Gå til innhold

Melde inn nabo til barnevernet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ønsker ikke å skrive hva jeg har observert. 

Har en nabo som har et barn rundt 9 og nylig fått en baby. Jeg har hørt og observert en del som gjør meg bekymret for om det kan være noe omsorgssvikt.

Problemet er at jeg er redd for hva denne naboen gjør hvis de finner ut at det er jeg som har meldt de inn. Jeg får ikke skrevet en ordentlig utfyllende melding til barnevernet uten at det blir veldig åpenbart at det er jeg som har sendt meldingen (selv om jeg sender den inn som anonym).

Hva burde jeg gjøre? Skrive en litt "dårligere" melding og kanskje forbli anonym, skrive utfyllende anonymt slik at man skjønner hva som blir skrevet, drite i det og skrive utfyllende og sende med fullt navn så de kan kontakte meg senere for flere opplysninger? 

Anonymkode: a80db...ca2

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er tøff.. meld inn anonymt at det er noe du har observert og hørt når du har gått tur med hunden? At du har navnet fra postkasse og adresse, men at du ikke kjenner dem personlig?

Anonymkode: 473f0...84b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den er tøff.. meld inn anonymt at det er noe du har observert og hørt når du har gått tur med hunden? At du har navnet fra postkasse og adresse, men at du ikke kjenner dem personlig?

Anonymkode: 473f0...84b

Ja, det går jo kanskje. Vi bor i et byggefelt, så det er mye naboer rundt. Problemet da blir jo at det som jeg ønsker å melde inn er jo ikke en engangshendelse, men noe som skjer kontinuerlig over tid. 

Skrevet

Du melder. Ta en telefon til barnevernvakten og meld din bekymring. Det kan være dråpen som gjør at de sjekker ut saken. 

Skrevet
Kaisada skrev (Akkurat nå):

Du melder. Ta en telefon til barnevernvakten og meld din bekymring. Det kan være dråpen som gjør at de sjekker ut saken. 

Jeg føler jo veldig på det at jeg ikke har meldt inn fordi jeg er redd for min egen sikkerhet, og får dermed enda mer dårlig samvittighet for at de barna vokser opp med mennesker jeg er redd. 

Jeg er bare veldig veldig redd for hva som kan skje

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg føler jo veldig på det at jeg ikke har meldt inn fordi jeg er redd for min egen sikkerhet, og får dermed enda mer dårlig samvittighet for at de barna vokser opp med mennesker jeg er redd. 

Jeg er bare veldig veldig redd for hva som kan skje

TS

skjønner. Da ville jeg tatt en telefon og bedt instendig om å få være anonym. Få noen i barnevernet til å høre på det du sitter på av informasjon. 

• Nyttig 2
Skrevet
Kaisada skrev (3 minutter siden):

skjønner. Da ville jeg tatt en telefon og bedt instendig om å få være anonym. Få noen i barnevernet til å høre på det du sitter på av informasjon. 

Jeg ringte inn og fortalte, men det var bare så jeg kunne få et svar på om det var noe de mente var verdt å melde inn eller ikke, og de synes jeg burde sende inn en melding. De sa at det jeg sa på telefonen forble konfidensielt, og ville ikke bli undersøkt mer. Oppga verken navn på meg eller naboer. 

• Liker 1
Skrevet

95 % av de som blir meldt skjønner hvem som har meldt de til bv… Hva gjør naboen din som er så grusomt?

Anonymkode: 09c74...24c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ringte inn og fortalte, men det var bare så jeg kunne få et svar på om det var noe de mente var verdt å melde inn eller ikke, og de synes jeg burde sende inn en melding. De sa at det jeg sa på telefonen forble konfidensielt, og ville ikke bli undersøkt mer. Oppga verken navn på meg eller naboer. 

God idé. Ring inn og hør hva de mener om det du har observert. Du trenger jo ikke fortelle hvem du er eller hvem du ringer om. En helt uformell samtale.

Anonymkode: 5a83e...da7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

God idé. Ring inn og hør hva de mener om det du har observert. Du trenger jo ikke fortelle hvem du er eller hvem du ringer om. En helt uformell samtale.

Anonymkode: 5a83e...da7

Det var jo eksakt det ts skrev at hun hadde gjort og eksakt det som skjedde, at hun ikke oppga navn på hverken seg selv eller nabo .. ?! 😅

Anonymkode: 5fc65...46d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

95 % av de som blir meldt skjønner hvem som har meldt de til bv… Hva gjør naboen din som er så grusomt?

Hvorfor trenger du å vite det? 

Anonymkode: 24ba3...626

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å gå i detaljer, men jeg er genuint redd for at hen kan fly på meg og bli fysisk. 

• Hjerte 1
Skrevet

Så de er voldelig mot barna og evt hverandre?

Skrevet
lillevill skrev (14 minutter siden):

Så de er voldelig mot barna og evt hverandre?

Det vet jeg ikke. Men de har litt kort lunte og et temperament. Oppleves som ustabile og uforutsigbare, vertfall hvis man skulle komme i uenighet eller krangle med de. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hei

Jeg er selv vokst opp under grov omsorgssvikt, og hadde naboer rundt som visste hva som foregikk men som aldri turte å melde ifra. Jeg sitter igjen med følelsen: hvorfor gjorde ingen noen for oss barna? De fleste vet at de fleste barn er joale mot sine foreldrene uansett hva som skjer, og ikke tørr å makter å si ifra selv.  Jeg skjønner du er redd, og du skriver at DU er redd for at hen skal fly på deg fysisk, hvordan tror du barna har det da hvis DU er redd det kan skje med deg?

Når de fleste av oss barna hadde flyttet ut og det var en igjen i det grusomme huset våres, så tok naboen til mot å meldte ifra til BV, men det tok 18 år og noen senvirkninger for sent! Vi har slitt og sliter forsatt mye i ettertid psykisk. Hen har unnskyldt seg ovenfor oss barna at hen aldri gjorde noe tidligere. Vi har nå gått til BV sak, og nå må folk inn å vitne. Nå vet ikke jeg hva du har observert, men om du er usikker, meld alltid ifra en gang for mye enn en gang for lite hvis du tror det kan være omsorgssvikt inne i bildet. Man må tørre å ta på seg ubehag, ved å stå frem som en voksen for den svakeste parten som er barnet. Det gjelder barn, deres utvikling, videre liv og oppvekst.

Og bare et lite utdrag fra boken til Gangdal "jeg tenker nok du skjønner det sjøl" historien om christoffer. Besteforeldrene tenker sitt om hva som skjer med Christoffer, men så er det den lille tvilen som holder dem tilbake: de er ikke sikre om noen skader han, og hvem kan egentlig ha lyst til å skade et lite barn? Det hele starter med å våge se, våge å tro det man det man ser, og ha mot å melde ifra om det man ser.

- Hilsen jente i begynnelsen av 20 årene. 

Anonymkode: df8e3...f4e

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må nesten bare mote deg opp, ts. Tenk som så at du, som voksen, tåler bedre å stå i trusler enn ungene gjør. Og blir de for ille kan du både flytte og ringe politiet. Ungene kan ikke det. 

Så pust dypt inn og husk at dette er slikt man må gjøre, om verden skal forbli noenlunde ok å bo i.

Anonymkode: 45556...c7b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Du melder under fullt navn. Stå for det du gjør.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Ts.. Hvis du er redd for naboen din så setter du opp kameraer rundt huset ditt, evt port. Og så står du opp for barna. Skjer det noe, anmelder du dem til politiet. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

TS: Tusen takk for alle svar. Jeg føler jo som sagt veldig på det at jeg synes det er skummelt å skulle melde ifra, og at det da helt sikkert er mye værre for barna. Det er egosistisk å ikke melde ifra, jeg skjønner det. 

Det er ikke bare å melde ifra med fullt navn. Vi bor i samme bygning i hver vår leilighet, så jeg møter på de nesten daglig (i trappa, i vaskekjelleren, i hagen osv). Jeg har heller ikke mulighet til å bare flytte. 

• Hjerte 2
Skrevet

Melde trenger du ikke og gjøre, dette er ikke din sak, ikke ødelegg en familie

Anonymkode: 36940...813

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...