Gå til innhold

Jeg er irriterende og prater for mye!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og jeg merker det selv. Jeg sier unødvendige ting og jeg prøver altfor ofte å være morsom. De siste par årene har jeg blitt drittlei av den personen jeg er, og jeg vil forandre meg. Si mindre rett og slett. Det er ikke nødvendig å få noen til å le hvert femte minutt, selv om mange faktisk synes jeg er morsom. Jeg er sikkert irriterende også uten at noen sier det rett ut. Og det er ikke nødvendig å ha de beste argumentene til enhver tid, noen ganger er det greit å bare holde kjeft. Det jeg gjerne ønsker, er enkle tips til hvordan jeg avlærer meg selv fra vanene med å snakke så mye. Noen ganger klarer jeg å stoppe meg selv og tenker nei, dette skal du ikke si, det er ikke nødvendig, men det går ikke helt på automatikk enda. 

Anonymkode: 615b4...0c6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med venna dine om det! Be de si ifra om når det blir litt over the top. Så blir det Learning by doin, og egentlig ganske bra for da finner du fort ut av hvilke venner av deg som liker hvilke energi topper på deg 😊

Anonymkode: 225f8...bd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg på å stille gode spørsmål og lytt oppmerksomt. Altså rett og slett flytte fokuset litt over til å bli en god lytter :)

Anonymkode: be179...e1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snakk med venna dine om det! Be de si ifra om når det blir litt over the top. Så blir det Learning by doin, og egentlig ganske bra for da finner du fort ut av hvilke venner av deg som liker hvilke energi topper på deg 😊

Anonymkode: 225f8...bd5

Jeg har ikke lyst til å gi dem det ansvaret, det er bedre at jeg lærer å regulere meg uten at folk må si fra. Ikke noe dårlig råd, men jeg vil aller helst forandre meg på egen hånd. 

Anonymkode: 615b4...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Øv deg på å stille gode spørsmål og lytt oppmerksomt. Altså rett og slett flytte fokuset litt over til å bli en god lytter :)

Anonymkode: be179...e1e

Ja, det er lurt. Jeg må bare passe meg for å spørre for mye også. 

Anonymkode: 615b4...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Adhd? 

Anonymkode: 374b0...d6f

Neida, bare lite sosial trening som barn. 

Anonymkode: 615b4...0c6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem i blant, litt svakere grad :)

God start å være klar over det!

Anonymkode: ab644...2de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er lurt. Jeg må bare passe meg for å spørre for mye også. 

Anonymkode: 615b4...0c6

Joa, men stiller du gode spørsmål og lytter så blir det neppe et problem. 

Anonymkode: be179...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med at du er bevisst på det selv er halve jobben allerede gjort. Jeg tror ikke det er så ille som du selv føler heller ❤️

Anonymkode: 47247...f30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Neida, bare lite sosial trening som barn. 

Anonymkode: 615b4...0c6

Jeg er akkurat som deg, men har hatt mange venner og vært skravlete hele livet. Tror ikke jeg har hatt mangel på sosial trening sånn sett. Nå mistenker jeg at jeg har adhd også av andre grunner (psykolog er enig, men er for velfungerende på andre områder, så får ikke utredning).

Dersom det stemmer at det kun er pga manglende sosial trening for din del, så er det nok lurest å enten få hjelp, eller bare fortsette slik du allerede gjør. Det tar tid endre seg.

For min del tror jeg ikke det ville hjulpet med disse metodene (jeg vet jo godt at jeg kan være irriterende omtrent idet jeg åpner kjeften, men det ramler ut av meg likevel, som en bøtte som renner over).

Derfor forsøker jeg heller å tenke på mye av det som en styrke (jeg setter pris på både de mer skravlete og de mer stille av vennene mine), og heller trene på de sidene av det som er mest kritisk, som at jeg kan avbryte, og at jeg er dårlig på å stille oppfølgingsspørsmål. Det er mer konkrete ting enn å "snakke for mye", så lettere å ta meg selv i det og aktuvit forhindre det, uten å måtte holde meg tilbake hvert milisekund av en samtale.

Anonymkode: fb34e...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje høres ut som at du mangler dybde? Anbefaler deg å begynne å lese avisen, les fagblader og fagbøker slik at du opparbeider deg noe mer dybde. 

Anonymkode: ea107...ded

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 23.43):

Jeg er akkurat som deg, men har hatt mange venner og vært skravlete hele livet. Tror ikke jeg har hatt mangel på sosial trening sånn sett. Nå mistenker jeg at jeg har adhd også av andre grunner (psykolog er enig, men er for velfungerende på andre områder, så får ikke utredning).

Dersom det stemmer at det kun er pga manglende sosial trening for din del, så er det nok lurest å enten få hjelp, eller bare fortsette slik du allerede gjør. Det tar tid endre seg.

For min del tror jeg ikke det ville hjulpet med disse metodene (jeg vet jo godt at jeg kan være irriterende omtrent idet jeg åpner kjeften, men det ramler ut av meg likevel, som en bøtte som renner over).

Derfor forsøker jeg heller å tenke på mye av det som en styrke (jeg setter pris på både de mer skravlete og de mer stille av vennene mine), og heller trene på de sidene av det som er mest kritisk, som at jeg kan avbryte, og at jeg er dårlig på å stille oppfølgingsspørsmål. Det er mer konkrete ting enn å "snakke for mye", så lettere å ta meg selv i det og aktuvit forhindre det, uten å måtte holde meg tilbake hvert milisekund av en samtale.

Anonymkode: fb34e...8d9

Jeg har det som deg, og øver på å lytte mer og stille oppfølgingsspørsmål. Utfordringen min er at jeg enten avbryter eller «ramler ut» av samtalen. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 23.14):

Og jeg merker det selv. Jeg sier unødvendige ting og jeg prøver altfor ofte å være morsom. De siste par årene har jeg blitt drittlei av den personen jeg er, og jeg vil forandre meg. Si mindre rett og slett. Det er ikke nødvendig å få noen til å le hvert femte minutt, selv om mange faktisk synes jeg er morsom. Jeg er sikkert irriterende også uten at noen sier det rett ut. Og det er ikke nødvendig å ha de beste argumentene til enhver tid, noen ganger er det greit å bare holde kjeft. Det jeg gjerne ønsker, er enkle tips til hvordan jeg avlærer meg selv fra vanene med å snakke så mye. Noen ganger klarer jeg å stoppe meg selv og tenker nei, dette skal du ikke si, det er ikke nødvendig, men det går ikke helt på automatikk enda. 

Anonymkode: 615b4...0c6

Du er nok perfekt for vennene dine, ikke tenk på det. Bare vær deg selv. Jeg snakker masse når jeg er rundt folk jeg er  komfortabel med, og spøker mye. Kanskje for å veie opp for usikkerhet eller de gangene jeg ikke tør si noe?  Noen ganger tenker jeg at det er for mye, men når vennene mine beskriver positive ting med meg, så er det nettopp pratingen og kommentarene de trekker frem ❤️ Så bare omgi deg med folk som liker deg for den du er, så trenger du ikke tenke på sånt. De synes nok ikke du er irriterende.  

Anonymkode: 6df5c...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å «holde kjeft» kan være ganske kjedelig… Som flere andre er inne på burde du heller fokusere på hva du skal gjøre mer av, i stedet for hva du skal gjøre mindre av. Du bør trene opp nysgjerrighetsmuskelen din. 
 

I begynnelsen kan det være lurt å forberede seg. Skal du møte Eva og Trine tenker du gjennom på forhånd hva som skjer i deres liv og om det er noe du har lyst å høre mer om. 
 

Det er forresten både modig og spennende å utvikle seg selv i voksen alder. Lykke til!

Anonymkode: 32099...572

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...