Gå til innhold

Ønsker å selge bilen min selv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilforhandlere jeg har snakket med vil gi langt lavere pris enn det jeg kan få solgt den for selv. 
Snakket såvidt med broren min forrige dagen som sa at det har blitt nye regler. At kjøper kan komme innenfor 2 år ved klager på bilen, det hørtes ikke så forlokkende ut. 

Det er ikke noe galt med bilen som jeg vet om, men jeg har ikke så god greie på biler. 

Har forsøkt å finne informasjon, men finner ikke så mye. Er det noen av dere som har litt greie på dette? 

Anonymkode: bb484...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan selge som den står

Anonymkode: ca907...140

Feil, det er ikke lenger mulig å avtale seg bort fra ting som skulte feil og mangler som selger enten visste om eller burde ha visst om. Kjøper har undersøkelsesplikt men selger har opplysningsplikt og blir ansett som den profesjonelle part ved privatsalg.

Selv med delebiler som selges til vrakpant så kan selger bli erstatningspliktig hvis det viser seg at det er feil eller mangler som ikke er opplyst om eller som selger burde ha visst om.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bilforhandlere jeg har snakket med vil gi langt lavere pris enn det jeg kan få solgt den for selv. 
Snakket såvidt med broren min forrige dagen som sa at det har blitt nye regler. At kjøper kan komme innenfor 2 år ved klager på bilen, det hørtes ikke så forlokkende ut. 

Det er ikke noe galt med bilen som jeg vet om, men jeg har ikke så god greie på biler. 

Har forsøkt å finne informasjon, men finner ikke så mye. Er det noen av dere som har litt greie på dette? 

Anonymkode: bb484...b4c

Bilforhandlere blir sittende med dette reklamasjonsansvaret i 5 år og ikke 2 som ved privatsalg så det er ikke så rart at de betaler mindre med så stor risiko.

Skal du selge privat så MÅ du opplyse om absolutt alt av feil eller mangler som du vet om, selv sånne ting som servicer som ikke er utført eller tidligere skader som er fikset må du opplyse om.

Litt avhengig av prisen så kan det lønne seg med en NAF test før den selges, prisen på bilen bør også være i stil med tilsvarende biler med tilsvarende kilometerstand.  

Anonymkode: e4156...087

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...