp jobben selv, med mindre du hadde lyst til det og hadde en annen jobb klar.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det var etter at jeg fortalte jeg var gravid at jeg fikk beskjed om å bytte jobb

Lovstridig uansett og her har du en sak.

Anonymkode: cc008...74c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hæ? Hva jobber du med siden sjefen ber deg si opp??! Han har vel ikke rett til å gjøre det. 

Anonymkode: 4cccd...1ea

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor i all verden sa du opp? Det må man aldri gjøre med mindre man har en annen jobb å gå til.

Arbeidskjøper har brutt loven her, garantert.

Anonymkode: ef511...e65

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS

Vet du selv hvorfor du ble bedt om å bytte jobb da?

Anonymkode: ba7c3...b48

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men likevel... Hadde du gjort noe galt? Ble du kompensert på noen måte for å si opp selv? Det er jo en utrolig dårlig deal for deg å si opp jobben selv, med mindre du hadde lyst til det og hadde en annen jobb klar.

Fikk bare beskjed om at jeg ikke gjorde en god nok jobb. 

Jeg lurer på hva jeg skal si til kolleger.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS

Dette er ikke greit i det hele tatt! Har du fått advarsler tidligere? Var du fast ansatt? Du bør absolutt få en arbeidsrettsadvokat til å se på saken, du har jo sannsynligvis tapt penger her.

Og når det gjelder kolleger - denne arbeidsgiveren høres så useriøs og bedriten ut at du får si som sant er, du fikk beskjed om å si opp mot din egen vilje. Tidligere kolleger kan få høre det akkurat som det er, du skylder denne arbeidsgiveren INGENTING. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette er ikke greit i det hele tatt! Har du fått advarsler tidligere? Var du fast ansatt? Du bør absolutt få en arbeidsrettsadvokat til å se på saken, du har jo sannsynligvis tapt penger her.

Og når det gjelder kolleger - denne arbeidsgiveren høres så useriøs og bedriten ut at du får si som sant er, du fikk beskjed om å si opp mot din egen vilje. Tidligere kolleger kan få høre det akkurat som det er, du skylder denne arbeidsgiveren INGENTING. 

Har ikke fått noen advarsler tidligere.

Da sier jeg som det er.

TS

Skrevet

Det er så mange ting her som er helt feil. 

Hvis arbeidsgiver mener du ikke gjør en bra nok jobb så må han forklare deg hva han forventer. Så må du evt få en advarsel før han i det hele tatt kan vurdere å si deg opp. 

Ba han deg bare om å si opp fordi du gjorde en dårlig jobb i samme møte som du fortalte at du var gravid? 

Hvis du er fagorganisert bør du ta kontakt med organisasjonen din, kanskje de kan hjelpe. 

Har du fått ny jobb? Eller er du nå arbeidsledig? Dette kan få betydning for foreldrepengene. 

Jeg hadde aldri i livet vært lojal mot en slik arbeidsgiver. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis man ikke har ny jobb å gå til umiddelbart så mister man mange uker med dagpenger når man sier opp. 12 ukers karantene.

Anonymkode: ef511...e65

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager sa du opp jobben din når du er gravid? :klo: 

Dersom det faktisk er slik at du ikke ytte som forventet i jobben, og alt av opplæringstiltak fra arbeidsgiver var forsøkt uten hell, så burde du jo bare ha blitt i jobben til du gikk ut i permisjon, og funnet deg noe nytt til etter permisjonens utløp. Dersom du ikke har jobb får du jo heller ikke foreldrepenger.

Anonymkode: 35245...752

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

TS

Har du kanskje vært for mye borte fra jobben de siste åra? 

Anonymkode: 5b92b...cbd

Skrevet

Her er faktisk ikke det største problemet hva du skal si til kollegaer, men at du muligens har satt deg i en posisjon at du mister rettigheter - for at du sa opp uten å gå til en ny umiddelbart. Om det er tilfelle, men det sier du ingenting om.

Anonymkode: 39d33...dc4

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...