Gå til innhold

Unghund 7 mnd. Knurrer. Bekymret!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Har en hannhund valp på litt over 7 mnd, liten puddel. Han har begynt å knurre når det er noe han ikke ønsker. Det begynte med at han spiste snus og tyggis på gaten som liten, dette tok jeg fra han. Fant etterhvert ut at dette var veldig dumt da han fikk tendenser til ressursforsvar ( ikke med leker og mat, bare ting han finner). Lærte han kommandoen «slipp» og dette har fungert greit. 

Når han  knurrer har jeg alltid trekt meg unna, og har for lengst sluttet å ta ifra han ting ( da jeg forstår at dette var helt feil, og noe jeg aldri skulle gjort når han var yngre) Det kan virke som han har skjønt at det funker å knurre - da jeg trekker meg bort, for han har i senere tid også begynt å knurre når det er noe han ikke vil. Om han tror jeg skal løfte han ( om han ligger i sofa/ seng eller sitter ute å kikker)… unngår selvsagt å løfte han når det ikke er nødvendig, iblant ber han om å bli løftet. 

Han har også begynt å protestere når selen skal på. Med å få raptus der han biter hardere og knurrer, men dette ser jeg på som mer unghund «trass» oppførsel - for han kan bli veldig giret når selen blir tatt fram. Dette kan også oppstå under pelsstell / tørking osv, selv om han er vant til det fra liten og får masse ros og godbiter. Han er skikkelig i puberteten og det er løpetid i nabolaget, virker også til tider mer stresset… 

Vi bruker også evigheter på å komme oss inn fra tur, fordi når han skjønner at vi skal inn blir han bare sittende. Prøver å lokke med godbiter osv, men nei… Kan bli sittende i evigheter og da er alternativene å dra han inn ( noe jeg ikke vil) eller å løfte han - men prøver å unngå det også. Tips? 

Er dette normalt av en ung hannhund?

Har vært veldig bekymret for dette med knurringen, men er jo forsåvidt bra at han sier ifra. Det skjer ikke ofte, for Jeg unngår så godt jeg klarer å komme i situasjoner som risikerer knurring. Likevel blir han iblant passet av andre, og redd det kan skje noe.. Gir selvsagt beskjed til dem som passer om å ikke løfte hunden. 

Må ellers nevne at hunden er utrulig snill, kosen, glad i flokken sin, andre mennesker og hunder.  

Endret av helene18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er godt mulig at han har oppdaget at det fungerer å knurre ja. 

Det første du må gjøre er å unngå å sette han i situasjoner hvor du vet eller mistenker at han kan ty til knurring. Finn heller måter rundt det. For eksempel, om han er i sofaen, "mist" en godbit på gulvet på vei til sofaen (gjerne en godbit som lager godt med lyd når den treffer gulvet, og FØR han knurrer), og sleng deg ned i sofaen når han hopper ned for å ta godbiten. Gjør dette i alle situasjoner hvor han kan knurre fordi han frykter å bli løftet. Etterhvert vil han få gode assosiasjoner til at dere kommer bort til hvor han sitter/ligger, og vil bli trygg på at dere ikke kommer for å flytte på ham. 

Angående sele, så kan det hjelpe å helt enkelt endre på "nå skal vi på tur" rutinene. Kle på deg, også sleng deg ned i sofaen og se litt på mobilen. Hent selen etter noen minutter og gå vekk fra gangen og på kjøkkenet. Hold en godbit foran selen så han selv velger å ta hodet gjennom selen. Hunder er vanedyr. Han er blitt vant med å bli gira i gangen når det er tid på å ta på sele, så å endre litt på rutinene for når man gjør seg klar til å gå ut bør gjøre susen.

Under pelsstell, smør peanøttsmør eller noe annet kliss han liker på et lokk eller på gulvet/bordet han står på. Slikking er stressreduserende og holder han avledet lengre enn en godbit her og der. 

Han setter seg ned og vil ikke gå hjem? Begynn å leke med han på tur. Jeg bruker 1-2-3 leken en god del. Jeg begynner å telle fra 1 til 3. På 3, så kaster jeg en godbit foran oss, også løper vi for å ta den. Nå som mine kjenner leken godt, så kan jeg noen ganger bruke et helt minutt på å telle fra 1 til 3 😅 I det minuttet vil de trekke fremover, og det er en flott måte å få de til å gå forbi ting de vanligvis ville stoppet og stirret på, eller når de ikke ønsker å gå hjem enda. Jeg bruker også "søk" eller "her", men i motsetning til 1-2-3, så kan jeg kaste godbitene i all verdens retninger, så her må de følge med på meg (som kanskje løper i en viss retning før jeg kaster godbitene 😅

Begynn også å gi en ekstra spesiell godbit når dere kommer hjem. Denne godbiten får han kun når dere kommer inn døra etter tur.

Jobb mer med hunden hjemme angående løfting. Sleng deg ned på gulvet 5 minutter hver dag med en god neve godbiter og begynn med litt sitt og ligg, for så å ta han på ørene og andre deler av kroppen samtidig som du sier YES og følger opp med godbit. Vær rask til å belønne i starten- han bør føle seg komfortabel gjennom hele prosessen. Jobb deg så til under brystet. Legg en hånd under brystet, yes og godbit. Etterhvert kan du legge litt press opp under brystet, så yes og godbit. Jobb deg frem til at du kan løfte frambena opp fra gulvet. Fra der kan du få han til å jobbe med en godbit mellom fingrene dine samtidig som du løfter han opp på fanget med den andre hånden.

Dere bør også lese dere opp om kroppsspråk til hund. Knurring kommer gjerne etter at hunden har vist flere ikke-verbale tegn. Om en hund opplever at de ikke-verbale tegnene blir ignorert igjen og igjen, så kan den lære at den må hoppe over disse tegnene og gå rett til knurring. At hunden deres knurrer før den vet om dere har tenkt å løfte den eller ikke, er ikke helt heldig. Det kan være et tegn på at den hopper over ikke-verbale signaler og går rett til knurring. Det er derfor viktig at dere jobber med å trygge hunden og viser den respekt. En hund som opplever at den blir hørt og respektert, vil også tolerere mer.

Her er en flott video av ikke-verbale signaler man absolutt bør være mer obs på. 

Anonymkode: 13a03...114

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Google og les/se video av appeasement signals in dogs

Anonymkode: 13a03...114

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...