AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #21 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva gjør dere da? Jeg har hatt noe av det samme med min eldste. Hun kunne terrorisere de små- og vi måtte jo ta knallharde oppgjør med henne. Det er jo ikke sånn at hun fikk sjansen uten at vi var der og tok henne så "det sang". Er det en autist dette her, eller hva er det som gjør at dette er så vanskelig for dere å håndtere? Folk ringer hjelpeinstanser, men til syvende og sist så må dere jo ta tak i hjemmet deres. Jeg forstår ikke helt hvordan det kan komme så ut av kontroll?? Jeg skjønner at det ikke er enkelt, men nei liksom... Anonymkode: dd2c6...db4 Vi tar jo selvsagt tak i situasjoner. Første vi gjør er å prøve å forebygge. Og selvsagt gripe inn om det skjer. En utfordring er at barnet krever en til en om vi skal klare å avverge og det er ikke alltid mulig å være to voksne hjemme. Ja, jeg synes det er fornuftig å ta kontakt med hjelpeinstanser når man ikke kommer i mål selv. Vet ikke om det er autisme.. Anonymkode: daccf...f91 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #22 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva gjør dere da? Jeg har hatt noe av det samme med min eldste. Hun kunne terrorisere de små- og vi måtte jo ta knallharde oppgjør med henne. Det er jo ikke sånn at hun fikk sjansen uten at vi var der og tok henne så "det sang". Er det en autist dette her, eller hva er det som gjør at dette er så vanskelig for dere å håndtere? Folk ringer hjelpeinstanser, men til syvende og sist så må dere jo ta tak i hjemmet deres. Jeg forstår ikke helt hvordan det kan komme så ut av kontroll?? Jeg skjønner at det ikke er enkelt, men nei liksom... Anonymkode: dd2c6...db4 Syns ikke dette var så nyttig for ts. Vi som har slitt med slik problematikk har ofte skam fordi vi «ikke klarer å holde orden i eget hus» noe du er med på å påføre ts her. I tillegg kommer utsagnet « ja men alle søsken krangler». Joda. Så har du utfordringen med å være alene. Jeg har tvillinger der vi hadde usunn dynamikk. Måtte på et møte og min rolige og fornuftige tenåringsdatter skulle passe de. Hun satt i sofaen med kloremerke i ansiktet da jeg kom hjem; hun hadde fysisk måttet stenge det ene barnet inn på vaskerommet for å beskytte det andre. Du tror det ikke før du får se det. Av og til er det ikke foreldre som er voldsutøveren, men et barn. Men det er like traumatiserende fordi om. Bra at ts tar tak i problematikken. Autister er ikke typisk voldelige. Heller ADHD er min erfaring. Snart er barna så store at de må være hjemme alene sammen, kanskje etter skolen. Da kan de virkelige problemene begynne, så bra at ts tar tak nå. Anonymkode: 22a06...a18 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #23 Skrevet 21. august 2022 Veldig befriende å se at noen faktisk tar dette på alvor. Håper dere finner en god løsning, TS. I likhet med flere her ble jeg også terrorisert av min 5 år eldre bror i mange år. Det var konstant slåssing, han truet med å drepe meg mens han holdt kniver mot halsen min hver gang vi var alene + han kalte meg dum daglig. Spesielt det siste har gjort noe med selvfølelsen min, selv om jeg har gjort det bedre enn han utdanningsmessig. Hele oppveksten min har foreldrene mine avfeid det med at jeg "også tok igjen" og at det var "umulig å gjøre noe med dere". Selvfølgelig forsvarte jeg meg selv i den grad jeg kunne - jeg var en liten 4-5-6-7-åring som ble banket opp av et mye sterkere og eldre søsken! Og det er kanskje det verste med hele situasjonen, for til syvende og sist er jo min brors adferd deres ansvar - men hans voldsproblem var liksom ikke "så ille" fordi jeg beit tilbake hvis han prøvde å brekke armen min. Derfor er det så utrolig godt å se at noen foreldre tar ansvar. Anonymkode: 20ff0...a8c 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #24 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (På 19.8.2022 den 17.39): Det skrives i ett ord. Anonymkode: 517a8...5f3 Nyttig kommentar🙄 Anonymkode: 8a3cc...8f6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #25 Skrevet 21. august 2022 Jeg har opplevd dette, jeg var det søskenet som ble utsatt for volden. Her ble barnevernet involvert pga akutt fare for mitt liv, og det ble foretatt omsorgsplassering av min bror for at han også skulle få nødvendig hjelp. Her var problemet bla at han ikke kunne skille mellom fiksjon og virkelighet. Anonymkode: f4a86...6e4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå