AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Hei. Holder på å planlegge barnebursdag. Er flere av gjestene som spiser halal. Har dere noen gode tips til godteri som er halalvennlig som man kan putte i godteposene barna skal ha med seg hjem. Er sjokolademuffins med smarties på halal? Fungerer vanlige kyllingpølser? Anonymkode: db99d...a14
Arkana Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Hvis du går på butikker med internasjonal mat vil de ofte ha et godt utvalg av gelégodteri som er halal. Jeg pleier å kjøpe det og så har jeg i vanlig sjokolade også. Vanlige kyllingpølser er ikke halal. Noen aksepterer det fordi det ikke er svin, mens andre er strengere. Du må enten kjøpe pølser merket halalpølser (finnes i noen matbutikker og også på Oda) eller velge annen mat (pizza er veldig greit). Røde Smarties er ikke halal. Generelt er stort sett alt rødt godteri farget med karmin som kommer fra lus og dermed ikke halal, men du kan jo velge de andre fargene.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 Men er det halal dersom det ikke er noe fra dyr i produktet? Må godteri (uten gelatin og karmin) være halal i det heletatt? Må melk/egg vøre det? Anonymkode: f56fb...c5c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Har sånn Asia/innvandrervarer sjappe her og de har hyller på hyller med halal godis og greier, mye av det rr faktis ganske godt Anonymkode: fe57b...333
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 Kan banne på at det blir rasistisk tråd etterhvert, med tipsene til brukeren over er nok svaret på det. Halal godteri kan være alt godis fra circkle K. De har mye uten gelatin og til billig penge der jeg bor. Mulig det er på alle circkle k. Men tyrkiske butikker har ofte mye halal godis. Anonymkode: 3e3d1...829
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er det halal dersom det ikke er noe fra dyr i produktet? Må godteri (uten gelatin og karmin) være halal i det heletatt? Må melk/egg vøre det? Anonymkode: f56fb...c5c Vegansk er halal, meieri produkter er halal, kjøtt må slaktes på halal vis. Anonymkode: 3e3d1...829 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 Jeg syns du er veldig grei om du tar hensyn til alt det. Snill! Anonymkode: a755e...dfb 1
Arkana Skrevet 21. august 2022 #8 Skrevet 21. august 2022 Mange dagligvarebutikker har forresten et greit utvalg vegansk godteri i smågodthyllen. Vegansk mat er alltid halal (med unntak av hvis det inneholder alkohol, men det er ikke relevant for en barnebursdag uansett).
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns du er veldig grei om du tar hensyn til alt det. Snill! Anonymkode: a755e...dfb Tar du ikke hensyn til allergikere, veganere, eller hvis du skulle få besøk av en jøde? Er du spesiell snill da eller gir du f? Anonymkode: 3e3d1...829 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 Disse er gelatinfrie og syyykt gode! Ellers ville jeg gått på en lokal asiabutikk, der pleier alt å være halal, iallfall her jeg bor :-) Anonymkode: 11ac1...765
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 Jeg hadde bedt foreldre ta med halalgodteri til barna som du kan gi, jeg. Akkurat som jeg hadde spurt foreldre ti barn med diverse allergier, intoleranser eller cøliaki om det er ok at de tar med kake. Og det er ikke for å være kjip, men fordi det er vanskelig å gjøre det riktig, og kanskje bedre at de tar med. Som mor til en cøliaker har jeg alltid sendt med. Da har barnet mitt sluppet uhell. Anonymkode: a755e...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tar du ikke hensyn til allergikere, veganere, eller hvis du skulle få besøk av en jøde? Er du spesiell snill da eller gir du f? Anonymkode: 3e3d1...829 Herlig - i barnebursdagen kommer et jødisk barn, et muslimsk, en som er kresen, en med cøliaki og en med egg- og melkeallergi. Kan faktisk godt skje. Det blir for vanskelig! Mye bedre om de med spesielle behov i matveien bidrar. Anonymkode: a755e...dfb 2
Arkana Skrevet 21. august 2022 #13 Skrevet 21. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde bedt foreldre ta med halalgodteri til barna som du kan gi, jeg. Akkurat som jeg hadde spurt foreldre ti barn med diverse allergier, intoleranser eller cøliaki om det er ok at de tar med kake. Og det er ikke for å være kjip, men fordi det er vanskelig å gjøre det riktig, og kanskje bedre at de tar med. Som mor til en cøliaker har jeg alltid sendt med. Da har barnet mitt sluppet uhell. Anonymkode: a755e...dfb Mens jeg har sett hvor utrolig glad barn med allergier e.l. blir når jeg lager mat som de kan spise og hvor de kan spise akkurat det samme som alle andre. Selvfølgelig går det fint å ta med medbrakt kake og mat, men det å få føle seg inkludert betyr veldig mye. Jeg synes det er en selvfølge å ta hensyn til gjestenes behov. Det koster meg lite, men betyr mye for dem. Endret 21. august 2022 av Arkana 3
Arkana Skrevet 21. august 2022 #14 Skrevet 21. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Herlig - i barnebursdagen kommer et jødisk barn, et muslimsk, en som er kresen, en med cøliaki og en med egg- og melkeallergi. Kan faktisk godt skje. Det blir for vanskelig! Mye bedre om de med spesielle behov i matveien bidrar. Anonymkode: a755e...dfb Med tre barn og mange barneselskap gjennom både to ulike barnehager og flere klasser på to skoler har jeg ennå ikke opplevd noe slikt. De aller fleste barn kan spise alt og det krever sjelden mye å ta hensyn til de få som har spesielle behov. Endret 21. august 2022 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #15 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vegansk er halal, meieri produkter er halal, kjøtt må slaktes på halal vis. Anonymkode: 3e3d1...829 Så bra, da er det ikke sååå vanskelig å lage en helt vanlig kake og så finne godis uten gelatin, jeg er vegetarianer og haribo har mye uten noe animalsk i seg, trolli som de selger på nille også Kanskje dette er nyttig? Panda lakris Pez Malaco sin Godt og blandet ekte frukt/ ekte frukt og lakris (den originale også men ikke lakrisen der) Troika har ikke gelatin (agar og pektin) eller karmin, så den er vegetarisk. Oreo kjeks er faktisk vegan, ikke melk eller egg. Poppcorn! smågodt: Solbær Diamant, Sure Blekkspruter, Tropisk skalle, noen fargerike rør jeg ikke fikk med meg navnet på, Lakris Bubs, Jumbo Djungelvrål, Hot Lips, Banana Bubs, Sur Minidiamant, Vannmelon Bubs, Sur Ananas, Bringebær Lakrisskaller, Sur Diamant, Sure Melonskaller, Søte Jordbær. Anonymkode: f56fb...c5c 1
minister-mio Skrevet 21. august 2022 #16 Skrevet 21. august 2022 Hva med melkesjokolade? Eller kinder maxi
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #17 Skrevet 21. august 2022 Piano sin ferdig gele inneholder ikke gelatin, jeg fikk den godkjent av muslimske foreldre, og gele er jo yey! 😄 Anonymkode: f56fb...c5c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #18 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Holder på å planlegge barnebursdag. Er flere av gjestene som spiser halal. Har dere noen gode tips til godteri som er halalvennlig som man kan putte i godteposene barna skal ha med seg hjem. Er sjokolademuffins med smarties på halal? Fungerer vanlige kyllingpølser? Anonymkode: db99d...a14 Lista over godteri som barnet kan spise er ekstremt lang, så mitt tips er å søke opp gruppa veganske produkter på Facebook så vil du finne masse tips Anonymkode: 1e80b...9df 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #19 Skrevet 21. august 2022 Ville ikke tatt sjansen. Tar du feil kan det bli seriøst bråk. Bare gi dem epler, mandariner og annet trygt. Anonymkode: 658e2...824
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #20 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville ikke tatt sjansen. Tar du feil kan det bli seriøst bråk. Bare gi dem epler, mandariner og annet trygt. Anonymkode: 658e2...824 Eller spør foreldrene Kan de få gelatinfritt godteri, er en vanlig sjokoladekake ok osv. Null stress! Anonymkode: f56fb...c5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå