AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Jeg tok blodprøver nylig fordi jeg har følt meg sliten. Legen skrev til meg at alle prøvene var normale, men når jeg sjekker selv på Fürst ser jeg at B12 er akkurat litt under (165) referanseområdet (170-650). Jeg er skeptisk til å ta kosttilskudd, men burde jeg gjøre det nå? Eller kan dette gå over av seg selv? Jeg vil ikke spørre legen igjen, siden det er en bagatell. Noen som har erfaringer å dele? Hvordan har du opplevd B12 mangel? Anonymkode: 6d8a7...b95
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Jeg har kronisk B12-mangel og går på høy dose Behepan. Må gjøre det livet ut. Jeg hadde verdier på 110 da jeg var hos legen og han sa at det var veldig lavt. Jeg sliter generelt med fatigue pga sykdom, men dro til legen fordi jeg ble enda verre og begynte å miste hår. Neste gang jeg var der var verdiene oppe i 300 og noe, men jeg må gå på Behepan livet ut for å holde verdiene ved like på det nivået. Kroppen min tar ikke opp b12 fra kosten pga sykdommen jeg har. Og du, b12-mangel er ingen bagatell. Ville gått til en lege som tar deg på alvor. Anonymkode: 934bb...711 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har kronisk B12-mangel og går på høy dose Behepan. Må gjøre det livet ut. Jeg hadde verdier på 110 da jeg var hos legen og han sa at det var veldig lavt. Jeg sliter generelt med fatigue pga sykdom, men dro til legen fordi jeg ble enda verre og begynte å miste hår. Neste gang jeg var der var verdiene oppe i 300 og noe, men jeg må gå på Behepan livet ut for å holde verdiene ved like på det nivået. Kroppen min tar ikke opp b12 fra kosten pga sykdommen jeg har. Og du, b12-mangel er ingen bagatell. Ville gått til en lege som tar deg på alvor. Anonymkode: 934bb...711 Hva slags sykdom er det du har, hvis jeg kan spør om det? Anonymkode: ebf13...3f9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags sykdom er det du har, hvis jeg kan spør om det? Anonymkode: ebf13...3f9 Har ikke lyst til å si navnet på den, for den er såpass sjelden at jeg lett kan bli gjenkjent. Men er en medfødt og kronisk sykdom som brøt ut i voksen alder. Anonymkode: 934bb...711 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ikke lyst til å si navnet på den, for den er såpass sjelden at jeg lett kan bli gjenkjent. Men er en medfødt og kronisk sykdom som brøt ut i voksen alder. Anonymkode: 934bb...711 Ja, skjønner det. Takk for svar iallfall. Anonymkode: ebf13...3f9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 Det er nok fordi verdien din var helt oppunder normalen, og som sådan ikke noe å gi medisiner for. Ville heller vært obs på å få i meg vitaminer med mye B12 - dvs animalske produkter, som kjøtt, fisk, egg, melk, osv. Anonymkode: a76a3...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg tok blodprøver nylig fordi jeg har følt meg sliten. Legen skrev til meg at alle prøvene var normale, men når jeg sjekker selv på Fürst ser jeg at B12 er akkurat litt under (165) referanseområdet (170-650). Jeg er skeptisk til å ta kosttilskudd, men burde jeg gjøre det nå? Eller kan dette gå over av seg selv? Jeg vil ikke spørre legen igjen, siden det er en bagatell. Noen som har erfaringer å dele? Hvordan har du opplevd B12 mangel? Anonymkode: 6d8a7...b95 Og ligge såpass tett oppunder referanseområdet defineres ikke som B12 mangel, så legen din har rett. Og jeg synes det er ganske fascinerende hvordan såpass mange velger å ikke tro på de som er utdannet innenfor feltet, men i stedet søker råd fra fremmede folk på nettet Anonymkode: 54d74...8db 5
Carrot Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 (endret) jeg får inntrykk av at mange allmennleger er generelt raske med å si "normale prøver" om man er litt utenfor enten det er over eller under, og ikke alltid ser de sammenhengen mellom de ulike prøvene de burde ta, så jeg tror jeg ville fulgt opp dette basert på at du føler du ikke er 100% - om du gjør det med samme lege og sier rett ut at du føler det bør tas seriøst eller om du går til en annen er opp til deg men jeg ville gått tilbake til den samme og bedt om en ordentlig vurdering og ikke det jeg opplevde som en avvisning.. Endret 15. august 2022 av Carrot 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 Det er vel ikke noe poeng å gå tilbake til legen for å få en revurdering av OM du har lavt nok nivå til at det anses som problematisk? Enig med innlegget over som påpeker at man må jo nesten bare legge til grunn det du får beskjed om av legen. Er du bekymra for lave B12 nivåer og ikke vil ta tilskudd så kan du vel bare løse dette ved å øke inntak av matvarer som har mye B12? Anonymkode: b04dd...547
Møretausa Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 Jeg hadde neppe vært oppegående på de verdiene, så jeg ville absolutt ha tatt tilskudd hvis jeg var deg. Jeg tar B12-sprøyter annenhver måned fordi jeg har dårlig opptak. Det å ha lave B12-verdier har stor påvirkning på formen, og B12 er også nødvendig for opptak av andre mineraler kroppen trenger. Det vil også gå ut over blodprosenten din etterhvert. Typiske symptomer er blekhet, slapphet og tretthet. Vær også obs på sår i munnvikene. Du burde strengt tatt blitt fulgt opp litt nærmere med de prøvesvarene. Skal du bare gå rundt og få enda lavere verdier da? Forstår meg ikke på enkelte leger. Min lege gir alltid beskjed hvis noen prøver er i grenseland/rett under. Da har man jo en sjans til å stanse mangelen før den blir for ille. Ta tilskudd over en periode på 2 mnd, så tar du nye prøver. Vedder på at du vil føle deg bedre. Aller helst burde legen gi deg resept på en sprøyte, siden du har såpass lave verdier. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #11 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har kronisk B12-mangel og går på høy dose Behepan. Må gjøre det livet ut. Jeg hadde verdier på 110 da jeg var hos legen og han sa at det var veldig lavt. Jeg sliter generelt med fatigue pga sykdom, men dro til legen fordi jeg ble enda verre og begynte å miste hår. Neste gang jeg var der var verdiene oppe i 300 og noe, men jeg må gå på Behepan livet ut for å holde verdiene ved like på det nivået. Kroppen min tar ikke opp b12 fra kosten pga sykdommen jeg har. Og du, b12-mangel er ingen bagatell. Ville gått til en lege som tar deg på alvor. Anonymkode: 934bb...711 Du fikk med deg at nivået ditt er litt under NEDRE referanseområde? Det betyr at du i utgangspunktet skraper bunnen i bøtta og nå har skrapa hull i bøtta. Hvorfor ikke sikte etter et nivå midt i referanseområde? Altså halvfull bøtte? Anonymkode: e6458...5ed
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #12 Skrevet 15. august 2022 Dette er et problem med leger, de gjør ikke noe når ting er innenfor ref verdien. Helt forkastelig. Vil anbefale deg å ligge på ca 300. Sjekk d-vitaminen din også, den er veldig viktig med tanke på infeksjoner. Fleste i norge ligger nok på bare 50, bør ligge rundt 100. I andre land er under 75 sett på som lavt. Anonymkode: 0a8a6...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #13 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg tok blodprøver nylig fordi jeg har følt meg sliten. Legen skrev til meg at alle prøvene var normale, men når jeg sjekker selv på Fürst ser jeg at B12 er akkurat litt under (165) referanseområdet (170-650). Jeg er skeptisk til å ta kosttilskudd, men burde jeg gjøre det nå? Eller kan dette gå over av seg selv? Jeg vil ikke spørre legen igjen, siden det er en bagatell. Noen som har erfaringer å dele? Hvordan har du opplevd B12 mangel? Anonymkode: 6d8a7...b95 At du har lit under på b12 har absolutt inget å si. Hva med d vitamin? Er du lit under eller over så kan det hjelpe der i steden. Sen ville jeg anbefallt deg å spise kost isteden før tilskudd. Kjøtt, egg og være ute i sola. Anonymkode: 3e733...ea8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #14 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): At du har lit under på b12 har absolutt inget å si. Hva med d vitamin? Er du lit under eller over så kan det hjelpe der i steden. Sen ville jeg anbefallt deg å spise kost isteden før tilskudd. Kjøtt, egg og være ute i sola. Anonymkode: 3e733...ea8 «Har absolutt ingenting å si» Faen, er du seriøs, eller?? 😂😂 B12 mangel kan være svært alvorlig, og før i tiden kunne man faktisk dø av det. For endel år siden var jeg i veldig, veldig dårlig form, såpass at legen nevnte ME. Så ble B12 sjekket, og jeg lå under ref.verdiene. Jeg hadde heldigvis en lege som ikke kun ser på ref.verdier, men også allmenntilstand. Jeg fikk en kur med B12 injeksjoner, og ble bra igjen. Noen år senere var formen veldig dårlig igjen, og da også nevropati. Kosthold og tabletter hjelper null, jeg må ha injeksjoner annenhver måned. B12 mangel kan gi mange symptomer, Google og les deg opp! Noen ganger er det så enkelt at tilskudd hjelper. I Danmark anbefaler de forresten at verdiene ligger på ca 600 😉 Ta for all del tilskudd! B vitaminer tisser du ut, så ingen fare. Anonymkode: 1cf93...e0d 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #15 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og ligge såpass tett oppunder referanseområdet defineres ikke som B12 mangel, så legen din har rett. Og jeg synes det er ganske fascinerende hvordan såpass mange velger å ikke tro på de som er utdannet innenfor feltet, men i stedet søker råd fra fremmede folk på nettet Anonymkode: 54d74...8db Jeg var en gang hos fastlegen fordi jeg veldig ofte ble kvalm, til alle døgnets tider. Legen tok blodprøver og alt var i orden. Fikk resept på kvalmestillende men de nektet jeg å ta. Gikk til annen lege, for å få second opinion, og fikk da beskjed om at jeg lå litt under referanseområde på jern og fikk beskjed om å ta jern i 3 mnd. Etter ca. ei uke ble kvalmen borte og kom aldri igjen. Så leger kan ta feil. Anonymkode: f79d1...e36 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #16 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): At du har lit under på b12 har absolutt inget å si. Hva med d vitamin? Er du lit under eller over så kan det hjelpe der i steden. Sen ville jeg anbefallt deg å spise kost isteden før tilskudd. Kjøtt, egg og være ute i sola. Anonymkode: 3e733...ea8 D-vitamin vi får gjennom mat dekker bare 10% av behovet. Akkurat som for B12 anbefaler legene at vi ligger på nedre referansegrense for D-vitamin (50) og advarer mot å ligge høyere. Øvre grense for NORMALT D-vitaminnivå i blodet er tre ganger så høyt (150). Øvre grense for trygt daglig inntak av D-vitamin er 100 mikrogram (4.000 IE) for alle over 11 år, uavhengig av hvor høyt nivået ligger når du begynner å ta D-vitamintilskudd. Hvorfor advares vi mot å spise D-vitamintilskudd som gjør at vi får høyere nivå enn 50 for D-vitamin? Det har jeg aldri skjønt. Anonymkode: e6458...5ed 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #17 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du fikk med deg at nivået ditt er litt under NEDRE referanseområde? Det betyr at du i utgangspunktet skraper bunnen i bøtta og nå har skrapa hull i bøtta. Hvorfor ikke sikte etter et nivå midt i referanseområde? Altså halvfull bøtte? Anonymkode: e6458...5ed Hæ? Hva babler du om? Jeg forteller bare ts MIN erfaring og at legen MIN sa at det var veldig lavt. Jeg har ALDRI sagt at jeg sikter mot fulle verdier som er over 600, men for å holde meg på rundt 300, altså halvfull bøtte som du kaller det må jeg gå på Behepan livet ut, ellers blir det kritisk lavt igjen. Er det så vanskelig å forstå? Anonymkode: 934bb...711
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #18 Skrevet 16. august 2022 Spiser du normalt? Det er et stort rødt flagg å ha lave b12 verdier om du spiser normalt. Spiser du kjøtt får kroppen nok, spiser du plantebasert bør du ta tilskudd Kroppen kan lagre b12 i flere år, og det kan ta flere år å gå tom selv om du ikke får i deg noe. Å ha lave verdier er veldig unormalt for en kropp, og kan være tegn på problemer. For eks mageproblemer, sykdommer som påvirker næringsopptak e.l Anonymkode: 6b33b...5b3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #19 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Spiser du normalt? Det er et stort rødt flagg å ha lave b12 verdier om du spiser normalt. Spiser du kjøtt får kroppen nok, spiser du plantebasert bør du ta tilskudd Kroppen kan lagre b12 i flere år, og det kan ta flere år å gå tom selv om du ikke får i deg noe. Å ha lave verdier er veldig unormalt for en kropp, og kan være tegn på problemer. For eks mageproblemer, sykdommer som påvirker næringsopptak e.l Anonymkode: 6b33b...5b3 Dette stemmer ikke. Det finnes en stor gruppe på Facebook for folk som har B12 mangel og alle i den gruppa spiser ikke plantebasert.Og jeg hadde selv B12 mangel når jeg var yngre til tross for at jeg spise kjøtt. Anonymkode: 54d74...8db
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #20 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette stemmer ikke. Det finnes en stor gruppe på Facebook for folk som har B12 mangel og alle i den gruppa spiser ikke plantebasert.Og jeg hadde selv B12 mangel når jeg var yngre til tross for at jeg spise kjøtt. Anonymkode: 54d74...8db Klart det. Men poenget er at hvis man har B12 mangel, selv om man spiser kjøtt og annen animalsk mat - så skal det alltid utredes. Hvis man spiser plantebasert, så er det nok derfor man har mangel. Og da trenger man bare tilskudd. Men hvis det ikke er derfor, så må det utredes. Ville ha tatt blodprøve om noen måneder igjen også, ts. For å sjekke at du faktisk tar opp B12 normalt Anonymkode: 76ce6...56f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå