Gå til innhold

Er dette greit?

Fremhevede innlegg

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Sånn som folk her inne svarer om dagen så må du sikkert bekymre deg for at nå får han maskinfetisj :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om jeg ikke skjønner noe av det du tenker. Du vil helst ikke at han skal se på deg som forbilde når du røyker, og helst av alt skulle du ønske han ikke visste at du røykte. Det er noe med den dårlige samvittigheten, samtidig som kombinasjonen barn/tobakk blir helt feil. Det er vel blant annet trangen til å beskytte som slår inn. Dette er bare gjetning selvsagt.

Men her tror jeg ikke det gjør noe. Han tenker vel knapt over hva det er som kommer ut av automaten. Man putter inn et kort, så skjer noe magisk og noe kommer ut. Ikke noe galt, men spennende for et barn kan det nok være... :ler:

Skrevet

Tja, jeg vet ikke om jeg hadde likt det helt, men det kan ha litt med at jeg ikke røyker selv, jeg har kun vokst opp med tobakk i familien. Tviler på at jeg hadde reagert noe særlig om jeg hadde sett det i butikken, sant å si så har jeg aldri tenkt over det før nå.

Men for meg personlig hadde det blitt litt feil at barnet skulle forbinde tobakk og lignende produkter med underholdning.

Tror neppe det han noe å si i den store sammenhengen, men om jeg kunne unngå det uten noen problemer, så hadde jeg nok helst prøvd å unngå alle former for positiv assosiering til tobakk.

Gjest Kålungen
Skrevet
Sånn som folk her inne svarer om dagen så må du sikkert bekymre deg for at nå får han maskinfetisj :ler:

:overrasket: Det har jeg ikke tenkt på! Hva skal jeg gjøre nå da?? :ler::ler:

Skrevet
:overrasket: Det har jeg ikke tenkt på! Hva skal jeg gjøre nå da??  :ler:  :ler:

Uff, nei det løpet er nok allerede kjørt. :ler:

Gjest Kålungen
Skrevet
Jeg lurer på om jeg ikke skjønner noe av det du tenker. Du vil helst ikke at han skal se på deg som forbilde når du røyker, og helst av alt skulle du ønske han ikke visste at du røykte. Det er noe med den dårlige samvittigheten, samtidig som kombinasjonen barn/tobakk blir helt feil. Det er vel blant annet trangen til å beskytte som slår inn. Dette er bare gjetning selvsagt.

Der fikk du faktisk satt ord på noen av følelsene mine! :klappe:

Takk for ett fornuftig svar, jeg innser vel nå at det ikke er så ille som jeg skulle ha det til :klem:

Skrevet
Jeg skjønner ikke hva som er problemet. Dere røyker/snuser, men er redd for hva? At sønnen din skal begynne når han blir stor? Hvis du er redd gutten skal komme i kontakt med tobakksprodukter bør du vel slutte og røyke kanskje.

Enig her, hvis du vil vre en god rollemodell for sønnen din og lære han sunne holdninger og vaner bør du slutte å røyke selv. Husker jo selv at mange av mine veninners foreldre syntes det var vanskelig å slå ned på røyking da barna var i tenårene siden de selv røyket. Det endte gjerne med at foreldre og tenåringsbarn røyket hjemme sammen.

Tenk over dette siden ungen din også blir tenåring en gang og kommer til å ville prøve ut røyk. Lett å få slengt tilbake denne " men du røyker jo selv, så hvorfor kan ikek jeg det også?"

Skrevet

Unnskyld, men er det virkelig ingen her som selv har vært barn (før aldersgrensen kom) og fått lov til å kjøpe røyk/snus for mor eller far? Jeg er født på midten av 70- talllet og fikk lov til å kjøpe røyk og VG for min mor da jeg var liten (5- 6 år). Husker jeg utrolig stolt som var "stor jente" og kunne handle med ekte penger i kiosken på hjørnet.

Uansett hvordan jeg ser på det kan jeg ikke se at det har skadet meg på noen måte. Det eneste som ble oppnådd var at en 5-åring fikk en positiv opplevelse av å være en stor jente med penger å handle for. I tillegg må jeg legge til at jeg aldri har tatt et drag av en sigarett i mitt liv hittil ;). Det er andre faktorer som har veid tyngre for den beslutningen.

Så ut fra dette, synes jeg at trådstarter er litt hysterisk mtp at guttungen ikke skal hente røyk og snus fra automaten. Heller mer i retning av det endel andre sier at barnet ikke ser på tingen som blir hentet (selv om han vet hva det er), men mer det at han for lov til å hjelpe og i tillegg trykke på knapper o.l.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at barn vil hente ting i de automatene, men tror ikke jeg ville nektet de det. Enig med VeryVictoria

Skrevet
Spiller det noen rolle egentlig? Er det farlig at de putter i kortet, og like farlig om de tilfeldigvis tar i en pakke sigaretter? Beklager, men for meg blir det litt for hysterisk.

Jeg ville nok reagert om ikke foreldrene sto like ved, men ikke om foreldrene sto ved siden av. Jeg ville rett og slett tenkt at barnet syns dette var gøy, og det har ikke noe med røyking å gjøre.

Jeg er helt enig, det blir for hysteris!

Jeg har latt nevøen mitt på 8 år få lov å ta kortet i og hente røykpakken min når vi er å handler. Det samme gjør moren. Han synes det er stas. Og selv om han henter sigarettene så betyr det jo ikke at han skal røyke dem! :overrasket: Ikke synes jeg det er rart hvis andre gjør det med sine barn. Tenk hvis alle skulle tenke slik...tror jeg hadde gått og handlet i skjul... hehe :ler:

Skrevet

Skjønner godt hva du mener jeg... Jeg ville ikke latt min datter på 10 hente røyk for meg. Det er min sak og min dårlige vane og ikke noe hun har noe med.

Skrevet

Jeg ville også være plaget av å forbinde røyk med morsomme ting, og det å være stor og flink.

Skrevet
Unnskyld, men er det virkelig ingen her som selv har vært barn (før aldersgrensen kom) og fått lov til å kjøpe røyk/snus for mor eller far? Jeg er født på midten av 70- talllet og fikk lov til å kjøpe røyk og VG for min mor da jeg var liten (5- 6 år). Husker jeg utrolig stolt som var "stor jente" og kunne handle med ekte penger i kiosken på hjørnet.

Jo, jeg gjorde det :ler: og har ikke tatt skade av det.

Jeg stumpet røyken for noen år siden, og den gangen smugrøykte jeg slik at ingen skulle se det. Både fordi det var litt flaut, og fordi jeg ikke ville vise barna mine at jeg var så dum at jeg røykte.

Om jeg hadde fortsatt å røyke, hadde jeg nok ikke latt mine barn se det, og slett ikke hentet røyk.

Men det er meg, og mine tanker om min røyking. Tror ikke jeg hadde reagert om noen andre hadde latt barnet hente røyk til sine foreldre, om foreldrene likevel røykte foran barna sine.

Skrevet

Svampebob - det er ikke hvorvidt ungen din får lov å putte inn kortet og ta røyken ut av maskinen som avgjør om han skal begynne å røyke.

Det er mer sannsynlig at han begynner å røyke eller snuse fordi foreldrene hans gjør det.

Gjest Kålungen
Skrevet
Svampebob - det er ikke hvorvidt ungen din får lov å putte inn kortet og ta røyken ut av maskinen som avgjør om han skal begynne å røyke.

Det er mer sannsynlig at han begynner å røyke eller snuse fordi foreldrene hans gjør det.

Nå har jeg jo sagt flere ganger at jeg tror IKKE han begynner å røyke bare fordi han får hente røyk i automaten! Der er som sagt ikke det jeg reagerte på!

Skrevet

begge mine foreldre har røyket og drukket så lenge jeg kan huske (skjønt min mor sier hun ikke røyket mens hun var gravid og vi barna var små)

røyk har aldri vært videre interessant for hverken meg eller mine 2 søsken! vi syns det lukter ille og å innhalere det er bare vondt (ja vi har prøvd det alle sammen). og vi er altså 3 voksne barn i alderen 24-32!

man har faktisk en fri vilje og lyst uavhengig av hvordan ens foreldre oppfører seg.

skjønt drikker en av oss veldig mye, en andre svært sjelden og den tredje nesten aldri.....

men det igjen går på individualiteten ;)

Skrevet (endret)

Jeg er fanatisk ikkerøyker :sjenert:

Men akkurat dette hadde jeg ikke reagert på, hvis foreldrene sto ved siden av.

(*** retter opp en skrivefeil ***)

Endret av org

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...