AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #21 Skrevet 20. august 2022 Vi har leid ut en del av tomannsbolig hvor vi bor i samme hus. Siden leiligheten er i 2. etg og vi bor i 1., så har vi vært opptatt av å velge riktige folk både mtp støy og også at det må være folk som går ålreit sammen med resten av oss som bor i huset. Vi har både invitert folk som har hatt annonse ute for «leilighet ønskes leid», og hatt ut egen annonse selv. Vi unngår nav-garanti fordi den ikke er like sikker for oss som utleier, ikke fordi folk som har støtte av nav er dårlige folk. Vi har godtatt både hund og katt (har slitesterkt gulv, ikke parkett), og har ikke maksa det vi kunne ta i pris. Har skrevet i annonsen at vi ønsker maks 3 beboere, det er pga leilighetens størrelse og det å begrense støy, vi har til nå hatt venner eller par og da maks 2 stykker om gangen. Men vi kjenner loven, om vennene fikk seg hver sin kjæreste som ville flytte inn, og de plutselig var 4 der oppe, så kunne vi ikke sagt noe på det. Siden vi bor i samme hus så har vi mulighet til ettårskontrakter, så om det skulle skjære seg helt så vet vi at vi har en utvei. Det har foreløpig aldri vært en problemstilling, vi har bare hatt flotte leietagere. Kontrakten fra huseierne er fin og dekkende, vi supplerer med husordensregler som regulerer støy osv. Anonymkode: 1eb32...63d 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #22 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan man be om en liten beskrivelse av potensielle leietakere før man eventuelt får dem på visning? Anonymkode: 7c011...d06 Glemte å kommentere denne. Vi ba i annonsen om at folk presenterte seg kort slik at vi fikk info om hvor mange som ønsket å leie og litt hva de drev med (jobb/studier/annet) før vi valgte hvem som fikk komme på visning. De som sendte en setning med «jeg vil se leiligheten», ble som regel silt ut. Hvis man ikke kan lese annonseteksten, så er jeg redd man ikke leser kontrakten. Og jeg ønsket ikke en familie på 5 på visning for så å si nei pga antall personer. Vi bor sentralt og hadde masse interesse, noe må man sile på. Anonymkode: 1eb32...63d
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #23 Skrevet 20. august 2022 Jeg har akkurat fått leid meg en ny leilighet nå. Splitter ny. Jeg skjønner veldig godt at utleier er veldig nøye med hvem de leier ut til og har visse regler. Mange får tilbake leiligheter som ikke har blitt tatt godt vare på. Jeg snakket en stund med utleier på tlf.og møtte henne et par dager etter,så hun fikk et inntrykk av meg. Og det har nok mye å si. Jeg hadde ingen referanser for jeg har eid selv i 30 år. Men jeg hadde bilder fotografen tok da jeg skulle selge. Og der hadde jeg bodd i 18 år og sa fikk hun sett at jeg hadde tatt godt vare på leiligheten. Hun ringte meg å sa at hun hadde fått så godt inntrykk av meg og ville leie ut til meg. Og det var veldig mange som gjerne ville ha den. Så jeg ble veldig glad det ble meg 🙂 Anonymkode: 2802e...7f9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå