AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Må vente i 6 uker på å komme til hos fastlege. Nå er det 2.5 uke igjen til timen. Har tinnitus som holder på å gjøre meg sprø. Tror angsten rundt den er det verste, og stresset over lang ventetid hos fastlegen. Har forsøkt å skylle øret i dusjen. Ellers så har jeg forsøkt matolje i øret. Tinnitusen kun i høyre øret. Men ingen resultat. Føler at jeg har litt nedsatt hørsel på høyre øret. Har hatt litt tinitus på høyre øret lenge. Men kun når jeg skulle legge meg. Men ble ganske mye plaget av det i starten av juli. Følte også det som om jeg har litt dott i ørene og at jeg hører dårligere på det øret. Hva ville du ha gjort? Ventet tålmodig videre på timen eller forsøkt å skrive til legen på helsenorge om problemet slik at jeg kan se om han gir en raskere time... ? Anonymkode: ce88c...7f8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 En fastlege kan da ikke hjelpe deg. Slutt å kløne til livet ditt, gå privat til en ØNH! Anonymkode: a9a73...2f4 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 Kan bestille ØNH time på Volvat ! Anonymkode: bfd3b...5bb 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan bestille ØNH time på Volvat ! Anonymkode: bfd3b...5bb Og dessverre er det noe du bare må lære deg leve med Anonymkode: bfd3b...5bb 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Hverken fastlege eller ØNH kan gjøre noe med dette. Det hjelper heller ikke å vaske øret, olje øret eller hva du enn gjør. Tinnituslyden sitter inni hodet og ikke i selve øret. Eneste mulighet er å prøve teknikker, sjekk youtube. Selv har jeg hatt tinnitus i mer enn 50 år og ingenting har hjulpet. Du må nok bare venne deg til å ha det. Anonymkode: 512fb...61e 4 1
Boblerone Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 Få heller en akuttime hos din fastlege. Be om henvisning til ØNH og skanning av hodet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #7 Skrevet 19. august 2022 Kronisk tinnitus forsvinner ikke med mindre du kutter hørselsnerven, dessverre. Har levd med kraftig tinnitus siden 2009. Så det må man dessverre lære seg å leve med. Anonymkode: 5359b...a51 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #8 Skrevet 19. august 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Hverken fastlege eller ØNH kan gjøre noe med dette. Det hjelper heller ikke å vaske øret, olje øret eller hva du enn gjør. Tinnituslyden sitter inni hodet og ikke i selve øret. Eneste mulighet er å prøve teknikker, sjekk youtube. Selv har jeg hatt tinnitus i mer enn 50 år og ingenting har hjulpet. Du må nok bare venne deg til å ha det. Anonymkode: 512fb...61e Godt mulig at dette er noe jeg må leve med. Jeg lurte på om det var ørevoks. Hsr hatt mye ørevoks på et av ørene før. Da hadde jeg også tinnitus inntil ørevoks var fjernet av spesialist. Har også litt nedsatt hørsel på øre. Men kan også være at dette er noe jeg må leve med. Tror at jeg kan ha gått med dette lenge. Men lyden er litt mer kraftig enn før. Jeg kan mulig bare vente i ca 2.5 uker på timen. Vil ikke oppta plass på akutten. Der kan det være sykere pasienter med mer behov for hjelp. Anonymkode: ce88c...7f8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #9 Skrevet 19. august 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Kronisk tinnitus forsvinner ikke med mindre du kutter hørselsnerven, dessverre. Har levd med kraftig tinnitus siden 2009. Så det må man dessverre lære seg å leve med. Anonymkode: 5359b...a51 Er godt mulig at dette er noe som er kommet for å bli. Anonymkode: ce88c...7f8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #10 Skrevet 19. august 2022 Jeg har dette. Det begynte med at jeg fikk sånn kløe i øret for over 2 år siden. Da fikk jeg antibiotika dråper. 3-4 runder. Men det kom bare tilbake. Og hver gang jeg ble forkjøla så får jeg tette bihuler og spesielt øret på høyre side. I fjor begynte jeg hos ny fastlege og der fikk jeg skylt ørene to ganger. Men tidlig i fjor vår så smalt det forbi i øret sånn plutselig og jeg fikk det aldri bort igjen...veldig plagsomt og da kom tinntitusen. Jeg gikk til legen igjen og igjen ble det øre skylling osv men ingenting hjalp. Jeg ble da henvist til ØNH spesialist. Var hos han i fjor vår. Han mente jeg hadde betennelse i mellomøret og at øresusen vil komme bort når jeg fikk riktig behandling. Han mente jeg hadde sopp i øret og fikk en engangs behandling for det. 2 måneder senere var øresusen fortsatt ikke borte og kom inn til spesialisten igjen. Og han mente at det fortsatt var sopp og fikk ny engangsbehandling. Jeg husker ikke når det var men i tidlig i vår etter å gått med dette i mange måneder og holdt på å klø meg ihjel fortsatt i høyre øre så bestilt jeg ny time hos spesialisten. Da hadde det kommet en ny en ..en dame... hun sa at øresusen har kommet for å bli..og det skjønte jeg jo.. og at jeg har litt nedsatt hørsel på høyre øre men ikke veldig mye. Hun fant ut jeg har eksem i øret. Og fikk betnovat dråper. Etter behandling med den ble jeg faktisk helt bra i øret av kløinga... men øresusen er der fortsatt. Det blir ekstra høyt hvis jeg er skikkelig sliten. Men ellers så lønner det å ha på litt lyd.. en liten radio eller noe på soverommet..så vil det gjøre at du hører radioen og ikke øresusen. Eller en vifte eller noe som lager litt lyd. Tviler på øresus vil forsvinne igjen da. Men den smalt forbi øret følelsen kom i hvertfall bort hos meg og det var nå best å få bort den følelsen. Anonymkode: c6743...e20
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #11 Skrevet 19. august 2022 Uavhengig av hva som er galt så er det jo veldig lenge å vente 6 uker på time? Jeg ville ringt legekontoret og spurt om det er noe ledig før. Om det ikke er det så si at de kan notere at du gjerne vil få eventuelle avbestilte timer, at de kan ringe deg da feks. Anonymkode: 83ea6...32f 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #12 Skrevet 19. august 2022 Fortsett med matolje for å løse opp eventuell voks. Har du mye voks kan det øke tinnitus. Og så kan det være lurt å sette på radio eller musikk, sånn at du har noe annet å lytte til. For det blir verre om du tenker på det og lytter. Anonymkode: c1fe4...030 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #13 Skrevet 19. august 2022 Jeg har hørt om noen som har hatt det midlertidig, men for meg ble det permanent. Brukte litt for lang tid på å ta det på alvor, og gikk lenge og var svimmel, utslitt og kvalm. Lyden var så intens, og den manglende hørselen gjorde at jeg mistet litt «retningssans» på en måte. Ventet ikke like lenge på fastlegetimen, men fikk henvisning og rask time hos ØNH. De konkluderte med at jeg hadde mistet mye av hørselen, men det er jo den pipende lyden i øret mitt som overdøver den egentlige lyden. Fikk høreapparat som skal sende en slags motlyd for å dempe plagene og hjelpe meg med å høre de lydene jeg manglet. Det fungerte jo litt, men syntes det var litt vanskelig på kontoret med vifter i PC og klimaanlegg som ble mye høyere. Med tiden har jeg bare blitt vant til det. Jeg hører jo dårlig, spesielt høyere lyder og forskjell på «s» og «f» f.eks., men tenker ikke så mye på det lenger. Legger mest merke til lyden hvis jeg har vært et sted med mye lyd, også blir det stille. Høye, skjærende lyder er også vonde. Ellers er det ikke mye plager lenger. Anonymkode: 36199...a02 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Skrevet 19. august 2022 Tinnitus kan i stor grad trenes bort med riktige teknikker. I tillegg finnes gode hjelpemidler. vet de er veldig gode på dette ved Molde sjukehus. Google tinnitus Molde. Mulig de har like bra tilbud andre steder og, det vet jeg ikke noe om. Men det er jo fritt sykehusvalg, så du kan sikkert be om å bli henvist dit, om ikke fastlegen vet om noe bedre tilbud. lykke til 🙂 (og tinnitus er ikke noe som kvalifiserer til akutt-time, bestill vanlig time hos fastlegen og vent på tur) Anonymkode: b053e...166 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #15 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Godt mulig at dette er noe jeg må leve med. Jeg lurte på om det var ørevoks. Hsr hatt mye ørevoks på et av ørene før. Da hadde jeg også tinnitus inntil ørevoks var fjernet av spesialist. Har også litt nedsatt hørsel på øre. Men kan også være at dette er noe jeg må leve med. Tror at jeg kan ha gått med dette lenge. Men lyden er litt mer kraftig enn før. Jeg kan mulig bare vente i ca 2.5 uker på timen. Vil ikke oppta plass på akutten. Der kan det være sykere pasienter med mer behov for hjelp. Anonymkode: ce88c...7f8 Kjenner meg igjen. Hadde gått i mange pr med øresus. Begynte med å få time på dagen hos privatlege for leste det kunne være pga ørevoks. Jeg hadde ørevoks som ble skylt ut uten at det hjalp. Fikk rekvisisjon til ØNH. De fant ut jeg hørte dårligere på ett øre og kunne få høreapparat. Men at det ikke ville virke inn på øresus. For meg var øresusen verre en hørselstapet så gjorde ikke noe mer. Nå har jeg hørt at høreapparat faktisk kan hjelpe mot øresus likevel så skal finne ut av det. Anonymkode: a6b14...d24
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #16 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjenner meg igjen. Hadde gått i mange pr med øresus. Begynte med å få time på dagen hos privatlege for leste det kunne være pga ørevoks. Jeg hadde ørevoks som ble skylt ut uten at det hjalp. Fikk rekvisisjon til ØNH. De fant ut jeg hørte dårligere på ett øre og kunne få høreapparat. Men at det ikke ville virke inn på øresus. For meg var øresusen verre en hørselstapet så gjorde ikke noe mer. Nå har jeg hørt at høreapparat faktisk kan hjelpe mot øresus likevel så skal finne ut av det. Anonymkode: a6b14...d24 Det stemmer at høreapparat kan hjelpe, så det er verdt å teste det ut. Det hjalp på øresusen min, men jeg syntes det var andre ting som ble negativt igjen. Dette er nok individuelt, så jeg ville ha prøvd det. Det hender jeg bruker det hvis jeg blir veldig var på øresusen, og trenger å få en pause. Anonymkode: 36199...a02 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #17 Skrevet 19. august 2022 Du kan få hjelp med tinitus. Et apparat i øret som lager en lyd som motvirker tinitus. Anonymkode: 6f804...ec2
Sensi Skrevet 19. august 2022 #18 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Godt mulig at dette er noe jeg må leve med. Jeg lurte på om det var ørevoks. Hsr hatt mye ørevoks på et av ørene før. Da hadde jeg også tinnitus inntil ørevoks var fjernet av spesialist. Har også litt nedsatt hørsel på øre. Men kan også være at dette er noe jeg må leve med. Tror at jeg kan ha gått med dette lenge. Men lyden er litt mer kraftig enn før. Jeg kan mulig bare vente i ca 2.5 uker på timen. Vil ikke oppta plass på akutten. Der kan det være sykere pasienter med mer behov for hjelp. Anonymkode: ce88c...7f8 Du kan gå på legekontoret uten time og be legesekretær se inni øret ditt for å se om der er ørevoks. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #19 Skrevet 19. august 2022 Lest mye om psilocybin som kur for tinnitus. Anonymkode: 16627...ad3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #20 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det stemmer at høreapparat kan hjelpe, så det er verdt å teste det ut. Det hjalp på øresusen min, men jeg syntes det var andre ting som ble negativt igjen. Dette er nok individuelt, så jeg ville ha prøvd det. Det hender jeg bruker det hvis jeg blir veldig var på øresusen, og trenger å få en pause. Anonymkode: 36199...a02 Hva var det som ble negativt? Anonymkode: a6b14...d24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå