AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Jeg hater gruppearbeid. Man må være smart rask selvsikker og høylydt ofte for å overleve i grupper. Personligheter i gruppene går meg på nervene som regel etterhvert. I tillegg ender det nesten alltid slik at noen gjør jobben og andre bare rir på bølgen. Hva er det positive med gruppearbeid ? Hvorfor må vi holde på med det så mye? Er det for at læreren skal ha mindre å rette på fordi de ikke har nok tid? Anonymkode: 1dd90...4c1 1
Vhgj Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er det positive med gruppearbeid ? Hvorfor må vi holde på med det så mye? Er det for at læreren skal ha mindre å rette på fordi de ikke har nok tid? Forberedelse til arbeidslivet, lære å kommunisere, lære av hverandre. Mye av gruppearbeidet suger, men det er også viktig å kunne samarbeide med folk. Velkommen til livet - det suger. 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 sånn er vel arbeidslivet også, dessverre. bare å forberede seg... Anonymkode: 345d7...771
Portia Catonis Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Jeg kjenner ingen som liker gruppearbeid. Ingen. Tror ikke den personen er født som liker gruppearbeid. Men det er noe man må tvinges igjennom, dessverre😜
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 I høyere utdanning er gruppearbeid noe de har funnet på for at det skal bli færre oppgaver for lærerne å rette. Mulig det er grunnen også nedover i skolesystemet. Jeg hater også gruppearbeid, mye fordi jeg alltid ender opp med å være den som «drar» gruppa og sørger for at noe faktisk blir levert. Mens det alltid er noen gratispassasjerer som gjør ingenting og surfer på at andre drar lasset. Jeg trodde jeg skulle slippe gruppearbeid da jeg startet på master, men nei. Anonymkode: 33888...2ca 5 1
MissIndependent45 Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Heldigvis ferdig med skole og studier. Hatet det som pesten selv. Det var alltid noen i gruppa som var treige, late eller mindre begava. Veldig kjedelig. 2
Topsi Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 Det verste med gruppeatbeid er jo at hvis en jukser og de andre ikke oppdager det, kan alle bli utestengt for juks
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 Noen av årsakene til at det er gruppearbeid i utdanningsløpet: - De aller fleste av oss kommer til å jobbe i en eller flere former for grupper/team i arbeidslivet. - Samarbeid er en del av læreplanene. - Lærere og forelesere har krav på seg om å variere undervisningen og vurderingssituasjonene. - Forskning viser at samarbeid styrker læringen, i alle fall for det store flertallet (det er ikke det samme som at alle lærer mest av gruppearbeid, eller at det ikke finnes helt tåpelige gruppearbeid). - Vi trenger å lære oss å fungere i samspill med andre mennesker, også dem vi av ulike grunner ikke takler spesielt godt å samarbeide med. - Mange elever og studenter foretrekker gruppearbeid, og den gruppen er også stor blant dem som ikke er «free riders». - Det gjør skolehverdagen mer sosial, noe mange elever har stort behov for. Tror lærernes egne preferanser og behov kommer ganske langt ned på listen. Det er rett og slett noe de fleste «må» for å oppfylle læreplanen og vurderingsforskriften. Er man litt smart, gir man likevel alltid individuelle karakterer der det er mulig.. Anonymkode: 40e6d...20c 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 MissIndependent45 skrev (10 minutter siden): Heldigvis ferdig med skole og studier. Hatet det som pesten selv. Det var alltid noen i gruppa som var treige, late eller mindre begava. Veldig kjedelig. Ja, alltid noen mindre begava på gruppa. Når disse skriver sin del av en gruppeoppgave, er den alltid full av skrivefeil. Vi brukte samskrivingsdokumenter til gruppearbeid på master. Da opplevde jeg noen ganger en av disse mindre begava gikk inn og «rettet» de andres deler (inkl min) før innlevering. Rettet fra korrekt norsk rettskriving til masse feil. Delte opp sammensatte ord i to (særskrivingsfeil) osv. Helt utrolig frustrerende. Jeg virkelig, virkelig hater gruppearbeid. Anonymkode: 33888...2ca 2
Gjest Villfisker Skrevet 20. august 2022 #10 Skrevet 20. august 2022 Det gjør jeg også. Alltid likt best å jobbe alene. Gjorde heller større arbeidsmengde for å slippe å jobbe i gruppe. Det fikk jeg faktisk lov til. Men det ble mye jobb 😅
