Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

9 hours ago, Mollebolle said:

Om han er så voldelig mot sine barn, hvorfor er han ikke ilagt besøksforbud av politiet for lenge siden?

Politiet må jo i første omgang ha fått vite at det foregår noe vold hvisbde skal ilegge besøksforbud. Og de har de jo ikke visst når det ikke har vært noen anmeldelse eller utrykning.

Og uansett om det foreligger besøksforbud så er ikke det verdt papiret det er skrevet på. Besøksforbud brytes hele tiden uten konsekvenser,  det eneste som virker er omvendt voldsalarm og det er vel typ 1 person i året som får. Det er nesten umulig.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gliffy skrev (23 minutter siden):

Politiet må jo i første omgang ha fått vite at det foregår noe vold hvisbde skal ilegge besøksforbud. Og de har de jo ikke visst når det ikke har vært noen anmeldelse eller utrykning.

Og uansett om det foreligger besøksforbud så er ikke det verdt papiret det er skrevet på. Besøksforbud brytes hele tiden uten konsekvenser,  det eneste som virker er omvendt voldsalarm og det er vel typ 1 person i året som får. Det er nesten umulig.

Jeg har hatt voldsalarm, og den fungerte ikke om jeg var i hus med tykke murvegger f.eks, og politiet var ofte 4 timer unna (ja jeg bodde på Finnmarksvidda) så det eneste jeg håpet på med den alarmen var at de fant liket mitt om noe skjedde.  Ofte virket ikke alarmen heller og de kunne ikke lokalisere hvor jeg var. Om besøksforbudet ble brutt skjedde det ingenting. Så tja ja..med bakgrunn i egne erfaringer er det ikke alltid noe poeng i å si fra, man får ikke alltid hjelp slik det beskrives i diverse lovverk. Tydelig det hjelper å være kjendis, politiet ønsket å etterforske asap. Mediekåte politiet også, sender ut pressemelding om at familiemedlem har anmeldt og Gjert og Elden har ikke fått beskjed engang, å gå til presse før de går til involverte parter, jeg synes det er usmakelig. Og tenker media er en form for overgriper i denne saken, og alle involverte, også politiet, ønsker å vise deg i sitt beste lys i media i en sak som skulle vært løst helt andre steder, og det til beste for alle parter. 

Endret av eeqaz
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, miamusen said:

Vi er 4 barn av en far som var ganske aggressiv og brukte i perioder vold. 
De to eldste av oss barna opplevde en brutal far, de to yngste fikk en helt annen erfaring og oppdragelse. 
Far roet seg kanskje med årene?? 
Vi søsken er i allefall veldig splittet i synet på vår far. 
vår mor var kuet og forsøkte så godt det gikk å beskytte oss barn, men hun ble hos far i alle år. 
Vi er nå alle 4 voksne og bor alle i nærhet til våre foreldre. 
Vi er på mange måter en sammensveiset familie på godt og vondt der de to eldste tåler å være nær far, mens de to yngste aktivt oppsøker ham. 

poenget er at alt ikke er svart/hvitt. 
Vi utviser ulike sider til ulike mennesker. 
Alle brødrene kan dermed ha rett i sin oppfatning av Gjert. De har opplevd og erfart ham på ulike og individuelle måter. 

Jeg har pga min egen erfaring med vold i familien, full tiltro til at brødrene snakker sant! 

Hva er en "ganske brutal far"? Grov vold? Noen ørefiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, eeqaz said:

Jeg har hatt voldsalarm, og den fungerte ikke om jeg var i hus med tygge vegger f.eks, og politiet var ofte 4 timer unna (ja jeg bodde på Finnmarksvidda) så det eneste jeg håpet på med den alarmen var at de fant liket mitt om noe skjedde.  Ofte virket ikke alarmen heller og de kunne ikke lokalisere hvor jeg var. Om besøksforbudet ble brutt skjedde det ingenting. Så tja ja..så med bakgrunn i egnge erfaringer er det ikke alltid noe poeng i å si fra, man får ikke alltid hjelp slik det beskrives i div lovverk

Ja, jeg nettopp det jeg mente når jeg sier at det eneste som virker er omvendt voldsalarm, altså at voldsutøver må ha fotlenke og politiet varsles når han kommer innen en viss radius til offeret. Radiusen settes stor nok til at politiet alltid rekker fram før voldsutøver.

Over til saken i hovedinnlegg: jeg så første episode av team Ingebrigtsen i går og fikk helt sjokk jeg. Maken til sørgelig opplegg, han ene broren sa jo rett ut at han var lei seg og følte seg utenfor fordi han ikke løp. Dro til bestemoren for å få anerkjennelse.

Og et helt umenneskelig press på de barna som driver med idrett på den andre siden.. har ikke dette blitt reagert på før? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg nettopp det jeg mente når jeg sier at det eneste som virker er omvendt voldsalarm, altså at voldsutøver må ha fotlenke og politiet varsles når han kommer innen en viss radius til offeret. Radiusen settes stor nok til at politiet alltid rekker fram før voldsutøver.

Over til saken i hovedinnlegg: jeg så første episode av team Ingebrigtsen i går og fikk helt sjokk jeg. Maken til sørgelig opplegg, han ene broren sa jo rett ut at han var lei seg og følte seg utenfor fordi han ikke løp. Dro til bestemoren for å få anerkjennelse.

Og et helt umenneskelig press på de barna som driver med idrett på den andre siden.. har ikke dette blitt reagert på før? 

ja til omvendt voldsalarm, helt enig med deg ! Har sett hele serien, litt merkelig at akkurat denne broren gikk ut i media og støttet faren, Gjert sa også unnskyld til han i en podkast med Raja og kona for ca en uke siden, nettopp pga det du skrev om "utenforskap". De fleste har ikke reagert på dette, at Gjert er streng osv er fokuset i mye av serien, og ikkeløpebroren er lite med i de andre episodene, det er de 3 løpebrødrene som har nesten all fokus resten av serien

Endret av eeqaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (3 timer siden):

Brødrene ønsket ikke å gå til media med informasjon, da hadde de gjort det tidligere, men da Gjert fortsatte å trene Narve,  og Narve tok Gjers parti, ble det vanskelig for brødrene å forholde seg til dem på treningsleir er og stevner.Når mange kom med mye stygt mot brødrene på nett, følte nok brødrene for å oppklare hvorfor de har oppført seg som de har gjort i det siste. Mulig de også forsto at det var ok å fortelle, både for sin egen og andres skyld. Hadde Gjert trukket seg som trener, etter siste hendelse, ville nok brødrene fått det bedre, media visst mindre, og familiemedlemmet som anmeldte Gjert, ville kanskje ikke gjort det.

Jeg vet ikke helt om fascinerende er riktig ord å bruke her, men jeg synes det er noe spesielt å bruke ordene "ta parti med og vanskelig å forholde seg til" når vi her snakker om fem voksne menn.

Narve Gilje Nordås har hatt Gjert Ingebrigtsen som trener siden 2014. At han velger å fortsette med han som trener er ikke "ta parti med". Det er å ta det valget som han mener er best for seg og sin karriere. Noe hans medalje fra VM er et synlig bevis på. At Nordås valg skal være "så vanskelig å forholde seg til" på en treningsleir, hvor Gjert ikke er tilstede, at forbundet tillater spesialbehandling for brødrene er for meg uforståelig. Jeg tviler på at det hadde blitt innfridd om det var Nordås som kom med kravene.

Jeg registrerer at du i begge "Ingebrigtsen trådene" viser en veldig omsorg for "alt det stygge mot brødrene på nett". Hva tenker du om alt det stygge som skrives om Narve Gilje Nordås? Det er mye å ta av i den andre tråden. Som for eksempel at han er en "nobody". Men det er kanskje greit at han får gjennomgå? Han har jo tross alt "tatt Gjert sitt parti".

Endret av Oida
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eeqaz skrev (På 26.10.2023 den 16.52):

Gjert Ingebrigtsen risikerer 6 års fengsel om påstandene om vold er mulig å dokumentere. Men er de det og er de sanne ? Hvorfor velger både Jakob og Henrik å bosette seg i nabolaget om det er ubehagelig å ha Gjert i nærheten? Hvorfor har ikke eldre bror lagt merke til noe ?  Hvorfor har ikke kona satt en stopper for angivelig vold ? Hun virker da ganske så ressurs sterk. Har gutta egentlig noe med om Gjert velger å være trener for Narve, kan de forlange at han skal la være å gå opp i den trener rollen ? Er det den egentlige årsaken til at de nå går ut i media og anklager sin far, dvs sin gamle trener, som forholdet deres bærer preg av ? Tenkte de på sine søsken eller sin mor når de gikk ut i media ? Hvorfor kunne de ikke bare anmeldt Gjert for vold, media ville fått vite om han ble dømt. Hva er egentlig greia med alt Ingebrigtsen styret ? En guttegjeng (inkl. mann) med altfor stort ego og altfor lite selvinnsikt ?

Det at du stiller så mange svart-hvitt-spørsmål rundt det faktum at guttene har vært offer for en fars grenseløse og overskridende atferd, viser bare  din komplette mangelfulle kompetanse på familievold som fenomen. 

Dette er nettopp det som gjør familievold så komplekst og vanskelig å forholde seg til, som barn, men også som utenforstående. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (15 minutter siden):

Jeg vet ikke helt om fascinerende er riktig ord å bruke her, men jeg synes det er noe spesielt å bruke ordene "ta parti med og vanskelig å forholde seg til" når vi her snakker om fem voksne menn.

Narve Gilje Nordås har hatt Gjert Ingebrigtsen som trener siden 2014. At han velger å fortsette med han som trener er ikke "ta parti med". Det er å ta det valget som han mener er best for seg og sin karriere. Noe hans medalje fra VM er et synlig bevis på. At Nordås valg skal være "så vanskelig å forholde seg til" på en treningsleir, hvor Gjert ikke er tilstede, at forbundet tillater spesialbehandling for brødrene er for meg uforståelig. Jeg tviler på at det hadde blitt innfridd om det var Nordås som kom med kravene.

Jeg registrerer at du i begge "Ingebrigtsen trådene" viser en veldig omsorg for "alt det stygge mot brødrene på nett". Hva tenker du om alt det stygge som skrives om Narve Gilje Nordås? Det er mye å ta av i den andre tråden. Som for eksempel at han er en "nobody". Men det er kanskje greit at han får gjennomgå? Han har jo tross alt "tatt Gjert sitt parti".

Jeg tenker at dersom Gjert har brukt vold, og spesielt mot den personen i hendelsen for 2 år siden, så er det vanskelig for brødrene å ha kontakt med Gjert, og også Narve som ønsker å bli trent av en som har oppført seg slik.

Dersom noen i din familie hadde brukt vold mot ditt barn eller yngre søsken, og familen ble splittet pga det, hadde du kanskje hatt problemer med sosial omgang med en som fortsatt ønsker å samarbeide med denne personen.

Tenker at det er greit at mulig vold etterforskes, og at man omtaler mulige offer med respekt. Slik det snakkes om brødrene på nett, fører jo til at det blir vanskeligere for de som blir utsatt for vold i nære relasjoner å stå fram, gå, eller si ifra til noen.

Endret av anonym111111
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeqaz skrev (3 timer siden):

Hvis jeg hadde opplevd at far var voldelig mot mindre søsken ble utsatt for vold hadde jeg tatt affære uavhengig av trening. De har selv uttalt via sin pressetalsmann om at det handler om akkreditering og det er hva jeg reagerer på: hvis han hadde syntes det var greit å ikke få akkreditering ville de ikke stått frem i media og uttalt seg om voldelig far og latt ting skure og gå der hjemme ? 

Prøver og skrive til deg en gang til, selv om jeg vel har skrevet dette før (kansje du svarer på det dern gangen 😉).

Hvorfor blander du saken med kreditering og beskyttelse av yngre søsken? Det ene er en veldig ofentlig avgjørelse som tas av ledelsen. Det andre er en privat sak, som det vel ikke finnes noen grun til at de skal snake om i media. Det handler jo om mindreårige barn, sy eskalere du disse barna skal utleveres i media? Hva får deg til å tro at de ikke har gjort noe for å beskytte søsken? Hvorfor mener du dette er noe ofentliheten skal menne noe om? Hvorfor mener du voksne mennesker arbeidsforhold skal ha noe som helst med forholde deres til søsken å gjøre? 

Dette er ikke et angrep, jeg er genuint intresertt i å vite hvordan du kan mene akkreditering har noe som helst å gjøre med brødrene mindreårige søsken. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Prøver og skrive til deg en gang til, selv om jeg vel har skrevet dette før (kansje du svarer på det dern gangen 😉).

Hvorfor blander du saken med kreditering og beskyttelse av yngre søsken? Det ene er en veldig ofentlig avgjørelse som tas av ledelsen. Det andre er en privat sak, som det vel ikke finnes noen grun til at de skal snake om i media. Det handler jo om mindreårige barn, sy eskalere du disse barna skal utleveres i media? Hva får deg til å tro at de ikke har gjort noe for å beskytte søsken? Hvorfor mener du dette er noe ofentliheten skal menne noe om? Hvorfor mener du voksne mennesker arbeidsforhold skal ha noe som helst med forholde deres til søsken å gjøre? 

Dette er ikke et angrep, jeg er genuint intresertt i å vite hvordan du kan mene akkreditering har noe som helst å gjøre med brødrene mindreårige søsken. 

det er jo helt motsatt av hva jeg mener, du har jo ikke skjønt noenting men snur alt på hodet !

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeqaz skrev (5 minutter siden):

det er jo helt motsatt av hva jeg mener, du har jo ikke skjønt noenting men snur alt på hodet !

Men kan du ikke forsøke og forklare hva du mener da? Hvorfor skriver du om de to temaene sammen, om du ikke mener de henger sammen? Om det er det motsatte, så tror du brødrene hat gjort alt de kan for å beskytte yngre søsken? Jeg har som sakt genuint lyst til å forstå hvorden du tenker her, men det blir vanskelig om du mener alle spørsmål er "agresive". 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving

Jeg tenker at det er viktig å minne om at hver sak er unik. Det er mange som uttaler seg om saken som er i overkant personlig investert. Selv om man har erfaring fra vold selv så skal man være forsiktig med å dra konklusjoner om denne saken. 

Det er viktig å skille mellom egne traumer og følelser. Egne erfaringer er irrelevante i forhold til å skulle sitte på noen fasit for hva som har skjedd her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (10 timer siden):

Tror du virkelig at det er så lett å få besøksforbud? Det er SVÆRT vanskelig. Jeg har to venninner som ble utsatt for vold fra sine ektemenn gjentatte ganger, og de måtte vente flere måneder på slik vedtak. I tillegg kom det vel ikke frem før nå? Det er helt vanlig at barn og ungdom vegrer seg for å anmelde en forelder, de er lojale til det siste, kanskje redde i tillegg. Veldig vanlig at saker om vold, familie"terror", seksuell mishandling og lignende først blir anmeldt når offeret er voksent. Nå sier jeg ikke at Gjert HAR vært voldelig, bare at det ikke er uvanlig at slike ting kommer mange år etterpå.

17 år er gjennomsnittet for barn før de snakker, altså lenge etter at de er voksne

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måsies
NordreSving skrev (23 minutter siden):

Jeg tenker at det er viktig å minne om at hver sak er unik. Det er mange som uttaler seg om saken som er i overkant personlig investert. Selv om man har erfaring fra vold selv så skal man være forsiktig med å dra konklusjoner om denne saken. 

Det er viktig å skille mellom egne traumer og følelser. Egne erfaringer er irrelevante i forhold til å skulle sitte på noen fasit for hva som har skjedd her. 

Dette er jo uansett en hersketeknikk. Når folk forteller at de kjenner igjen mønstre, kjenner igjen adferd osv. får de beskjed om at deres egne personlige erfaringer diskvalifiserer dem til å kunne vurdere dette med et "kjølig objektivt blikk". Folk som ikke har peiling på samme tema, derimot, de er perfekt plassert til å kunne både analysere og vurdere situasjonene basert på nøyaktig 0 erfaring og kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
eeqaz skrev (På 26.10.2023 den 16.52):

Gjert Ingebrigtsen risikerer 6 års fengsel om påstandene om vold er mulig å dokumentere. Men er de det og er de sanne ? Hvorfor velger både Jakob og Henrik å bosette seg i nabolaget om det er ubehagelig å ha Gjert i nærheten? Hvorfor har ikke eldre bror lagt merke til noe ?  Hvorfor har ikke kona satt en stopper for angivelig vold ? Hun virker da ganske så ressurs sterk. Har gutta egentlig noe med om Gjert velger å være trener for Narve, kan de forlange at han skal la være å gå opp i den trener rollen ? Er det den egentlige årsaken til at de nå går ut i media og anklager sin far, dvs sin gamle trener, som forholdet deres bærer preg av ? Tenkte de på sine søsken eller sin mor når de gikk ut i media ? Hvorfor kunne de ikke bare anmeldt Gjert for vold, media ville fått vite om han ble dømt. Hva er egentlig greia med alt Ingebrigtsen styret ? En guttegjeng (inkl. mann) med altfor stort ego og altfor lite selvinnsikt ?

Vold i nære relasjoner kan være ganske komplisert. Legg på offentlighet og en far som liker godt å være i media så tilfører dette enda mer til det som allerede er komplisert. 

Det som forundrer meg mer er alle som skal betvile denne saken utfra over hode ingen kunnskap om vold i nære relasjoner. Og en far som elsker trynet sitt på skjermen. Hadde han hatt noe som helst respekt for barna sine hadde han trådd varsomt tilbake, skyldig eller ei. Men han gjør det motsatte. Han pusher på. 

Å fortsette å trene Narve er som om Gjert spytter på dem og sier hvor lite han bryr seg og respekterer barna sine. Han evner ikke å legge bort sitt ego. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Refreng

Gjert har typisk sinnstilstand man ser i mennesker som er avkoblet empati og som ofte er voldelige. I fremtiden med AI så vil man kunne scanne mennesker og beregne hvor voldelige eller empatiløse mennesker er basert på sinnstilstand og hvordan personlighet uttrykker seg fysisk i mennesker

Endret av Refreng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (1 time siden):

Jeg jobber bla med forebygging av vold og det er jo ikke noe tvil om at det er reaksjoner og mønstre som går igjen. Mange har jo også sikkert gått i terapi for å forstå hva som skjer når det handler om vold i nære relasjoner. Det er da ikke irrelevant å kommentere selv om vi ikke vet nøyaktig hva som har skjedd i denne situasjonen. Dette kommer jo også i etterkant av påstander om at brødrene må lyve fordi sånn og slik, det må da være ok å kommentere mot slikt når man sitter med kunnskap om dette komplekse og alvorlige temaet. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tråder er slått sammen. Trådene er ryddet fot ryktespredning, persondebatt, brudd på opphavsrett, brukerdebatt og krenkende innlegg. 

Sol, admin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Måsies skrev (31 minutter siden):

Dette er jo uansett en hersketeknikk. Når folk forteller at de kjenner igjen mønstre, kjenner igjen adferd osv. får de beskjed om at deres egne personlige erfaringer diskvalifiserer dem til å kunne vurdere dette med et "kjølig objektivt blikk". Folk som ikke har peiling på samme tema, derimot, de er perfekt plassert til å kunne både analysere og vurdere situasjonene basert på nøyaktig 0 erfaring og kunnskap.

Det er velkjente psykologiske mekanismer, verken mer eller mindre. 

Å beskylde andre for hersketeknikk er vel i grunnen også en hersketeknikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...