AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #21 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men poenget er at hvis man har B12 mangel, selv om man spiser kjøtt og annen animalsk mat - så skal det alltid utredes. Har aldri blitt utredet og har slitt med mangler lenge før jeg fikk mensen. Jern, B12 og d-vitamin mangel til tross for at jeg spiser kjøtt og det hele. Ingen lege som har hatt noe behov for å utrede dette, sier bare at de går ut i fra at jeg har dårlig opptak men har ikke villet utrede noe for å få et sikkert svar. Anonymkode: ebf13...3f9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #22 Skrevet 16. august 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette stemmer ikke. Det finnes en stor gruppe på Facebook for folk som har B12 mangel og alle i den gruppa spiser ikke plantebasert.Og jeg hadde selv B12 mangel når jeg var yngre til tross for at jeg spise kjøtt. Anonymkode: 54d74...8db Jeg skrev aldri at man ikke kan få det når man spiser kjøtt. Tvert imot er poenget mitt nettopp at ved b12 mangel når man spiser kjøtt, så kan det være tegn på underliggende sykdom 1 hour ago, AnonymBruker said: Har aldri blitt utredet og har slitt med mangler lenge før jeg fikk mensen. Jern, B12 og d-vitamin mangel til tross for at jeg spiser kjøtt og det hele. Ingen lege som har hatt noe behov for å utrede dette, sier bare at de går ut i fra at jeg har dårlig opptak men har ikke villet utrede noe for å få et sikkert svar. Anonymkode: ebf13...3f9 Nei, det er fordi norske leger i snitt ikke utreder noe særlig før pasienten har blitt alvorlig syk, og noen ganger utreder de ikke da heller. Det er veldig høy terskel for at leger gjør noe som helst i norsk helsevesen. Går du privat er det mulig du kan finne ut hvorfor kroppen din ikke fungerer som den skal. Vi går stadig i retning av at du må ha mye penger til å få god helsehjelp. Fastlegen skal bare behandle det enkle og det alvorlige, ikke utrede en pasients "småplager" som kan kontrolleres med vitamintilskudd, selv om du kan ha en underliggende sykdom der du vil bli gradvis sykere Jeg fikk jernmangel for første gang i mitt live da jeg spiste kjøtt daglig og i store mengder. Jeg fikk jerntablett og det var det. Noen år senere fikk jeg diagnose lavt stoffskifte og vitaminmangelen var nok noe av det første tegnet på det var noe galt med kroppen. Jeg ble gradvis sykere og dårligere, selv etter jerntablettene Friske kropper som spiser sunt og variert får ikke vitaminmangel, da er det tegn på at noe er galt Anonymkode: 6b33b...5b3 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #23 Skrevet 24. august 2022 Jeg hadde b 12 verdi på 1355 sist heg tok blodprøve. Det er vel alt for høyt. ? Jeg får b12 sprøyte hver 3 mnd Anonymkode: 0b1d2...663
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #24 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 11.57): Og ligge såpass tett oppunder referanseområdet defineres ikke som B12 mangel, så legen din har rett. Og jeg synes det er ganske fascinerende hvordan såpass mange velger å ikke tro på de som er utdannet innenfor feltet, men i stedet søker råd fra fremmede folk på nettet Anonymkode: 54d74...8db Det handler om at pasienten faktisk er under referansenivået for B12 og har symptomer. I tillegg er vi alle forskjellig, der vi utvikler symptomer ulikt ift referansenivå. Jeg vil si at flere leger burde forstå betydningen at vi alle er forskjellig, og virkelig se pasienten og symptomene. Men det gjør de sjelden. Nesten hver forbaskede lege skylder på stress, der det faktisk ligger sykdom og diagnose bak. Fastlegene klarer ikke å hjelpe en pasient med vitamin og mineral mangel engang, sier alt er bra, når det faktisk er behov for tilskudd. Referanse lista på mange blodprøver tror jeg bør ses med litt andre øyne. Tror mange av de kan være misvisende. Man må følge med selv. Vi hører det ofte, bytt lege om din lege ikke tar deg på alvor! Det virker som det er mange av de.. Anonymkode: a6ebf...dde
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #25 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 13.23): Jeg skrev aldri at man ikke kan få det når man spiser kjøtt. Tvert imot er poenget mitt nettopp at ved b12 mangel når man spiser kjøtt, så kan det være tegn på underliggende sykdom Nei, det er fordi norske leger i snitt ikke utreder noe særlig før pasienten har blitt alvorlig syk, og noen ganger utreder de ikke da heller. Det er veldig høy terskel for at leger gjør noe som helst i norsk helsevesen. Går du privat er det mulig du kan finne ut hvorfor kroppen din ikke fungerer som den skal. Vi går stadig i retning av at du må ha mye penger til å få god helsehjelp. Fastlegen skal bare behandle det enkle og det alvorlige, ikke utrede en pasients "småplager" som kan kontrolleres med vitamintilskudd, selv om du kan ha en underliggende sykdom der du vil bli gradvis sykere Jeg fikk jernmangel for første gang i mitt live da jeg spiste kjøtt daglig og i store mengder. Jeg fikk jerntablett og det var det. Noen år senere fikk jeg diagnose lavt stoffskifte og vitaminmangelen var nok noe av det første tegnet på det var noe galt med kroppen. Jeg ble gradvis sykere og dårligere, selv etter jerntablettene Friske kropper som spiser sunt og variert får ikke vitaminmangel, da er det tegn på at noe er galt Anonymkode: 6b33b...5b3 Bra skrevet, enig. Kjenner meg igjen! Anonymkode: a6ebf...dde
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #26 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 18.26): Jeg tok blodprøver nylig fordi jeg har følt meg sliten. Legen skrev til meg at alle prøvene var normale, men når jeg sjekker selv på Fürst ser jeg at B12 er akkurat litt under (165) referanseområdet (170-650). Jeg er skeptisk til å ta kosttilskudd, men burde jeg gjøre det nå? Eller kan dette gå over av seg selv? Jeg vil ikke spørre legen igjen, siden det er en bagatell. Noen som har erfaringer å dele? Hvordan har du opplevd B12 mangel? Anonymkode: 6d8a7...b95 Testa du hos fastlegen? Hvordan fikk du tilgang til Furst? Veldig praktisk å kunne se verdiene selv.. Anonymkode: a9d6c...bc2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå