Gå til innhold

Ville priser i barneidretten!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet med lagidrett som håndball og fotball især, er at barneidretten brukes som melkeku for voksenlaget.

Alle de dugnadstimene er det jo ikke barna som får inntektene av. Ikke nødvendigvis kontigenten engang.

Det går inn i klubbkassa, og klubbkassa brukes hovedsaklig på voksenlagets satsing.

Anonymkode: a475d...828

Nettopp!

Jeg siterer noe jeg skrev i en annen tråd for noen minutter siden:

Sitat

Men det som irriterer meg mest er at barneidretten ofte må finansiere voksenidretten.

Nå har jeg bare erfaring fra håndball i denne sammenhengen.

På håndballen måtte hver spillers foreldre betale 9 000 kr året i kontingent+ ca 2000 kr i utstyr + delta på minst 60 dugnadstimer i løpet av året ( i tillegg til kjøring til og fra kamper, vasking av drakter etter kamper, utgifter til reise, mat og overnatting i forbindelse med cup-er osv)
Og det interessante med dette var at absolutt ingen av kontingentpengene og inntekter fra dugnader gikk til barna selv, men finansierte klubbens topplag.
Topplaget (3.divisjon på det tidspunktet) hadde en elitesatsing.  Det vil si proff trener, treningsleire, treningskamper i inn og utland, seriekamper, cup-kamper osv - de voksne spillerne selv hadde ingen utgifter på dette, var fritatt fra dugnadsarbeid, og alt dette ble finansiert av barneidretten.

Jeg legger til at all trening og oppfølging ble gjort på frivillig basis fra foreldrene, altså ingen utgifter til trener, kjøring til kamper, renhold osv.
Kommunen ga tilskudd til leie av hall, og det var ikke store kostnadene til det heller.

Regnskapet på årsmøtet viste at all inntekt gikk til elitesatsingen.

Anonymkode: 5189f...a05

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

😮 

Da jeg gikk på ridekurs som barn kosta de 80 kr per time, slik at et kurs kosta 800 kr. Dette var på slutten av 90-tallet. Husker vi syntes det var kjempedyrt. Men 12 000??? Ikke bare boligprisene som har gått til himmels, tydeligvis.

Anonymkode: 33f82...7a7

Det er dyrt å ha hest. Jeg har egen hest, det koster meg minst 6000 i måneden. Den kan ris ca en time hver dag. Dvs at hver gang jeg rir min egen hest har det kostet det meg 200 kroner. Rir jeg for instruksjon koster det mellom 800-1500 per gang for privattime. (I realiteten rir jeg sjeldnere, så hver rideøkt er enda dyrere, men en rideskolehest vil nok få mindre fridager enn en privathest). På en rideskole er det gjerne ridehall, det skal også finansieres. Og så skal ridelæreren ha lønn. De fleste ridelærere er selvstendig næringsdrivende og ikke fast ansatte med 8-timers arbeidsdag, og timelønnen må derfor være høyere enn timelønnen til en sosionom eller politi for at de skal ha det samme å leve av. På de yngre barna trenger man ofte flere voksne til å hjelpe med påsaling og evt leiing også. Og så er det ganske dyre forsikringer. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ideelt sett hadde det selvsagt vært flott med trenere som var utdannet i sporten og som fikk lønn, men da hadde det jo vært så dyrt å delta at kun noen få barn ville hatt råd. Det er jo gøyest om flest mulig deltar, sånn at man faktisk har noen å spille mot.

Anonymkode: 885bf...f55

og

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

🤮

Norsk barneidretten bør være for alle. 
Da må prisene ned og ikke opp. 

Anonymkode: baa0b...d00

Eller så kunne man jo tatt en del penger fra bistandsbudsjettene, der norske politikere deler ut skattebetalerene sine penger til andre land, og finansiert barneidretten med det. 

Anonymkode: 30aee...5fe

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Problemet med lagidrett som håndball og fotball især, er at barneidretten brukes som melkeku for voksenlaget.

Alle de dugnadstimene er det jo ikke barna som får inntektene av. Ikke nødvendigvis kontigenten engang.

Det går inn i klubbkassa, og klubbkassa brukes hovedsaklig på voksenlagets satsing.

Eller så brukes pengene på "satsingsgruppa". Niesen min går på turn, og der går alle pengene som samles inn fra dugnader, og mye av kontigenten, til å kjøpe kostymer go finansiere reising for "satsningslaget", som får trene i den nye fine turnhallen med flere gode instruktører, men breddelaget, som stiller opp på dugnadene og betaler høy kontigent, må trene i en nedslitt gammel idrettshall med underbetalte tenåringsjenter som trenere

Anonymkode: 30aee...5fe

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen må planlegge tilbudene. Noen må skaffe ledere. Noen må skaffe trenere. Noen må skaffe nye ledere og trenere når de gamle er utslitt. Noen må skaffe halltid, treningstid på baner, lagledere, dommere, sjåfører, vaffelstekere. Noen må brøyte løyper, pumpe baller og ta seg av barn som trenger det. Noen må sitte vakt i idrettshallen eller reparere mål, racketer eller køller som er gått i stykker. 

Og kanskje mest av alt: Noen må skaffe inntekter slik at kostnaden for å delta skal bli lavest mulig.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/476RQa/alle-maa-bidra-er-like-viktig-som-at-alle-skal-med

Anonymkode: eaa82...bd4

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke vil betale for inngangen er det jo bare å engasjere seg. Trenere og lagledere har gratis inngang i hallene siden de er en del av lagsapparatet.....

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

er ganske rimelig spør du meg, jeg har 2 barn som driver med cross, har i dag betalt 30 000 for cross sykel for minste mann, så måtte han ha nytt utstyr som kostet meg 6000, mellomste måtte også ha ny sykkel, kostet meg 67000, hun hadde heldigvis enda sikkerhetsutstyr som passet, positivt er at vi ikke trenger dungnad osv da

Anonymkode: 59839...05b

Altså, nå var dette for å se kampene til ungene sine - jeg synes det var dyrt.

Det koster mer med håndball også, selv om det er en relativt rimelig sport.

Men du skal betale medlemsavgift og treningsavgift til klubben, lisens, treningsdrakt/tøy, sko, ball, og diverse. Også koster det å delta på cuper. Også er det kamper omtrent hver helg, som du da må betale inngangspenger for. 

Så for et år så blir det en betydelig sum, selv om det ikke blir i nærheten av cross, heldigvis var ikke det noe mine hadde interesse for, for der hadde det blitt nei, til slike summer. 

Anonymkode: 56b63...4d2

• Liker 4
Skrevet
Summeer skrev (56 minutter siden):

Hvis du ikke vil betale for inngangen er det jo bare å engasjere seg. Trenere og lagledere har gratis inngang i hallene siden de er en del av lagsapparatet.....

Jaha? Skal man ta på seg verv i alle klubber som ditt barns lag spiller mot, tenker du? Man har ikke bare hjemmekamper. Man har like mange bortekamper. Det er stort sett bortekampene man må betale på. På hjemmekamper, i hvert fall i vår idrett, så har alle foreldre en oppgave hver gang.

Anonymkode: 0fc84...2e4

• Liker 2
Skrevet

Har noen gått gjennom klubbers budsjett for å se hva pengene brukes til..

Jeg har gjort det i vår breddeklubb (fotball) Utgiftene til strøm, undervarme, lys, drakter, utstyr, klubbhus, leie til kommunen var ikke i nærheten å bli dekket opp av kontigenten. (Tilskuddet var kommunen var mindre enn det krevde i leie…) De har to heldtidsansatte- som også er trenere for barna sine…. Klubben har Akademi og Søndagsfotball og sommerfotballskole (ikke Tine) som ekstra inntekskilde slik at klubben både har ekstra tilbud og inntekt. Det er som SFO og foreldre kan faktisk trekke fra prisen på Akademiet på skatten.

Man trenger lys, undervarme, strøm, noen til å måke baner osv for at barna nå skal få et helårstilbud. Før måtte man drive med noe annet om vinteren gjerne. Tilbudet idretten gir i dag er i større grad profesjonalisert- og ja det koster, men hvor mange av dagens barn hadde villet trene på en grusbane på vinterstid. Forventninger om fasilititeter øker. Jeg drev idrett i barndommen, mine foreldre gadd ikke se kamper, men de gjorde masse dugnad (kioskvakt, cuparrangement, kjøring, inngang, sekretariat) og satt i styrer, var ikke mye å skryte av det tilbudet vi fikk.  Tror mange undervurderer dengangens dugnader fordi færre var negative…. Treningsdress kostet like mye på 80-90 tallet som nå…. (var bare styggere) Selv har jeg og mannen vært trenere og lagledere for begge barna. Idrett er vår hobby og livsstil, vi bruker også mye penger på turklær- for i helger og ferier går vi på tur, fordi det går an å kjøpe klær som gjør idretten og turene mer behagelige….. 

Anonymkode: ebf28...817

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jaha? Skal man ta på seg verv i alle klubber som ditt barns lag spiller mot, tenker du? Man har ikke bare hjemmekamper. Man har like mange bortekamper. Det er stort sett bortekampene man må betale på. På hjemmekamper, i hvert fall i vår idrett, så har alle foreldre en oppgave hver gang.

Jeg har verv i lagsmiljøet på to av lagene til barna mine, mannen på de to andre. Det er gratis inngang på kamp når du er en del av apparatet rundt laget i vår idrett, trener betaler ikke 😉

• Liker 1
Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

Jeg har verv i lagsmiljøet på to av lagene til barna mine, mannen på de to andre. Det er gratis inngang på kamp når du er en del av apparatet rundt laget i vår idrett, trener betaler ikke 😉

Jeg var også lagleder eller trener og jeg slapp alltid å stå i kiosken på hjemmekamper (eller sekretariat/speaker) og kom alltid gratis inn på bortekamper i håndball.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

🤮

Norsk barneidretten bør være for alle. 
Da må prisene ned og ikke opp. 

Anonymkode: baa0b...d00

Da må eventuelt det offentlige mere inn i bildet, og da flytter man kostnaden fra brukerne til alle.

• Liker 2
Skrevet
Summeer skrev (20 minutter siden):

Ja, det er jo selvfølgelig en mulighet, men man kan jo ikke ha 14 lagledere og 12 hjelpetrenere. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er jo selvfølgelig en mulighet, men man kan jo ikke ha 14 lagledere og 12 hjelpetrenere. 

Det pleier ikke akkurat å være kamp om å påta seg disse vervene. Jeg har tatt to fordi det rett og slett ikke er noen som melder seg, og da har ikke ungene noe lag. De som klager mest på dugnad er også de som klager mest på billettprisen. Det er faktisk sånn at det ligger MYE jobb bak det å organisere en klubb og et lag, og holde baner og haller åpne. Fordi man gjør det man kan for å holde kostnaden nede så munner det ut i dugnad for foreldrene. Så istedetfor å klage så er det bare å klistre på seg et smil, brette opp ermene og se på dette som en sosial arena også for oss voksne. Man blir kjent med andre voksne, de er foreldrene til barnas venner, og får et verdifullt nettverk rundt barna mens de vokser opp! Det kan faktisk være ganske hyggelig å stå sammen med en annen voksen å steke vafler i hallen en søndag formiddag  👍

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Summeer skrev (23 minutter siden):

Det pleier ikke akkurat å være kamp om å påta seg disse vervene. Jeg har tatt to fordi det rett og slett ikke er noen som melder seg, og da har ikke ungene noe lag. De som klager mest på dugnad er også de som klager mest på billettprisen. Det er faktisk sånn at det ligger MYE jobb bak det å organisere en klubb og et lag, og holde baner og haller åpne. Fordi man gjør det man kan for å holde kostnaden nede så munner det ut i dugnad for foreldrene. Så istedetfor å klage så er det bare å klistre på seg et smil, brette opp ermene og se på dette som en sosial arena også for oss voksne. Man blir kjent med andre voksne, de er foreldrene til barnas venner, og får et verdifullt nettverk rundt barna mens de vokser opp! Det kan faktisk være ganske hyggelig å stå sammen med en annen voksen å steke vafler i hallen en søndag formiddag  👍

Ja, Gjerne samme foreldre som klager på prisene, dugnad og som ikke er interessert i å bli kjent med andre foreldre. De har nok med seg selv. Andre foreldre ser på barnas aktiviteter som et familiegreie og er åpne for andre mennesker også. Her er vi som har vært lagledere gjerne også vært klassekontakter/sittet i FAU noen omganger. Mens andre foreldre ikke har dukket opp på en eneste kamp en gang… 

Datteren er eneste på trinnet på sin idrett og jeg merker at jeg har mye dårligere kontakt med foreldrene der enn på sønnens hvor jeg møter mange foreldre minst en gang i uken. Dvs vi er en liten gruppe foreldre som alltid er der….

• Liker 2
Skrevet
Summeer skrev (27 minutter siden):

Ja, du trenger ikke fortelle meg dette, det vet jeg. Vi har ikke inngangspenger i vår idrett. Vi har også gratis hall-leie for alle typer idrett i hele kommunen. Vi har betalte trenere, når de fyller 14-15 og oppover. Jeg har hatt verv siden ungene begynte. Likevel er det dyrt, men for hva vi får igjen for det syns ikke jeg treningsavgift på 12 000 kroner i året er avskrekkende. Det er alt det andre som koster penger. Cuper, turneringer, reise til kamper og utstyr. Og det får man ikke gratis selv om man er en del av støtteapparatet rundt laget. Annet enn rabatt på hotell og buss på turer. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, du trenger ikke fortelle meg dette, det vet jeg. Vi har ikke inngangspenger i vår idrett. Vi har også gratis hall-leie for alle typer idrett i hele kommunen. Vi har betalte trenere, når de fyller 14-15 og oppover. Jeg har hatt verv siden ungene begynte. Likevel er det dyrt, men for hva vi får igjen for det syns ikke jeg treningsavgift på 12 000 kroner i året er avskrekkende. Det er alt det andre som koster penger. Cuper, turneringer, reise til kamper og utstyr. Og det får man ikke gratis selv om man er en del av støtteapparatet rundt laget. Annet enn rabatt på hotell og buss på turer. 

Tja. Meld deg som den voksne som sover på skolen med laget, så er "hotellet" dekket, og ofte også de fleste måltidene. Det følger som regel 2 "lederkort" med når man melder på laget. Kostnadene for disse er bakt inn i Kostnadene pr spiller. Har dratt tilnærmet gratis på mange av ungenes cuper sånn.

Reise til kamper får du som trener i vår klubb skrive kjøregodtgjørelse for. Utstyr til treneren hører i mitt laglederhode ut som en regning klubben eller laget tar. Om trener trenger vinterparkas med klubben på ryggen fra klubbens utstyrsleverandør så er det en kostnad klubben/ laget tar, ikke treneren. Den brukes jo ikke akkurat på fest utenom liksom, det er nødvendig for å holde ut på banen midtvinters mens man "ofrer" fritid på andres barn...

Endret av Summeer
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har noen gått gjennom klubbers budsjett for å se hva pengene brukes til..

Jeg har gjort det i vår breddeklubb (fotball) Utgiftene til strøm, undervarme, lys, drakter, utstyr, klubbhus, leie til kommunen var ikke i nærheten å bli dekket opp av kontigenten. (Tilskuddet var kommunen var mindre enn det krevde i leie…) De har to heldtidsansatte- som også er trenere for barna sine…. Klubben har Akademi og Søndagsfotball og sommerfotballskole (ikke Tine) som ekstra inntekskilde slik at klubben både har ekstra tilbud og inntekt. Det er som SFO og foreldre kan faktisk trekke fra prisen på Akademiet på skatten.

Man trenger lys, undervarme, strøm, noen til å måke baner osv for at barna nå skal få et helårstilbud. Før måtte man drive med noe annet om vinteren gjerne. Tilbudet idretten gir i dag er i større grad profesjonalisert- og ja det koster, men hvor mange av dagens barn hadde villet trene på en grusbane på vinterstid. Forventninger om fasilititeter øker. Jeg drev idrett i barndommen, mine foreldre gadd ikke se kamper, men de gjorde masse dugnad (kioskvakt, cuparrangement, kjøring, inngang, sekretariat) og satt i styrer, var ikke mye å skryte av det tilbudet vi fikk.  Tror mange undervurderer dengangens dugnader fordi færre var negative…. Treningsdress kostet like mye på 80-90 tallet som nå…. (var bare styggere) Selv har jeg og mannen vært trenere og lagledere for begge barna. Idrett er vår hobby og livsstil, vi bruker også mye penger på turklær- for i helger og ferier går vi på tur, fordi det går an å kjøpe klær som gjør idretten og turene mer behagelige….. 

Dette er jo absurd. Og dårlige valg denne klubben gjør.

Det er på ingen måte normalen i Norge å holde utendørsbaner åpne gjennom vinteren.

• Liker 3
Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

Tja. Meld deg som den voksne som sover på skolen med laget, så er "hotellet" dekket, og ofte også de fleste måltidene. Det følger som regel 2 "lederkort" med når man melder på laget. Kostnadene for disse er bakt inn i Kostnadene pr spiller. Har dratt tilnærmet gratis på mange av ungenes cuper sånn.

Reise til kamper får du som trener i vår klubb skrive kjøregodtgjørelse for. Utstyr til treneren hører i mitt laglederhode ut som en regning laget tar. Om trener trenger vinterparkas med klubben på ryggen fra klubbens utstyrsleverandør så er det en kostnad laget tar, ikke treneren. Den brukes jo ikke akkurat på fest eller liksom, det er nødvendig for å holde ut på banen midtvinters mens man "ofrer" fritid på andres barn...

I vår klubb får også trenere og lagledere treningstøy (overdel, bukse, t-skjorte) og fotballtrenere får låne klubbens vinterparkaser (leveres inn om man slutter som trener) (Jeg har lånt mannens parkas når han ikke bruker den når jeg ser på ungene når det er kaldt) Klubben tar de utgiftene - ikke laget hos oss.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo absurd. Og dårlige valg denne klubben gjør.

Det er på ingen måte normalen i Norge å holde utendørsbaner åpne gjennom vinteren.

Fotball er helårsidrett og i klubben trener alle fra de er ganske små ute 2 dager i uka hele vinteren.   Kun aller yngste som får trene inne en time i uka på vinteren. Min yngste på akkurat fylt 13 trener 4 dager i uka ute hele vinteren. Hallene er for inneidretter.  

Naboklubben har ikke åpen vinterbane, lavere kostnad, men ingen fotball oktober/november- mars/april. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I vår klubb får også trenere og lagledere treningstøy (overdel, bukse, t-skjorte) og fotballtrenere får låne klubbens vinterparkaser (leveres inn om man slutter som trener) (Jeg har lånt mannens parkas når han ikke bruker den når jeg ser på ungene når det er kaldt) Klubben tar de utgiftene - ikke laget hos oss.  

Ja, klubben dekker jo det aller meste, men laget spanderte feks fotballstrømper i ull og gode hansker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...