Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det ikke litt arrogant holdning? Og hvorfor må det nevnes så ofte? :P 

Og hvorfor er det så viktig? 😅

Anonymkode: 9ef68...fab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virkelig? Best i hva?

Anonymkode: e0d69...07d

Skrevet

Best my ass.

Anonymkode: 9aa82...63a

Skrevet

Den holdning tilhører spesielt de nordmenn som aldri har bodd i utlandet. Har man bodd i andre land, så vet man at Norge ikke er best

Anonymkode: a6a87...1e2

• Liker 3
Skrevet

Kan vi ikke bare være stolte av at det er bra å bo her! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den holdning tilhører spesielt de nordmenn som aldri har bodd i utlandet. Har man bodd i andre land, så vet man at Norge ikke er best

Har du prøvd å ha dårlig råd i et annet land? Det er best for de fleste å bo i Norge. Spesielt de som kaller seg folk flest. De som tjener bra hadde imidlertid tjent på å bo i utlandet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Norge er utvilsomt bra, men neppe best.  Det argumenteres ofte med de gode offentlige velferdsordningene Norge har, men blir man egentlig lykkelig av det? Trygghet kanskje ja, men livskvalitet? Ikke for min del i alle fall.

Trives godt der jeg bor nå og selv om jeg sikkert ikke kan leve like godt som trygdet eller arbeidsledig her, så er det ikke noe u-land, slik mange nordmenn tror alle land utenfor Skandinavia er.

Ser ikke bort fra at jeg flytter hjem igjen en gang, men har det absolutt ikke travelt.

Endret av Jdz
Skrevet
4 minutter siden, Brunello said:

Har du prøvd å ha dårlig råd i et annet land? Det er best for de fleste å bo i Norge. Spesielt de som kaller seg folk flest. De som tjener bra hadde imidlertid tjent på å bo i utlandet. 

Ja, f.eks i England. Fikk mye bedre hjelp i det offentlig helsevesen der enn i Norge. Skulle trodd Norge var et U-land i forhold

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, f.eks i England. Fikk mye bedre hjelp i det offentlig helsevesen der enn i Norge. Skulle trodd Norge var et U-land i forhold

Nå viser altså alle undersøkelser som er å oppdrive at man får langt bedre offentlige tjenester i Norge enn i UK, men du vet sikkert bedre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Nå viser altså alle undersøkelser som er å oppdrive at man får langt bedre offentlige tjenester i Norge enn i UK, men du vet sikkert bedre.

Jeg bor også i UK og mener det er bedre her. 

Anonymkode: c8025...7a3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg bor også i UK og mener det er bedre her. 

Anonymkode: c8025...7a3

Du kan ikke sammenligne de helsetjenestene du får gjennom for eksempel jobben eller forsikringen med det du får offentlig da. Du får garantert ikke bedre offentlig helsehjelp i UK. De er kjente for et elendig offentlig helsetilbud

Anonymkode: d2fa3...c46

Skrevet
3 hours ago, Brunello said:

Her i Norge må jeg ofte vente 3 uker for time hos fastlegen, mens i UK fikk jeg alltid samme uke. Har en lidelse de ikke mente jeg var syk nok for behandling i det offentlige i Norge. I England takket de meg for at jeg tok kontakt og fikk starte behandling innen kort tid. Det samme er gjeldende for et annet land i Europa som jeg bodde i. 
Norge er også langsom på å få inn nye medisinske behandlinger på markedet sammenlignet med andre land, som feks Danmark. 

• Liker 1
Skrevet
Jdz skrev (3 timer siden):

Norge er utvilsomt bra, men neppe best.  Det argumenteres ofte med de gode offentlige velferdsordningene Norge har, men blir man egentlig lykkelig av det?

Ja. Norge skårer konsekvent helt i verdenstoppen på lykkemålinger.

Norge er ikke perfekt, men det er helt objektivt sett et av verdens beste land å bo i.

Anonymkode: 11c3c...a15

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja. Norge skårer konsekvent helt i verdenstoppen på lykkemålinger.

Norge er ikke perfekt, men det er helt objektivt sett et av verdens beste land å bo i.

Finland og Danmark topper også der. Norge er ellers en versting i Europa på føflekkreft

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Finland og Danmark topper også der. Norge er ellers en versting i Europa på føflekkreft

Ja, alle de nordiske landene skårer høyt på slike målinger. Alle har visse spesifikke områder de ikke er like gode i.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her i Norge må jeg ofte vente 3 uker for time hos fastlegen, mens i UK fikk jeg alltid samme uke. Har en lidelse de ikke mente jeg var syk nok for behandling i det offentlige i Norge. I England takket de meg for at jeg tok kontakt og fikk starte behandling innen kort tid. Det samme er gjeldende for et annet land i Europa som jeg bodde i. 
Norge er også langsom på å få inn nye medisinske behandlinger på markedet sammenlignet med andre land, som feks Danmark. 

Det kan godt hende UK er bedre generelt på noe. Men for det meste er de dårligere for de fleste på nesten alt av offentlige ytelser. Norge er et bra land for nesten alle. I de fleste andre land er det mye større forskjell på folk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det ikke litt arrogant holdning? Og hvorfor må det nevnes så ofte? :P 

Og hvorfor er det så viktig? 😅

Anonymkode: 9ef68...fab

Jeg nevner det kun når jeg skal gjøre narr av noe som påstås å være best i verden, men fortsatt er nokså ræva. Som norsk føde- og barselomsorg ;) 

Anonymkode: 52832...660

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har alltid fått time hos fastlegen samme dag når jeg har hatt behov for det.

Skrevet

Health Care Index by Country 2022 Mid-Year (numbeo.com)

Norge på 9. plass. UK er også helt i verdenstoppen på helse.

Norge: 77,08

UK: 74,46

• Health care system performance rankings of select countries Worldwide 2021 | Statista

11 utvalgte land i denne oppsummeringen, alle rike land. Norge er nr. 1.

Revealed: Countries With The Best Health Care Systems, 2021 - CEOWORLD magazine

Her er vi heelt nede på 15. plass. Av 89 land.

• Health index of countries worldwide in 2021 | Statista

Her er de aller fleste av verdens ~200 land med. Norge kommer på fjerdeplass.

Ranked: happiest countries in the world 2022 - Atlas & Boots (atlasandboots.com)

De fleste land i verden. Norge er på 8. plass.

Human Development Index - Wikipedia

Generell velstandsutvikling i samfunnet. Norge har vært nummer 1. hvert eneste år siden 1999, med unntak av 2005 og 2006, da var det Island.

Og så videre.

• Nyttig 1
Skrevet

Var på besøk i England.  Legen brydde seg ikke om at jeg ikke bor i England,  og jeg fikk timen på dagen.  Der betaler man heller ikke egenandel.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...