AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #21 Skrevet 15. august 2022 DundreMilfin skrev (48 minutter siden): Muøig det stemmer for endel, men for meg følger vekten lineært medisinen og antall mg jeg tar. Jeg har rast ned 20 kg uten å forsøke, og omvendt. Jeg levde på 13-1500 kalorier og trente jevnlig/spaserte veldig mye i 2 år uten effekt, eller: gikk ned 2 kg. Så ble det lett forhøyet, og vipps var 20 kg borte. Men ja. Ja TS, du må bruke medisiner livet ut. Og som noen sier: om vekt er det eneste du merker som betydelig symptom er du veldig heldig. Jeg har aldri blitt som før igjen, men har riktignok halv kjertel. Du bør ha TSH mellom 0,5-1,5. Der velger jeg det minste av to onder, jeg er enten være litt hyper eller litt hypo i symptomer med såkalt optimal dosering. Selv ligger jeg helst ikke under 0,5 og ikke over 1 i TSH, men dette er individuelt. Det er en rekke andre symptomer jeg sliter med, men vektoppgangen gjør mange ting umulig. Derfor prioriterer jeg det nå slik at jeg kan starte aktiviteter, som skulle være bra for meg. kalles dette sykdom, tilstand eller hva ? Anonymkode: a0a66...73b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #22 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har ikke problemer med å gå ned i vekt når jeg er stabil på Levaxin. Anonymkode: aa8d7...e5b Hvordan veit man at man er stabil på Levaxin? Anonymkode: 07a0d...ae1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #23 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvordan veit man at man er stabil på Levaxin? Anonymkode: 07a0d...ae1 Lurer jeg også på. Kanskje tas det prøver ofte ? Anonymkode: a0a66...73b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #24 Skrevet 16. august 2022 jeg har en ubalanse i stoffskiftet, altså det svinger og i takt med dette også vekten - i perioder går den opp og opp og opp uten at jeg har noen endringer i forhold til matinntak eller grad av trening som er ganske konstant og i perioder er det motsatt, da raser jeg ned i vekt uten å ha gjort noen endringer - og prøvene er alltid bare litt utenfor normalområdet så jeg tar ikke medisiner for dette normalt sett. Men, så fikk jeg en legevaktlege en gang jeg slet så innmari med svimmelhet og at jeg var kald, denne mente jeg måtte ta medisiner - og etter det har det vært stabil vekt, ikke svimmelhet, ikke fryser jeg og ikke er jeg i perioder uvel.. Anonymkode: 310e6...7ee
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #25 Skrevet 16. august 2022 Til syvende og sist handler det om hva og hvor mye du putter i munnen. Anonymkode: d55d5...577 1
AprilLudgate Skrevet 16. august 2022 #26 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Lurer jeg også på. Kanskje tas det prøver ofte ? Anonymkode: a0a66...73b Mja. Jeg tar prøver oftere enn «anbefalt», ca 4 ganger i året. Så justerer jeg utfra det og følt form- begge deler er viktig å ta hensyn til. Noen kan føle seg hyper på T4 på 21, mens andre trenger ligge i øvre del av normal. Etter justering av medisin/opptrapping tar det 6-8 uker før det synes på prøvene - så det er ikke noe poeng i å teste for ofte. Man bør sjekke TSH, fritt T4/T3, og anti TPO. Før sjekket man også TRAS. Så er det vanlig å få jernmangel, B12 mangel. I tillegg bør man kikke på kostholdsråd før hypotyreose. Det betyr blant annet: - Ikke mye fisk (maks 2-3 måltider i uka) - Ikke mye soya - Ikke mye rå, grønne grønnsaker - Les pakningsvedlegget (ikke jern/kalsiumtilskudd/koffein sammen med Levaxin). Jeg drikker kaffe da, men samme mengde alle dager - og da antar man det stabiliserer seg på prøvene. Blant annet. Jeg forklarte i innlegget mitt hvordan være stabil - du skal ha TSH mellom 0,5-1,5 omtrentlig utfra hva din følte form tilsier.
Carrot Skrevet 16. august 2022 #27 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Til syvende og sist handler det om hva og hvor mye du putter i munnen. Anonymkode: d55d5...577 fjasprat som dette kommer alltid fra mennesker som ikke skjønner at sykdom også kan påvirke kroppen... 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #28 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg har en ubalanse i stoffskiftet, altså det svinger og i takt med dette også vekten - i perioder går den opp og opp og opp uten at jeg har noen endringer i forhold til matinntak eller grad av trening som er ganske konstant og i perioder er det motsatt, da raser jeg ned i vekt uten å ha gjort noen endringer - og prøvene er alltid bare litt utenfor normalområdet så jeg tar ikke medisiner for dette normalt sett. Men, så fikk jeg en legevaktlege en gang jeg slet så innmari med svimmelhet og at jeg var kald, denne mente jeg måtte ta medisiner - og etter det har det vært stabil vekt, ikke svimmelhet, ikke fryser jeg og ikke er jeg i perioder uvel.. Anonymkode: 310e6...7ee Så godt å høre 😊 Anonymkode: a0a66...73b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #29 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Om vekten er ditt eneste symptom/problem med lavt stoffskifte, så er du veldig heldig...... Anonymkode: 2c7f2...b01 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Signerer virkelig denne! Anonymkode: a175f...c65 Eller, så synes dere overvekt er helt ok mens enkelte andre synes det er en skjebne verre enn døden… Jeg er veldig syk av mitt lave stoffskifte, men er likevel veldig glad jeg ikke er overvektig i tillegg. Hadde jeg lagt på meg 12 kilo uten å være gravid vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, hadde vel sannsynligvis utviklet spisevegring. Jeg blir smått uvel av meg selv hvis magen blir «myk» en periode… 2-3 kilo opp så er det full innskjerping. Kan anbefale å kutte ut korn, meieriprodukter, sukker, svinekjøtt, bønner og linser, planteoljer bortsett fra oliven og kokos, og ikke spise for mye frø og nøtter, bladgrønnsaker og moden frukt. Anonymkode: 40b8a...ac5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #30 Skrevet 16. august 2022 Når du blir optimalt medisinert vil normalt vekten og andre symptomer reduseres/normaliseres. Men det tar tid. Likevel er det noen som ikke har den effekten med levaxin. Da kan det ofte være greit å supplemere med hormonet t3, da konverteringen mellom t4 og t3 ikke er optimal. Og her er det viktig å ha en lege som kan litt mer om ls enn normalt eller åpen for å prøve t3. Ang kosthold er det jo som regel inntak vs uttak. Men det er også viktig å ha et kosthold og livsstil som støtter opp under hormonene. Altså mest mulig rene råvarer og mat laget fra bunn av. Fisk, fjærkre, grønnsaker, noe frukt, nøtter og frø. Urter og krydder. Cocosolje og olivenolje er også anbefalt. Hold deg langt unna hvetemel og sukker en periode ihvertfall, det har veldig mange god effekt av. Optimalt på vitaminer. Og sjekk jodnivået da det er utrolig viktig for stoffskiftet. Nok søvn og hvile, minst mulig stress. Minst mulig hormonforstyrrende stoffer fra deo, parfyme, såpe, duftlys osv osv. Anonymkode: 4b133...159
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #31 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når du blir optimalt medisinert vil normalt vekten og andre symptomer reduseres/normaliseres. Men det tar tid. Likevel er det noen som ikke har den effekten med levaxin. Da kan det ofte være greit å supplemere med hormonet t3, da konverteringen mellom t4 og t3 ikke er optimal. Og her er det viktig å ha en lege som kan litt mer om ls enn normalt eller åpen for å prøve t3. Ang kosthold er det jo som regel inntak vs uttak. Men det er også viktig å ha et kosthold og livsstil som støtter opp under hormonene. Altså mest mulig rene råvarer og mat laget fra bunn av. Fisk, fjærkre, grønnsaker, noe frukt, nøtter og frø. Urter og krydder. Cocosolje og olivenolje er også anbefalt. Hold deg langt unna hvetemel og sukker en periode ihvertfall, det har veldig mange god effekt av. Optimalt på vitaminer. Og sjekk jodnivået da det er utrolig viktig for stoffskiftet. Nok søvn og hvile, minst mulig stress. Minst mulig hormonforstyrrende stoffer fra deo, parfyme, såpe, duftlys osv osv. Anonymkode: 4b133...159 Takk for gode tips ❤️ det morsomme er at jeg lenge har mistenkt at jeg har hormonforstyrrelse så jeg byttet ut alt av plast, deo, såper, kremer