MissIndependent45 Skrevet 20. august 2022 #11 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, alltid noen mindre begava på gruppa. Når disse skriver sin del av en gruppeoppgave, er den alltid full av skrivefeil. Vi brukte samskrivingsdokumenter til gruppearbeid på master. Da opplevde jeg noen ganger en av disse mindre begava gikk inn og «rettet» de andres deler (inkl min) før innlevering. Rettet fra korrekt norsk rettskriving til masse feil. Delte opp sammensatte ord i to (særskrivingsfeil) osv. Helt utrolig frustrerende. Jeg virkelig, virkelig hater gruppearbeid. Anonymkode: 33888...2ca Tragisk. Veldig kjedelig med en unødvendig lavere karakter også, fordi andre i gruppa drar den ned. En styggedom. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #12 Skrevet 20. august 2022 Jeg byttet gruppe flere ganger under studiet. Alltid noen som ikke jobbet godt, og lot andre dra lasset, til jeg fant to andre kvinner som jobbet like seriøst. På mange måter den mest krevende gruppa å jobbe i, siden alle tre var dyktige, og det ofte ble diskusjoner, men det var også konstruktive diskusjoner, og resultatene ble veldig bra. Samt at resultatet faktisk var et resultat av samarbeid. I jobblivet har jeg opplevd mye det samme. I mange grupper har det endt med at jeg mer eller mindre gjorde jobben alene. Jeg ba ved en anledning sjefen om å sende meg på kurs for å lære å samarbeide bedre i gruppe, faktisk etter et gruppearbeid sjefen var del av min gruppe, men sjefen mente at det var det ikke behov for, for jobben trengte at jeg var en som slo gjennom og tok styring når andre vimset seg bort. Liker det... nei egentlig ikke. Jeg ser ofte ikke meningen med gruppearbeid, når en uansett gjør det meste. Anonymkode: dee97...a6a
MissIndependent45 Skrevet 20. august 2022 #13 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg byttet gruppe flere ganger under studiet. Alltid noen som ikke jobbet godt, og lot andre dra lasset, til jeg fant to andre kvinner som jobbet like seriøst. På mange måter den mest krevende gruppa å jobbe i, siden alle tre var dyktige, og det ofte ble diskusjoner, men det var også konstruktive diskusjoner, og resultatene ble veldig bra. Samt at resultatet faktisk var et resultat av samarbeid. I jobblivet har jeg opplevd mye det samme. I mange grupper har det endt med at jeg mer eller mindre gjorde jobben alene. Jeg ba ved en anledning sjefen om å sende meg på kurs for å lære å samarbeide bedre i gruppe, faktisk etter et gruppearbeid sjefen var del av min gruppe, men sjefen mente at det var det ikke behov for, for jobben trengte at jeg var en som slo gjennom og tok styring når andre vimset seg bort. Liker det... nei egentlig ikke. Jeg ser ofte ikke meningen med gruppearbeid, når en uansett gjør det meste. Anonymkode: dee97...a6a Dette! Det hjelper ikke for å lære folk å samarbeide. Det syr faktisk bare puter under de som er faglig svake eller late og useriøse. 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #14 Skrevet 20. august 2022 Har aldri forstått konseptet. Nan skulle jo tro det handlet om at gruppen skal lære å samarbeide. Men Har blitt en hvile pute for de late som aldri gidder å bidra. Samt er de flinke til å være frempå for å høste status etterpå. Og forteller gjerne hva alt de har gjort og hvor lite de andre har gjort. Systemet rundt gruppearbeid og mengden av det , er nok til å miste motet. Så burde isåfall settes karakter på selve samarbeid evnen. Anonymkode: 46c7a...949
MissIndependent45 Skrevet 20. august 2022 #15 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har aldri forstått konseptet. Nan skulle jo tro det handlet om at gruppen skal lære å samarbeide. Men Har blitt en hvile pute for de late som aldri gidder å bidra. Samt er de flinke til å være frempå for å høste status etterpå. Og forteller gjerne hva alt de har gjort og hvor lite de andre har gjort. Systemet rundt gruppearbeid og mengden av det , er nok til å miste motet. Så burde isåfall settes karakter på selve samarbeid evnen. Anonymkode: 46c7a...949 Det er ikke noe poeng uansett. Hvordan skal man samarbeide med noen som ikke kan/vil dra med på lasset? Det går faktisk ikke. Det var aldri akseptabelt for meg å få en dårligere karakter enn normalt, samt å bidra til at svake elever fikk en bedre karakter enn fortjent, bare fordi gruppearbeid er jo så VIKTIG. Skal det gjøres gruppearbeid, skal det ikke settes karakterer.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #16 Skrevet 21. august 2022 Vhgj skrev (På 19.8.2022 den 22.52): Forberedelse til arbeidslivet, lære å kommunisere, lære av hverandre. Mye av gruppearbeidet suger, men det er også viktig å kunne samarbeide med folk. Velkommen til livet - det suger. Sant og det er jo en av de viktigste egenskapene for å fungere i arbeidslivet. På jobbintervju vil man også svært sjeldent få faglige spørsmål, men man vil ofte få spørsmål om hvordan man fungerer i gruppearbeid. Hvilken rolle man inntar i gruppa og hva man gjør om det er uenigheter og ting ikke går slik en ønsker. Anonymkode: 765d2...fa2
Gjest fransine Skrevet 21. august 2022 #17 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (På 20.8.2022 den 14.35): I høyere utdanning er gruppearbeid noe de har funnet på for at det skal bli færre oppgaver for lærerne å rette. Mulig det er grunnen også nedover i skolesystemet. Jeg hater også gruppearbeid, mye fordi jeg alltid ender opp med å være den som «drar» gruppa og sørger for at noe faktisk blir levert. Mens det alltid er noen gratispassasjerer som gjør ingenting og surfer på at andre drar lasset. Jeg trodde jeg skulle slippe gruppearbeid da jeg startet på master, men nei. Anonymkode: 33888...2ca Da jeg tok høyere utdanning (bachelor) var det ingen form for gruppearbeid. Heller ikke noe obligatorisk oppmøte. Jeg fikk 4 barn mens jeg tok bacheloren, og endte opp med å ta de 5 siste semesterne (av 6) hjemmefra, med kun å lese selv Hater også gruppearbeid, enten så dro jeg hele gruppa, eller hvis oppgaven var muntlig så ble jeg gratispassasjer (introvert).
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #18 Skrevet 21. august 2022 Nok en whiny tråd, der introverte skal syte hardt. Er det ikke syting angående presentasjon foran medstudenter, så er det syting rundt gruppearbeid. Ser at minst et par stykker snakker om såkalte "gratis passasjerer" og at dere ender opp med å måtte gjøre mer for resten av gruppa. Det har ikke skjedd etter min erfaring, og jeg var i begge ender. Den ene gangen, valgte jeg bare å skrive "gruppeoppgaven" selv, noe som førte til at jeg måtte skrive tre til fire ganger mer tekst enn jeg ellers måtte ha gjort hvis man hadde hatt en perfekt gruppe. I den andre enden, da jeg ikke bidrog noe særlig i gruppa, så ble heller ikke navnet mitt satt på gruppeoppgaven, og dermed så var ikke gruppeoppgaven godkjent for min del. Så enkelt er det faktisk. Jeg forstår ikke hvor dere har denne greia med "gratis passasjerer" fra, i og med at situasjonen er slik at hvis flertallet i gruppa mener at den ene ikke gjør nok, og der den ene heller ikke har noe særlig egen arbeid å vise til, så blir personen rett og slett utelatt fra gruppeoppgaven og blir henvist til å heller gjøre den selv. Det er ikke verre enn det, og det skjer uten dramatikk. Anonymkode: 69c77...1a6 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #19 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nok en whiny tråd, der introverte skal syte hardt. Er det ikke syting angående presentasjon foran medstudenter, så er det syting rundt gruppearbeid. Ser at minst et par stykker snakker om såkalte "gratis passasjerer" og at dere ender opp med å måtte gjøre mer for resten av gruppa. Det har ikke skjedd etter min erfaring, og jeg var i begge ender. Den ene gangen, valgte jeg bare å skrive "gruppeoppgaven" selv, noe som førte til at jeg måtte skrive tre til fire ganger mer tekst enn jeg ellers måtte ha gjort hvis man hadde hatt en perfekt gruppe. I den andre enden, da jeg ikke bidrog noe særlig i gruppa, så ble heller ikke navnet mitt satt på gruppeoppgaven, og dermed så var ikke gruppeoppgaven godkjent for min del. Så enkelt er det faktisk. Jeg forstår ikke hvor dere har denne greia med "gratis passasjerer" fra, i og med at situasjonen er slik at hvis flertallet i gruppa mener at den ene ikke gjør nok, og der den ene heller ikke har noe særlig egen arbeid å vise til, så blir personen rett og slett utelatt fra gruppeoppgaven og blir henvist til å heller gjøre den selv. Det er ikke verre enn det, og det skjer uten dramatikk. Anonymkode: 69c77...1a6 Du skjønner at andre kan ha andre opplevelser enn deg? Anonymkode: 33888...2ca 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #20 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du skjønner at andre kan ha andre opplevelser enn deg? Anonymkode: 33888...2ca nei, dette er selvfølgelig fullstendig uhørt her på Kvinneguiden! Anonymkode: 345d7...771 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå