Gå til innhold

Babysvømming lyn og torden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svømming i svømmehall inne. Er det trygt når det lyner ute? 

Anonymkode: a3e5e...827

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

Anonymkode: 40925...198

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har lært at man ikke dusjer eller bader hverken ute eller inne under tordenvær.

Det skal ikke være farlig sånn egentlig, men jeg ville ikke gjort det.  :)

https://www.dagbladet.no/nyheter/sto-i-dusjen-truffet-av-lynet/76723070

Anonymkode: 4d21e...76e

"Professor i elkraft ved Universitetet i Sørøst-Norge og ekspert på lynnedslag, Svein Thore Hagen, forteller til Dagbladet at den franske turisten har vært svært uheldig.

- Dette skjer svært sjeldent. Samtidig er det neppe særlig farlig. Hadde han blitt truffet direkte av lynet, så ville han ha omkommet på grunn av kreftene og temperaturen, forklarer professoren.

Han forteller at det er et indirekte lynnedslag som har truffet franskmannen, og at dette har skjedd som følge av at det oppstår elektromagnetiske felt som forårsaker strøm i nærliggende områder."

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Professor i elkraft ved Universitetet i Sørøst-Norge og ekspert på lynnedslag, Svein Thore Hagen, forteller til Dagbladet at den franske turisten har vært svært uheldig.

- Dette skjer svært sjeldent. Samtidig er det neppe særlig farlig. Hadde han blitt truffet direkte av lynet, så ville han ha omkommet på grunn av kreftene og temperaturen, forklarer professoren.

Han forteller at det er et indirekte lynnedslag som har truffet franskmannen, og at dette har skjedd som følge av at det oppstår elektromagnetiske felt som forårsaker strøm i nærliggende områder."

Det var jo det jeg skrev, at det skal ikke være farlig sånn egentlig, men jeg ville ikke tatt sjansen.

Skrevet (endret)

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/naOXyL/dette-boer-du-gjoere-og-ikke-gjoere-naar-det-lyner?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_medium=df-86-m1b96889

Sitat

Det er likevel et par ting du bør tenke over, for å være på den sikre siden.

Her er SINTEF-forskernes tips:

1. Ikke bad når det lyner
    Ifølge forskerne kan et lyn som treffer vann fordele strøm på flere tusen ampere i vannet. De anbefaler heller ikke bad i badekar, ettersom lynnedslag kan følge vannledningene i huset.

:)

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet

Ja, det er trygt. Ellers hadde de holdt stengt. 

Anonymkode: 947ec...6f2

Skrevet

Har aldri tenkt over at det ikke skal være trygt.  Høres veldig paranoid ut!  Jeg hadde gjort det. 

Drar dere ut TVen også? 

Anonymkode: 119d1...7fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har aldri tenkt over at det ikke skal være trygt.  Høres veldig paranoid ut!  Jeg hadde gjort det. 

Drar dere ut TVen også? 

Selvfølgelig drar man ut tv og annen elektronikk 

Anonymkode: 6f884...91e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Drar dere ut TVen også? 

Jeg drar ut kontakten til de fleste elektroniske produkter. Det er fordi et lyn slå ned en gang når huset, og flere apparater var ødelagt etterpå.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan skal jeg kunne jobbe om jeg kobler ut elektronikk?

Anonymkode: 73eee...402

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg gjør ikke det. Leiligheten er bygget etter 2012 da det kom krav om overspenningsvern i sikringsskapet.

Anonymkode: 8673e...575

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan skal jeg kunne jobbe om jeg kobler ut elektronikk?

Hvordan skal du jobbe om alt elektronisk blir fritert av lyn? 
https://www.nrk.no/livsstil/ma-man-trekke-ut-kontakten-i-tordenvaer_-1.14252106

Min samboer gjør det så enkelt at han sørger for å ha oppladet pc, å så deler han mobildata. Så kan han jobbe. Naboen mistet fryseren sin i fjor på grunn av lyn, så det kan skje hvem som helst med mindre man har ekstra vern mot lyn som kan bidra til å minske risikoen. 

• Liker 1
Skrevet

Sjansen for å havne i bilulykke er jo mye større enn å bli truffet av lynet i en svømmehall. 

Anonymkode: 3f832...d31

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger

Perelandra, mod. 

Skrevet

Må innrømme at dette var et litt spesielt spørsmål. Jeg har hørt at man ikke skal bade i sjøen eller ute når det lyner, men INNE på en svømmehall? Hvordan skal lyne treffe ned i bassenget der? 

Anonymkode: cd00a...d0b

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan skal du jobbe om alt elektronisk blir fritert av lyn? 
https://www.nrk.no/livsstil/ma-man-trekke-ut-kontakten-i-tordenvaer_-1.14252106

Min samboer gjør det så enkelt at han sørger for å ha oppladet pc, å så deler han mobildata. Så kan han jobbe. Naboen mistet fryseren sin i fjor på grunn av lyn, så det kan skje hvem som helst med mindre man har ekstra vern mot lyn som kan bidra til å minske risikoen. 

Jeg trenger nok sterkere nett enn mobildata, og skulle jeg jobbet uten strøm på PCen hadde jeg ikke kunnet jobbe lenger enn til lunsj (her tordnet det hele dagen i dag) Har nytt nok elektrisk anlegg til at jeg har ekstra vern. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Må innrømme at dette var et litt spesielt spørsmål. Jeg har hørt at man ikke skal bade i sjøen eller ute når det lyner, men INNE på en svømmehall? Hvordan skal lyne treffe ned i bassenget der? 

Anonymkode: cd00a...d0b

Vet ikke er jo derfor jeg spurte. Prøvde å Google og fant ingenting,  men det er jo ikke anbefalt å dusje eller bade hjemme. Er det så annerledes å dusje og bade i svømmehall? Hi

Anonymkode: a3e5e...827

Skrevet

Har også hørt at man ikke bør Dusje (innendørs) når det lyner🤷‍♀️

Anonymkode: 70750...319

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg gjør ikke det. Leiligheten er bygget etter 2012 da det kom krav om overspenningsvern i sikringsskapet.

Anonymkode: 8673e...575

Som holder til ett nedslag. 

Anonymkode: 67b96...9e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...