AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #21 Skrevet 21. august 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker at her har du dummet deg skikkelig ut, dessverre. Har du en veldig nervøs hund så ikke putt den i situasjoner der den kan føle seg utrygg, og pass ekstra på når det er snakk om barn. Det er vårt ansvar som hundeeiere å forutse slike hendelser. Du visste jo åpenbart om det siden den pleier å bite ved foring. Tilbøyelig til å tenke at du troller, hvis ikke håper jeg du får en skikkelig skramme, og innser at å eie hund er et stort ansvar. Anonymkode: 65779...75f 4 minutter siden, JegMotStrømmen said: Ja, det er grunn nok til at hunden kan bli avlivet om noen ber om det. Om det ikke blir anmeldt, så ville jeg satt meg og hunden opp på kurs for hvordan takle atferdsvansker hos hunden tvert. Hunden må lære hvordan den skal bli tryggere, og du må lære hvordan du skal lære den det. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du skriver at hunden din biter hardt hver gang den får godbiter, og når den stjeler mat. Dette er da et problem du skulle tatt fatt i for lenge siden, også det å gjøre hunden tryggere. Anonymkode: f1eb6...c6a 2 minutter siden, Lorieen said: Lei situasjon. Det høres ut som du har en hund som ikke bør oppholde seg i nærheten av barn, ut i fra det du beskriver. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er ikke bra. Hunden din ser jo alle med mat som trussel, og denne gangen var det et barn som stod mellom hunden og mat. Det er bare snakk om tid før det blir mer alvorlige ulykker. Enten må du oppsøke hundetrener og virkelig jobbe for det, eller så må du avlive før noen blir alvorlig skadet. For hunden vil skade flere. Anonymkode: 20870...023 What? Hvordan tolker dere det dithen at hunden er utrygg? Og mat som trussel? Dårlig oppdragelse er jeg enig i, men at en hund er overivrig og biter feil når den får godbiter er ikke aggressiv atferd, ei heller utrygg. Det er helt nødvendig å lære en hund at den skal være forsiktig og rolig før den får godbit, og at den ikke skal stjele mat fra andre, og spesielt ikke barn. Nei, de aller aller færreste normalt oppegående vil kreve avliving, det var ikke aggressiv atferd, men ett uhell som kunne vært unngått om den var bittelitt trent. Anonymkode: 71210...eb7 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #22 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar… og dere har rett alle sammen 😢 Er bare så ufattelig lei meg nå, men ser at dette egentlig bare er min egen skyld…. Får bare brette opp ermene, for dette må aldri skje igjen 😢 Anonymkode: 1fd72...9c3 Bra at du tenker å ta tak! Kontakt en spesialist for å sjekke hvordan det står til med hunden. Og så syns jeg du skal kontakte foreldrene til barnet og si igjen hvor lei deg du er, og at du skal ta tak i situasjonen. Det er mange hunder som er usikre på barn eller på annen måte uegnet rundt barn, du kan løse dette greit ved å ha hunden i bur hvis den må være med i spisesituasjoner. Jeg ble selv angrepet og skambitt i hele ansiktet av en hund som barn og er i dag veldig glad i hunder😊Det kan gå helt fint! Anonymkode: eabc8...192 2
Antiviruset Skrevet 21. august 2022 #23 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar… og dere har rett alle sammen 😢 Er bare så ufattelig lei meg nå, men ser at dette egentlig bare er min egen skyld…. Får bare brette opp ermene, for dette må aldri skje igjen 😢 Anonymkode: 1fd72...9c3 Være lei seg løser ikke noe av dette Ta tak i det straks, og det første du gjør er å holde barn vekke fra denne hunden når du ikke har 100% kontroll på den. Mat er noe mange hunder ikke klarer å motstå, de tigger over en lav sko. Mange gir etter for dette og du er ikke alene om det. Dette er noe som skulle vært tatt tak i fra dag en! Aldri la en hund tigge om mat! Den har sin egen og det er dette den skal spise ferdig diskutert. Ved antydning til tigging ta hunden ut av situasjonen og lær den dette konsekvent. Ta den da til et annet rom til matfristelsene er over. Hvor lett det er å justere en slik hun som ikke har fått denne oppdragelsen ? Det må andre svare på, jeg hadde aldri akseptert den type oppførsel. Men jeg hadde startet fra dag en med det. Når den så biter når den får en godbit ? Det er en mer alvorlig sak! Dette må du ta med en som kan hund veldig godt og jobber med slikt. Om det er mulig å trene dette bort. Uansett vil dette være noe du må følge spesielt med på i alle settinger der mat er involvert i lang tid fremover. 2 1
Troyamin Skrevet 21. august 2022 #24 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hva tenker dere? Anonymkode: 1fd72...9c3 At dette ikke er et bitt, men et uhell av en ivrig hund. Her må dere inn og veilede hunden, slik at den lærer å ta pent. I tillegg lære den at den ikke kan stjele mat. 9
JegMotStrømmen Skrevet 21. august 2022 #25 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi ts skriver i hovedinnlegget at hunden ofte er nervøs og redd... What? Hvordan tolker dere det dithen at hunden er utrygg? Og mat som trussel? Dårlig oppdragelse er jeg enig i, men at en hund er overivrig og biter feil når den får godbiter er ikke aggressiv atferd, ei heller utrygg. Det er helt nødvendig å lære en hund at den skal være forsiktig og rolig før den får godbit, og at den ikke skal stjele mat fra andre, og spesielt ikke barn. Nei, de aller aller færreste normalt oppegående vil kreve avliving, det var ikke aggressiv atferd, men ett uhell som kunne vært unngått om den var bittelitt trent. Anonymkode: 71210...eb7 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #26 Skrevet 21. august 2022 bitt er bitt. nb. ungen må på legevakt for å få stivkrampesprøyte. ps. aldri la en hund skjønne at det er mulig å få mat fra mennesker når de spiser. da vil de for alltid tigge, sjekke muligheter for at det vanker en smakebit osv. Anonymkode: 9460e...d9d 2 1
Lorieen Skrevet 21. august 2022 #27 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): What? Hvordan tolker dere det dithen at hunden er utrygg? Og mat som trussel? Dårlig oppdragelse er jeg enig i, men at en hund er overivrig og biter feil når den får godbiter er ikke aggressiv atferd, ei heller utrygg. Det er helt nødvendig å lære en hund at den skal være forsiktig og rolig før den får godbit, og at den ikke skal stjele mat fra andre, og spesielt ikke barn. Nei, de aller aller færreste normalt oppegående vil kreve avliving, det var ikke aggressiv atferd, men ett uhell som kunne vært unngått om den var bittelitt trent. Anonymkode: 71210...eb7 Jeg har ikke skrevet noe av det der, skjønner ikke hvorfor du siterer meg. Så lenge hunden er som den er, bør den holdes unna barn. Selvfølgelig burde den vært trent opp, men nå er den nå engang ikke det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #28 Skrevet 21. august 2022 Herregud noen mennesker burde ikke få ha dyr... 🤦♀️ Hvorfor har du ikke lært hunden din at det gjør vondt når den biter hardt? Anonymkode: a8127...c97 1 1
Gjest Smeltemann Skrevet 21. august 2022 #29 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vi skulle spise og barnet satt med en brødskive. hunden min forsøkte da å stjele brødskiven til barnet og bet da barnet til blods. (En finger). det er selvfølgelig min skyld at jeg ikke passet bedre på, men likevel…. Hunden min biter hardt hver gang hun får godbiter eller forsøker å stjele mat. som om hun ikke forstår at hun må være forsiktig. Men det er første gang hun har bitt gjennom huden. Hun er en veldig nervøs hund som ofte er redd i mange ulike sammenhenger. kjenner jeg ble skikkelig lei meg over dette og lurer på om dette er grunn til avlivning hvis foreldrene anmelder? normalt passer jeg veldig godt på så slike situasjoner ikke skal oppstå, men i dag gikk det ekstremt fort i et uoppmerksomt øyeblikk 😢 Hva tenker dere? Anonymkode: 1fd72...9c3 Avliv uansett om de anmelder eller ikke. Hunden min bet et barn å det var ingen tvil om annet eller at jeg skulle avlive den. Det gjorde jeg en time etter at den bet.