AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Vi skal leie ut en del av tomannsbolig som vi ikke bor i selv. Vår snille gamle far bor i huset, og siden han er pensjonist skal vi stå for alt arbeid med utleieforholdet. Vi bor i umiddelbar nærhet, så kan hjelpe med hva enn det skulle være. Vi ønsker rolige leietakere, som vil behandle boligen som sin egen i form av lett vedlikehold (huset er helt nytt), klipping av gress i deres private del av hagen osv. Vi er åpen for at de maler eller henger opp bilder inne. Vi er mer skeptisk til husdyrhold, men de må gjerne ha et barn. To barn blir nok litt trangt. Kanskje pensjonister er et godt alternativ? Studenter er neppe aktuelt her, både med tanke på pris og beliggenhet. Hvordan finner vi riktig leiertaker? Hva skriver vi i en søknad, hvordan går vi frem, hva ser vi etter og hva må vi få nedfelt i en kontrakt? Dette er nytt for oss, og vi vil gjerne gjøre det helt riktig ettersom det er gamlefar som må forholde seg til de nye naboene sine hver dag. Anonymkode: 7c011...d06
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Ikke legg ut annonse, sjekk de som har lagt ut annonse selv, da kan du også screene vekk folk du ikke ønsker uten å bli anklagd for diskriminering. Personlig hadde jeg droppet folk med nav-garanti, folk uten fast jobb, ikke tillatt husdyr, ikke barnefamilier (de er spesielt vanskelig å få kastet ut hvis de slutter å betale), forlangt at folk snakker så godt norsk at de forstår leiekontakten og ikke kan si "jeg ikke forstå" hver gang du tar opp noe, og ikke valgt noen fra en kultur fjernt fra vår som ikke forstår hvordan man ivaretar hus. Hadde forsøkt å finne noen med jobb i området, helst litt voksne. Når folk presenterer seg selv i en annonse får man et mye bedre inntrykk enn de som bare sender en melding og vil leie, og så må man selvfølgelig få en god følelse når vedkommende kommer på visning. Anonymkode: dcab5...1df 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er nytt for oss, og vi vil gjerne gjøre det helt riktig ettersom det er gamlefar som må forholde seg til de nye naboene sine hver dag. Ikke lei ut. Som utleier må man være en profesjonell part. Det virker ikke som om dere er i stand til dette. Første steg er å sette seg grundig inn i husleieloven. Anonymkode: 33a44...5df 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 Få folk på visning. Gjør bakgrunnsjekk. Sjekk referanser fra tidligere leieforhold. Når dere har funnet de riktige leieboerne, er det viktig at dere har en leiekontrakt med alt det som følger. Det finnes lover og regler for dette også. Viktig å sette seg inn i, så man ikke havner i en skvis. Det er også vanlig å ta et depositum, som settes på en nyopprettet konto. Begge parter går sammen i banken å ordner dette. Anonymkode: a21b2...453 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Krev inn en del i depositum 😊 så behandler de leilighetene som sin egen. Anonymkode: b6d34...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er også vanlig å ta et depositum, som settes på en nyopprettet konto. Begge parter går sammen i banken å ordner dette. Dette gjør man online i disse dager. Anonymkode: 33a44...5df 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #7 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Krev inn en del i depositum 😊 så behandler de leilighetene som sin egen. Anonymkode: b6d34...bdc Herregud. Anonymkode: 33a44...5df 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #8 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke legg ut annonse, sjekk de som har lagt ut annonse selv, da kan du også screene vekk folk du ikke ønsker uten å bli anklagd for diskriminering. Personlig hadde jeg droppet folk med nav-garanti, folk uten fast jobb, ikke tillatt husdyr, ikke barnefamilier (de er spesielt vanskelig å få kastet ut hvis de slutter å betale), forlangt at folk snakker så godt norsk at de forstår leiekontakten og ikke kan si "jeg ikke forstå" hver gang du tar opp noe, og ikke valgt noen fra en kultur fjernt fra vår som ikke forstår hvordan man ivaretar hus. Hadde forsøkt å finne noen med jobb i området, helst litt voksne. Når folk presenterer seg selv i en annonse får man et mye bedre inntrykk enn de som bare sender en melding og vil leie, og så må man selvfølgelig få en god følelse når vedkommende kommer på visning. Anonymkode: dcab5...1df Eller man lar være å leie ut. Utleie er ikke det samme som et jobbintervju. Anonymkode: 33a44...5df 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #9 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Herregud. Anonymkode: 33a44...5df AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eller man lar være å leie ut. Utleie er ikke det samme som et jobbintervju. Anonymkode: 33a44...5df Hvor mye penger har du investert i eiendom og leier du ut?. Eiendom er for de fleste det dyreste man bruker penger på i livet og da vil man selvfølgelig sikre seg, det innebærer å ordne med korrekt depositumkonto og en depositumsum så man i det minste har litt sikkerhet både for seg selv som utleier men også for leietager. Det å luke ut potensielle problematiske leietagere er faktisk veldig viktig, leietagere som ikke skjønner norsk og som kanskje ikke har boevne eller der man risikerer at boligen blir overbefolket er det best å styre unna. Leietagere med NAV-garanti må man også unngå siden denne typen vedtak går ut og det er også fryktelig tungvint å forholde seg til NAV hvis man må bruke denne garantien. Men både som utleier og leietager så må man sette seg inn i husleieloven. Anonymkode: fb99c...663 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #10 Skrevet 19. august 2022 Sjekk de som ønsker å leie på hybel.no og Finn.no. Da er det enklere å finne de rette leieboerne, for da skriver de litt om seg selv, hvor mange de er, alder osv. Anonymkode: 9d722...8be 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #11 Skrevet 19. august 2022 Ikke behandle folk som mindre verdt fordi de leier (det kan mange her i tråden lære seg...). Ha et åpent sinn, og ikke avskriv folk pga fordommer. Det er for eksempel hundre og ørten grunner til at noen er på AAP/ufør og har NAV-garanti, det sier ingenting om dem som mennesker. Å avfeie ett menneske fordi de har et navn du ikke er vant til eller en annen hudfarge enn deg... Vel. Jeg skal ikke si hva jeg mener om det, fordi det er ikke veldig høflig. Sjekk referanser, alltid. Det er i grunn det viktigste. Om noen ikke har noen nylige referanser, er det et stort varselstegn. Anonymkode: 8e2c9...607 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #12 Skrevet 19. august 2022 Stol på magefølelse, sjekk referanser og lytt til hvorfor de er blitt alene. Og gi de av oss med dyr en sjanse, da. Hilsen hun som ble skilt med en katt på lasset, som både tok vare på og varslet om fare for fuktskader på leilighet hun leide. Katta la kanskje igjen et svevende pelsstrå jeg ikke fikk med i vask, men ellers ingen spor. Anonymkode: 201e7...d7e 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #13 Skrevet 19. august 2022 Vi har nok ikke gjort noe riktig. Vi la ut leiligheten. Fikk et ungt par med ett barn som meldte interesse. De hadde NAV-garanti. Jeg forhørte meg med noen naboer om de kjente dem. Det gjorde de, og det var litt problematiske hjemmeforhold der fra barnsbein, men det var bra ungdommer. Nå har vi leid ut til dem i 9 år. Det er like før de har spart opp til sin egen. Aldri gått glipp av ei husleie, og etter at de ble litt mer voksen så har de holdt hagen pent på sin side og plantet blomster osv. Mitt beste råd er å ikke ta blodpris hvis du vil ha stabile folk som betaler husleie. Da vet de at de har det godt, og de vil gjerne bli boende. Alle er fornøyd og dere slipper masse stress med folk som flytter inn og ut. Slik liker jeg i alle fall å leve livet mitt. Anonymkode: 650a3...0b7 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Skrevet 19. august 2022 Jeg har leid ur rekkehuset mitt to ganger. Mange var interesserte. Av en eller annen grunn så valgte jeg mødre med delt omsorg begge gangene. Begge to var i fast jobb. Kunne ikke ha vært met fornøyd Anonymkode: c9b6a...215 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #15 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ikke legg ut annonse, sjekk de som har lagt ut annonse selv, da kan du også screene vekk folk du ikke ønsker uten å bli anklagd for diskriminering. Personlig hadde jeg droppet folk med nav-garanti, folk uten fast jobb, ikke tillatt husdyr, ikke barnefamilier (de er spesielt vanskelig å få kastet ut hvis de slutter å betale), forlangt at folk snakker så godt norsk at de forstår leiekontakten og ikke kan si "jeg ikke forstå" hver gang du tar opp noe, og ikke valgt noen fra en kultur fjernt fra vår som ikke forstår hvordan man ivaretar hus. Hadde forsøkt å finne noen med jobb i området, helst litt voksne. Når folk presenterer seg selv i en annonse får man et mye bedre inntrykk enn de som bare sender en melding og vil leie, og så må man selvfølgelig få en god følelse når vedkommende kommer på visning. Anonymkode: dcab5...1df Håper du sove godt om nettene onde menneske. Anonymkode: 4b377...edf 3
Gjest Luksusbia Skrevet 19. august 2022 #16 Skrevet 19. august 2022 Viktig å invitere potensielle leietakere på visning før dere lager kontrakt! Da får dere ett inntrykk. Spør gjerne noen generelle spørsmål uten å bli for private. Det er innafor å spørre om de har fast inntekt for eksempel. Ikke alke studenter fester mye, og ikke alle pensjonister har kontroll på økonomien. Men følg magefølelsen, sett dere inn i lovverket, og få hjelp av en advokat til å skrive kontrakt. Husk depositumskonto. Vanlig med 2-3 husleier eller 20.000kr
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #17 Skrevet 20. august 2022 Hvorfor m man kunne norsk for å forstå regler og vedlikeholde hus 😆🙈 Anonymkode: 1d4b1...f1a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #18 Skrevet 20. august 2022 Luksusbia skrev (9 timer siden): Viktig å invitere potensielle leietakere på visning før dere lager kontrakt! Da får dere ett inntrykk. Spør gjerne noen generelle spørsmål uten å bli for private. Det er innafor å spørre om de har fast inntekt for eksempel. Ikke alke studenter fester mye, og ikke alle pensjonister har kontroll på økonomien. Men følg magefølelsen, sett dere inn i lovverket, og få hjelp av en advokat til å skrive kontrakt. Husk depositumskonto. Vanlig med 2-3 husleier eller 20.000kr Det er da ikke nødvendig å benytte advokat til kontrakten. Forbrukerrådets standardkontrakt er grei. Jeg vil dessuten anbefale å melde seg inn i huseierne. God råd og veiledning der. Anonymkode: 3bbc1...91a 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #19 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Eller man lar være å leie ut. Utleie er ikke det samme som et jobbintervju. Anonymkode: 33a44...5df Nei, det er faktisk verre å få feile leietakere, for de ødelegger dine verdier og ikke arbeidsgivers, og det er ofte vanskeligere å få ut dårlige leietakere enn å bli kvitt en udugelig ansatt. Å gi fra seg råderetten over store verdier i eiendom krever naturligvis en nøye vurdering, åpenbart at de eneste som ikke mener det er de som ikke eier noe selv. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke behandle folk som mindre verdt fordi de leier (det kan mange her i tråden lære seg...). Ha et åpent sinn, og ikke avskriv folk pga fordommer. Det er for eksempel hundre og ørten grunner til at noen er på AAP/ufør og har NAV-garanti, det sier ingenting om dem som mennesker. Å avfeie ett menneske fordi de har et navn du ikke er vant til eller en annen hudfarge enn deg... Vel. Jeg skal ikke si hva jeg mener om det, fordi det er ikke veldig høflig. Sjekk referanser, alltid. Det er i grunn det viktigste. Om noen ikke har noen nylige referanser, er det et stort varselstegn. Anonymkode: 8e2c9...607 Det er ingen som har sagt noe om at de som leier er mindre verdt, men en del av dem har dårligere boevne som kan ødelegge boligen, eller har mindre terskel for å droppe husleien som kan være problematisk for utleier som trenger penger for å dekke egne kostnader. Er det virkelig vanskelig for deg å forstå? Nav-garanti sier ikke noe om deg som menneske, men det sier en hel del om dine økonomiske evner. Har du god økonomi, sikker inntekt og ingen betalingstrøbbel får du depositumslån i banken din. Når du ikke får dette vitner det om svikt i personlig økonomisk styring, da er det ikke sikkert du forstår behovet for å betale husleie før netflix heller. Hudfarge og navn har jeg ikke nevnt noe om, det er irrelevant. Språk og kultur er det ikke. Og referanser kan lyge, så ikke stol for mye på de. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Håper du sove godt om nettene onde menneske. Anonymkode: 4b377...edf Hvorfor er jeg ond? Fordi jeg vil sikre gode leietakere til å ivareta verdiene jeg har jobbet for å skaffe meg? Anonymkode: dcab5...1df 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #20 Skrevet 20. august 2022 Takk for mange gode og forskjellige tips. Alternativet «ikke lei ut», kommer vi ikke til å gå for. Jeg er helt sikker på at noen vil få glede av å bo her, samtidig som vi kan spe litt på inntekten til både oss og gamlefar. En av oss er jurist, så jeg er helt sikker på at vi kan utforme en god kontrakt og at vi følger reglene. Vi tenker å bruke standardkontrakten til Huseierne, men spe på med noen ekstra punkter om støy, at vi ikke ønsker andre beboerne av de som følger av kontrakten (med unntak av kortere besøk av venner og familie), plenklipping, og lignende. Skal selvfølgelig sjekke lovligheten av slike ekstrabestemmelser, men siden det er avtalefrihet bør det kanskje gå greit? Kan man f.eks. si at boligen er beregnet for inntil så og så mange? Skjønner at man ikke kan begrense hvor mange barn noen får, men kanskje om de plutselig får en venn eller bekjent på langvarig «besøk»? Har muligheten til å ta en rimelig skyhøy leiepris, så det var et godt tips å ikke sette leia for høy for å få mer stabile leietakere som blir boende. Vi vil helst at de som flytter inn blir i årevis, gitt at de er ordentlige folk. Vi er for øvrig mer åpen for katt enn hund, det går litt på støy for gamlingen og litt på grunn av parkettgulvet. Er åpen for forskjellige navn og etnisiteter, men synes også det er fornuftig å ha såpass språkforståelse at kontraktsinngåelsen går fint. Kan man be om en liten beskrivelse av potensielle leietakere før man eventuelt får dem på visning? Anonymkode: 7c011...d06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå