Gå til innhold

Hunden min bet et barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skulle spise og barnet satt med en brødskive. 
hunden min forsøkte da å stjele brødskiven til barnet og bet da barnet til blods. (En finger). 
det er selvfølgelig min skyld at jeg ikke passet bedre på, men likevel…. 
Hunden min biter hardt hver gang hun får godbiter eller forsøker å stjele mat. 
som om hun ikke forstår at hun må være forsiktig. 
Men det er første gang hun har bitt gjennom huden. 
Hun er en veldig nervøs hund som ofte er redd i mange ulike sammenhenger. 
kjenner jeg ble skikkelig lei meg over dette og lurer på om dette er grunn til avlivning hvis foreldrene anmelder? 

normalt passer jeg veldig godt på så slike situasjoner ikke skal oppstå, men i dag gikk det ekstremt fort i et uoppmerksomt øyeblikk 😢 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 1fd72...9c3

Skrevet

..at hunden mangler oppdragelse 

Anonymkode: cccc8...336

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er selvfølgelig en kinkig situasjon, men du snakket vel kanskje med foreldrene til barnet i etterkant? Hvordan tok de det da? Regner med at du fikk en pekepinn i den samtalen om de virket sinte eller trakk på skuldrene, liksom?

Hunder skal ikke gjøre mye før de blir avlivet om noen krever det, dessverre. 

Anonymkode: 3da95...9a2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

..at hunden mangler oppdragelse 

Anonymkode: cccc8...336

Kanskje… men hun er egentlig veldig lydig og flink til å høre etter… Har stort sett aldri problemer med henne annet enn når hun er i nærheten av mat..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er selvfølgelig en kinkig situasjon, men du snakket vel kanskje med foreldrene til barnet i etterkant? Hvordan tok de det da? Regner med at du fikk en pekepinn i den samtalen om de virket sinte eller trakk på skuldrene, liksom?

Hunder skal ikke gjøre mye før de blir avlivet om noen krever det, dessverre. 

Anonymkode: 3da95...9a2

Foreldrene tok det tilsynelatende pent. 
de var der da det skjedde. 
men vi var nok litt satt ut alle sammen 😢

• Liker 1
Skrevet

Tenker at her har du dummet deg skikkelig ut, dessverre. Har du en veldig nervøs hund så ikke putt den i situasjoner der den kan føle seg utrygg, og pass ekstra på når det er snakk om barn. Det er vårt ansvar som hundeeiere å forutse slike hendelser. Du visste jo åpenbart om det siden den pleier å bite ved foring. 

Tilbøyelig til å tenke at du troller, hvis ikke håper jeg du får en skikkelig skramme, og innser at å eie hund er et stort ansvar. 

Anonymkode: 65779...75f

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje… men hun er egentlig veldig lydig og flink til å høre etter… Har stort sett aldri problemer med henne annet enn når hun er i nærheten av mat..

Men hvorfor var du da uoppmerksom mens hunden var i nærheten av mat..? 

Anonymkode: 50e9f...e3f

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Du burde aldri fått deg hund..

Anonymkode: a192d...0fc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager lar du hunden være i nærheten av barn som sitter å spiser? 

Anonymkode: 91fb9...92a

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, det er grunn nok til at hunden kan bli avlivet om noen ber om det. Om det ikke blir anmeldt, så ville jeg satt meg og hunden opp på kurs for hvordan takle atferdsvansker hos hunden tvert. Hunden må lære hvordan den skal bli tryggere, og du må lære hvordan du skal lære den det. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

Vel, det er bra de tok det fint, men kanskje du skal la hunden vøre i bur eller på et annet rom når dere har besøk og serverer mat?

Endret av Topsi
  • Liker 7
Skrevet

Du skriver at hunden din biter hardt hver gang den får godbiter, og når den stjeler mat. Dette er da et problem du skulle tatt fatt i for lenge siden, også det å gjøre hunden tryggere.

Anonymkode: f1eb6...c6a

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Lei situasjon. Det høres ut som du har en hund som ikke bør oppholde seg i nærheten av barn, ut i fra det du beskriver. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke bra. Hunden din ser jo alle med mat som trussel, og denne gangen var det et barn som stod mellom hunden og mat. Det er bare snakk om tid før det blir mer alvorlige ulykker. Enten må du oppsøke hundetrener og virkelig jobbe for det, eller så må du avlive før noen blir alvorlig skadet. For hunden vil skade flere. 

Anonymkode: 20870...023

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar… og dere har rett alle sammen 😢 

Er bare så ufattelig lei meg nå, men ser at dette egentlig bare er min egen skyld…. 
Får bare brette opp ermene, for dette må aldri skje igjen 😢 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Typisk svar på kg og alle har alltid 100% kontroll på alle situasjoner.

jeg hadde ikke krevd avlivning pga det der

Anonymkode: 9a051...e43

• Liker 6
Skrevet

Du har tydeligvis ikke lest alle innleggene til TS. Det kan være jeg som mor ikke hadde krevd avlivning, men jeg som eier hadde tatt ansvar.

Anonymkode: 20870...023

• Liker 1
Skrevet

Det er stor forskjell på biting av frykt og aggresjon kontra litt ivrig når den «får» godbit.

Hadde aldri i verden krevd avlivning i den situasjonen du beskriver, men du bør begynne seriøs trening med å gi mat og kreve at hunden tar pent, ikke snike ved bord osv. 

Anonymkode: 3727c...0bb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke snakk om "100% kontroll på alle situasjoner" - det er snakk om en eier med en hund som biter når det kommer til mat, som setter et barn i fare og i tillegg ikke følger med på situasjonen. Du trenger ikke slenge rundt med syrligheter for å rettferdiggjøre ansvarsfraskrivelse, dette er uansvarlig oppførsel av eier, og det må vedkommende bli gjort oppmerksom på. 

Anonymkode: 65779...75f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vår hun glefset etter et barn, slik at det ble en skramme på huden under en situasjon med mat.. Det var et skikkelig sjokk! Det er mange år siden, men etter det har vi bare holdt henne unna små barn. Vi kan ikke stole på henne. Hun var vel 2 år da dette skjedde, og er 10 år nå. Det er sjelden det er små barn her siden vi har få venner med så små barn nå. Men er det en slektsmiddag osv, og noen med små barn kommer- så tar vi hunden vekk. Låser henne inne. 

Det er fryktelig trist at det har blitt slik, og hunden er jo verdens snilleste med oss og våre barn, - som nå er ungdommer, venner, eldre mennesker-  men små barn- der stoler vi ikke på henne.

Anonymkode: 20eb1...d7d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...