i hjemmet. Startet da må lavkarbo med reine råvarer, reint kjøtt, fisk, fugl og unngått ris, pasta, mel og brød. Men økte fett, noe som kanskje har ført til forhøyet kolesterol. Eller så er det fordi jeg har lagt på meg 12-14 kilo på to år. Anonymkode: a0a66...73b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #32 Skrevet 16. august 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Når du blir optimalt medisinert vil normalt vekten og andre symptomer reduseres/normaliseres. Men det tar tid. Likevel er det noen som ikke har den effekten med levaxin. Da kan det ofte være greit å supplemere med hormonet t3, da konverteringen mellom t4 og t3 ikke er optimal. Og her er det viktig å ha en lege som kan litt mer om ls enn normalt eller åpen for å prøve t3. Anonymkode: 4b133...159 Kan vanlige fastleger gi T3? Vet du det? Anonymkode: ff7ae...fe3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #33 Skrevet 16. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Takk for gode tips ❤️ det morsomme er at jeg lenge har mistenkt at jeg har hormonforstyrrelse så jeg byttet ut alt av plast, deo, såper, kremer i hjemmet. Startet da må lavkarbo med reine råvarer, reint kjøtt, fisk, fugl og unngått ris, pasta, mel og brød. Men økte fett, noe som kanskje har ført til forhøyet kolesterol. Eller så er det fordi jeg har lagt på meg 12-14 kilo på to år. Anonymkode: a0a66...73b Jeg har lavt stoffskifte og virker ha problemer med fett. Det sitter dårlig i magen, pluss at det virker som om jeg eser ut i vekt om jeg spiser mer fett. For min del fungerer det med høy protein, litt mindre fett kosthold. Spiste lavkarbo før jeg fik diagnosen og jeg este ut og fikk enorm oppblåst mage. For meg funket det ikke. Mager, høyprotein kost med mye grønt fungerer for meg idag. Virker som om det fungerer for enkelte med lavt stoffskifte, men for meg var det grusomt. Anonymkode: ff7ae...fe3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #34 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan vanlige fastleger gi T3? Vet du det? Anonymkode: ff7ae...fe3 Ja, jeg får det av fastlegen min. Jeg går kun på erfa som har mest t3 i seg. Anonymkode: 4b133...159
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #35 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for gode tips ❤️ det morsomme er at jeg lenge har mistenkt at jeg har hormonforstyrrelse så jeg byttet ut alt av plast, deo, såper, kremer i hjemmet. Startet da må lavkarbo med reine råvarer, reint kjøtt, fisk, fugl og unngått ris, pasta, mel og brød. Men økte fett, noe som kanskje har ført til forhøyet kolesterol. Eller så er det fordi jeg har lagt på meg 12-14 kilo på to år. Anonymkode: a0a66...73b Da har du gjort en god jobb hittil. Også må man justere litt her og der for å se om det har noe effekt. Men spiser du ikke noe grønnsaker, bær og frukt? Nøtter og frø? Hva slags fett spiser du? Fett inneholder jo mye kalorier, så man trenger ikke så mye av det. Og ikke all fett som forhøyet kolesterolet heller, selv om jeg må si jeg ikke har så mye peil på kolesterol. Anonymkode: 4b133...159
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #36 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det at mange går opp i vekt når man har ubehandlet lavt stoffskifte har veldig mye å gjøre med at man blir slapp og sliten og mindre aktiv. Forbrenningen blir ikke så dårlig som mange tror. Anonymkode: 74ac4...b68 Først og fremst er en vektøkning med lavt stoffskifte pga lav forbrenning. Anonymkode: ab68a...24a 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #37 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 10.36): Da har du gjort en god jobb hittil. Også må man justere litt her og der for å se om det har noe effekt. Men spiser du ikke noe grønnsaker, bær og frukt? Nøtter og frø? Hva slags fett spiser du? Fett inneholder jo mye kalorier, så man trenger ikke så mye av det. Og ikke all fett som forhøyet kolesterolet heller, selv om jeg må si jeg ikke har så mye peil på kolesterol. Anonymkode: 4b133...159 Jeg spiser bær, en del grønnsaker, salat, nøtter uten salt, reint kjøtt, fisk, egg, og fett via fisk, fløte, ost, olje. Prøver å ikke "bade " i bacon og fløte. Prøver å balansere fett og protein for å holde insulinnivået. Mye man må lære. Føler ikke jeg mestrer mengde, men prøver. Nå er jeg veldig desperat siden smerter i ledd og muskler gjør hverdagen tung 🥺 Anonymkode: a0a66...73b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå