Gå til innhold

Små middagsgjester og grønnsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av middagstråden, pleier dere å insistere på at barna smaker på alt, spiser grønnsaker og så videre når dere har andre barn på besøk? Jeg syns dette er vanskelig, for jeg vet jo ikke hva slags regler det andre barnet er vant med.

Anonymkode: 6226c...f26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: f591a...478

• Liker 7
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Ikke din oppgave å oppdra andres barn til å spise grønnsaker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei

Anonymkode: f591a...478

Athena Catalina skrev (Akkurat nå):

Ikke din oppgave å oppdra andres barn til å spise grønnsaker. 

Hva med mitt eget barn? Det føles feil å forskjellsbehandle også, og barnet har enten gjester eller spiser hos andre mange ganger i uka, så da blir det ikke spist så mye grønt.

• Liker 1
Skrevet

Mine barn måtte følge vanlige regler om å smake på nye ting, og spise de grønnsakene de liker, men besøket fikk velge fritt. Dette var ikke noe problem for våre barn. 

• Liker 11
Skrevet

Man skal ikke oppdra andres barn, ei heller med egne barn i selskap eller når de har besøk.

Synes heller ikke det er greit i insistere på at egne barn skal spise noe. Det fører fort til spisevegring og et  negativt forhold til mat.

• Liker 4
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Min jobb er ikke å oppdra andres barn og jeg vet heller ingenting om årsaker til at andre barn evt ikke spiser enkelte typer mat. For meg er det viktigste at det er hyggelig rundt middagsbordet. Hva mitt barn spiser hos andre ønsker jeg heller ikke å være herre over, og det er ikke som om barn tar skade av å la være å spise grønnsaker hos noen andre et par ganger i uken. Man kan ikke ha 100% kontroll over barnet sitt til enhver tid. 

• Liker 1
Skrevet

Nei. Ved besøk kan de ta det de vil av det som er på bordet. Eller jeg kan fikse en skive. 

Det sagt. Har blitt manipulert av små slektninger noen ganger til å lage spagetti med ketchup, men det er helt greit. Ikke så ofte de er her for pass. 

Anonymkode: 6e8d9...8f2

Skrevet
Arkana skrev (1 minutt siden):

Nei, det gjør jeg ikke. Min jobb er ikke å oppdra andres barn og jeg vet heller ingenting om årsaker til at andre barn evt ikke spiser enkelte typer mat. For meg er det viktigste at det er hyggelig rundt middagsbordet. Hva mitt barn spiser hos andre ønsker jeg heller ikke å være herre over, og det er ikke som om barn tar skade av å la være å spise grønnsaker hos noen andre et par ganger i uken. Man kan ikke ha 100% kontroll over barnet sitt til enhver tid. 

Men hvis barnet spiser hos andre to-tre ganger i uka, og andre barn spiser hos dere to-tre ganger i uka blir det jo få dager igjen. Dette blir et dilemma for meg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Inspirert av middagstråden, pleier dere å insistere på at barna smaker på alt, spiser grønnsaker og så videre når dere har andre barn på besøk? Jeg syns dette er vanskelig, for jeg vet jo ikke hva slags regler det andre barnet er vant med.

Nei det gjør jeh heller ikke med egne barn

Anonymkode: 3e613...d1f

• Liker 2
Skrevet

Her har alle smakt på alt. Også barnas venner når de har vært på besøk. Det har gått helt fint, og vi har klart å opprettholde god stemning rundt bordet uten problemer.
Tror barn har godt av å oppleve at ulike hjem har ulike regler. Både ved matbordet og ellers. Har fått positiv respons av foreldre for at barna deres har kommet hjem og fortalt at de har spist god mat hos oss, og at dette har inkludert matvarer de «ikke liker» hjemme

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvis barnet spiser hos andre to-tre ganger i uka, og andre barn spiser hos dere to-tre ganger i uka blir det jo få dager igjen. Dette blir et dilemma for meg.

Hvis noen spiser hos dere så ofte så kjenner nok dere barnet ganske godt og da vet dere også hva barnet liker og ikke liker. Dermed blir det ganske enkelt å finne f.eks. grønnsakstilbehør som barnet klarer å spise (spør barnet!). Hva barnet ditt spiser hos andre kan du ikke styre over, annet enn å nekte barnet ditt å spise hos andre familier, men det er mye som er positivt med å spise hos andre og som er viktigere enn grønnsaker så den løsningen er ganske ekstrem. Hvis du er redd for at barnet ditt får for lite av noe, server det til de andre måltidene. Grønnsaker kan spise både til frokost, lunsj og kvelds. Alt som er sunt må ikke spises akkurat til middag. 

• Liker 4
Skrevet

Haha, nei vet du hva, når vi har besøk så har barna fått spise det de ønsker av det vi har, grønnsaks mas kan foreldrene bedrive selv.

Sjelden vi har opplevd så mye styr med mat, de spiser som regel det vi har og så er det alltid noen som ikke liker en av grønnsakene men da liker de som regel den andre grønnsaken vi har. De som kommer ofte kjenner jeg jo og vet hva de liker og ikke så når de kommer så dropper jeg kanskje brokkoli og erter og går heller for gulrot eller at jeg dropper fisk og lager heller kjøttboller, alt ettersom og hvor planlagt besøket er.

Skrevet
Arkana skrev (5 minutter siden):

Hvis noen spiser hos dere så ofte så kjenner nok dere barnet ganske godt og da vet dere også hva barnet liker og ikke liker. Dermed blir det ganske enkelt å finne f.eks. grønnsakstilbehør som barnet klarer å spise (spør barnet!). Hva barnet ditt spiser hos andre kan du ikke styre over, annet enn å nekte barnet ditt å spise hos andre familier, men det er mye som er positivt med å spise hos andre og som er viktigere enn grønnsaker så den løsningen er ganske ekstrem. Hvis du er redd for at barnet ditt får for lite av noe, server det til de andre måltidene. Grønnsaker kan spise både til frokost, lunsj og kvelds. Alt som er sunt må ikke spises akkurat til middag. 

Det er jo ikke samme barn hver gang? Lunsj spises på skolen, til frokost har vi gjerne dårlig tid.

Jeg gjorde en opptelling på siste ukes grønnsaksinntak og det var sørgelig lavt...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke samme barn hver gang? Lunsj spises på skolen, til frokost har vi gjerne dårlig tid.

Jeg gjorde en opptelling på siste ukes grønnsaksinntak og det var sørgelig lavt...

Send med grønnsaker til lunsj da?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Send med grønnsaker til lunsj da?

Jeg gjør jo det, men de kommer tilbake uspist. 

Så dere andre bare godtar det, og gjør ikke noe mer for å få i barna deres bedre mat?

• Liker 1
Skrevet

Venner som spiser her en sjelden gang er jeg "snillere" med, mens de som spiser her jevnlig pent må tåle å følge våre regler som bla innebærer å smake på grønnsakene uten å si æsj. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så dere andre bare godtar det, og gjør ikke noe mer for å få i barna deres bedre mat?

Mine er store nå så det er en stund siden dette var en bekmyring.

De spiste rå gulrot og agurkstaver hvis vi satt dette frem til kveldsmat. I tillegg passet jeg på at de spiste frukt og havregrøt til frokost eller kveldsmat i perioder hvor de ofte spiste middag borte. Jeg visste at hvis datteren min spiste hos Mia fikk hun sunn og god mat og hvis hun spiste hos Emilie var det ofte pizza. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er 21-28 måltider i løpet av en uke så det er ganske mange muligheter til å sørge for et adekvat inntak av grønnsaker for barna dine. Det er ikke de 2-3 middagene de spiser hos andre som er problemet.

• Liker 3
Skrevet

Nå er barnet mitt såpass stort at jeg behandler gjestene hans omtrent som voksne gjester. Men da han var mindre fulgte vi vanlige regler når vi hadde middagsgjester som var her ofte, og som vi visste likte noe grønnsaker, og droppet det når det var noen vi ikke kjente så godt eller som var veldig kresne, og da fikk mitt barn også slippe.

Regelen her var for det meste at alle skulle ha litt grønnsaker på tallerkenen (men kunne gjerne ta bare gulrot hvis de ikke likte brokkoli f.eks.), og de fikk ikke mer av noe annet før grønnsakene var spist opp. Men ble de mette når de hadde spist kjøttkakene så var det greit.

Anonymkode: 872d6...207

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...