Gå til innhold

Svigermor kommentarer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har ei svigermor som behandler meg som dum. Hun er IKKE et svigermonster for meg og jeg ønsker henne bare godt. Hun har flere gode sider og vi har mange fine minner. Alt er ikke bare kjipt med henne. Vi har barnehage barn og skolebarn.

Kommentarer eksempler på besøk

Nei du skal ikke ta med barna ute i hagen vår. De trenger en voksen med seg

Jeg er bekymret for barnas bekledning. De er vel oppegående ansatte i barnehagen og finner gode nok klær etter været. 

Nei du skal ikke lære dem om respekt for trafikken. Det skal jeg. 

Har de nok mat med seg på skolen?

Nei du skal ikke kjefte på barna i mitt hus.

Nei du skal ikke skifte bleie. Det skal jeg. Sørge for at det blir gjort ordentlig. 

Endelig fikk de kommet seg ut å se noe annet enn stuen og tv. Stakkars barn. 

What?? Vi ihar ikke gjort noe for å fortjene usanne anklager og ingen tiltro.

Jeg har fått dårlig selvtillit på grunn av hennes kkommentarer. Det er garantert andre her inne som har opplevd dette. Hva sa du for å sette deg i respekt uten å bli frekk tilbake?

Endret av Mildys
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mildys skrev (6 timer siden):

Nei du skal ikke lære dem om respekt for trafikken. Det skal jeg. 

Forstår jeg deg rett i at svigermor sier at du ikke skal lære dine egne barn respekt for trafikken, men at hun skal lære dem det? Og du får heller ikke skifte bleie på dine egne barn når hun er i nærheten? Altså, en ting er om dere som foreldre samtykker i at farmor skifter bleie som en del av det å knytte bånd mellom bestemor og barnebarn. Men når hun nekter deg å gjøre det og påstår at du ikke gjør det godt nok, det er ikke greit. Litt det samme med at når dere er hos henne; hennes hus, hennes regler. (Likevel, selv da er det du og mannen som barnas foreldre som har siste ord i en del saker. Hun kan bestemme hva og hvordan mat serveres, hvem som får være ute i hagen uten tilsyn etc. Det er fortsatt deres ansvar å irettesette/veilede barna, sørge for at bleier er skiftet etc.)

At du får dårlig selvtillit av sånne kommentarer er ikke det minste rart. Hun overkjører deg fullstendig og tar over oppdragerrollen. Fy søren, jeg blir fly forbanna på dine(deres?) vegne. (Hva sier mannen om sin mors oppførsel forresten?)

Hva med å påpeke det du hører, og si "det er ikke greit"? Kommer ikke på noen gode eksempler i farta, men å si "det er ikke greit å si" er en direkte og bestemt måte å si fra på uten å være frekk. (Tips fra noen i familien min som er flyvertinne. Der må de kunne både si fra om uakseptabel oppførsel, og gi passasjerer beskjed om hva de skal eller ikke skal gjøre, av hensyn til sikkerheten.)

Anonymkode: db39b...1ca

• Liker 3
Skrevet

Her må du og mannen  stå opp for deg 

Anonymkode: 17321...790

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

At du gidder å bry deg... 

Anonymkode: 11025...dd1

• Liker 1
Skrevet

Og hva sier mannen din? 

Anonymkode: 51c7a...9a0

• Liker 1
Skrevet

Høres slitsomt og grenseoverskridende ut.. med mindre hun har omsorgsovertagelse på dem i regi av barnevern eller noe sånt så er dette helt uhørt! 

Mange sier «ikke bry deg!» men sliiiiitsomt å måtte forholde seg til dette! 

mannen din kan si i fra men du kan gjerne bare gjøre det selv også! Så er det gjort ! Hadde slått kraftig ned på dette! 

Anonymkode: 4bbd9...f49

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forklare for henne hvordan det oppleves? Sammen med mannen din kanaler, i en samtale det dere er bare voksne og i rolige omgivelser. 

Hvis hun ikke responderer på det, så ville jeg innskrenket besøk til henne og heller invitert henne til dere. Da er dere ikke i "hennes hus" lenger, og du føler deg kanskje på tryggere grunn. 

Anonymkode: 0a07f...37c

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er veldig grenseoverskridende og ikke normalt 😅🤷‍♀️
Jeg hadde tatt det opp med henne.

Hun kan ikke si «du/dere skal ikke», det er ufint. 

At hun ber en voksen være med ut i hagen er greit, det er hennes hus/hage.

Men resten er helt snålt, og dere må bare si ifra rolig. 

Anonymkode: 8b25f...127

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville bare ignorert henne

. «Nei du skal ikke ut med barna» - ignorer og gå ut med barns mens du snakker med de.

«Nei du skal ikke lære de om trafikken» - ignorer å lær de om trafikken

»du skal ikke skifte bleie» ignorer og skift bleie mens du snakker med barna p behandler gnålet henne som luft.

Anonymkode: 8eda9...177

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Få mannen din til å si som min mann gjorde når svigermor blandet seg: 

«Det er X som er mor til barnet, dette er det hun som bestemmer!». Da ble hun stille. 

Anonymkode: 6338e...76a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstår jeg deg rett i at svigermor sier at du ikke skal lære dine egne barn respekt for trafikken, men at hun skal lære dem det? Og du får heller ikke skifte bleie på dine egne barn når hun er i nærheten? Altså, en ting er om dere som foreldre samtykker i at farmor skifter bleie som en del av det å knytte bånd mellom bestemor og barnebarn. Men når hun nekter deg å gjøre det og påstår at du ikke gjør det godt nok, det er ikke greit. Litt det samme med at når dere er hos henne; hennes hus, hennes regler. (Likevel, selv da er det du og mannen som barnas foreldre som har siste ord i en del saker. Hun kan bestemme hva og hvordan mat serveres, hvem som får være ute i hagen uten tilsyn etc. Det er fortsatt deres ansvar å irettesette/veilede barna, sørge for at bleier er skiftet etc.)

At du får dårlig selvtillit av sånne kommentarer er ikke det minste rart. Hun overkjører deg fullstendig og tar over oppdragerrollen. Fy søren, jeg blir fly forbanna på dine(deres?) vegne. (Hva sier mannen om sin mors oppførsel forresten?)

Hva med å påpeke det du hører, og si "det er ikke greit"? Kommer ikke på noen gode eksempler i farta, men å si "det er ikke greit å si" er en direkte og bestemt måte å si fra på uten å være frekk. (Tips fra noen i familien min som er flyvertinne. Der må de kunne både si fra om uakseptabel oppførsel, og gi passasjerer beskjed om hva de skal eller ikke skal gjøre, av hensyn til sikkerheten.)

Ja fordi hun stoler ikke på at vi evner å gjøre det godt nok. Vi har vært foreldre i 10 år. Jeg har tenkt mye på om hun føler seg verdsatt av oss, føler hun at vi trenger henne og prøver hun alt hun kan for å føle seg nyttig i barnas liv. Vi har prøvd på alle mulige måter å gi uttrykk for at barna trenger henne og at vi setter pris på råd. Det er de kommentarene hun kunne spart seg for. Det blir helt bak mål når det finnes barn som vokser opp i dysfunksjonelle hjem. Her har barna to foreldre som bare vil dem godt. Hvordan kan hun behandle oss som vi mangler noe mellom ørene 🤔 

Takk for gode råd om hva jeg kan svare henne for å sette henne på plass. Mannen min forguder sin mor og alt hun gjør er bare fantastisk. Det er fint at de har et godt forhold men jeg skulle ønske at han kunne stå opp for meg, for oss. Jeg er konfliktssky og mangler ryggrad, et lett offer med andre ord.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er veldig grenseoverskridende og ikke normalt 😅🤷‍♀️
Jeg hadde tatt det opp med henne.

Hun kan ikke si «du/dere skal ikke», det er ufint. 

At hun ber en voksen være med ut i hagen er greit, det er hennes hus/hage.

Men resten er helt snålt, og dere må bare si ifra rolig. 

Anonymkode: 8b25f...127

Det står ikke at svigermor krevde en voksen, det sto at det ikke holdt med ts, men måtte være en voksen 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig gjør man det. Ikke normaliser psykisk mishandling. Svigermoren her er jo skikkelig nedbrytende og skal ha det til at ts ikke er god nok i rollen sin som mor. Ts må sette grenser. Ikke ignorere.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Mildys skrev (1 time siden):

Ja fordi hun stoler ikke på at vi evner å gjøre det godt nok. Vi har vært foreldre i 10 år. Jeg har tenkt mye på om hun føler seg verdsatt av oss, føler hun at vi trenger henne og prøver hun alt hun kan for å føle seg nyttig i barnas liv. Vi har prøvd på alle mulige måter å gi uttrykk for at barna trenger henne og at vi setter pris på råd. Det er de kommentarene hun kunne spart seg for. Det blir helt bak mål når det finnes barn som vokser opp i dysfunksjonelle hjem. Her har barna to foreldre som bare vil dem godt. Hvordan kan hun behandle oss som vi mangler noe mellom ørene 🤔 

Takk for gode råd om hva jeg kan svare henne for å sette henne på plass. Mannen min forguder sin mor og alt hun gjør er bare fantastisk. Det er fint at de har et godt forhold men jeg skulle ønske at han kunne stå opp for meg, for oss. Jeg er konfliktssky og mangler ryggrad, et lett offer med andre ord.

Du høres ut som meg for sju-åtte år siden. Hun ønsker bare å føle seg verdsatt, mener bare godt, vil hjelpe, og så videre. Og det var før vi fikk barn.

Så fikk vi et barn, og ting bare eskalerte. Hun svarer på henvendelser fra barnet før jeg rekker å si noe, forteller meg at barnet ikke trenger trøst(når barnet reagerer på å ikke få viljen sin), og tolker avslag om hjelp/selvstendighet fra meg som at "vi som foreldre har bestemt oss for å nekte barnet (xyz)". Selv ikke da mannen tok opp med henne at jeg føler meg som storesøster til mitt eget barn tok hun ansvar; "Men du kunne jo bare...". Hun skjerper seg når han hører det, men manipulerer så fort han ikke er til stede.

En ting er å ønske å føle seg verdsatt av sine barn og barnebarn. Å nedgradere deg på den måten og overta oppdragelsen er den usunne måten å gjøre det på. Hennes rolle i dine barns liv er bestemor, og den rollen er forskjellig fra oppdragerrollen.

Og så var det mannen din. Syns han virkelig at moren hans har rett til å oppdra både deg og barnebarna under ett? I praksis gjøre deg og barna deres til hans søsken?

Skrevet

Dette minner meg om min bestemor. Bare at hun var 1000 ganger verre og min mor ble varig syk av det. 

Le av det. Vis at det ikke bryr deg (selv om selvsagt gjør det det). Dette er noe hun gjør for å skade og trekke deg ned. Og hun fortsetter når hun ser det fungerer. Men hvis du ler av det og sier "Selvsagt har de nok mat med seg, må være slitsomt å være så nevrotisk *Navn*, går det bra med deg?" eller "Du kan godt få skifte bleie, men da må jeg naturligvis sjekke etterpå at det er gjort riktig, så da gjør jeg det likeså godt" og "Ja, det trenger en voksen med seg, så da går jeg ut da". 

Du må si fra HVER gang. Le av henne. Snu det tilbake på henne. Ikke ta det til deg i et sekund fremfor henne, selv om du gjør det inni deg. Det kan godt hende denne strategien får henne ut av balanse og at hun blir slemmere, men det må til. 

En ting er nå når barna er små og forhåpentligvis ikke forstår så mye. Men denne "tvilen" hun liksom viser til deg, den vil hun etterhvert sipe inn hos barna dine også. Og å bli baksnakket og mobbet til sine egne barn er fryktelig skadelig både for DEG og barna. 

Anonymkode: bc444...1f0

• Liker 1
Skrevet

Her må du og mannen  stå opp for deg 

Helt enig. Det er så vanskelig å begynne. Jeg tror at når vi bryter den muren blir det lettere å fortsette i riktig spor. 

Skrevet

Jeg forstår godt at du skriver det men alle har sin grense for hva de kan tåle. Folk er forskjellige. Dette er min grense. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og hva sier mannen din? 

Anonymkode: 51c7a...9a0

Ingenting fordi han sier at han ikke legger det på seg. Han har alltid sagt at hun må bare holde på fordi han bryr seg ikke. Hvordan han mestrer å unngå å bli irritert. Det forstår jeg ikke. En som ikke bryr seg + ei dame som lar seg herse med. Det er ingen god kombinasjon 

• Hjerte 1
Gjest Kerrs Pink
Skrevet
Mildys skrev (26 minutter siden):

Ingenting fordi han sier at han ikke legger det på seg. Han har alltid sagt at hun må bare holde på fordi han bryr seg ikke. Hvordan han mestrer å unngå å bli irritert. Det forstår jeg ikke. En som ikke bryr seg + ei dame som lar seg herse med. Det er ingen god kombinasjon 

Men du bryr deg jo, og blir lei deg, oppgitt og såra. Er ikke dine følelser også viktige i denne saken?

Kanskje spesielt hvis han ikke bryr seg om det hun sier,så burde han bry seg om hva det gjør med deg. 

Skrevet
Mildys skrev (2 timer siden):

Ingenting fordi han sier at han ikke legger det på seg. Han har alltid sagt at hun må bare holde på fordi han bryr seg ikke.

Åh, så irriterende. Men lar han kommentarene bare passere samtidig som at det er dere som har siste ord, eller mener han at hun skal få styre på som hun vil og bestemme over både deg og barna? En ting er å ikke gi ordene noen verdi mens man gjør ting som man selv vil, en annen er å la henne overta styringen og degradere deg til barnepike/storesøster. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...