Gå til innhold

Hilse i skogen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor sier man hei i skogen? Nesten alltid når jeg går i skogen sier folk hei. Var en jeg ikke sa hei til som ropte frekke ting etter meg

 

kvinne 40 år

Anonymkode: 491e7...37b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man bor et lite sted gjør man ofte det i gatene også. Den generelle regelen er vel at dess færre folk, desto mer sannsynlig er det at man hilser. 

Du hilser ikke når du går i kø opp til Preikestolen, men definitivt om det er to timer siden sist du så er menneske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor sier man hei i skogen? Nesten alltid når jeg går i skogen sier folk hei. Var en jeg ikke sa hei til som ropte frekke ting etter meg

 

kvinne 40 år

Anonymkode: 491e7...37b

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/hvorfor-hilser-vi-egentlig-pa-fremmede-ute-i-naturen_-1.13633576
 

For min del kommer det helt an på turen og ærendet om jeg hilser eller ikke. Jeg hilser ikke når jeg går i svært trafikkerte løyper, og jeg hilser ikke når jeg møter folk hvis jeg er ute og trener/jogger. Da strekker jeg meg til et nikk. Om folk finner det frekt, så kunne jeg ikke brydd meg mindre. Når jeg derimot er på vandretur i fjellet og tilfeldigvis skulle møte på noen, så hilser jeg på fremmede. Men ikke når jeg er på treningstur på Stoltzen-Fløyen i Bergen, liksom.

Anonymkode: b840b...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Aner ikke. :fnise: Synes det er snodig, men også hyggelig på en måte. 

Men jeg har en teori. Det handler om egoisme rett og slett - for sett at man går seg vill eller blir angrepet av et vilt dyr/menneske, så er det iallfall noen som har sett og hilst på deg. Enklere å bli funnet. 🤷‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på stolpejakt i sommer. Gikk deler av runden med et hyggelig ektepar. Har og snakket med andre på jakt. Her jeg bor sier vi hei. Eller om vi treffer hverandre i rundløypen blir det hei og hei igjen. :) Går jeg nærmer byen, så er det ikke alle som sier hei. 

Anonymkode: 00d58...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vi som går på tur" er ansett som et slags fellesskap, og derfor hilser vi. Er bare sånn det er. "Vi som har hund" er et eksempel på et annet fellesskap, hvor det er normalt å stoppe og spørre om hunderase etc. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meadow skrev (1 minutt siden):

"Vi som går på tur" er ansett som et slags fellesskap, og derfor hilser vi. Er bare sånn det er. "Vi som har hund" er et eksempel på et annet fellesskap, hvor det er normalt å stoppe og spørre om hunderase etc. 

Det er ikke tull en gang.  Har hund og snakker masse med andre med hund.  Dette med å ikke si hei eller snakke med fremmede tror jeg må være et storbyfenomen.  Bor i en mindre by med ca 10 000 innbyggere og er ganske vanlig å slå av høflighetsfraser med folk en ikke kjenner. 

Anonymkode: 15225...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt som på sjøen. Man kan plutselig trenge assistanse av den man møter, og da er det alltid best å møte folk med smil og utstrakte hender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hilser også når jeg er ute tidlig på morgenen, skikkelig seint også når jeg møter folk som går med hunden. Bare for å si at jeg er komfortabel med hunden, liksom. Når jeg møter noen i skogen så er det vel fordi det bare er oss. Sier hei når jeg går inn i et venterom og det bare sitter en annen der også. Kanskje jeg er slitsom? Men man sier bare "jeg ser deg og jeg er en grei person" 

Den personen som ropte ekle ting etter deg er jo noe for seg selv. 

Anonymkode: 9f167...595

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som roper ekle ting etter en i skogen. Disse frustrerte menneskene som skal være ekle hele tiden, de går ikke i skogen, de sitter på KG og gjør livet surt for andre istedenfor.

Anonymkode: 532b1...8ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hilser alltid på folk når jeg er på tur i skogen/fjellet osv. Det er både hyggelig og snilt å hilse på folk man møter når man går på tur :) 

Anonymkode: 067c5...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er veldig hyggelig å hilse når jeg går tur. Det gjør alltid godt å få et smil. Noe jeg også har merket meg, er at etter at jeg begynte å løpe, så hilser andre løpere på meg. Det gjør de ikke når de løper og jeg går tur 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 16.53):

Hvorfor sier man hei i skogen? Nesten alltid når jeg går i skogen sier folk hei. Var en jeg ikke sa hei til som ropte frekke ting etter meg

 

kvinne 40 år

Anonymkode: 491e7...37b

Å hilse på andre turgåere er "bare slik det er", en uskreven regel de aller fleste følger. :)  Å ikke hilse tilbake når noen hilser på deg er nok ansett som uhøflig og litt rart. Men det gjelder jo uansett hvor man er og hva man gjør, det er normal høflighet å hilse tilbake når noen hilser på deg. 

Men det som er skikkelig rart og direkte ufint er å rope etter og kjefte på folk som ikke hilser tilbake, så det er ikke du som er den mest uhøflige av dere to, for å si det pent. 😄 

Anonymkode: 25ef4...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...