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #30 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud noen mennesker burde ikke få ha dyr... 🤦♀️ Hvorfor har du ikke lært hunden din at det gjør vondt når den biter hardt? Anonymkode: a8127...c97 Hvordan i alle dager gjør man det da? Da hun var valp lærte jeg at vi skulle hyle hvis hun bet for hardt. Dette responderte hun godt på og tilpasset seg lett. Hun er ikke en hund som biter. Hun tar bare alt for hardt i når hun får mat. har forsøkt å Gjemme godbitene inne i hånden sånn at hun må lete dem frem. Det fungerer. Men ikke all mat kan gjemmes på den måten… kom gjerne med tips! Anonymkode: 1fd72...9c3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #31 Skrevet 21. august 2022 I min verden er det forskjell på om en hund biter et barn for å bite et barn, eller som i dette tilfelle, hunden ville ha tak i en brødskive. Det er jo selvsagt veldig uheldig, men årsaken trenger ikke være en "usikker og utrygg hund". (Dette høres heller ikke ut som ressursforsvar - hvor en hund knurrer eller glefser for.å passe på noe.) Ville holdt hunden unna måltider for tobeinte fremover, og hjulpet barnet med pleie av såret. Hunder er dyr. Anonymkode: ae466...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #32 Skrevet 21. august 2022 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Avliv uansett om de anmelder eller ikke. Hunden min bet et barn å det var ingen tvil om annet eller at jeg skulle avlive den. Det gjorde jeg en time etter at den bet. Men hvilke situasjon var dette i? det er jo forskjell på et uhell og at den biter i affekt Anonymkode: 1fd72...9c3 3 2
Gjest Smeltemann Skrevet 21. august 2022 #33 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvilke situasjon var dette i? det er jo forskjell på et uhell og at den biter i affekt Anonymkode: 1fd72...9c3 Ingen hund skal bite ved et uhell.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #34 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan i alle dager gjør man det da? Da hun var valp lærte jeg at vi skulle hyle hvis hun bet for hardt. Dette responderte hun godt på og tilpasset seg lett. Hun er ikke en hund som biter. Hun tar bare alt for hardt i når hun får mat. har forsøkt å Gjemme godbitene inne i hånden sånn at hun må lete dem frem. Det fungerer. Men ikke all mat kan gjemmes på den måten… kom gjerne med tips! Anonymkode: 1fd72...9c3 Du skulle sakt auuuu! å slutta og gi den oppmerksomhet hver gang den biter hard, når hunden var en valp. Vet ikke fremgangsmåten du må ta med en voksen hund, men regner med på at det går ut på det samme. Anonymkode: a8127...c97
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #35 Skrevet 21. august 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: What? Hvordan tolker dere det dithen at hunden er utrygg? Og mat som trussel? Dårlig oppdragelse er jeg enig i, men at en hund er overivrig og biter feil når den får godbiter er ikke aggressiv atferd, ei heller utrygg. Det er helt nødvendig å lære en hund at den skal være forsiktig og rolig før den får godbit, og at den ikke skal stjele mat fra andre, og spesielt ikke barn. Nei, de aller aller færreste normalt oppegående vil kreve avliving, det var ikke aggressiv atferd, men ett uhell som kunne vært unngått om den var bittelitt trent. Anonymkode: 71210...eb7 Ts skriver det selv i HI at hunden er veldig nervøs og redd i mange situasjoner, og at den har det med å bite hardt bl.a. når den stjeler mat. Da får man slike tilfeller der det går ut over andre. Dette kunne vært unngått med skikkelig dressur av hunden. Hadde jeg vært forelder til barnet som ble bitt, hadde jeg krevd at hundeeier i hvert fall fikk ordentlig skikk på hunden og holdt den unna usikre situasjoner, spesielt med barn til stede. For barn kan slike bitt føre til frykt for hunder. Anonymkode: f1eb6...c6a 2 1
Antiviruset Skrevet 21. august 2022 #36 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skulle sakt auuuu! å slutta og gi den oppmerksomhet hver gang den biter hard, når hunden var en valp. Vet ikke fremgangsmåten du må ta med en voksen hund, men regner med på at det går ut på det samme. Anonymkode: a8127...c97 Belønne hunden når den tar godbiter den får på en skikkelig måte med ros og gjerne en ny godbit. Det motsatte når den ikke gjør det. Verre er det faktisk ikke. Akkurat det samme med en voksen hund, men det kan ta veldig mye lengre tid, og mange tilbakefall. Det hjelper ikke å kjefte og smelle og skrie auuuu! Hunder kan ikke menneskelige språk. Si heller tydlig nei! Og vis at du er lederen! Om hunden ikke responderer ta den ut av situasjonen og start på nytt senere. Om den responderer så skal du som leder belønne og oppmuntre positivt. Det fungerer om hunden ellers er frisk fysisk og psykisk. Om den ikke er det er avlivning alltid best. 2
Daria Skrevet 21. august 2022 #37 Skrevet 21. august 2022 Det er vel ikke et uhell eller en usikker hund når bittet skjedde fordi den faktisk prøvde å ta mat fra et barn som spiste selv? Hadde situasjonen vært at barnet skulle gi en godbit til hunden og den ble litt ivrig hadde det vært noe annet, men slik jeg leser det skjedde det både uoppfordret og uprovosert? 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #38 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan i alle dager gjør man det da? Da hun var valp lærte jeg at vi skulle hyle hvis hun bet for hardt. Dette responderte hun godt på og tilpasset seg lett. Hun er ikke en hund som biter. Hun tar bare alt for hardt i når hun får mat. har forsøkt å Gjemme godbitene inne i hånden sånn at hun må lete dem frem. Det fungerer. Men ikke all mat kan gjemmes på den måten… kom gjerne med tips! Anonymkode: 1fd72...9c3 Du må knytte den handlingen til et ord, slik at det kan overføres til andre settinger. Jeg brukte "forsiktig" til min. Og au for å fortelle at det var hardere enn jeg ønsket. Anonymkode: 65779...75f 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #39 Skrevet 21. august 2022 Daria skrev (4 minutter siden): Det er vel ikke et uhell eller en usikker hund når bittet skjedde fordi den faktisk prøvde å ta mat fra et barn som spiste selv? Hadde situasjonen vært at barnet skulle gi en godbit til hunden og den ble litt ivrig hadde det vært noe annet, men slik jeg leser det skjedde det både uoppfordret og uprovosert? Riktig observert. hun er en myk og lettlært hund, og jeg har god kontroll på henne. Hun er stort sett lydig og lett å lede. men i situasjoner rundt mat har jeg ikke greid å få kontroll. hun holder seg unna når jeg gir beskjed, men i situasjoner der jeg er det minste uoppmerksom blir hun glupsk som en ulv. Og det var det som skjedde her 😢😢 Synes det er vanskelig å se hva jeg skal gjøre for å endre dette, men tar til meg de ulike tipsene over.. Anonymkode: 1fd72...9c3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #40 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi skulle spise og barnet satt med en brødskive. hunden min forsøkte da å stjele brødskiven til barnet og bet da barnet til blods. (En finger). det er selvfølgelig min skyld at jeg ikke passet bedre på, men likevel…. Hunden min biter hardt hver gang hun får godbiter eller forsøker å stjele mat. som om hun ikke forstår at hun må være forsiktig. Men det er første gang hun har bitt gjennom huden. Hun er en veldig nervøs hund som ofte er redd i mange ulike sammenhenger. kjenner jeg ble skikkelig lei meg over dette og lurer på om dette er grunn til avlivning hvis foreldrene anmelder? normalt passer jeg veldig godt på så slike situasjoner ikke skal oppstå, men i dag gikk det ekstremt fort i et uoppmerksomt øyeblikk 😢 Hva tenker dere? Anonymkode: 1fd72...9c3 Hunden mangler regler. Ville forsøkt med en FLINK trener eller rett og slett avlivet hunden. Anonymkode: 1756c...790 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå