AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #41 Skrevet 17. august 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det er faktisk ingenting som provoserer meg mer enn når media skal gi disse «fattige» oppmerksomhet. Når de stiller opp i media og forteller at de er fattige. Hvorfor er det ingen som spør eller ber de om å vise budsjettet sitt? Har alltid lurt på det. Er det fordi at de ikke har et budsjett, eller at det å vise sitt budsjett i full offentlighet er tabubelagt? Å vise fram budsjettet sitt i slike settinger, kan ha en hensikt - for at andre skal forstå. For det henger ikke på greip at en kvinne med to barn tjener 27k og er fattig?! Jeg lever på 14 500 kr i mnd, men jeg føler meg virkelig ikke fattig. Har alt jeg trenger, har lave utgifter og har råd til å kjøpe meg det jeg ønsker meg - når jeg vil. Tror ikke at jeg hadde brukt så mye mer om jeg hadde hatt mer, eller det hadde gått enda mer til sparing. Vet at dette bare er en midlertidig periode/avklaring, fram til jeg kommer meg ut i jobb. Men nå har jeg altså klart å leve slik i 2 år uten problemer. Jeg blir motivert av å leve sparsommelig. Anonymkode: 28a0f...a69 Siden du nevner budsjett: Hva slags boutgifter har du? Hvor mye trenger du til transport pr. mnd? Telefon og internett? Hvor mye går til helseutgifter pr. år, og hva gjør du hvis du må til tannlege for helt nødvendig behandling og regningen blir på 10 000,-? Har du utgifter til å ha et sosialt liv med venner og familie? Anonymkode: 5fe81...e10
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #42 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei men mange dro med campingvogn på ferie i Norge, eller byggde hytta eller dro på skiferie. Folk levde ikke kun hjemme da heller. Dette var svært vanlig 70 og oppover Anonymkode: 4b2bb...7e6 Campingvogn en uke 15 k husker jeg pappan min betalte før å campe et polulært sted i Norge på 90 talet, husker også boste og beste som kjøpte feriehytte ved havet. Ingen i min famile har en extremt godt betalt jobb. Aldri hatt! Men helt ærlig syntes vi gjorde mer gøy ting før en nå. Hyttetur, kjøpe hytte ved havet og ved fjell , eller bygge, campe med campingvogn, dra på dyr skitur. Folk dro også til utlandet og reiste. Det er ikke mange som driver med dette idag. Jeg har da hvartfall ikke råd til noe sånt altså både ha hytte, reise og eie mit hjem. Ja just det, færre og færre eier sit hjem idagens samfund. Slik var det absolut ikke før. Anonymkode: 4b2bb...7e6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #43 Skrevet 17. august 2022 Jeg ble nysgjerrig på hva slags utgifter hun har. 27 000kr i måneden er ikke lite, i hvert fall ikke så lite at man ikke har penger til mat. Det irriterer meg at de ikke skriver om det i artikkelen, hvis hun har himmelhøye faste utgifter som ikke kan unngås så er det svært relevant. Og jeg sier ikke at hun soser bort pengene, men for å få en skikkelig samfunnsdebatt om dette så må vi vite hvor det trykker. Har hun helseutgifter? Bor hun på et av Norges dyreste steder? Har hun en hushai av en utleier og ingen alternativer pga dårlig lokalt utleiemarked og ingen mulighet til å flytte på grunn av barna? Anonymkode: b5865...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #44 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er faktisk ingenting som provoserer meg mer enn når media skal gi disse «fattige» oppmerksomhet. Når de stiller opp i media og forteller at de er fattige. Hvorfor er det ingen som spør eller ber de om å vise budsjettet sitt? Har alltid lurt på det. Er det fordi at de ikke har et budsjett, eller at det å vise sitt budsjett i full offentlighet er tabubelagt? Å vise fram budsjettet sitt i slike settinger, kan ha en hensikt - for at andre skal forstå. For det henger ikke på greip at en kvinne med to barn tjener 27k og er fattig?! Jeg lever på 14 500 kr i mnd, men jeg føler meg virkelig ikke fattig. Har alt jeg trenger, har lave utgifter og har råd til å kjøpe meg det jeg ønsker meg - når jeg vil. Tror ikke at jeg hadde brukt så mye mer om jeg hadde hatt mer, eller det hadde gått enda mer til sparing. Vet at dette bare er en midlertidig periode/avklaring, fram til jeg kommer meg ut i jobb. Men nå har jeg altså klart å leve slik i 2 år uten problemer. Jeg blir motivert av å leve sparsommelig. Anonymkode: 28a0f...a69 Stor forskjell på å være varig fattig og fattig for en begrenset periode. Selv trenger jeg briller. Har -6 i styrke. Men har aldri hatt råd, og må bruke linser (som i lengden er dyrere) men alt dreier seg om brannslokking. Billigste løsning der og da. Har forsøkt å få det til i over ti år, men det har alltid kommet annet som barna trenger istedet. Ikke røyker jeg, ikke drikker, snus er totalt uaktuelt og slikt jeg anser som bortkasta penger. Bruker ikke medisiner selv om jeg har en kronisk tilstand hvor medisiner ville ha hjulpet - men er for dyrt. Rart du ikke tror på de som faktisk er fattige her i landet. Åpne øynene litt… Anonymkode: ce43f...436 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #45 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Siden du nevner budsjett: Hva slags boutgifter har du? Hvor mye trenger du til transport pr. mnd? Telefon og internett? Hvor mye går til helseutgifter pr. år, og hva gjør du hvis du må til tannlege for helt nødvendig behandling og regningen blir på 10 000,-? Har du utgifter til å ha et sosialt liv med venner og familie? Anonymkode: 5fe81...e10 Ikke meg du siterer, men jeg får utbetalt ca 28000 i mnd (ingen barn); 10 000 husleie/boliglån 2000 mat 2000 faste utgifter (strøm/internet/spotify/netflix etc) 1500 bilutgifter (har elbil) Da har jeg 12 500 igjen til sparing/klær/uteliv/reise/aktiviteter etc. Da har jeg også nok på sparekontoen til enhver tid til uforutsette utgifter til bil/tannlege/lege etc Anonymkode: 1e0b5...98f 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #46 Skrevet 17. august 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke meg du siterer, men jeg får utbetalt ca 28000 i mnd (ingen barn); 10 000 husleie/boliglån 2000 mat 2000 faste utgifter (strøm/internet/spotify/netflix etc) 1500 bilutgifter (har elbil) Da har jeg 12 500 igjen til sparing/klær/uteliv/reise/aktiviteter etc. Da har jeg også nok på sparekontoen til enhver tid til uforutsette utgifter til bil/tannlege/lege etc Anonymkode: 1e0b5...98f 2000 kr pr mnd i mat? Budsjetter ditt er romslig for en enslig person, men legg til noen unger så blir det trangt. Anonymkode: 08577...54f 2
newman01 Skrevet 17. august 2022 #47 Skrevet 17. august 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: De fleste i Norge tilhører verdens topp 1% rikeste. Anonymkode: fdc35...e05 4 hours ago, AnonymBruker said: Nei, her tar du feil. Dette gjelder ikke de fleste i Norge. Hvis du tenker deg om og ser realistisk på det så skjønner du også at dette gjelder kun ett fåtall av Norges befolkning, og ikke de fleste. Anonymkode: f3d42...b80 Tja, tilogmed en person på minstesats uføretrygd vil jeg tro tjener mer enn 5 milliarder mennesker på jorda... Må sies å være akseptabelt. Om ikke det er enda bedre. Så om den generelle nordmann tilhører 1% eller 5% er jeg usikker på, men det er nok rimelig høyt. Og man har tilgang på gratis utdanning og helsehjelp så mange kan gjøre noe med situasjonen sin, i motsetning til noen andre milliarder mennesker
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #48 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet at dette bare er en midlertidig periode/avklaring, fram til jeg kommer meg ut i jobb. Men nå har jeg altså klart å leve slik i 2 år uten problemer. Jeg blir motivert av å leve sparsommelig. Jeg går også på AAP (som jeg antar du går på pga summen), og har 14.000 i mnd. Men ulikt deg så forventer jeg ikke å komme meg i jobb igjen. Jeg har en alvorlig kronisk sykdom, og utsiktene til å bli frisk er marginale dessverre. Det gjør hverdagen tøff i seg selv, så kan du legge til økonomiske bekymringer. Man klarer mye i perioder når man vet det blir bedre. Jeg klarte meg fint på mindre som student, fordi jeg visste det var for noen få år, og ikke minst fordi jeg var frisk. Når man derimot ikke vet hvor lenge det er snakk om, eller snakk om minstesum ufør, så blir det litt annerledes. Jeg trenger dyrere mat pga IBS kosthold, jeg trenger hjelp i hjemmet, og siden jeg ikke kommer meg på butikken må jeg bestille fra Meny (eneste som leverer). Nå er jeg heldigvis gift, så jeg klarer meg fint og klager ikke, men som singel ville jeg virkelig ha slitt nå og ikke hatt noe å se frem til. Vil bare gi et perspektiv fra en som har samme inntekt, men uten å kunne gå tilbake i jobb om en liten stund. Anonymkode: 9ff94...710 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #49 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Egg er noe av det billigste du kan spise ift næringsinnhold og kalorier, så egg er ikke dyrt. Har vel en kilopris på 40-50... Anonymkode: 9aad4...523 Vel, ifølge den damen, så spiste hun egg en hel uke. For å spare penger. 12 egg koster raskt 40 - 50 kroner. Og om det er eneste matinntaket hele uken, så blir det en del egg, og penger. Anonymkode: aac82...1c4 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #50 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er også alenemor ufør. Fattigdom er å ikke spise middag fordi da får ikke ungene mat. Å ikke kunne gå til tannlege eller lege ved behov fordi det koster for mye i egenandel. Å måtte sløyfe å kjøpe pulverkaffe fordi man ikke har råd og må kjøpe dopapir. Å måtte selge bilen for å betale regninger. Å aldri kunne unne seg noenting uten å angre seg etterpå fordi man har aldri råd. Å grue seg til hver eneste jul, fordi man vet at pengene aldri strekker til. Å måtte grue seg til hver 17. mai. Hver bursdag, pga samme årsak. Å måtte utsette og sjonglere regninger fordi bokostnadene har blitt for dyre og fordi man må ha mat. Å aldri ha råd til klær og å måtte gå i det man har selv om klærne ikke passer lengre fordi man har gått ned i vekt pga matmangel. Frisør kan man bare drømme om å gå til. Å ikke ha råd til å treffe venninner eller å date fordi man ikke har råd til å kjøpe seg kaffe til 40kr. Å selge ting og møbler du egentlig trenger, på Finn, i et forsøk på å få økonomien til å strekke til. Å pante flasker for å få råd til middag på bordet. Å måtte se livet passere som tilskuer av hva alle andre gjør og opplever fordi du aldri har råd. Til noenting. Å være fattig er å minst en gang i livet måtte forholde seg til inkassobyrå, med alt det som det fører med seg. Fattigdom er å måtte si nei til ungene når de maser om materielle goder, som de andre får, fordi man ikke har råd. Fattigdom har ensomhet som ringvirkning. Og et strev for å holde mot og humør oppe fordi alt føles som en eneste lang lidelse og alt er strev. Et håp og ønske om bedring, men intet lys i tunnelen. Fattigdom er å vurdere alle slags løsninger for å bedre økonomien, men å ikke finne en, mens man gjør alt for å holde ut. Anonymkode: ce43f...436 Men hvorfor kommer man dit? Jeg er også uføretrygdet, og var i mange år alene med to barn. Og alt i alt, med bidrag, barnetrygd, barnetillegg og fradrag på skatten for enslig forsørger, hadde jeg det mer romslig da enn nå, når jeg er kun meg selv. For nå får jeg kun utbetalt uføretrygden. Det betyr rundt regnet kr 10 000 mindre i måneden. Men jeg klarer meg. Og jeg klarer ikke å se at det at jeg kjøper mat i nedsatt disken, handler klær i bruktbutikk eller ikke har bil, er ensbetydende med at jeg er fattig. Jeg har det bare ikke like romslig som mange andre. Mitt inntrykk er at "jeg er fattig" er blitt nesten trendy. På lik linje med å påstå at man ble mobbet som barn. At man blir sett ned på som homo. At man ikke får en jobb fordi man er kvinne. Den enkelte har ikke eget ansvar for hvordan livet blir. Det er noe eller noen andre som har skylden. Det frustrerer meg. For hva er dette "lyset i tunnelen"? Du må selv bestemme hva som er godt nok. Men dette lyset og denne gleden kan likså godt være en flott tur på fjellet med medbrakt matpakke og drikke, som en 30 000 kroners tur til Syden. Du bestemmer om livet ditt med noe trangere økonomi enn naboen tross alt skal være godt. Anonymkode: aac82...1c4 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #51 Skrevet 18. august 2022 Jeg er fattig. Har ikke råd til å bo noe sted og må stjele en del ting. Å ikke kunne kjøpe den nyeste skolesekken fordi du bestemte deg for å ha 6 barn er ikke fattigdom Anonymkode: a40d6...d78
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #52 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 9.20): Kan hun ikke spise en brødskive eller koke seg noen nudler? Men må ikke ha varm mat hver dag heller, mat blir ikke sunnere om man varmer det opp. Anonymkode: 88458...c4c Egg er mye sunnere enn brødskiver og nudler. Anonymkode: d27d4...85e
Gjest Adobyen Skrevet 18. august 2022 #53 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 16.19): Vel, ifølge den damen, så spiste hun egg en hel uke. For å spare penger. 12 egg koster raskt 40 - 50 kroner. Og om det er eneste matinntaket hele uken, så blir det en del egg, og penger. Anonymkode: aac82...1c4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #54 Skrevet 18. august 2022 newman01 skrev (På 17.8.2022 den 15.14): Tja, tilogmed en person på minstesats uføretrygd vil jeg tro tjener mer enn 5 milliarder mennesker på jorda... Må sies å være akseptabelt. Om ikke det er enda bedre. Så om den generelle nordmann tilhører 1% eller 5% er jeg usikker på, men det er nok rimelig høyt. Og man har tilgang på gratis utdanning og helsehjelp så mange kan gjøre noe med situasjonen sin, i motsetning til noen andre milliarder mennesker At de får mer penger pr mnd enn folk i andre land har jo ingenting å si. Det vil ikke si at de er blandt de rikeste for det. Må jo ikke glemme å ta med levekostnadene også. Så nei, selv om de har høyere utbetalt sammenlignet med Litauere osv. Det er jo faktisk Litauere som er rikere slik sett, når de arbeider her og tar pengene med seg hjem. Bedre levevilkår er det helt klart her, men å si at de fleste nordmenn tilhører blandt verdens topp 1% rikeste blir helt feil. Hvor mange prosent av verdens befolkning bor i Norge? Er alle nordmenn rikere enn enhver utlending? Anonymkode: f3d42...b80 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #55 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 16.34): Men hvorfor kommer man dit? Jeg er også uføretrygdet, og var i mange år alene med to barn. Og alt i alt, med bidrag, barnetrygd, barnetillegg og fradrag på skatten for enslig forsørger, hadde jeg det mer romslig da enn nå, når jeg er kun meg selv. For nå får jeg kun utbetalt uføretrygden. Det betyr rundt regnet kr 10 000 mindre i måneden. Men jeg klarer meg. Og jeg klarer ikke å se at det at jeg kjøper mat i nedsatt disken, handler klær i bruktbutikk eller ikke har bil, er ensbetydende med at jeg er fattig. Jeg har det bare ikke like romslig som mange andre. Mitt inntrykk er at "jeg er fattig" er blitt nesten trendy. På lik linje med å påstå at man ble mobbet som barn. At man blir sett ned på som homo. At man ikke får en jobb fordi man er kvinne. Den enkelte har ikke eget ansvar for hvordan livet blir. Det er noe eller noen andre som har skylden. Det frustrerer meg. For hva er dette "lyset i tunnelen"? Du må selv bestemme hva som er godt nok. Men dette lyset og denne gleden kan likså godt være en flott tur på fjellet med medbrakt matpakke og drikke, som en 30 000 kroners tur til Syden. Du bestemmer om livet ditt med noe trangere økonomi enn naboen tross alt skal være godt. Anonymkode: aac82...1c4 Jeg forsøker på ingen måte å være «trendy» som du insinuerer… «Lyset i tunnelen» er ikke ferier (som jeg uansett ikke har råd til) eller fjellturer det er snakk om men selve hverdagen, livet. Det å få en måned til å gå rundt økonomisk… Hvis du ikke skjønner metaforen, så er det vanskelig at du skulle forstå. Når eneste trøst er at en vakker dag, er dette slutt og da får man fred, da skal det ikke være vanskelig å forstå at det er tøft å være fattig. Når livet kun handler om å overleve og holde ut, fordi man ikke har råd til helt basis nødvendige ting engang. Og man ikke har familie som hjelper eller forstår fattigdom fordi de aldri har måtte snudd på ei krone selv og man skal klare seg selv. Det er tungt å trenge alt. Ikke ha klesskap, ikke ha skohylle, ikke eie helt basis ting for å få hverdagen til å gå rundt fordi man aldri har råd. Ett sengesett, ett laken, en bh, en bukse osv. Alt har blitt dyrere. Er foresten mye dyrere med barn i dag enn for ti år siden. Det er deprimerende. Tungt. Å være fattig er å ha et fruktfat som alltid er tomt. Anonymkode: ce43f...436 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #56 Skrevet 19. august 2022 Og har du noengang vært ordentlig sulten en hel halv måned en gang? Anonymkode: ce43f...436
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #57 Skrevet 8. mai 2023 On 8/17/2022 at 12:24 PM, AnonymBruker said: Enig med dette. Ser stadig vekk i media at "fattige" folk klager over at de ikke har råd til nok mat f.eks., men merkelig nok er noen likevel overvektige. Anonymkode: 88458...c4c Grunnen for overvekt blant fattige er som regel at det er billigere å velge usunt framfor sunt Anonymkode: 754fb...d80
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #58 Skrevet 8. mai 2023 For meg er fattigdom at man må velge hvilken regning man skal betale den mnd. Aldri komme ovenpå for man ligger alltid bakpå med regninger som igjen gjør at man må betale gebyr. Evig runddans altså. Eller det at man ikke kan kjøpe ting på salg eller fylle opp drivstoff når det er billig for da har man ikke penger.. så da må man kjøpe det noen kr dyrere, som igjen gjør at du må kjøpe ett billigere brød oh droppe middag for tredje gang den uka. Og ja, forstår at det å ha bil og mulighet til å handle er luksus for noen.. Anonymkode: c1eb6...fd1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå