Gå til innhold

Middag som singel/enslig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 37. Aldri vært særlig flink eller interressert i å lage mat. Har ett barn på deltid, som er i en periode der han ikke liker så mye forskjellig. Prøver å ha en variert kost, men synes det er vanskelig å finne oppskrifter på ting, det er så utrolug mye å velge mellom, at jeg gir opp. Og så er det så mye ingredienser i mange oppskrifter. Dere andre som bor alene, lager dere noe spesielt f.eks på søndager som steik el.l? Har litt lyst å lære meg å lage ordentlig mat, men er litt demotiverende å lage stor middsg kun til meg  selv. (Har ikke så mange å invitere.) Hvilke retter lager dere? Utenom enkle middager med f.eks kjøttdeg, for det går det mye av her..)

Anonymkode: 29d48...aa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager alt mulig rart. Jeg bodde alene i over ti år, og jeg laget meg sunn og god middag hver dag. Har aldri helt skjønt dette med at man ikke skal lage helt vanlig mat bare fordi man bor alene. 

Om søndagene laget jeg meg gjerne store former/gryter, som jeg kunne fryse ned i porsjoner til dager hvor jeg skulle på trening tidlig, og ikke hadde mye tid til middagslaging. 

Jeg bruker ikke mye ingredienser. Bruker en del krydder, men det er jo ikke akkurat noe som er mye jobb. 

Noe så enkelt som wok kan jo varieres i det vide og det brede. 

Strimlet svin/kyllingfilet/laks, det man ønsker av grønnsaker (løk, hvitløk, squash, paprika, brokkoli, gulrøtter, sopp, spinat osv), krydder (karri, spisskumin, chili), så kan man gjøre den kremet med å ha kokosmelk i, eller ha soyasaus i, sweet chili, e.l, og ha ris eller nudler til. 

Anonymkode: 2b73f...601

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mye kylling og rødt kjøtt - ellers pizza, tacogryte. 

Enkelte uker spiser meg mye middag, men stort sett spiser jeg middag bare 2-3 ganger iløpet av en uke. Ofte mindre enn det og. 

Anonymkode: 803d4...ff7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe mat-mennesker. Men jeg lager meg som hovedregel et eller annet på ettermiddag:

omelett, wok grønnsaker med fetaost, foccia fylt med kylling, nudler med grønnsaker, laks med pasta. 

Særlig Kiwi har pakker med "middag for 1". Det er f eks laks, kyllingfilet, fiskekaker. Om du så koker pasta eller ris til, kan du koke nok til dagen etter, og lage deg noe med risen eller pastaen dagen etter.

Men, nei. Stek aner jeg ikke hvordan jeg skulle lage. Og ikke ønsker jeg å stå på kjøkkenet i flere timer heller. Hverken for min egen middag, eller om jeg inviterer gjester.

Anonymkode: 29d7a...31d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lager alt mulig rart. Jeg bodde alene i over ti år, og jeg laget meg sunn og god middag hver dag. Har aldri helt skjønt dette med at man ikke skal lage helt vanlig mat bare fordi man bor alene. 

Om søndagene laget jeg meg gjerne store former/gryter, som jeg kunne fryse ned i porsjoner til dager hvor jeg skulle på trening tidlig, og ikke hadde mye tid til middagslaging. 

Jeg bruker ikke mye ingredienser. Bruker en del krydder, men det er jo ikke akkurat noe som er mye jobb. 

Strimlet svin/kyllingfilet/laks, det man ønsker av grønnsaker (løk, hvitløk, squash, paprika, brokkoli, gulrøtter, sopp, spinat osv), krydder (karri, spisskumin, chili), så kan man gjøre den kremet med å ha kokosmelk i, eller ha soyasaus i, sweet chili, e.l, og ha ris eller nudler til. 

Jeg kunne skrevet mye av det samme. Lager middag hver dag og blir like forundret hver gang noen spør: "Du som bor alene, lager du deg middag hver dag?" Ja, selvsagt. Hvorfor skulle jeg ikke gjøre det?

Jeg lager også store porsjoner av supper og gryter som jeg fryser i porsjonsbeger til dager jeg har dårlig tid.

Jeg spiser dessuten endel fisk og bruker da fileter som jeg ovnsbaker sammen med rotgrønnsaker og potetbåter. Utrolig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager middag nesten hver eneste dag, og det kan være avansert og ikke fullt så avansert mat. Eksempler på hva jeg lager er:

*Ertesuppe - koker på en knoke og fryser ned restene
*Fiskegrateng - med kokt potet, smeltet smør og revet gulrot første dag, som pytt i panne med potet dag nummer to
*Wok med ris eller nudler, bruker gjerne løk, sopp, kål og gulrot og litt kylling eller laks
*Enchilladas - det er en av de faste vegetarrettene mine, prøver å få inn eller to i uka
*Falaffel i pitabrød - vegetarrett nummer to
*Pasta med sopp og bacon som er surret i smør med hvitløk og en skvett fløte, om det blir rester lager jeg pastaform med ost neste dag
*Lasagne - en porsjon av min hjemmelagde blir fire middager
*Seibiff - sei vendes i mel, stekes på panne med masse løk og serveres med kokt potet og råkost

Ja, og masse andre ting som nachos, fajitas, taco, pølse i brød, burger og pizza. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg lager meg middag, men det blir enkelt som kjøttdeigretter ofte. Eller fiskekake og grønnsaker, wok med kylling eller svin. Men jeg er så lei av det. Hvilke gryter lager du? Hvis man ser på oppskrifter på ulike gryter er det ofte masse ingredienser, som bare blir liggende. Krydder bruker man jo igjen, så det er greit å ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (23 timer siden):

Jeg kunne skrevet mye av det samme. Lager middag hver dag og blir like forundret hver gang noen spør: "Du som bor alene, lager du deg middag hver dag?" Ja, selvsagt. Hvorfor skulle jeg ikke gjøre det?

Jeg lager også store porsjoner av supper og gryter som jeg fryser i porsjonsbeger til dager jeg har dårlig tid.

Jeg spiser dessuten endel fisk og bruker da fileter som jeg ovnsbaker sammen med rotgrønnsaker og potetbåter. Utrolig enkelt.

Jeg lager meg middag, men det blir enkelt som kjøttdeigretter ofte. Eller fiskekake og grønnsaker, wok med kylling eller svin. Men jeg er så lei av det. Hvilke gryter lager du? Hvis man ser på oppskrifter på ulike gryter er det ofte masse ingredienser, som bare blir liggende. Krydder bruker man jo igjen, så det er greit å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne uken laget jeg denne gryten:

https://godfisk.no/oppskrifter/laks/chili-con-salmon/

Jeg hadde bare en farge paprika og droppet koriander. Og jeg hadde i hele glasset med tomatpuré.

Jeg vet ikke hvor mange ingredienser du syns er mange. Var det for mange i denne gryten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (29 minutter siden):

Denne uken laget jeg denne gryten:

https://godfisk.no/oppskrifter/laks/chili-con-salmon/

Jeg hadde bare en farge paprika og droppet koriander. Og jeg hadde i hele glasset med tomatpuré.

Jeg vet ikke hvor mange ingredienser du syns er mange. Var det for mange i denne gryten?

Nei, det var ikke så mange. Hsr sett litt på trines matblogg og Berit Nordstrand, og der synes jeg ofte det er mange ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har mye igjen av en eller to friske grønnsaker etter å ha laget en gryte, så kan man lage feks en purésuppe av resten. Gulrøtter igjen - lag en stor gryte gulrotsuppe, feks med kokosmelk og ingefær, spis til middag samme dag, og frys ned resten i porsjoner til lettvinte middager senere. 

Mht søndagsmiddag og ting som stek som du spør om: Vi er to, men det blir jo litt samme problematikk likevel. Et helt lammelår blir jo feks alt for mye når man ikke lager til flere. Da lager jeg i stedet en biff, kotelett, filet etc som går raskt, men kan lages med samme tilbehør som søndagsstek. Feks en entrecôte eller annen biff (noen minutter i pannen på hver side - ferdig), eller et par lammekoteletter pr pers, eller et andebryst om man liker det. Dette er fastfood-versjonen av søndagsmiddag, og ikke noe problem å kjøpe i passe liten forpakning. Så kan man lage sjysaus til, eller bare ha litt hvitløkssmør på den ferdigstekte biffen/koteletten, båtpoteter eller kokte poteter (amandines eller morenepoteter slipper man å skrelle), og enten grønnsaker eller salat. En hel pakke babyleafsalat med vinaigrette feks, så har man ikke rester. Eller ovnsbakte cherrytomater i klase, og så har man resten av pakken som pålegg.

Den andre mulige løsningen til søndagsmiddag er å lage en langtidskokt rett med lammebog eller høyrygg, noe som skal koke lenge, og så fryse ned mesteparten i porsjoner til fremtidige middager. Da har man kjøtt, grønnsaker og saus i ett i gryten som bare kan varmes opp, og trenger bare å lage ris/ båtpoteter/ potetstappe e.l. ved siden av.

Anonymkode: 13da2...671

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Alle mulige slags gryter egentlig, mye asiatisk, vegetargryter som jeg har kylling eller kjøtt oppi (tåler ikke belgfrukter, så bytter ut mesteparten med kjøtt), osv. 

Hvilke ingredienser er det du tenker på, da? 

Jeg har ikke samme erfaring som deg, at det er masse som bare blir liggende? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, det var ikke så mange. Hsr sett litt på trines matblogg og Berit Nordstrand, og der synes jeg ofte det er mange ingredienser.

Jeg finner som regel oppskriftene på Godt.no, Matprat.no, Aperitif.no, Godfisk.no og Tine.no.

Den neste oppskriften jeg har tenkt å prøve er denne:

https://www.godt.no/oppskrift/9514/linsesuppe-med-soetpotet

Endret av Anonym Brukar0
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt lage stek til søndagsmiddag. Men man kan kjøpe en lammestek, dele den i to, eller tre eller så mange biter som man spiser og så fryse resten. Jeg lager ofte hele og så spiser jeg det som pålegg når jeg blir lei av restene. 

Anonymkode: 41641...d44

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager middag hver dag ja. Eller, stort sett da. Jeg er tilhenger av mat som kan lages i form, da har jeg gjerne også mat i flere dager. Bruker rester til lunsj på jobb og sånn. 

Hender seg jeg slår på stortromma søndager, med kjøttkaker, stek eller andre ting, noe som også gir meg mat i flere dager, evt kan fryses ned. 

Noen dager orker jeg ikke styre så mye, men speilegg er også greit. Mye grønnsaker er også viktig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Alle mulige slags gryter egentlig, mye asiatisk, vegetargryter som jeg har kylling eller kjøtt oppi (tåler ikke belgfrukter, så bytter ut mesteparten med kjøtt), osv. 

Hvilke ingredienser er det du tenker på, da? 

Jeg har ikke samme erfaring som deg, at det er masse som bare blir liggende? 

F.eks sambal oelek. Det blir brukt en gang, og så står glasset der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

F.eks sambal oelek. Det blir brukt en gang, og så står glasset der.

Da kan du enten velge en annen gryte, prøve å lage gryten uten, eller aktivt søke opp oppskrifter med sambal oelek så du får brukt den opp. 

Du MÅ jo ikke følge oppskriftene slavisk. Jeg putter ting oppi som ikke står der, og kutter ut andre ting jeg ikke gidder kjøpe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man har mye igjen av en eller to friske grønnsaker etter å ha laget en gryte, så kan man lage feks en purésuppe av resten. Gulrøtter igjen - lag en stor gryte gulrotsuppe, feks med kokosmelk og ingefær, spis til middag samme dag, og frys ned resten i porsjoner til lettvinte middager senere. 

Mht søndagsmiddag og ting som stek som du spør om: Vi er to, men det blir jo litt samme problematikk likevel. Et helt lammelår blir jo feks alt for mye når man ikke lager til flere. Da lager jeg i stedet en biff, kotelett, filet etc som går raskt, men kan lages med samme tilbehør som søndagsstek. Feks en entrecôte eller annen biff (noen minutter i pannen på hver side - ferdig), eller et par lammekoteletter pr pers, eller et andebryst om man liker det. Dette er fastfood-versjonen av søndagsmiddag, og ikke noe problem å kjøpe i passe liten forpakning. Så kan man lage sjysaus til, eller bare ha litt hvitløkssmør på den ferdigstekte biffen/koteletten, båtpoteter eller kokte poteter (amandines eller morenepoteter slipper man å skrelle), og enten grønnsaker eller salat. En hel pakke babyleafsalat med vinaigrette feks, så har man ikke rester. Eller ovnsbakte cherrytomater i klase, og så har man resten av pakken som pålegg.

Den andre mulige løsningen til søndagsmiddag er å lage en langtidskokt rett med lammebog eller høyrygg, noe som skal koke lenge, og så fryse ned mesteparten i porsjoner til fremtidige middager. Da har man kjøtt, grønnsaker og saus i ett i gryten som bare kan varmes opp, og trenger bare å lage ris/ båtpoteter/ potetstappe e.l. ved siden av.

Anonymkode: 13da2...671

Hvilke oppskrifter bruker du da, eller hvordan gjør du det? Slike ting har ikke jeg lært meg å lage mat med🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...