Gå til innhold

Kjøretimer. Kommer ingen vei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt MASSE kjøretimer. Gjort alt det obligatoriske. Men jeg er så usikker og nervøs når jeg kjører. Gjør masse feil. Er treig på vei inn i rundkjøringer, kjører med ujevn fart, bruker tid på å lese skilt, noen ganger oppdager jeg ikke viktige skilt. Er for dårlig til å ha oversikt. Har som sagt hatt maaaange kjøretimer, og har kjørt noe privat (ikke så mye som jeg skulle ønsket). Kjørelærer sier at jeg burde egentlig kommet lenger.. jeg gjør de samme feilene hver kjøretime. Selv om jeg har øvd på det jeg er dårlig på privat. Jeg var så god på å kjøre rundkjøringer med flere felt i sommer, og nå sist kjøretime så ble alt bare tull i rundkjøringene jeg skulle gjennom. 

Jeg liker også å bare ligge bak folk i høyre felt på motorvei. Jeg kjører forbi trailere og sånn. Men om det er 110 og bilen foran kjører i 100, så bare holder jeg meg der. Kjørelærer vil helst at jeg skal kjøre forbi alle som ligger under fartsgrensen, mens når jeg kjører med samboer så sier han at jeg kan bare ligge i høyre felt om jeg vil, selv om det går litt saktere. Så det stresser meg også, og jeg er usikker på hva som er ok på oppkjøring. Stryker jeg hvis jeg bare ligger i høyre felt "hele veien"? (Kan få deler av oppkjøringa på motorvei der jeg bor).

Det største problemet mitt er vel at jeg blir så fryktelig nervøs og stressa. Får helt tunnelsyn og hjernen går i hundre. Kjørelærer kan be meg om å svinge til høyre, men så svinger jeg til venstre. Fordi det er bare surr i hodet. Så blir jeg stressa og flau fordi jeg kjørte feil, og blir bare mer anspent.

Jeg er snart 34 år. Starta før korona med kjøretimer, så ble jo alt stengt, så hadde jeg en pause i ca ett år av grunner... Men kjørte en del privat da. Holdt på med kjøretimer litt over et halvt år nå, men hadde like mye før korona. Er dritt lei av å være eneste i vennegjengen uten lappen også. Har en venn på min alder som begynte med kjøretimer ETTER meg, men som fikk lappen omtrent med en gang. Mens jeg sitter her og kommer ingen vei.. 

Noen som har vært i samme situasjon? Jeg trenger litt motivasjon..

Anonymkode: cfcbc...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du burde prøve å bytte kjøreskole?

Anonymkode: 95ec1...33c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville byttet lærer, gjorde det selv og fikk forandring fra dag 1.

Anonymkode: a9ade...cf3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kjørelærer og kanskje litt mindfullness slik at du blir mer oppmerksom og tilstede og litt mindre stressa. 

Anonymkode: 256c9...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok selv lappen i april i år og er 37, synes selv det var stress! Kanskje lurt å bytte lærer, og kjøre på mindre steder? Oslo har høyeste strykprosent i landet...

Anonymkode: 6ce2e...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du liker å ligge bak andre som kjører sakte, er at da kan du bare kopiere dem og slipper å tenke noe særlig selv. Det er farlig å koble ut sånn i trafikken. Enig med kjørelæreren, du må øve deg på å kjøre selvstendig.

Er ikke ekspert, men tipper det er god sjanse for at du stryker på oppkjøring om du viser at du ikke klarer å ha kjøre normalt og skape god trafikkflyt på motorveier. Det er tross alt noe av den aller enkleste kjøringen man gjør, mange færre elementer å ta hensyn til der enn bykjøring.

Er ikke noe annet å gjøre enn å studere trafikksituasjoner med bilder, tekst og videoer til du forstår dem og det sitter godt innprenta, og så øve mye privat til du får det til i praksis.

Anonymkode: 7a273...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å finn fram godfølelsen fra sist du mestret noe selv om du var nervøs i forkant. For eksempel da du lærte å sykle, svømme, danse, fikk en karakter du var fornøyd med, hadde første bra samtale på engelsk, noe sånt.

Anonymkode: 28433...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...