Gå til innhold

Adferd hos hund, hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en golden retriever som snart er 1 år. I det siste har han begynt å hoppe på oss. Han har munn åpen, men biter ikke. Men kjenner liksom på at det kan skje. Det er helt umulig å stoppe han. Har prøvd å snu meg bort, sagt strengt nei x flere ganger, uten hjelp. Det har hendt at jeg må dra han med meg, feste han i båndet til han roer seg ned. Har noen gode tips? 

Anonymkode: 4a4e6...472

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er tenåring og full av hormoner. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at han hopper med åpen munn, eller mer hvordan det kan være problematisk. Griper ham fatt i dere? Det er en retriever, så instinktet hans er at han skal ha noe i munnen. Bytt personen mot en leke. 

Uansett, det er trening som skal til. Ro-trening, trene på å ikke hoppe, trene nei, på plassen sin, bli osv. Sørg for at han får nok mosjon daglig, og sett deg inn i hundedressur. Det finnes utallige trenere på insta og youtube for den del, som går gjennom denne problematikken. 

Anonymkode: f4a35...128

• Liker 1
Skrevet

Helt normal adferd. Han er tenåring og full av hormoner. Kast en neve godbiter i hodet på ham for å avbryte adferden, og følg deretter opp med litt rolig, fin lydighetstrening med godbiter (sitt, ligg etc) før du guider han til plassen sin hvor han får et tyggebein. Har dere et ord som betyr "nå får du godbiter!", så kan du også bruke det til å avbryte adferden om du ikke har godbiter på deg. Hold dere rolig når han kommer i dette humøret. Unge hunder er energityver, så et strengt "nei" eller annen frustrasjon fra dere vil bare gi han ekstra med kaotisk energi. Dere må bare avlede, også gi han noe annet å gjøre. Enkelt og greit. 

Det beste er om du klarer å avbryte adferden før den skjer. F.eks om han har en tendens til å gjøre dette etter tur, så kan dere unngå det ved å gi han en kong med en gang dere kommer inn etter tur.

Uansett, helt normal adferd for en tenåringshund. Han er bare 1 år enda, så ta det helt med ro. 

Anonymkode: c13a3...c1f

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode tips! Jeg skal prøve å avlede neste gang med godbiter, det har jeg ikke tenkt på. Forstår at han er i den «værste» perioden, men noen ganger blir man bare helt rådvill😅 

Skrevet
Blomster456 skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for gode tips! Jeg skal prøve å avlede neste gang med godbiter, det har jeg ikke tenkt på. Forstår at han er i den «værste» perioden, men noen ganger blir man bare helt rådvill😅 

Skjønner jeg godt. Min hund var et mareritt som unghund. Men, å kaste en neve godbiter i hodet på henne, eller be henne sitte (hun hadde en veldig sterk sitt), så kunne jeg gi henne noe annet å fokusere på, og når hun ble litt eldre, så forsvant adferden av seg selv ettersom hjernen (og impulskontrollen) utviklet seg.

Legger ved et informativt bilde av hundens utvikling de første 2 årene:

38d7ae6b5a92f18fc8b476f4b1dd62f0.jpg

Anonymkode: c13a3...c1f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...