Gå til innhold

Lavt stoffskifte erfaringer ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvene mine og utredninger viser at jeg har lavt stoffskifte. Dette har jeg mistenkt lenge da jeg har hatt store problemer med å gå ned i vekt. Jeg gikk heller opp 12 kilo på ett år uten å spise mer. Jeg har trent fem ganger i uken og har aktivt liv. 

Har noen trøstende ord om vektnedgang og hvordan jeg kan leve med dette? Må jeg regne med medisiner resten av livet? 

Anonymkode: a0a66...73b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg la ikke på meg av å få lavt stoffskifte, men det er vanskeligere å gå ned i vekt etter jeg begynte med Levaxin syns jeg. Lavt stoffskifte er som regel kronisk og livsvarig, når det ikke er utløst av graviditet el. 

Anonymkode: 09758...d51

Skrevet

Når det blir riktig regulert kan det være en helt uproblematisk sykdom å ha. Du må bare huske å ta pillen din.

Anonymkode: 74ac4...b68

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg la ikke på meg av å få lavt stoffskifte, men det er vanskeligere å gå ned i vekt etter jeg begynte med Levaxin syns jeg. Lavt stoffskifte er som regel kronisk og livsvarig, når det ikke er utløst av graviditet el. 

Så den vekten etter "tilstanden" går ikke ned ? 😭

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så den vekten etter "tilstanden" går ikke ned ? 😭

Du kan gå ned om du blir stabil på medisiner. Men bedre å ta dette med legen din i stede for på forum, du aner ikke hvem som svarer her inne. 

Anonymkode: ce5ba...bab

Skrevet

Om vekten er ditt eneste symptom/problem med lavt stoffskifte, så er du veldig heldig......

Anonymkode: 2c7f2...b01

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke problemer med å gå ned i vekt når jeg er stabil på Levaxin. 

Anonymkode: aa8d7...e5b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om vekten er ditt eneste symptom/problem med lavt stoffskifte, så er du veldig heldig......

Dessverre så er det ikke eneste symptomet. Svimmelhet, hukommelsestap, ekstremt økt søvnbehov, er blant annet de godene jeg har fått tildelt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke problemer med å gå ned i vekt når jeg er stabil på Levaxin. 

Hvor lenger har du gått på det? 😀 Var det vanskeligere før medisin ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Signerer virkelig denne! 

Anonymkode: a175f...c65

• Liker 3
Skrevet

Det at mange går opp i vekt når man har ubehandlet lavt stoffskifte har veldig mye å gjøre med at man blir slapp og sliten og mindre aktiv. Forbrenningen blir ikke så dårlig som mange tror.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøvene mine og utredninger viser at jeg har lavt stoffskifte. Dette har jeg mistenkt lenge da jeg har hatt store problemer med å gå ned i vekt. Jeg gikk heller opp 12 kilo på ett år uten å spise mer. Jeg har trent fem ganger i uken og har aktivt liv. 

Har noen trøstende ord om vektnedgang og hvordan jeg kan leve med dette? Må jeg regne med medisiner resten av livet? 

Hvis du trener så mye, og allikevel ikke går ned i vekt - så ville jeg ikke slått meg til ro med at det «bare er sånn det er». Finnes sikkert kostholdstips på nett, ment for lavt stoffskifte (mener ikke som en diett, men heller hvordan og hva man burde spise). Snakket med fastlegen din?

Kan det hende at du har pcos?

Anonymkode: 6a6ac...139

Skrevet

Har hatt lavt stoffskifte siden jeg var liten, forårsaket av hashimotos.Tar levaxin daglig og måler stoffskiftet årlig, noen ganger må medisinen justeres litt.Har hatt perioder med overvekt, fks etter svangerskap. Men så lenge stoffskiftet holder seg stabilt, har jeg ikke hatt noen problemer med å gå ned i vekt, og er normalvektig/slank nå, noe jeg har vært stabilt i nesten ti år. Dette er nok individuelt, men jeg lever godt med denne sykdommen, og merker ikke så mye til den, med mindre jeg blir høy eller lav, da merkes det godt😅 Du må nok regne med noe tid før du merker effekt av medisinen, og finner en stabil dose for deg☺️

Anonymkode: d7295...41c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å gå ned i vekt når jeg spiser sunt og får daglig mosjon slik at hormonene mine er i så god balanse som mulig! Alle må vel finne ut hva det betyr for dem, men for meg er det å kutte ut brød og ultraprossesserte matvarer, særlig godis og melkesjokolade som jeg ELSKER... Nå spiser jeg mørk sjokolade for kos, eller lager meg sunne desserter og snacks. 

Nå holder jeg meg på en fast vekt helt i nedre sjiktet av normalt, og jeg spiser masse mat, mye mer enn jeg gjorde før! Men før spiste jeg mat som hadde høyere kaloriinnhold og mye mindre næring. Hormonene mine var all over the place.

Jeg anbefaler deg å prøve det ut for 30 dager. Se hvordan du føler deg. Jeg trodde aldri jeg skulle klare å holde meg unna slikt som en livsstil, men verdien av det ble så stor at motivasjonen var på plass etter to uker. Jeg spiser av og til pizza, og av og til godis eller hva enn, men det er snakk om maks en gang i måneden, ofte ikke det engang. Jeg har fått et helt nytt liv med en selvtillit jeg ikke engang hadde i ungdommen, for kroppen har blitt så stram og fin (og huden har for første gang siden jeg fikk lavt stoffskifte endelig blitt fullstendig perfekt!) 

Anonymkode: 5120f...d97

• Liker 3
Skrevet

Nå varierer det jo VELDIG hvor plaget folk blir av LS, og hvilke symptomer de har. Jeg fungerer helt normalt på Levaxin, men vet om mange som ikke opplever noen virkning etter flere års prøving og feiling med dose. 

Anonymkode: 3614c...bdd

• Liker 2
Skrevet

Hvor lenger har du gått på det? 😀 Var det vanskeligere før medisin ?

Har gått på de i 15 år. Prøvde aldri å gå ned i vekt før. Men jeg gikk ikke lenge med lavt stoffskifte før det ble oppdaget, så jeg var heldig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå varierer det jo VELDIG hvor plaget folk blir av LS, og hvilke symptomer de har. Jeg fungerer helt normalt på Levaxin, men vet om mange som ikke opplever noen virkning etter flere års prøving og feiling med dose. 

Anonymkode: 3614c...bdd

Lov å spørre hvilke verdier dere som lever greit med lavt stoffskifte ligger på? 

Skrevet

Hvis du trener så mye, og allikevel ikke går ned i vekt - så ville jeg ikke slått meg til ro med at det «bare er sånn det er». Finnes sikkert kostholdstips på nett, ment for lavt stoffskifte (mener ikke som en diett, men heller hvordan og hva man burde spise). Snakket med fastlegen din?

Kan det hende at du har pcos?

Anonymkode: 6a6ac...139

Det har vi sjekket. Heldigvis har jeg ikke det. Legen vet ikke helt hva jeg kan spise. Foreslo lavkarbo men jeg har i tillatt forhøyet kolesterol 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har vi sjekket. Heldigvis har jeg ikke det. Legen vet ikke helt hva jeg kan spise. Foreslo lavkarbo men jeg har i tillatt forhøyet kolesterol 

Lavt stoffskifte som ikke er optimalt behandlet gir ofte lett forhøyet kolesterol 

Anonymkode: 36ce0...31e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det at mange går opp i vekt når man har ubehandlet lavt stoffskifte har veldig mye å gjøre med at man blir slapp og sliten og mindre aktiv. Forbrenningen blir ikke så dårlig som mange tror.

Muøig det stemmer for endel, men for meg følger vekten lineært medisinen og antall mg jeg tar. 

Jeg har rast ned 20 kg uten å forsøke, og omvendt. 

Jeg levde på 13-1500 kalorier og trente jevnlig/spaserte veldig mye i 2 år uten effekt, eller: gikk ned 2 kg. Så ble det lett forhøyet, og vipps var 20 kg borte. 

Men ja.

Ja TS, du må bruke medisiner livet ut. Og som noen sier: om vekt er det eneste du merker som betydelig symptom er du veldig heldig. 

Jeg har aldri blitt som før igjen, men har riktignok halv kjertel. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lov å spørre hvilke verdier dere som lever greit med lavt stoffskifte ligger på? 

Du bør ha TSH mellom 0,5-1,5.

Der velger jeg det minste av to onder, jeg er enten være litt hyper eller litt hypo i symptomer med såkalt optimal dosering. 

Selv ligger jeg helst ikke under 0,5 og ikke over 1 i TSH, men dette er individuelt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...