Gå til innhold

Skjevfordeling av oppmerksomhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er en familie på 4 hvor en er felles og en er fra tidligere forhold (hans). Vi opplever stadig fra barnets mor men også foreldrene til samboer at de mener at når alle møtes så må all fokus være rettet på barnet som har samvær pga fellesbarner bor jo med oss fast. De mener forsåvidt også generelt at under samvær (når begge barna er der) så skal samboer kun fokusere og leke med "samværsbarnet". Er ikke dette helt absurd? Jeg forstår 100% at det er sårt for barnet å ikke få se pappaen sin hver dag men det er jo såklart ikke fellesbarnet sin feil, å da blir det jo utrolig kjipt om fellesbarnet skal føle seg skjøvet bort hver gang søskenet kommer.. Er jeg helt på bærtur som mener det er normalt å fordele oppmerksomhet og fokus likt uavhengig av om det er bare fellesbarn eller om det er særkullsbarn også? 

 

Jeg personlig mener at det fint er mulig å gjøre samvær om til en kjekk tid hvor alle er inkludert og blir sett, å at barnet fra tidligere forhold vil føle seg like sett og elsket selvom søskenet også får oppmerksomhet under samvær. Det byttes også på at noen samvær har barnet alene med pappaen slik at de også får alenetid, men jeg synes at når begge barna er der så er saken annerledes å da må fokus fordeles likt? Gi gjerne innspill om det er jeg som er på tryne, evt om noen har tips om hvordan vi kan håndtere dette.

Anonymkode: baf55...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan og hvorfor vet barnets mor og besteforeldre noe om hvordan «oppmerksomheten og fokus» fordeles? Jeg er enig med deg, det beste er at alle naturlig inkluderes. Men: Hvis fellesbarnet er liten, må lillesøskenet bli med på lasset når man gjør ting som passer den eldste, det er klart. Jeg tror mange samværsbarn kjeder vettet av seg i småbarnsfamilier, der alt er tilrettelagt og dreier seg rundt barnehagebarns behov. 
Så er det noe i det? 

Anonymkode: 2ab8b...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldre vet grunnet vi ofte har vært med dem, barnet mor vet det grunner besteforeldre gir all info videre til henne. Så er uungåelig å ikke la det bli et tema.. 

 

Barna er ikke på samme alder men begge er relativt små å liker de samme tingene som å leke på lekeplass osv, så problemet ligger ikke der at den eldste kjeder seg (utifra slik vi ser det så storkoser hun seg når småsøskene er med). Så problemet ligger på at vi alltid får høre fra besteforeldrene at vi må kun fokusere på barnet fra tidligere forhold, uten at det engang har oppstått en situasjon hvor noe dumt har skjedd. Det er bare et konstant påpek hele tiden, besteforeldrene kan finne på å sende melding de dagene det har vært samvær eller ferie å skrevet at samboer må huske at all fokus skal være på barnet som har samvær..

Anonymkode: baf55...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei!

 

Vi er en familie på 4 hvor en er felles og en er fra tidligere forhold (hans). Vi opplever stadig fra barnets mor men også foreldrene til samboer at de mener at når alle møtes så må all fokus være rettet på barnet som har samvær pga fellesbarner bor jo med oss fast. De mener forsåvidt også generelt at under samvær (når begge barna er der) så skal samboer kun fokusere og leke med "samværsbarnet". Er ikke dette helt absurd? Jeg forstår 100% at det er sårt for barnet å ikke få se pappaen sin hver dag men det er jo såklart ikke fellesbarnet sin feil, å da blir det jo utrolig kjipt om fellesbarnet skal føle seg skjøvet bort hver gang søskenet kommer.. Er jeg helt på bærtur som mener det er normalt å fordele oppmerksomhet og fokus likt uavhengig av om det er bare fellesbarn eller om det er særkullsbarn også? 

 

Jeg personlig mener at det fint er mulig å gjøre samvær om til en kjekk tid hvor alle er inkludert og blir sett, å at barnet fra tidligere forhold vil føle seg like sett og elsket selvom søskenet også får oppmerksomhet under samvær. Det byttes også på at noen samvær har barnet alene med pappaen slik at de også får alenetid, men jeg synes at når begge barna er der så er saken annerledes å da må fokus fordeles likt? Gi gjerne innspill om det er jeg som er på tryne, evt om noen har tips om hvordan vi kan håndtere dette.

Anonymkode: baf55...a8f

Dere bør «håndtere» det ved å ekskludere slekt (altså besteforeldre etc) fra samtaler om oppdragelse. Det har de intet med, de vet intet om ungene og alt de engang kanskje kunne av teori er grundig utdatert. Svar som man gjør en lett dement gammel tante om de blander seg «jaha ja. Nei, se nå er det fint vær ute. La oss gå en tur» eller «Hmm. Tror det er på tide vi kommer oss hjem»

Når det kommer til barnets mor tipper jeg problemet løses ved å inkludere henne i familien. Om hun ikke alt er invitert i bursdager og jul og påske og til middag en gang i uka? Sett i gang. Dere skal oppdra et barn sammen - dere 5 er en familie, lykkelig eller ei.

Anonymkode: eacd8...f3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere bør «håndtere» det ved å ekskludere slekt (altså besteforeldre etc) fra samtaler om oppdragelse. Det har de intet med, de vet intet om ungene og alt de engang kanskje kunne av teori er grundig utdatert. Svar som man gjør en lett dement gammel tante om de blander seg «jaha ja. Nei, se nå er det fint vær ute. La oss gå en tur» eller «Hmm. Tror det er på tide vi kommer oss hjem»

Når det kommer til barnets mor tipper jeg problemet løses ved å inkludere henne i familien. Om hun ikke alt er invitert i bursdager og jul og påske og til middag en gang i uka? Sett i gang. Dere skal oppdra et barn sammen - dere 5 er en familie, lykkelig eller ei.

Anonymkode: eacd8...f3e

takk for svar.

 

ang barnets mor så har vi ofte funnet på ting sammen å slik, å problemene med henne oppsto ikke før fellesbarn ble født for da ble det mye sjalusi fra hennes side for det kan se ut som at hun ikke ville hennes barn skulle miste plassen sin. Å vi har betrygget henne flere ganger om at barnet er like mye del av familien som før fellesbarn kom til verden. Men jeg personlig tror hun enda er sjalu å da hopper på lasset med besteforeldre. Kan godt være jeg tar feil men mtp omstendighetene å at problemene kom etter fellesbarnet så virket det mest logisk.

Anonymkode: baf55...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som en ypperlig oppskrift for en enorm søskensplid. Fellesbarnet kommer til å glede seg veldig til den eldste kommer på samvær og stjeler pappa.

Anonymkode: 39f72...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hørtes ut som en ypperlig oppskrift for en enorm søskensplid. Fellesbarnet kommer til å glede seg veldig til den eldste kommer på samvær og stjeler pappa.

Anonymkode: 39f72...ce3

Det er akkurat dette jeg er redd for, at fellesbarn skal mislike søskenet og at søskenet kommer pga voksne mennesker mener eldste skal ha all fokus.. Noe jeg har prøvd å forklare til besteforeldre etc men får da i retur "barnet kommer ikke til å huske det når den er voksen"….. Men såklart vil barnet det, å det er like galt uavhengig av om barnet vil huske det eller ei, er jo ikke så vanskelig å bare inkludere begge de søte små.. 

Anonymkode: baf55...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din må be foreldrene sine å ligge unna og slutte med den her utidige innblandingen. Enig med den som skriver at dere bare skal la det gå inn det ene øret og ut det andre. «Ja, skjønner du mener det, -SMIL- men vi gjør det vi synes er best, og både Linnea og Leo koste seg på stranda i dag. Mer kaffe?»

Anonymkode: 2ab8b...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...