Gå til innhold

Halal godteri og kaker

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Herlig - i barnebursdagen kommer et jødisk barn, et muslimsk, en som er kresen, en med cøliaki og en med egg- og melkeallergi. Kan faktisk godt skje. Det blir for vanskelig! Mye bedre om de med spesielle behov i matveien bidrar. 

Anonymkode: a755e...dfb

Nå kan veldig mange av disse allergiene og livssynet slås sammen sånn at man ikke trenger å lage x antall varianter. Og lage en vegansk kake glutenfri for eksempel er null stress og kan da spises av de som er veganere ,har melkeallergi ,har eggallergi og gluten intoleranse.Men med det sagt så tviler jeg på at dette er en reell problemstilling. Heller er det vel bare en unnskylding til å slippe å ta hensyn til andre seg selv

Anonymkode: 1e80b...9df

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tar du ikke hensyn til allergikere, veganere, eller hvis du skulle få besøk av en jøde? Er du spesiell snill da eller gir du f?  

Anonymkode: 3e3d1...829

Så det er ikke snilt gjort å ta hensyn,mener du? Du må i såfall være den eneste i tråden som mener det 

Anonymkode: c3067...61a

• Liker 1
Skrevet
Arkana skrev (31 minutter siden):

Mens jeg har sett hvor utrolig glad barn med allergier e.l. blir når jeg lager mat som de kan spise og hvor de kan spise akkurat det samme som alle andre. Selvfølgelig går det fint å ta med medbrakt kake og mat, men det å få føle seg inkludert betyr veldig mye. Jeg synes det er en selvfølge å ta hensyn til gjestenes behov. Det koster meg lite, men betyr mye for dem. 

Absolutt! Godt poeng. Det er bare det at en som ikke er vant med cøliaki lett gjør noen feil slik at festen ender med smerter og skadet tarm. Eks koker glutenfri pasta, men rører i den med samme sleiv som  pastaen med gluten, glemmer å bruke helt renn fjel når frukt skjæres opp slik at det er smuler på, Etc. Jeg har bakt kake til alle, jeg da. så mitt barn får samme som de andre, bare at det er jeg som har hjulpet til og bakt. 

Skrevet

Jammen glad jeg er ferdig med barnebursdager. 

Anonymkode: 51213...534

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville gått for veganske pølser fremfor halal kyllingpølser, finnes også mye digg vegansk godteri. Jeg er ikke veganer, men det er ofte et trygt valg i møtet mellom mennesker fra ulike kulturer.

Anonymkode: 1041e...3d4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er det halal dersom det ikke er noe fra dyr i produktet? Må godteri (uten gelatin og karmin) være halal i det heletatt? Må melk/egg vøre det?

Anonymkode: f56fb...c5c

Egg og melk må ikke d nei.. Sjokolade er halal heldigvis ❤️❤️❤️

Anonymkode: 4607a...762

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Absolutt! Godt poeng. Det er bare det at en som ikke er vant med cøliaki lett gjør noen feil slik at festen ender med smerter og skadet tarm. Eks koker glutenfri pasta, men rører i den med samme sleiv som  pastaen med gluten, glemmer å bruke helt renn fjel når frukt skjæres opp slik at det er smuler på, Etc. Jeg har bakt kake til alle, jeg da. så mitt barn får samme som de andre, bare at det er jeg som har hjulpet til og bakt. 

Ja, jeg er enig i at med cøliaki, hvor det å spise selv bittelitt gluten kan gi store konsekvenser, har jeg absolutt forståelse for at det tryggeste er å sende med mat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...