Gå til innhold

Det vanskelige fargevalget


Snehvit

Anbefalte innlegg

Vi har satt igang oppussing av leiligheten, så nå står alt på hodet her. Etter mye tvil fikk vi endelig bestemt oss for bjørkeparkett, men nå er det valg av veggfarge som volder oss mye hodebry. Vi har nemlig kombinert stue og kjøkken der det er mange hensyn som må tas. Kjøkkeninnredningen er hvit med glatte skapdører og benkeplate i laminat furu. Vi har hvite profilerte dører og hvitt listverk. Møblene er vel hva som kan kalles lett blanding. Kjøkkenmøblene er i aldringsmalt grønt med furu bordplate, mens tv-seksjonen er i lys bjørk med glassdører (Magiker fra Ikea). Sofaen skal vi skifte ut, så den trenger vi ikke å ta hensyn til (jeg vil ha en ny enten i rødt, blått, lilla eller mørkegrått).

Nå har vi prøvd flere ulike farger på veggen, men jeg blir aldri riktig helt fornøyd. Hittil har vi hatt en sterk gulfarge, men denne ble for dominerende syntes vi (selv om den ga en veldig god atmosfære i rommet). Først begynte vi å male i benhvitt, men denne ble for kald (kanskje fordi vi var vant til de varme gule veggene). Så tok vi fargen Papyrus fra Nordsjø. Denne ble for beige/aprikos/brun, og ga gardinene (som er beige/kremfargede) et for brunaktig skjær i forhold til min smak. Derfor prøvde vi i stedet Lys Toscana, etter mange lovord her på KG. Denne er jeg også veldig i tvil om. Foreløbig er kun en vegg malt i denne fargen, men jeg lurer på om den kanskje blir litt trist til bjørkemøblene våre (og bjørkeparketten). Hvordan vil den bli til blå eller mørkegrå sofa - vil det ikke bli veldig fargeløst? Rommet er nordvendt, så det er ganske mørkt i seg selv. Jeg vil ha en farge som er varm, men ikke brunaktig. Det kan gjerne være gulskjær i den, men ikke 80-talls lysegul. Den må også skille seg fra den hvite kjøkkeninnredningen og de hvite dørene/listene. Noen tips?

Snehvit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har malt stuen i lys toscana, og vi har også mye lyse bjørkefargete møbler, og også litt hvitt. Har seksjon og vitrineskap i sammen serien som du har tv benk i. :D

Ellers har vi blå sofa, og svarte stresslesstoler.

Syntes stua vår var litt fargeløs, men det kommer seg.

Jeg har kjøpt gulvtepper, og bare det gjorde rommet bedre med en gang.

Også var jeg på ikea på lørdag for å kjøpe bilder, kjøpte et par i jordfarger, og det hjelper med en gang!

Ellers har jeg lys, puter og duker mm i varme farger, så nå begynner det å komme seg. Også kommer det jo an på gardinene da, våre er litt lyse, har lyst på noen mørkere, det har jo veldig mye å si.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags gulv har du da, Tullerusk? Vi har kjøpt bjørkeparkett som vi ikke har lagt enda, så jeg er litt bekymret for at helhetsinntrykket skal bli for blast.

Jeg har også vurdert å beholde den ene veggen (der bjørkemøblene står) i gult, men høres dette snålt ut?

Snehvit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Snehvit

For meg så høres det ut som om en lys farge er tingen for dere. Det kan nok virke blasst i starten, men med litt ting og tang og planter blir det bra. Du sier også at dere skal kjøpe ny sofa, og den skal ha farge. En sofa er veldig dominerende i en stue og det vil iallefall da ikke bli for lyst. Hadde jeg vært deg, så ville jeg gått for en mer nøytral sofa enn f.eks lilla. faren er at en blir veldig lei dette. Bruk heller litt tid og krefter på å finpusse de andre detaljene i stuen/kjøkkenet.

Dette ville jeg gjort:

Malt hvitt (evt. kaffe mocca)

Kjøpt en sort eller grå sofa (jeg ville valgt skinn i sort)

Skaffet noen/ sydd noen stilige sofa puter i evt. lilla (sprite det opp litt)

Hengt opp noen store og fargerike bilder. Velg heller få og store fremfor små og mange (det blir lett rotete).

Velg ut noen enkle og stilige ting å pynte opp med, gjerne i samme fargenyanse som putene og andre ting (hent igjen 1 eller 2 av fargene i bildene).

Kjøpt noen tøffe potter til å ha planter i + plantene!

Jeg ville nok også gjort noe med spisebordet. Sannsynligvis male det grønne, i en ten hvit eller sort bengalakk (eller annet blank maling). Da blir ikke bodet så dødt og kjedelig.

TIPS:

Prøv å tenke på rommet/rommene i to etapper. Først finner dere en nøytral og enkel farge på veggene og møblene. Deretter så finner dere ut hvilke andre farger dere liker og pynter litt her og der med det. PS ikke for mye!

Lykke til. Fortell hva dere velger til slutt!

-jossi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fargen Dun.

Den er kanskje lik Toscana??? Aner ikke. Men er veldig fornøyd med den, til kjøkkeninnredning i bjørk, og mørk blå sofa.

Har eikeparkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode tips! :) Vi har fortsatt ikke bestemt oss for noen farge. så stuen/kjøkkenet ser nærmest ut som et lappeteppe nå - med fire ulike farger (den gamle gulfargen, benhvit, papyrus og lys toscana). Men ettersom parkettgulvet skal legges til helgen, vil det være en fordel å få malt ferdig før gulvet kommer på plass. Derfor kommer vi nok enten til å gå for lys toscana eller kremgult (som vi har i gangen og er veldig fornøyd med der). Jeg er bare litt bekymret for om kremgult kanskje blir for lyst i forhold til de hvite dørene, listene og kjøkkeninnredningen. Hva mener dere?

Til dere som har erfaring med lys toscana: Vil rommet virke beige/brunt? Det er nemlig det inntrykket jeg har foreløbig (vi har malt én vegg i denne fargen), men det kan hende jeg blir påvirket av papyrusfargen som en annen vegg er malt i. Hvilke farger passer til lys toscana, f.eks. på sofa?

Snehvit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Søstra mi har malt gangen i en farge som heter skygge, den går i beige me bittelitt gulskjær. Veldig fint. De har hvite karmer og lister overalt. Husker ikke hvilket merke som har "skygge".. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!!

Vi hadde samme dilemma da vi pusset opp stuen, syntes Lys Toscana ble litt for beige! Så da vi skulle male det andre strøket kjøpte vi en ny treliter som vi blandet til lys Toscana, men med fargetilsetning for toliter! ( Dette ble dårlig forklart!!! - vi ba om å få blandet til Lys Toscana men med blandingsforhold for et tolitersspann!) Fargen er fremdeles varm, men passer fint inntil bjørkemøblene (spisestue, sjenk, stuebord og hyller) og passer spesielt godt til den mørkegrå sofaen!! Grønner planter og kunst liver opp rommet!!!!

JEg kan sende deg bildeeksemplarer på mail dersom du ønsker det!!

Klem fra Nuffe som ikke får logget seg inn :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som et bra forslag, Nuffe. Nå endte vi riktignok opp med kremgule vegger, men jeg skal huske på forslaget ditt til en senere anledning. Jeg likte nemlig Lys Toscana godt, men ville gjerne hatt den en nyanse mindre "beige".

Uansett ble kremgult veldig fint ut fra alle de hensyn vi måtte ta (bl.a. til bjørkeparketten, gardinene, møbler og kjøkkeninnredning). Rommet virker mye større og luftigere. Nå bare gleder jeg meg til å gå på jakt etter sofa og sofabord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuffe: Jeg vil forresten gjerne se bildeeksemplene dine, for snart er det vel soverommet som står for tur! Jeg har ikke lagt ut min mailadresse, men går det å sende bildene som privat melding muligens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...