Gå til innhold

Når hesten løper ut

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva da? Jeg har aldri opplevd dette, rett og slett fordi jeg ikke har ridd nok. (Nybegynner.) Men det er min store skrekk, det kan jo bli veldig farlig. Jeg har lest mye om forskjellige ting man kan gjøre, men blir ikke klok på hva som er best: 

- styre hesten inn på en volte (sirkel) som gradvis gjøres mindre

- jage den opp i fart (fordi når hesten stikker, er det instinkter som tar over og den er i en slags transe. Ideen bak å jage den enda mer opp i fart skal visst være å rive den ut av denne transen så man får den til å reagere på kommandoer igjen)

- «sage» med bittet ved å dra i først den ene tøylen og så den andre 

- dra den ene tøylen raskt og hardt til siden slik at hestens hode følger med (men da risikerer du at den mister balansen og faller med deg under)

- rett og slett hoppe av (med den risikoen det medfører) 

Hva gjør dere erfarne ryttere når hesten stikker? 

Anonymkode: 3b93d...215

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hestene mine stikker aldri, fordi jeg trener dem godt nok i dressur før jeg rir ut på tur, så de overser aldri signalene mine🤷‍♀️ Hester som ikke er godt nok trent og kan finne på å ikke stoppe er ikke klare for å ries på tur… Dersom mine blir skremt og løper, så er de såpass godt trent til å regulere seg selv, så de løper gjerne bare noen meter før de stanser igjen.

Anonymkode: e0a65...d58

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hestene mine stikker aldri, fordi jeg trener dem godt nok i dressur før jeg rir ut på tur, så de overser aldri signalene mine🤷‍♀️ Hester som ikke er godt nok trent og kan finne på å ikke stoppe er ikke klare for å ries på tur… Dersom mine blir skremt og løper, så er de såpass godt trent til å regulere seg selv, så de løper gjerne bare noen meter før de stanser igjen.

Å, så fint. Da skal jeg passe på at jeg aldri setter meg opp på en hest som ikke er godt nok trent, da. Rart at jeg, og alle som har opplevd å sitte på en hest som stikker avgårde i 120, aldri har tenkt så langt. 🙄

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å, så fint. Da skal jeg passe på at jeg aldri setter meg opp på en hest som ikke er godt nok trent, da. Rart at jeg, og alle som har opplevd å sitte på en hest som stikker avgårde i 120, aldri har tenkt så langt. 🙄

Jeg har og ridd min del av utrygge hester når jeg var yngre. Opplevd å bli tatt avgårde med av  både løpshester og ridehester og endt opp på sykehus som en følge. Nå som godt voksen rir jeg ikke ut på tur med hester jeg ikke er sikker på at har godt fungerende bremser og god grunntrening. Mine egne unghester trener jeg godt i kontrollerte omgivelser, slik at jeg er trygg på at de forstår og reagerer på alle hjelpere, før jeg begir meg ut på tur. Synes det jevnt over er altfor godtatt at hester tar ut og er vanskelige å stoppe på tur…

Skrevet

Drev med travere i mange år, og på noen hang gassen seg opp og de manglet bremser. 
Saging kan hjelpe, tar de styring pleier de ikke løpe gjennom husvegger eller andre store ting. 

Å hoppe av har aldri vært et alternativ for meg. Og de blir gjerne enda mer skremt da, sitter man på slipper man nå å lete etter hesten. Løs løpsk hest er verre enn løpsk hest. 

Anonymkode: 1396d...dba

• Liker 2
Skrevet

Jeg har faktisk aldri opplevd det. Mulig det kommer av at jeg stort sett har drevet med fjordinger. Der er problemet stort sett det motsatte. De nekter å bevege seg.

Eller vent, nå kom jeg på en hest jeg hadde en stund, han var fin å ri, men med kjerre bak forvandlet han seg fra fjording til den mestvinnende gallopphesten på Øvrevoll. Jeg lot ham løpe, det var ikke stort annet å gjøre. 

Anonymkode: fb61b...b38

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes det jevnt over er altfor godtatt at hester tar ut og er vanskelige å stoppe på tur…

Jo, det kan nok hende. Beklager at jeg var spydig, men jeg har aldri hørt annet enn at de er fluktdyr og det må nesten forventes at de stikker en dag. Så jeg bare venter på at det skal skje meg og at det skal gå galt. Det beste er selvfølgelig om det ikke skjer 🙂

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Drev med travere i mange år, og på noen hang gassen seg opp og de manglet bremser. 
Saging kan hjelpe, tar de styring pleier de ikke løpe gjennom husvegger eller andre store ting. 

Å hoppe av har aldri vært et alternativ for meg. Og de blir gjerne enda mer skremt da, sitter man på slipper man nå å lete etter hesten. Løs løpsk hest er verre enn løpsk hest. 

Anonymkode: 1396d...dba

Ja, travere har jeg skjønt kan være vanskelige fordi de «ligger på bittet» og er vant til at sirkel = voltestart. Jeg skjønner heller ikke hvordan man skal kunne hoppe av en hest i stor fart uten å skade seg stygt, og som du sier, man må lete etter hesten etterpå også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har faktisk aldri opplevd det. Mulig det kommer av at jeg stort sett har drevet med fjordinger. Der er problemet stort sett det motsatte. De nekter å bevege seg.

Anonymkode: fb61b...b38

Ja, det kan jeg tro. Aldri ridd fjording selv, men de har jo rykte på seg for å være noe bedagelige. 

Skrevet

Om mulig, så gjelder det å holde hodet kaldt 😅

Om vi befinner oss i en situasjon hvor hesten er i fare (underlag hvor den kan skade seg selv, på trafikkert vei e.l.) så gjelder det å stoppe den fort. Da er det kraftig bremsing, eller hardt tak i ene tøylen som gjelder. Men dette vil gjøre hesten vondt, og kan også potensielt føre til skade.

Om man befinner seg på et sted hvor hesten ikke er i umiddelbar fare, er det beste å balansere seg selv, sitte dypt og bremse med setet, få kontakt med hesten med en rolig stemme, og gradvis ta i tøylene og bremse pent og forsiktig. Men det kan ta litt tid, og fungerer best om man befinner seg på en lang strekning med grusvei eller noe.

Ellers holder jeg med noen av posterne over her - jeg rir sjelden ut på hester hvor det er fare for/sjanse for at de stikker ut. Jeg trenger ikke ri på tur for enhver pris, jeg trener hesten på den måten som er best for den. Om hesten ikke er helt trygg i miljøet, eller helt trygg på meg, da gjør vi andre ting enn å ri på tur. Kontakttrening, bakkearbeid, tøying, leietur, bare trene på å stå i ro og være sammen.

• Liker 4
Skrevet
Myrmica skrev (1 minutt siden):

Om mulig, så gjelder det å holde hodet kaldt 😅

Om vi befinner oss i en situasjon hvor hesten er i fare (underlag hvor den kan skade seg selv, på trafikkert vei e.l.) så gjelder det å stoppe den fort. Da er det kraftig bremsing, eller hardt tak i ene tøylen som gjelder. Men dette vil gjøre hesten vondt, og kan også potensielt føre til skade.

Om man befinner seg på et sted hvor hesten ikke er i umiddelbar fare, er det beste å balansere seg selv, sitte dypt og bremse med setet, få kontakt med hesten med en rolig stemme, og gradvis ta i tøylene og bremse pent og forsiktig. Men det kan ta litt tid, og fungerer best om man befinner seg på en lang strekning med grusvei eller noe.

Ellers holder jeg med noen av posterne over her - jeg rir sjelden ut på hester hvor det er fare for/sjanse for at de stikker ut. Jeg trenger ikke ri på tur for enhver pris, jeg trener hesten på den måten som er best for den. Om hesten ikke er helt trygg i miljøet, eller helt trygg på meg, da gjør vi andre ting enn å ri på tur. Kontakttrening, bakkearbeid, tøying, leietur, bare trene på å stå i ro og være sammen.

Når du skriver kraftig bremsing (i situasjon hvor det haster og du ikke har tid til å bruke sete og stemme og bare kan bruke tøylene), mener du da å sage med bittet? Jeg går ut fra at vanlig (hardt) tak i begge tøylene ikke hjelper? 

Skrevet

Det kommer an på. Som regel prøver jeg først å stoppe med stemme, så kombinerer jeg det med et hardt tøyletak. Hvis det er en åpen plass og en hest jeg er trygg på KAN det hende at jeg bare fortsetter å drive den frem til den går dritlei, men som regel bremser jeg bare inntil den får hodet på plass igjen og hører. Har opplevd å ri fremmed hest som løp ut og ikke var kontaktbar, da hoppet jeg av. 

Anonymkode: a7b9d...620

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Når du skriver kraftig bremsing (i situasjon hvor det haster og du ikke har tid til å bruke sete og stemme og bare kan bruke tøylene), mener du da å sage med bittet? Jeg går ut fra at vanlig (hardt) tak i begge tøylene ikke hjelper? 

Nei, jeg sager ikke med bittet. 

Om jeg må, vil jeg ta et jevnt, kraftig tak, og holde det, samtidig som jeg lener meg tilbake, jobber med setet, og bruker stemme for å få kontakt med hesten. Eventuelt styre hesten mot mur/vegg e.l. som tvinger den til å stoppe. 

Men som sagt unngår jeg så langt det lar seg gjøre å havne i en slik situasjon i utgangspunktet 😊

Gjest Ramona1970
Skrevet

Det aller beste er å se an hesten, om den faktisk er nervøs på tur. Og så bygge opp et forhold til de hestene man rir, så man forstår dem, og de stoler på en. Dette krever naturlig nok tid og erfaring.
Jeg har ridd en del da jeg var yngre, og har aldri opplevd at noen hest har løpt ut, så jeg vet ikke hvor vanlig det er. Men jeg har opplevd at en hest har hatt sterkere vilje enn meg, og kastet seg rundt for å komme seg hjem. Det var faktisk min egen hest, som jeg ridde inn selv, uten å kunne noe, så jeg gjorde alle feilene med henne. Hun var vanskelig å ri for andre pga dette, men det jeg gjorde var å ta tak i ene tøylen og dra henne rundt igjen. Det kan kanskje funke med en hest som løper ut, men det spørs hvor mye sterkere de er når de har full panikk.
En som jeg kjente en gang som hadde kjørt mye med hest, sa at det som kunne funke med en løpsk hest når man kjører, er å rett og slett ikke forsøke å stoppe hesten, men å styre den så den ikke løper et sted som det er farlig for den. Han likte også best å kjøre hest, fordi da kunne man hoppe av, det er verre når man rir.
Jeg har også gått av hester som er for nervøse for meg, og leid dem om jeg ikke tør å ri dem. Jeg går ALDRI opp på en hest hvis jeg er utrygg, og jeg kommer meg av i det øyeblikket jeg faktisk blir redd. Da er det også mye lettere å roe hesten.

Jeg var også redd for at hester skulle løpe ut når jeg var yngre, men noe jeg ble forklart og forstod senere i livet, er at hester løper veldig sjeldent hodeløst ut. Det de gjør som kan virke farlig, er at når de skvetter så "hopper" de noen meter bortover, og så snur de seg for å se på det som skremmer dem. Da jeg fant ut dette begynte jeg å gi tøyler i slike situasjoner, slik at hesten ikke blir ytterligere skremt av at man drar i tøylene så det gjør vondt. Om du ser på hester på beite, eller ville hester, så er det akkurat dette de gjør. De løper umiddelbart noen meter, og så snur de seg for å få oversikt over situasjonen. Og da trenger de å føle seg rolige uten en hysterisk rytter som drar i tøylene, for at de skal klare å vurdere situasjonen riktig. 
En annen ting er at man bør ikke presse hester til å gjøre ting de er redde for, det er da det kan gå galt. Når man konstant kontrollerer en veldig nervøs hest med makt, så blir hesten mer og mer stresset, og en selv blir mer stresset, og så kan man få en dårlig situasjon om ting renner over for hesten. Trygghet handler egentlig ikke om å ha kontroll, det handler om å ha en trygg hest som stoler på en, er det jeg har lært.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det kan jeg tro. Aldri ridd fjording selv, men de har jo rykte på seg for å være noe bedagelige. 

At de nekter å bevege på seg kan jeg skrive under på, men bedagelige? Mneeeeh, mer innbitte og sta. Ihvertfall de fjordingene jeg har vært borti. Ville de ikke bevege på seg, hjalp ingenting. De ville stå og der ble de stående.

Ene gården som drev på med fjordinger når jeg vokste opp og hvor jeg var mye, hadde flere fjordinger og de alle kunne få den der stabeis-driven innimellom. 😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva da? Jeg har aldri opplevd dette, rett og slett fordi jeg ikke har ridd nok. (Nybegynner.) Men det er min store skrekk, det kan jo bli veldig farlig. Jeg har lest mye om forskjellige ting man kan gjøre, men blir ikke klok på hva som er best: 

- styre hesten inn på en volte (sirkel) som gradvis gjøres mindre

- jage den opp i fart (fordi når hesten stikker, er det instinkter som tar over og den er i en slags transe. Ideen bak å jage den enda mer opp i fart skal visst være å rive den ut av denne transen så man får den til å reagere på kommandoer igjen)

- «sage» med bittet ved å dra i først den ene tøylen og så den andre 

- dra den ene tøylen raskt og hardt til siden slik at hestens hode følger med (men da risikerer du at den mister balansen og faller med deg under)

- rett og slett hoppe av (med den risikoen det medfører) 

Hva gjør dere erfarne ryttere når hesten stikker? 

1. Kan være effektivt
2. Idiotisk, aldri gjør noe slik.
3. Sage kan fungere, men husk at hest er ett fluktdyr og flykter fra smerte, med andre ord vil mange hester løpe enda fortere.
4. Farlig
5. Siste utvei.

Det beste du kan gjøre er å holde deg rolig, sette deg godt ned i salen, presse med lårene, gi bremsesignaler med tøylene og med lyder. Forebygging av slik vil alltid være det mest effektive uansett, så jobb med å gjøre hesten tryggere, ha gjerne med en eller flere andre hester på tur.

Anonymkode: fc85e...847

• Liker 1
Gjest Ramona1970
Skrevet (endret)

Dr. Francesco De Giorgio sier her at det å kalle hester fluktdyr er egentlig litt feilaktig. Man får denne ideen da, om at hester alltid flykter når noe er truende, men det er ikke sant. Når man hele tiden  søker å kontrollere hesten, så skaper man et litt stresset dyr som blir til et "fluktdyr" fordi det ikke får sjansen til å tenke selv. Dyr i frihet er ikke "fluktdyr" hele tiden. Man ser ikke så ofte den fluktadferden når man studerer de dyrene som man ville kalle fluktdyr, som f.ex. sebraer og antiloper. De har mange andre måter å oppføre seg på i en situasjon de er usikre på. Hesten har også det, den behøver ikke velge flukt når den ser en trussel, den blir presset inn i denne tilstanden av stress som gjør at den flykter lettere, gjennom feilaktig trening. Det er bare ikke naturlig for hester å automatisk flykte når noe skremmer dem.
Han sier vi må gi hesten plass til å stille spørsmål om verden, istedenfor å flykte fra verden Da får vi en undersøkende hest, ikke en flyktende hest.
Vi tror at en reaktiv hest er en normal hest, men det er det ikke, den er skapt av trening.

Her er noen forslag til folk man kan studere som har en annen fremgangsmåte enn tradisjonell trening. Alle disse er selvsagt veldig erfarne, og jeg kan ikke gjøre det de gjør selv, men jeg syns det er veldig inspirerende og rørende å se. Den første er James French, som jobber med mange forskjellige dyr:

Dokumentar der en kvinne leter etter andre måter å være med hester på enn det hun er vant til. Hun reiser rundt til flere hestefolk som gjør ting annerledes i letingen sin:

Fra stresset til undersøkende dyr: 

Klaus Ferdinand Hempfling kan også sees i The Path of the Horse som jeg postet over. Her kan man se et ekstremt reaktivt dyr konstant i fluktmodus forvandle seg til en trygg, kommuniserende hest: 

Endret av Ramona1970
Skrevet

Om hesten løper ut og rullegardinen er helt nede gjør jeg ikke annet enn å holde meg på som best mulig og styre hesten så godt jeg kan. Jeg er rolig og tar tak i tøylene for å bremse og sitter imot bevegelsene. 

Angsten kommer etterpå!😬

Har måttet hoppe av i fart én gang, og hadde kjempeflaks med landingen. Hadde jeg ikke hatt hjelm hadde jeg ikke levd så lenge.

Stort sett må man bare la de løpe til man får kontakt med de igjen. Det verste som finnes er når hesten tar bittet og stikker🤯

Skrevet

Uff, nå fikk jeg skikkelige flashbacks her 🙉Jeg ble som regel kastet av eller så mistet jeg balansen og fløy av. Har dessverre ingen andre tips enn å forsøke å klamre deg fast eller ta en volte.

Skrevet

Kommer helt an på hesten, hvor vi er når det skjer og om den "bare" løper eller ikke, men har noen førstevalg i noen situasjoner. Ble brukt som stuntrytter da jeg var yngre, så har nok testet ut det meste med varierende grad av hell. 😅

I ridehuset er jeg mest glad i å styre dem rett mot veggen. Blir en ubehagelig bråstopp, men de blir gjerne så forfjamset at de roer seg (i det minste nok til at jeg kan hoppe av på en kontrollert måte). Styrer aldri mot gjerdet på utebanen - har opplevd at hester både har hoppet over gjerdet og løpt under porten med meg oppå.

Bukker de, foretrekker jeg å ta tak i en tøyle for å få dem ut av balanse. Med mindre tøyletak gjør situasjonen verre, da. Hadde en hest tidligere som måtte jages litt om han begynte å bukke, for tøyletak stresset han så mye at han steilet rundt. Men den teknikken ville jeg vært veldig forsiktig med om jeg ikke kjente hesten godt.

Om vi er ute (både på ridebanen og på tur) fokuserer jeg egentlig mest på å få snudd dem vekk fra retning hjem. Drar de hjemover, er det egentlig bare å gi opp. 🙈

Anonymkode: b51ae...1be

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det varierer veldig fra hest til hest. Jeg hadde en ganske rolig og stødig hest, som innimellom testet grenser og stakk. Aldri i panikk, og aldri med eieren. Her fikk jeg tipset om å jage på og nekte ham å stoppe hvis han først hadde begynt, selvfølgelig der det var trygt, og etter et par ganger sluttet han helt. Jeg hadde aldri gjort det samme med en nervøs hest. 

Rir jeg nervøse hester, gjelder det å ha god balanse og sitte rolig uten å dra i tøylene, etter min erfaring. De roer seg ofte fortere når de kan få sjekket ting ut. 

En annen jeg red, ville gjerne stikke inn veier på høyre hånd. Her red jeg rett og slett med en pisk i høyre hånd, som jeg aldri brukte til annet enn som en hindring for hesten, og dermed var problemet løst. 

Så jeg vil si metode kommer an på hesten, sørg for at du har god balanse og sitter godt i salen før du drar ut med hester som kan være utrygge. Og om du kan, øv inn mantraet "hjelmen i taket". Når alt annet glipper, så lenge jeg klarer å gjøre det, får jeg satt meg ordentlig opp i salen og gjort de riktige tingene. Instinktet vårt er gjerne å bøye oss fram over halsen til hesten, forskyve vekt og miste balansen. Det gjør alt verre. 

Anonymkode: cd929...ca1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...