Gå til innhold

Bootybuilder maskin, effektiv?


AnonymBruker
 Del

Anbefalte innlegg

Boodybuildermaskin gir meg ikke samme sårhet/stølhet som utfall. Maskinell hipthrust med bånd over hoftene. Hipthrust gir meg så kort bevegelse for rumpemusklene synes jeg.  Jeg får maksimal sammentrekning i sluttposisjon, men bevegelsen er så kort.

Det skal sies at man ikke skal måle treningeffekt på mengden stølhet øvelsen gir. Men det er et faktum at utfall gir meg langt mer vondt/stølhet i rumpa enn Bootybuildermaskinen.

Er utfall som øvelse langt mer effektiv for rumpa enn denne maskinen?

Anonymkode: b6c46...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du blir støl eller ikke sier mest noe om du er vant til å bruke de musklene. Hip thrust krever mer balanse enn maskin slik at du bruker mer støttemuskulatur. Det er en veldig bra øvelse.

Anonymkode: f0a4e...693

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Boodybuildermaskin gir meg ikke samme sårhet/stølhet som utfall. Maskinell hipthrust med bånd over hoftene. Hipthrust gir meg så kort bevegelse for rumpemusklene synes jeg.  Jeg får maksimal sammentrekning i sluttposisjon, men bevegelsen er så kort.

Det skal sies at man ikke skal måle treningeffekt på mengden stølhet øvelsen gir. Men det er et faktum at utfall gir meg langt mer vondt/stølhet i rumpa enn Bootybuildermaskinen.

Er utfall som øvelse langt mer effektiv for rumpa enn denne maskinen?

Anonymkode: b6c46...61e

Booty Builder/Hip Thrust er helt super for rumpa akkurat fordi øvelsen er tyngst i den posisjonen rumpemuskulaturen har størst momentarm. Så du får høy aktivering, høyt mekanisk drag og god muskelbyggende effekt 😊

Ha fokus på progresjon over tid og du vil nok ikke bli skuffet 👍

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (35 minutter siden):

Booty Builder/Hip Thrust er helt super for rumpa akkurat fordi øvelsen er tyngst i den posisjonen rumpemuskulaturen har størst momentarm. Så du får høy aktivering, høyt mekanisk drag og god muskelbyggende effekt 😊

Ha fokus på progresjon over tid og du vil nok ikke bli skuffet 👍

Men du er vel enig at ROM på utfall er større enn på maskinen? Jeg trodde liksom at det var det viktigste for muskelstimuli?

Anonymkode: b6c46...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du blir støl eller ikke sier mest noe om du er vant til å bruke de musklene. Hip thrust krever mer balanse enn maskin slik at du bruker mer støttemuskulatur. Det er en veldig bra øvelse.

Anonymkode: f0a4e...693

Har jeg treningfri i 10 dager og tar utfall, gir utfall langt mer stølhet og stivhet enn dersom jeg har samme pausen og så gjort hip thrust. Det bør bety noe om aktiviteten i muskulaturen.

Anonymkode: b6c46...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men du er vel enig at ROM på utfall er større enn på maskinen? Jeg trodde liksom at det var det viktigste for muskelstimuli?

Anonymkode: b6c46...61e

Nei. 

Hipthrust vil gi deg langt større effekt. Du kan jo eventuelt forsøke ettbens-hipthrust? Det tar noe helt sykt på min rumpe! Og jeg anbefaler at du avslutter hvert sett av hipthrust med et langt hold i øverste posisjon hvor du klemmer til så hardt du kan samtidig som du passer på å ha sterk kjernemusklatur osv. Eventuelt små bevegelser opp og ned helt på toppen, sånn at du bare vipper opp og ned de siste centimeterne, fyyyyy som det tar ut all siste energien du har. Kan garantere du vil bli bra støl :)

Anonymkode: d05d9...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. 

Hipthrust vil gi deg langt større effekt. Du kan jo eventuelt forsøke ettbens-hipthrust? Det tar noe helt sykt på min rumpe! Og jeg anbefaler at du avslutter hvert sett av hipthrust med et langt hold i øverste posisjon hvor du klemmer til så hardt du kan samtidig som du passer på å ha sterk kjernemusklatur osv. Eventuelt små bevegelser opp og ned helt på toppen, sånn at du bare vipper opp og ned de siste centimeterne, fyyyyy som det tar ut all siste energien du har. Kan garantere du vil bli bra støl :)

Anonymkode: d05d9...de0

Ok, jeg må jobbe mer med kontakt med musklene i rumpa.

Føler egentlig bare at det er begrensninger på hofteleddet i utstrakt posisjon som stopper bevegelsen, og ikke rumpemusklene som strammer og skyver hofta fremover.

Anonymkode: b6c46...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, jeg må jobbe mer med kontakt med musklene i rumpa.

Føler egentlig bare at det er begrensninger på hofteleddet i utstrakt posisjon som stopper bevegelsen, og ikke rumpemusklene som strammer og skyver hofta fremover.

Anonymkode: b6c46...61e

Da vil jeg absolutt anbefale å jobbe med mobiliteten av hofteleddsbøyerne! Det fikk meg til å klare å få bedre kontakt med rumpemusklaturen, jeg har alltid vært veldig lårdominant. Jeg begynte et mobilitetsprogram og fant ut av hoftene mine var veldig stive (jeg trodde feks at jeg var svært lite fleksibel i mine hamstrings siden jeg ikke kunne ta meg på tærne med rett rygg, men det var egentlig hofteleddsbøyerne som måtte styrkes og bli mer fleksible) 

Anonymkode: d05d9...de0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har jeg treningfri i 10 dager og tar utfall, gir utfall langt mer stølhet og stivhet enn dersom jeg har samme pausen og så gjort hip thrust. Det bør bety noe om aktiviteten i muskulaturen.

Anonymkode: b6c46...61e

Det er ikke alle muskler som får bedre effekt av større bevegelsesutslag. Det viktigste for muskelvekst er mekanisk drag i de individuelle muskelfibrene, og det vil du oppnå selv om du ikke går til full ROM.

Full ROM er nyttig i muskler som kan oppleve strekkmediert hypertrofi. Det er sannsynlig at rumpemuskulaturen kan oppleve dette. Så om du ikke klarer å oppnå så bra bevegelsesutslag i hip thrust må du gjerne gjøre begge deler i løpet av en treningsuke.

Da får du både med deg full ROM og en øvelse som er tyngst når rumpemuskulaturen er i den beste posisjonen for kraftutvikling.

Om du må velge bare én, så hadde jeg valgt hip thrust og så prøvd å tilpasse øvelsen så du får mest mulig ROM 😊👍

Når det kommer til stølhet:

Forskingen har ikke engang klart å oppnå helt enighet om hvorfor det oppstår. Men det er en sannsynlig indikasjon på muskelskade. Og muskelskade vil du helst unngå for optimal effekt av styrketrening 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

×
×
  • Opprett ny...