AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #1 Skrevet 22. august 2022 Jeg har levd med lån under 500.000kr i mange år og skal nå kjøpe stor enebolig sammen med kjæresten. Vet at jeg har hatt lite lån til nå, men er så usikker på hva som er «mye» lån. Banken sier at vi fint kan låne 5,5, og boligen skal vi kjøpe i et attraktivt område som kommer til å øke i verdi. Likevel syntes jeg det er «skummelt» med et så høyt lån. Har EK på ca 6 mill til sammen. Hva har dere andre med inntekt på over 1.2 mill og flere barn? Anonymkode: 4f8df...2e8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #2 Skrevet 22. august 2022 Gjennomsnittslånet til et par med to barn er på 3,5 millioner - så dette vil være litt i overkant av normalen, men ikke helt spinnvilt. Anonymkode: 6e274...05d 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #3 Skrevet 22. august 2022 Tjener 600 000 og er alene med et lån på 4 mill. Dog ingen barn eller bil. Det må til for å få levelig størrelse på ei leilighet i Oslo. Går helt fint Anonymkode: 50538...0bc 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #4 Skrevet 22. august 2022 Det er mye hvis man er alene. Jeg filk startlån på 1.8 1.5 i lån, og resten pluss dokumentavgifter som tilskudd. Har du jobb, er ikke 2 mill på hver så ille. Men på teygd er det grusomt. Skulle gjerne hatt leilighetskjøpet ugjort for å si det sånn. Anonymkode: 15ea1...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 Vi har to barn og tjener ca 1,2 til sammen. Vi har boliglån på 2 millioner. I tillegg har vi ca 100 000 kroner i billån og jeg har 90 000 i studielån. I utgangspunktet kunne vi ønsket oss større bolig, men samtidig er det veldig godt å ikke ha høyere gjeldsgrad så enn så lenge vurderer vi fordelene med lite lån som bedre enn fordelene ved større bolig. (Vi bor i rekkehus på ca 100 kvm.) Anonymkode: 654ed...c7c 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 Det er over 3 ganger inntekten deres. Jeg ville aldri tatt opp så mye lån. Jeg hadde ikke vært komfortabel med det. Vi valgte heller å kjøpe noe litt rimeligere og spare litt lengre, for å ikke måtte tenke på renteøkning og slikt. Anonymkode: 419e3...c8d 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Vi hadde 4 mill i lån. Huset har en større verdi. Vi tjente på daværende tid ca 1,2 mill. Lånet var uproblematisk for oss. Anonymkode: f92a4...ade 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 Vi tjener en del mer enn dere til sammen, og har et lån på 8 mill (dog to enheter). Føler ikke vi har utfordringer med og betale, nå eller med renteøkning. Hvis dette er drømmeboligen, sett dere ned, lag et budsjett, ta med alt av gjeld- inkludert fx en økning til 6%- forsikringer, strøm, kommunale avgifter. Og se hva dere sitter igjen med. For min del, er det veldig vanskelig og si noe om et lån passer eller ikke, før man vet hva man bruker penger på. Kan være dere bruker 2000kr på kaffe og streaming i måneden, som kunne vært med på og betale ned et lån, helt uten problem. Anonymkode: 61acc...07b 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er over 3 ganger inntekten deres. Jeg ville aldri tatt opp så mye lån. Jeg hadde ikke vært komfortabel med det. Vi valgte heller å kjøpe noe litt rimeligere og spare litt lengre, for å ikke måtte tenke på renteøkning og slikt. Anonymkode: 419e3...c8d Hvorfor ikke? Man kan jo i verste fall selge og kjøpe litt mindre hvis renta stiger altfor mye, men litt stigning tåler man jo. 3x inntekt er jo absolutt ikke høyt lån, særlig ikke når man har så mye EK. Dersom boligen faller mye i pris vil også mindre boliger falle tilsvarende. Hva er faren her? (Om du sier at det er kjipt å måtte flytte - så må man jo enda sikrere flytte dersom man kjøper rimeligere først for å spare) Anonymkode: a7dad...34d 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke? Man kan jo i verste fall selge og kjøpe litt mindre hvis renta stiger altfor mye, men litt stigning tåler man jo. 3x inntekt er jo absolutt ikke høyt lån, særlig ikke når man har så mye EK. Dersom boligen faller mye i pris vil også mindre boliger falle tilsvarende. Hva er faren her? (Om du sier at det er kjipt å måtte flytte - så må man jo enda sikrere flytte dersom man kjøper rimeligere først for å spare) Anonymkode: a7dad...34d Nei, det må man ikke. Man MÅ ikke ha gedigent hus med seks soverom, dobbeltgarasje, utendørsbasseng, osv Vi har et hus vi tenker bo i for resten av livet. Vi kunne tatt mer lån, og kjøpt et enda større hus, så vi hadde hatt både hjemmekontor og separat gjesterom, men nå har vi altså kjøpt et hvor vi har sovesofa på hjemmekontoret, og har de i ett og samme rom. Noe som fungerer utmerket, ingen grunn til å flytte for det.. Vi kunne fått et større hus om vi lånte mer, men det huset vi har er helt fin størrelse på, vi trenger ikke flytte til noe større. Vi kjøpte et hus som ikke var nyoppusset, og hadde behov for renovering på sikt. Da sparer vi opp til renoveringen, i stedet for å kjøpe et dyrt nyoppusset hus hvor vi hadde måttet låne mer i stedet. Å kjøpe rimelig, betyr ikke at man kjøper noe som egentlig ikke er godt nok. Vi har fremdeles fire soverom, to stuer, to fulle bad, dobbeltgarasje, stor hage, knallbeliggenhet, osv. Men vi kunne altså fått ENDA større hus (større enn vi strengt tatt trenger), nyoppusset, osv, om vi lånte mer. Men vi valgte å la være. Det er ikke "bare" å selge igjen om renten stiger. Om man har kjøpt et veldig fancy hus, er det gjerne tungsolgt om renten plutselig blir høy, siden folk da gjerne er redd for å spante på seg luksusboliger. Anonymkode: 419e3...c8d 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 Kommer helt ann på hva dere vurderer som viktig for dere. For oss var det viktigste av alt å ha en stor, trygg base som hjem. Så da mine besteforeldres hus ble solgt (selve drømmehuset over alle drømmehus) visste vi at det måtte bli vårt. Ellers i ganske lik situasjon som dere med at vi har 1,2 mill inntekt, fått tilbud om 5,5 lån fra banken, hadde 4 mill i EK. Vi har da endt opp med 5 mill i lån. Men for oss var hjemmet viktigst. Utenlandsferier drar vi nesten ikke på uansett. Langt mer glade i teltturer i skog og mark uansett. For oss var det absolutt verdt det. Anonymkode: c4896...6d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har levd med lån under 500.000kr i mange år og skal nå kjøpe stor enebolig sammen med kjæresten. Vet at jeg har hatt lite lån til nå, men er så usikker på hva som er «mye» lån. Banken sier at vi fint kan låne 5,5, og boligen skal vi kjøpe i et attraktivt område som kommer til å øke i verdi. Likevel syntes jeg det er «skummelt» med et så høyt lån. Har EK på ca 6 mill til sammen. Hva har dere andre med inntekt på over 1.2 mill og flere barn? Anonymkode: 4f8df...2e8 Hvorfor låne når dere har så mye EK da? Anonymkode: 75f58...de5 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Hva sitter dere igjen med etter lånet, og får dere livet dere ønsker eller bor dere dere ihjel? Husk rentestigning og at alt blir dyrere. Regn skikkelig på det. Her har vi ca samme inntekt, men var ikke komfortable med så høyt lån så vi fant noe rimeligere. Veldig glad for det idag, bruker heller ekstra på å betale ned lånet raskere. Anonymkode: ca0e8...abd 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 Inntekt på rundt 1,550 mill (kommer til å gå ned til rundt 1,3 mill) og vi har ca 4,7 mill i lån nå og kommer til å ha rundt 6 mill i lån når vi tar over det nye huset. Verdien er rundt 8,2 mill samt at vi har hytte uten ngjeld til rundt 2 mill (denne har også relativt faste utleieinntekter). Snart 3 barn. Går helt fint 😊 Tenker dere skal sløse ganske mye om det ikke skulle gå greit med 4 mill i lån. Anonymkode: f9194...f29 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 Jeg har 4mil alene i lån. Det får helt fint, og leiligheten er jo verdt mye mer. Anonymkode: e7384...192
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor låne når dere har så mye EK da? Anonymkode: 75f58...de5 De skal sikkert kjøpe hus til 12 mill. Anonymkode: a9cad...635 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva sitter dere igjen med etter lånet, og får dere livet dere ønsker eller bor dere dere ihjel? Husk rentestigning og at alt blir dyrere. Regn skikkelig på det. Her har vi ca samme inntekt, men var ikke komfortable med så høyt lån så vi fant noe rimeligere. Veldig glad for det idag, bruker heller ekstra på å betale ned lånet raskere. Anonymkode: ca0e8...abd Vi vil ha mindre til sparing i fond. Ellers ønsker vi ikke gå ned i levestandard, og vil heller ikke trenge det. Istedenfor å spare videre i fond vil investeringen gå i boligen. I tillegg til trivsel, selvfølgelig, som er veldig viktig for oss. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvorfor låne når dere har så mye EK da? Anonymkode: 75f58...de5 Fordi vi ønsker en bolig til rundt 10 mill. Ønsker at alle barna skal ha god plass, og prisene på enebolig med tomt koster såpass i det området vi ønsker. Boligen er også en investering økonomisk da dyrere områder øker mer i pris her. ts Anonymkode: 4f8df...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi vil ha mindre til sparing i fond. Ellers ønsker vi ikke gå ned i levestandard, og vil heller ikke trenge det. Istedenfor å spare videre i fond vil investeringen gå i boligen. I tillegg til trivsel, selvfølgelig, som er veldig viktig for oss. Fordi vi ønsker en bolig til rundt 10 mill. Ønsker at alle barna skal ha god plass, og prisene på enebolig med tomt koster såpass i det området vi ønsker. Boligen er også en investering økonomisk da dyrere områder øker mer i pris her. ts Anonymkode: 4f8df...2e8 Da er ikke 4 mill et stort lån i mine øyne, med et hus på 10 mill Anonymkode: 61acc...07b 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #19 Skrevet 22. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor ikke? Man kan jo i verste fall selge og kjøpe litt mindre hvis renta stiger altfor mye, men litt stigning tåler man jo. 3x inntekt er jo absolutt ikke høyt lån, særlig ikke når man har så mye EK. Dersom boligen faller mye i pris vil også mindre boliger falle tilsvarende. Hva er faren her? (Om du sier at det er kjipt å måtte flytte - så må man jo enda sikrere flytte dersom man kjøper rimeligere først for å spare) Anonymkode: a7dad...34d Mindre boliger vil ikke nødvendigvis falle tilsvarende. For hvis flere får dårligere råd og må bytte fra større til mindre boliger så vil etterspørselen på de små bli større. Da vil prisene på de små kunne holde seg lengre enn de på de store. Hvis renta øker enda mer begynner folk å bli kreative, for eksempel at flere tar det utrolig kreative valget å bo flere sammen. Aldri har vel noe folk bodd mer adskilt med flere single enn det nordmenn gjør nå? Ikke rart boligprisene har økt. Det tar mange år for boligmarkedet å komme etter og bygge boliger i størrelser som folk etterspør mest. Jeg tror vi først får se bråstopp og Der Üntergang i hytte- og båtmarkedene, så i de litt dyrere bilene og ferieturer. Anonymkode: 610bd...97b
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #20 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har levd med lån under 500.000kr i mange år og skal nå kjøpe stor enebolig sammen med kjæresten. Vet at jeg har hatt lite lån til nå, men er så usikker på hva som er «mye» lån. Banken sier at vi fint kan låne 5,5, og boligen skal vi kjøpe i et attraktivt område som kommer til å øke i verdi. Likevel syntes jeg det er «skummelt» med et så høyt lån. Har EK på ca 6 mill til sammen. Hva har dere andre med inntekt på over 1.2 mill og flere barn? Anonymkode: 4f8df...2e8 Hvor mye har dere til overs på slutten av måneden nå? 3.5 millioner vil koste dere ca 20.000 ekstra i måneden med 4.5% rente Anonymkode: 97ab3...fac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå