Gå til innhold

spis deg fri, positive erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må jeg prøve noe...vekta går opp opp opp. Spiste to sjokolader på veg hjem fra jobb en dag, sukker er som narkotika for meg. Jeg spiser også for ofte og for mye, elsker bl.a gjærbakst. Noen som kan dele noe positivt om Spis deg fri? Da blir jeg glad

Anonymkode: 5545d...821

• Nyttig 1
Skrevet

Det er en del på Instagram, søk #spisdegfri :)

Anonymkode: 27cc5...909

Skrevet

Har du hørt podcasten? Er både hele boka som lydbok og en del suksesshistorier. 

Anonymkode: 27cc5...909

Skrevet

Jeg har bøkene, bruker oppskriftene hver dag og er superfornøyd, ikke fordi jeg trengte gå ned i vekt men fordi jeg ønsket en hverdag uten plager med magen og det fikk jeg. Jeg hørte om det via en venninne som kom over det, hun er også kjempefornøyd - men som med alt annet er det ikke en slankekur men en endrig av livsstil og matinntak, om du leter etter en form for "fix" der du ikke selv skal ta eierskap osv vil det neppe fungere men om du er innstilt på å gjøre jobben sier jeg lett "go for it!" 

Anonymkode: fafdc...ddf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det blir for hardcore.

Du kan spise helt som vanlig, men tenke mer på hva du spiser. Spis næringsrikt som: proteinkilde, grønnsaker og potet eller ris. Kutt godteriet og søtsaker 100%.

Du er nok ute etter en quick fix som de fleste er, et hardt regime som man ikke klarer å hold ei lengden.

Anonymkode: 9a316...848

• Liker 1
Skrevet

Mye av tankegangen er bra. Første halvåret fulgte jeg det ganske slavisk og gikk ned 25 kg. Men reglene er litt for rigide for meg til å passe inn i familieliv på lang sikt, men har tatt med meg mange av oppskriftene og måten å spise på. Spiser tre måltider om dagen, spiser spiser minimalt med brød og sukker og spiser ikke utenom måltider. Men spiser det jeg får servert av andre uten at det er krise for meg (her regner jeg med folk er forskjellig) og spiser samme mat som resten av familien.

Har fått meg til å interessere meg mere for sammenhengen mellom mat og helse, så nå får både jeg og familien bedre mat.

Anonymkode: c8b75...6af

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest MissWoodville
Skrevet

Jeg gikk på det i ca 6 uker etter jul. Gikk ned vel 5 kilo. Det var veldig tungt i begynnelsen, men så gikk det greit. Ga meg fordi jeg savnet knekkebrød og vanlig mat, og fortsatte med knekkebrød  metoden. Gikk ned ca 1 kilo etter det igjen, men så stoppet alt opp. Jeg synes det er vanskelig å telle kalorier så gav opp. I tillegg så var det så mye på den tiden, påske, reising, eksamen, 17 mai og mange feiringer frem mot sommeren. 

Jeg har ikke gått opp igjen de kiloene jeg mistet, men heller ikke gått mer ned. Så nå har jeg bestemt meg for å begynne igjen på spis deg fri. Jeg tenker å gå på det helt til kiloene er vekke, er snakk om 5-7 kilo som gjenstår. Og etter det får jeg se. Vet at jeg kan spise normalt igjen etter det og ikke gå opp igjen. Problemet mitt var ikke ekstrem overspising i utgangspunktet, men at jeg gikk opp mange kilo som gravid, som jeg ikke klarte å ta av igjen med bare kalori telling.

Skrevet

Da jeg knakk koden gjorde jeg egentlig bare tre ting, i riktig rekkefølge;

1) kuttet ut uvanen som ødela mye (sjokolade) helt fra livet mitt (for andre kan kutt fungere, men for meg var det som du beskriver det - narkotika)

2) spiste litt sunnere/mindre til hvert måltid, uten å ellers endre hvordan jeg spiste

3) innførte regelmessig trening, der jeg startet med lave ambisjoner, og sakte trappet opp når det ble lystbetont.

Jeg har faktisk i ettertid hørt litt på "spis deg fri", mest av nysgjerrighet, da jeg er stor motstander av regimer av alle typer. Og det interessante er at mye av det jeg gjorde av meg selv passer med tankesettet. Men personlig så har jeg tro på at om man spiser veldig annerledes enn de rundt seg og med strenge regler, så sprekker man før eller senere. Og skal man beholde muskelmasse og være relativt stram og sprek, særlig etter en viss alder, så må litt fysisk aktivitet til. 

Bevissthet rundt dette med "viljestyrke" var kanskje den største a-ha opplevelsen for meg. At det er noe man har begrenset av, og at det er noe som tar ekstremt mye å holde over tid. Det var nok derfor jeg lyktes den gangen. Fordi da jeg bestemte meg for at sjokolade skulle ut av livet mitt, så var det kun det jeg fokuserte på til suget var borte. Og da jeg begynte med trening var ambisjonsnivået superlavt, typ "vil du fortsatt ikke når du har gått i 5 minutter kan du bare gå hjem igjen". Og når jeg innførte pkt 2 var det snakk om å droppe pesto i salaten, eller stoppe et tacoskjell før jeg egentlig ville fredag kveld. 

Anonymkode: 4c3ce...dce

Skrevet
MissWoodville skrev (4 timer siden):

Jeg gikk på det i ca 6 uker etter jul. Gikk ned vel 5 kilo. Det var veldig tungt i begynnelsen, men så gikk det greit. Ga meg fordi jeg savnet knekkebrød og vanlig mat, og fortsatte med knekkebrød  metoden. Gikk ned ca 1 kilo etter det igjen, men så stoppet alt opp. Jeg synes det er vanskelig å telle kalorier så gav opp. I tillegg så var det så mye på den tiden, påske, reising, eksamen, 17 mai og mange feiringer frem mot sommeren. 

Jeg har ikke gått opp igjen de kiloene jeg mistet, men heller ikke gått mer ned. Så nå har jeg bestemt meg for å begynne igjen på spis deg fri. Jeg tenker å gå på det helt til kiloene er vekke, er snakk om 5-7 kilo som gjenstår. Og etter det får jeg se. Vet at jeg kan spise normalt igjen etter det og ikke gå opp igjen. Problemet mitt var ikke ekstrem overspising i utgangspunktet, men at jeg gikk opp mange kilo som gravid, som jeg ikke klarte å ta av igjen med bare kalori telling.

Her var det mye unnskyldninger.

Anonymkode: 9a316...848

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Ja. Jeg begynte med spis deg fri metoden for 4 år siden. Jeg var ganske slavisk i begynnelsen, og det tror jeg er lurt. Det blir som en reset for vaner og er en fin bevisstgjøring. Gikk ned ca 20 kg på 6 mnd, fra bmi 27 til bmi 21, og det er første gang det har vært enkelt å gå ned. Det største problemet var faktisk å stoppe nedgangen før jeg ble for tynn. Har holdt vekten stabil siden da, ca 3.5 år. 

Jeg har videre tatt med meg det jeg syntes var nyttig for meg, og kombinert endel av kunnskapen med kunnskap om ultraprosessert mat formidlet fint av blant andre Marit Kolby. Samlet har disse kildene gitt meg en helt annen trygghet i meg selv rundt mat, og jeg har fått tilbake matglede i livet mitt. Jeg opplever også å være kvitt søtsuget, å ha bedre metthets og sultregulering (dvs at hormonene er mer i balanse) og at energinivået er bedre. Jeg hadde ikke plager med tarmer eller migrene eller liknende, men kjenner andre som har blitt totalt kvitt migrene etter å ha slitt med det daglig i mange år og andre igjen som er kvitt IBS plager. Men sånne resultater er selvfølgelig individuelle. 

Spis deg fri er veldig bastant. Noen trenger at det er sånn, for andre er det ikke alt som er like nødvendig. Man kan fint følge programmet og gjøre de tingene man føler gir en selv noe og droppe annet. Det er ingen tvang og det finnes ikke noe "sdf politi". F.eks vet jeg om enkelte som har hatt stor suksess uten å veie maten. Og man kan f.eks veie opp kun et par ganger for å se ca hvordan de proposjonene ser ut (endel får sjokk av å se hvor mye mat det faktisk er) og så bare ta det på øyemål. Men jeg anbefaler å hoppe i det med et åpent sinn og teste det fullt ut før man bestemmer hva som funker for en selv og hva som ikke var nyttig. Man kan få seg noen overraskelser. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli en som rer opp sengen og gjør yoga på morgenen, men det har jeg blitt! 

Anonymkode: 0fda5...607

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har fulgt det i 2 år nå. Spist meg fri fra diabetes er nå min kostholds regulert, spist meg fri fra konstant hodepine, diaré og stadig uvel mage,  svimmelhet og hovne bein. Men også klart å regulere min spiseforstyrrelse slik at jeg nå er sjefen over maten og ikke den over meg😄jeg gikk veldig hardt ut i starten og møtte en del motstand og skepsis rundt meg. Jeg har hatt spiseforstyrrelser siden 5 års alder og er nå 35 jeg har veid alt fra 50 kg til 130 i voksen alder. Jeg har ikke lov til å veie meg selv så aner ikke hva jeg er nå men gått ned flere klesstørrelser og cm raste ned en periode. Jeg har også tidligere i livet vært avhengig av trening da snuste jeg på 50 tallet og levde hovedsaklig på havregryn og egg. Jeg var faktisk i mitt livs beste form før det tippet helt over. Jeg er nok  en person som trives i trygge rammer og spis deg fri gir mer det. Jeg har nå som personen lenger opp skriver kommet inn i en fase hvor jeg prøver stabilisere meg selv. Jeg forsøker lære meg oz i noenlunde øyemål og noe av det viktigste tilgi meg selv de dagene Ingenting fungere.  Cluet i spis deg fri er mentaliteten i dette også.  Jeg har utforsket meditasjon, jeg går turer med bevissthet og ikke med kalori fokus og jeg har nå meldt meg på yoga. Jeg føler jeg har vært i en mørk boble og nå endelig begynner se lyset og håpet igjen 😃

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytter opp denne litt, flere med gode erfaringer over lengre tid?

Anonymkode: f17db...14e

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare hva dette går ut på? Første gang jeg hører om det. Har googlet meg frem til at det er null sukker og mel, og tre måltider om dagen. Men er det noe annet som er spesifikt for dette?

Anonymkode: 6094c...8ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 16.46):

Kan noen forklare hva dette går ut på? Første gang jeg hører om det. Har googlet meg frem til at det er null sukker og mel, og tre måltider om dagen. Men er det noe annet som er spesifikt for dette?

Anonymkode: 6094c...8ca

Ikke så mye annet enn det. Men man må veie maten da hvis man skal følge det nøyaktig, slik at man får så mye grønnsaker man skal ha, i tillegg til mengde proteiner og karbohydrater.

Anonymkode: 9a4f0...41a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...