AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Hei! Vi har en kleinspitz, som er skikkelig urolig hjemme - så jeg lurer på hvordan man kan jobbe med hunden, for å lære den å finne roen? Vi har prøvd å gå lange turer for å slite han ut (men det er bare vi, som blir utslitt, etterpå😅), og trene med han inne. Men det hjelper ikke, han har en helt utømmelig energi.. Også er han en vokterhund. Og skal varsle på absolutt alt.. så han står inne og bjeffer - leenge, når han hører lyder som kommer utenfra. Nå er han rundt 1,5 år gammel, så han er jo en unghund. Men jeg holder på å bli helt gal her..! Hvordan skal vi jobbe med dette? Anonymkode: aa8f8...39c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Kan du gi han et tyggebein? Noen rolige aktivitetsleker inne? Kong? Anonymkode: 4623b...ad9
Tabris Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 Det er vanskelig å si for sikkert utfra så lite informasjon, men det er ikke umulig at uroen ikke kommer av overskuddsenergi, men stresset som kommer av at han reagerer på lydene utenfor. Reagerer han også og kan bjeffe på ting som passerer eller ting han hører ute? Hvis det skjer, så er det en stor sjanse for at han tar det stresset med seg inn etterpå (hvis du skvetter og reagerer på noe, så kan du kjenne at det er en følelse som kan sitte igjen i kroppen lenge, noen ganger flere timer). Jeg ville fokusert på å gjøre ham tryggere på lyder (og evt ting som passerer), både inne og ute. Si "bra!" og gi godbit når det er noe du hører/ser han kan reagere på. Gjenta "bra!" og godbit igjen og igjen til han har glemt det han hørte og bare fokuserer på deg. Vær konsekvent og gjør det hver gang. De gangene du ikke har tid/ork til å trene på det, ha på TV/radio høyt i bakgrunnen slik at han ikke hører lyder så godt, gå tur på steder/tider hvor det er lite han kan reagere på (f.eks skogen eller stranden utenfor populære stier) og sørg for at han ikke har tilgang til å se ut vinduer (sistnevnte bør gjelde hele tiden). Som noen skriver over, gi ham fylt kong og tyggebein, da det kan både få fokus bort fra det å følge med på alt samt at det å tygge og spise kan være med og roe ned stressnivået i seg selv. Avslutt gjerne turer med ti-femten minutt godbitsøk i grøfta/plenen. Både det å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise kan være med og roe ned stressnivået. Som du selv nevner, så er han også i alderen hvor testosteronnivået er over normalen høyt, noe som også vil øke stressnivået. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #4 Skrevet 16. august 2022 Jeg har en som er omtrent jevngammel, helt annen rase, men samme symptomer. Felles skjebne, felles trøst 🤣 Han reagerer ikke spesielt på tur, og er generelt en ganske så balansert hund, men jeg har ikke fokusert nok på at han skal finne roen selv. Løsningen i det siste er rett og slett å ha ham i bånd inne på kveldene, så han ikke får gått rundt og voktet på ting. Rett og slett gi ham færre valg. I tillegg til dette, får han gjerne matkuler innimellom når han er rolig. Og bein og kong med noe godt for å forsterke avslapping. Anonymkode: 2ca97...bed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå