Gå til innhold

Ta vare på miljøet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere komme med etiske grunnen for å ta vare på miljøet vårt?

Sitter her med en oppgave, har ført opp noen punkter, men tar i mot tips. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som Kant ville sagt det, i hans kategoriske imperativ; Man bør handle slik at begrunnelsen for handlingen skal kunne bli gjort til en allmenngyldig lov. Dette betyr at dersom man gjør noe, skal man kunne akseptere at alle andre mennesker gjør akkurat det samme

Ingen vil vel at andre skal ødelegge naturen som man selv lever i. Det forplikter man seg som en pliktetiker å gjøre.

Eller som en dygdsetiker ville sagt det...hehe. Nei, du får nesten lese ex.phil boken selv :)

Skrevet

"Å sage over den grenen man sitter på"

til og med Donald Duck vet at det er veldig... dumt.

Skrevet

Har du sett på hjemmesidene til Natur og Ungdom, Blekkulf, Bellona, GreenPeace?

Skrevet
Har du sett på hjemmesidene til Natur og Ungdom, Blekkulf, Bellona, GreenPeace?

Eller Framtiden i våre hender.

Skrevet (endret)

Hva gjelder 'fremtid' så tror jeg den beste måten å se det på må være ved å prøve å forstå at vi mennesker har lett for å tenke litt kortsiktig. De fleste av oss som deler denne kloden jorden har lett for å tenke i form av den tiden vi som enkelt individer er gitt. Det er selvsagt ikke så merkelig, men jeg tror det kan være å glemme seg litt bort. Blandt annet. Den største grunnen er kansje alikevel trosetting og forståelse av oss som art. Tror man som følge av religiøs overbevisning at det finnes 'et liv' etter døden så vil man kansje argumentere med dette, og derfor ikke være enig i tanken vedrørende kortsiktighet. Men samtidig vil man kansje kunne være enig i at dette 'liv nr 2' antas å leves andre steder enn hvor man lever i dag (les: himmelen). Videre har man de som ikke har en slik overbevisning og derfor tror man lever 1 gang, og 1 gang alene. Da vil igjen tidsperspektivet kunne komme litt skjevt ut, og tanker 1000, eller 100 000 år frem i tid være vanskelige å se.

Personlig er jeg av en litt annen 'overbevisning' / 'tro', og den dreier seg mer om oss som art enn bare som enkelt individer. Som menneske, - hvor enn induviduelle vi nå enn er, så er vi ikke ulikt 'hester' eller 'katter' (fritatt for personlige og induviduelle ((i de fleste tilfeller)) karakterer) også en 'art' hvor overlevelse og det å stå i fare for å utdø er reell oss, som dem.

En annen måte å se det på er ved å si at dersom man ønsker seg evig liv, så vil man få det - i form av andre <mennesker>. Slike tanker forsterkes av forskning innenfor gen. og at vi dermed lærer og forstår mer og mer av hvem vi som mennesker er. DNA tråden vår f.eks. består i hovedsak av det samme som for vår mor og far. Kun en liten del av denne utgjør forskjellen, 'meg'. Arv med andre ord igjen.

Tanken er altså den at dersom man søker en 'god grunn' til å ta vare på ting rundt oss, deriblandt miljøet vårt - så er vel ingen grunn bedre enn å forstå at selv om mange av oss dør i morgen, så vil like mange eller fler få leve. Det handler altså om oss og vi - ikke bare deg, meg - du og jeg.

Vi må hjelpe hverandre :)

Endret av Kafka

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...