Gå til innhold

Små middagsgjester og grønnsaker

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis barnet spiser hos andre to-tre ganger i uka, og andre barn spiser hos dere to-tre ganger i uka blir det jo få dager igjen. Dette blir et dilemma for meg.

Anonymkode: 6226c...f26

Om det hadde vært så mye besøk hadde jeg for det første savnet alenetid som familie. For det andre hadde jeg snakket med de andre foreldrene om kjøreregler for å unngå at det ble spagetti og ketchup hver dag.

Anonymkode: 6e8d9...8f2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg gjør jo det, men de kommer tilbake uspist. 

Så dere andre bare godtar det, og gjør ikke noe mer for å få i barna deres bedre mat?

Nei jeg tvinger aldri noen 

Anonymkode: 3e613...d1f

• Liker 2
Skrevet

Nei. Men har alltid minst to typer grønnsaker til middagen, så om de ikke liker brokkoli får de ta gulrot istedetfor 😉

Skrevet
Arkana skrev (15 minutter siden):

Det er 21-28 måltider i løpet av en uke så det er ganske mange muligheter til å sørge for et adekvat inntak av grønnsaker for barna dine. Det er ikke de 2-3 middagene de spiser hos andre som er problemet.

OK, barnet spiser frokost, lunsj og middag, kveldsmat kanskje tre ganger i uka. La oss si det blir 24 måltider. Av disse spises lunsj på skolen fem ganger, en gang i helga hos en venn, middag spises her fire ganger i uka, men tree av disse gangene har vi andre barn som gjester. Dermed gjenstår en middag, en lunsj, tre kveldsmater og sju frokoster. hvorav fem er på skoledager der vi har kanskje 20 minutter på oss. Hvordan skal vi klare å presse inn 2,8 kg frukt og grønnsaker (som er anbefalt nivå for en uke for et barneskolebarn) på disse måltidene?

(Det høres ut som jeg kverulerer her, jeg skjønner det, men jeg lurer bare på hvordan andre får til dette.)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis barnet spiser hos andre to-tre ganger i uka, og andre barn spiser hos dere to-tre ganger i uka blir det jo få dager igjen. Dette blir et dilemma for meg.

Har også hørt mange mene at man alltid skal lage noe gjestene liker 😅

Da mine var små hadde vi ofte besøk til middag 6-7 dager i uka. Med mindre det var en ny venn lagde vi vanlig mat og våre unger måtte smake på maten som vanlig og SELVFØLGELIG spise grønnsaker. Vennene som var oftest hos oss ble også oppmuntret til å spise grønnsaker, var aldri noe problem (åpenbart, siden de fortsatte å spise hos oss omtrent hele tiden)

• Liker 3
Skrevet
solsolsol skrev (3 minutter siden):

Har også hørt mange mene at man alltid skal lage noe gjestene liker 😅

Da mine var små hadde vi ofte besøk til middag 6-7 dager i uka. Med mindre det var en ny venn lagde vi vanlig mat og våre unger måtte smake på maten som vanlig og SELVFØLGELIG spise grønnsaker. Vennene som var oftest hos oss ble også oppmuntret til å spise grønnsaker, var aldri noe problem (åpenbart, siden de fortsatte å spise hos oss omtrent hele tiden)

Ja, det er her problemet oppstår, sånne regler fungerer fint når man ikke har gjester så ofte, men når det blir nesten hver dag blir det noe annet. Tror jeg kommer til å begynne å gjøre som deg, så får vi håpe det gpr greit.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

OK, barnet spiser frokost, lunsj og middag, kveldsmat kanskje tre ganger i uka. La oss si det blir 24 måltider. Av disse spises lunsj på skolen fem ganger, en gang i helga hos en venn, middag spises her fire ganger i uka, men tree av disse gangene har vi andre barn som gjester. Dermed gjenstår en middag, en lunsj, tre kveldsmater og sju frokoster. hvorav fem er på skoledager der vi har kanskje 20 minutter på oss. Hvordan skal vi klare å presse inn 2,8 kg frukt og grønnsaker (som er anbefalt nivå for en uke for et barneskolebarn) på disse måltidene?

(Det høres ut som jeg kverulerer her, jeg skjønner det, men jeg lurer bare på hvordan andre får til dette.)

Du må utnytte de måltidene dere har kontroll på. Finn grønnsaker og frukter barnet er villig til å spise sammen med matpakken på skolen. Rå grønnsaker i staver er supert tilbehør til frokost og/eller kveldsmat. Grønnsaksstaver med en enkel dip kan f.eks. være leksesnacks. Lag smoothie til kveldsmat eller som mellommåltid eller send med smoothie på skolen. Dere driver sikkert med aktiviteter i helgene, ta med en boks oppskåret frukt og grønt da. Det er enkel snacks enten dere drar på sykkeltur, stranden, lekeplasser osv. Og om det ikke blir akkurat 2,8 kg i uken er det jo ingen katastrofe. Jakten på det perfekte kostholdet må ikke bli altoppslukende. 

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Like regler for barn som er på besøk.

Anonymkode: 535aa...49f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med mitt eget barn? Det føles feil å forskjellsbehandle også, og barnet har enten gjester eller spiser hos andre mange ganger i uka, så da blir det ikke spist så mye grønt.

Hvorfor presse eget barn til å smake på grønnsaker? Det er ikke anbefalt det heller. Det lureste å gjøre er å legge grønnsakene på asjetten og gå frem som et godt eksempel selv. Speiding og press hører ikke sammen. 

Anonymkode: 05d38...41a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sørger for å mose inn grønnsaker i masse mat uten at det synes så blir det mindre diskusjon om det.  Alt med kjøttdeig f.eks har jeg masse most gulrot ++ i (blir som tomatpaste i spaghetti, pizza, lasagne) De får smoothies med masse frukt og grønt før eller etter trening. Akkurat middag i ukedager når barn er som mest sulten og slitne OG med venner synes jeg ikke er tiden for å påtvinge varme grønnsaker.  Når det gjelder rå grønsaker/frukt. Her går f.eks rå gulrot ned i mengder hos den ene- bare det er oppkuttet og tilgjengelig, mens den andre er allergisk mot epler, pærer, gulrot ++, så har litt mer utfordringer når det kun spises salatblader og agurk.  Ungene har likt å være med for å plukke bringebær og blåbær for å ha i smoothien. Bananer har jeg alltid mer av i fryseren enn på benken.  

Anonymkode: 21f45...146

Skrevet

Har minst et par forskjellige grønnsakstyper når vi har besøk av barn, for jeg synes det er lov å ha en grønnsak som man ikke liker. Jeg er voksen men liker ikke fennikel 😄. Spiser det når jeg får det servert da. Mitt barn må smake på grønnsakene, mens besøket slipper. Synes det er mange som er kresne og ikke liker det jeg tenkte var barnevennlig grønt; cherrytomat, agurk, minimais f.eks. Jukser litt ved å servere grønt som jeg vet barnet mitt liker når vi har besøk. Er ikke vits å kjøre i gang med spinatpai når vi har planlagt besøk liksom. Ikke mitt problem at gjestene ikke vil ha grønnsakene de blir tilbydd. For alt jeg vet spiser de kanskje både selleri og spinat hjemme selv om de ikke liker tomat og agurk når de er på besøk hos oss.

Anonymkode: 75299...8e8

Skrevet

Jeg insisterer ikke på at noen i det hele tatt skal spise ting de ikke vil ha, hverken voksne, mine barn og iallfall ikke andres barn.

Mat skal ses på med glede, ikke gru for å smake på det andre vil.

Anonymkode: 3b321...a32

• Liker 2
Skrevet

grønnsaker handler ikke om oppdragelse. Det handler om sunn og god middag!

Anonymkode: cd8e5...b12

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Inspirert av middagstråden, pleier dere å insistere på at barna smaker på alt, spiser grønnsaker og så videre når dere har andre barn på besøk? Jeg syns dette er vanskelig, for jeg vet jo ikke hva slags regler det andre barnet er vant med.

Jeg har pleid å sette frem litt oppkuttet grønnsaker før middagen, og så har vi en regel om at man hvertfall skal legge noe grønnsaker på tallerken. Men jeg ser an barnet litt. Ene kompisen til 5-åringen tør ikke snake på noe annet heller og da presser vi ikke på, og gir han heller en brødskive med leverpostei.

Anonymkode: 8858c...d08

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Da ville jeg spurt foreldrene til barnet om det er noen grønnsaker deiligere og servert dette. Grønnsaker før de forsyner segmed resten av maten.

For eget barns vedkommende, så får de frukt og grønt i begge matboksen sine.

Skrevet
1 hour ago, Arkana said:

Du må utnytte de måltidene dere har kontroll på. Finn grønnsaker og frukter barnet er villig til å spise sammen med matpakken på skolen. Rå grønnsaker i staver er supert tilbehør til frokost og/eller kveldsmat. Grønnsaksstaver med en enkel dip kan f.eks. være leksesnacks. Lag smoothie til kveldsmat eller som mellommåltid eller send med smoothie på skolen. Dere driver sikkert med aktiviteter i helgene, ta med en boks oppskåret frukt og grønt da. Det er enkel snacks enten dere drar på sykkeltur, stranden, lekeplasser osv. Og om det ikke blir akkurat 2,8 kg i uken er det jo ingen katastrofe. Jakten på det perfekte kostholdet må ikke bli altoppslukende. 

Enig. Vi serverer frukt/grønnsaker til omtrent alle måltider for at barna skal vende seg til at man spiser dette ofte. Vi holder ikke regnskap over hvor mye av det de faktisk spiser.

Skrevet

Hos oss er regelen at grønnsaker også skal ligge på tallerkenen og er en del av middagen, men de trenger ikke å spise dem hvis de absolutt ikke vil. Jeg pleier å unngå å lesse på med grønnsaker jeg vet barna ikke er glad i da, for å slippe å kaste mat. 

Men med gjester spør jeg om de vil ha, og de må ikke spise grønnsaker. Jeg tenker også at det er foreldrenes oppgave. Mine pleier å spise grønnsaker når de er på besøk og jeg er med i hvert fall, kanskje de ikke gjør det når vi foreldre ikke er der. Men vår strategi er å oppfordre til å smake og snakke om at kroppen trenger grønnsaker og det er lurt å spise dem selv om de ikke er favoritten på tallerkenen, samt å spise masse av dem man faktisk liker veldig godt. Jeg hadde ikke likt om andre foreldre tvang dem til å spise noe.  

Anonymkode: febd2...e90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...