Gå til innhold

Ladeproblemer. Gammel MacBook Air.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en gammel MacBook Air som fungerer veldig bra. Men i det siste har jeg fått litt problemer med ladingen. 

Noen ganger blir "dingsen" som er kontaktpunktet mellom Mac'en og ledningen ekstremt varm. Det skjer ikke hver gang. Noen ganger lader den fint, og er ikke varm. Andre ganger blir den så varm at den nesten ikke kan berøres (selvfølgelig stopper jeg ladingen de gangene den blir ekstremt varm). 

Så til spørsmålet: Er det laderen som bør byttes ut? Eller er det noe galt med Mac'en? 

Anonymkode: 7503b...c23

Skrevet

Dårlig kontakt i ladepluggen, det kan enkelt fikses av noen som vet opp ned på en loddebolt men anbefaler ikke å lade den når den blir varm siden den faktisk kan ta fyr.  

Anonymkode: e8428...6be

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dårlig kontakt i ladepluggen, det kan enkelt fikses av noen som vet opp ned på en loddebolt men anbefaler ikke å lade den når den blir varm siden den faktisk kan ta fyr.  

Takk! 

Jeg stopper ladingen når jeg kjenner at det er en "varm" lading. Og jeg har en annen lader (enda litt eldre) liggende fra den forrige Mac'en min. Så kanskje jeg skroter den "nye" laderen, og tar i bruk den gamle. 

Super trøst at det ikke er selve Mac'en som er årsaken. Jeg vil gjerne at den skal få leve litt til....

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk! 

Jeg stopper ladingen når jeg kjenner at det er en "varm" lading. Og jeg har en annen lader (enda litt eldre) liggende fra den forrige Mac'en min. Så kanskje jeg skroter den "nye" laderen, og tar i bruk den gamle. 

Super trøst at det ikke er selve Mac'en som er årsaken. Jeg vil gjerne at den skal få leve litt til....

Jeg mente at det kan være dårlig kontakt i ladeporten på selve maskinen, disse løsner ofte fra kretskortet de er loddet på og det fører til varmgang. Selve "brikken" på ladekabelen blir også varm men det kan også være andre årsaker til det, hvis batteriet begynner å bli slitt så må laderen jobbe ekstra for å lade opp de siste 10-20% av batteriet.

Bør ikke bruke uoriginal lader og spesielt ikke hvis den ikke kommer fra en kjent produsent.

Skrevet

Det høres ikke helt bra ut. Hvor gammel er den? 10 år? Spørs om det er på tide å pensjonere den til fordel for en med M1 eller M2

Anonymkode: 19353...3fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2022 den 10.27):

Jeg mente at det kan være dårlig kontakt i ladeporten på selve maskinen, disse løsner ofte fra kretskortet de er loddet på og det fører til varmgang. Selve "brikken" på ladekabelen blir også varm men det kan også være andre årsaker til det, hvis batteriet begynner å bli slitt så må laderen jobbe ekstra for å lade opp de siste 10-20% av batteriet.

Bør ikke bruke uoriginal lader og spesielt ikke hvis den ikke kommer fra en kjent produsent.

AnonymBruker skrev (På 22.8.2022 den 11.22):

Det høres ikke helt bra ut. Hvor gammel er den? 10 år? Spørs om det er på tide å pensjonere den til fordel for en med M1 eller M2

Anonymkode: 19353...3fa

Batteriet må nok kanskje byttes? Ser det koster rundt 2000/2500. Kanskje meningsløst, siden denne Mac'en ble kjøpt brukt for 3500...

Den lader nå, men det tar ikke mange minuttene før brikken på ladekabelen blir ganske varm. 

Begge laderne jeg har, er originale (fulgte med ved kjøp av Mac'ene). Har prøvd med den eldste laderen i dag. Den blir også varm, men foreløpig ikke fullt så varm som den nyeste. 

Uff, så usikker på hva jeg bør gjøre. Har pt. ikke råd til ny Mac 😞 Bortsett i fra at ladingen har blitt trøblete de siste dagene, fungerer Mac'en alldeles supert. 

Skrevet

Og plutselig nå i kveld. Den lader superfint, uten å gå varm (med gammel lader). 

Skjønner ingenting....

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...