Gå til innhold

Hvilken sprit til drinker?


galaxii

Anbefalte innlegg

Er det greit å bare kjøpe nøytral vodka for å blande drinker til meg selv sånn føst og fremst. Har skaffet meg shaker sett samt noen drinkmix smaker. 

 

Drikker sjelden og så det er vel litt dumt å kjøpe både rom og tequila og gin og konjakk osv osv..  

 

Men ble i spirer etter å se e  bartender på tiktok  😅

Drikker egentlig bare Cidwr og slikt så vil nok bruke mye soda i dri lene da jeg er glad i det,. 

 

Endret av galaxii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo an på hvilken drink du skal lage 🙂

Anonymkode: 250fb...d82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vodka er jo en grei allrounder, men da går du glipp av mye digg også - sprit holder seg jo tross alt veldig, veldig lenge. Jeg lager sjelden drinker, men har iallfall vodka, gin og rom. 

Anonymkode: f3b39...baf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lager stort sett varianter av gin med tonic etc, eller cosmopolitan, mojito, og mine favoritt amaretto sour og espresso martini.

 

jeg har da stort sett gin og pink gin fra harahorn, amaretto likør, rom, cointreu(appelsinlikør), kaluha (kaffelikør), vodka, i tillegg krever noen av de sukkerlake, ferkspressa sitron eller lime, eggehvite, espresso, mynte, tonics, tranebærjuice. 

 

ser ut som jeg lager masse drinker, men er ikke helt sånn lengre med småbarn. :) men i ny og ned blir det noen når anledningen passer.

 

 

her finner du gode basisoppskrifter; https://www.aperitif.no/drinker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vodka er jo en grei allrounder, men da går du glipp av mye digg også - sprit holder seg jo tross alt veldig, veldig lenge. Jeg lager sjelden drinker, men har iallfall vodka, gin og rom. 

Anonymkode: f3b39...baf

Hva mener du med at jeg går glipp av mye digg?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, galaxii said:

Hva mener du med at jeg går glipp av mye digg?? 

Mener at om du bare vil ha en type sprit, som feks vodka, er det mye digg du ikke kan lage? Som f.eks. en margarita eller en gin&tonic? 

Anonymkode: f3b39...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

galaxii skrev (4 timer siden):

Hva mener du med at jeg går glipp av mye digg?? 

Ikke meg du siterer men "digg" er jo forsåvidt subjektivt her. Men vodka er såklart en god basis sprit, men ikke bruk vodka i de oppskriftene det foreksempel står rom og tro at en slipper unna med det, det er ikke det samme! Og det er minst like mange gode oppskrifter på rom baserte drinker som vodka. Gin & tonic, mojito, f.eks.. Nå er jeg selv bartender og liker å mikse på fritiden også for å finne gode smaker. Men selv i min spede begynnelse hadde jeg alltid: vodka, gin, rom, whiskey og en eller annen form for triple sec som f.eks Cointreau, bare med dette lille utvalget alene kan en lage omtrent like mange forskjellige drinker som en hvilken som helst fancy drinkbar. Og sprit blir så og si aldri dårlig eller utgår på dato så en kan ha en flaske i mange mange år.

Anonymkode: 7c18e...ba9

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke meg du siterer men "digg" er jo forsåvidt subjektivt her. Men vodka er såklart en god basis sprit, men ikke bruk vodka i de oppskriftene det foreksempel står rom og tro at en slipper unna med det, det er ikke det samme! Og det er minst like mange gode oppskrifter på rom baserte drinker som vodka. Gin & tonic, mojito, f.eks.. Nå er jeg selv bartender og liker å mikse på fritiden også for å finne gode smaker. Men selv i min spede begynnelse hadde jeg alltid: vodka, gin, rom, whiskey og en eller annen form for triple sec som f.eks Cointreau, bare med dette lille utvalget alene kan en lage omtrent like mange forskjellige drinker som en hvilken som helst fancy drinkbar. Og sprit blir så og si aldri dårlig eller utgår på dato så en kan ha en flaske i mange mange år.

Anonymkode: 7c18e...ba9

Åjaaa.. Takk. Jeg liker cider så kommer til å forsøke å blande sprudlende friske drinker. Jeg bruker å presse 2 kilo sitron og trekke mynte i soda og la stå i kjøleskapet fordi jeg liker smaken (og det er sunt uten alko og drikker daglig.) 

Kan jo kjøpte litt av alt ja som du skriver. Men syns oppskrifter se så avansert ut med mye diverse innhold,  så deg er en risiko for at jeg blander med det jeg har 😲 

Vet du hvor jeg får kjøpt en lang muddler? Alle er så korte. 

 

Endret av galaxii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

 Nå er jeg selv bartender og liker å mikse på fritiden også for å finne gode smaker. Men selv i min spede begynnelse hadde jeg alltid: vodka, gin, rom, whiskey og en eller annen form for triple sec som f.eks Cointreau, bare med dette lille utvalget alene kan en lage omtrent like mange forskjellige drinker som en hvilken som helst fancy drinkbar. Og sprit blir så og si aldri dårlig eller utgår på dato så en kan ha en flaske i mange mange år.

Anonymkode: 7c18e...ba9

Liker å se på henne som lager fargerike drinker :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

galaxii skrev (3 timer siden):

 

Vet du hvor jeg får kjøpt en lang muddler? Alle er så korte. 

 

PS fant ut hvor kjøpe lang muddler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøpt en rom også. Da kan du lage diverse mojitoer og de gjør seg ikke med vodka.

Anonymkode: b1519...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hadde kjøpt en rom også. Da kan du lage diverse mojitoer og de gjør seg ikke med vodka.

Anonymkode: b1519...1cd

Ok. Takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke meg du siterer men "digg" er jo forsåvidt subjektivt her. Men vodka er såklart en god basis sprit, men ikke bruk vodka i de oppskriftene det foreksempel står rom og tro at en slipper unna med det, det er ikke det samme! Og det er minst like mange gode oppskrifter på rom baserte drinker som vodka. Gin & tonic, mojito, f.eks.. Nå er jeg selv bartender og liker å mikse på fritiden også for å finne gode smaker. Men selv i min spede begynnelse hadde jeg alltid: vodka, gin, rom, whiskey og en eller annen form for triple sec som f.eks Cointreau, bare med dette lille utvalget alene kan en lage omtrent like mange forskjellige drinker som en hvilken som helst fancy drinkbar. Og sprit blir så og si aldri dårlig eller utgår på dato så en kan ha en flaske i mange mange år.

Anonymkode: 7c18e...ba9

Takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som base for å kunne lage de fleste drinker, ville jeg kjøpt en nøytral vodka (selv bruker jeg Grey Goose mye, men også Ciroc er nøytral og god. Vil du ha noe rimeligere, er Absolut populært av en grunn), en nøytral rom (Bacardi Blanc er et fint valg) og en lett gin (her er jeg veldig glad i Roku). De smaker veldig forskjellig og forskjellen er såpass stor at jeg ville ikke bare kjørt vodka på alt nei. 

Kos deg med drinkmiksinga da! Det er MASSE digg å lage :) 

Anonymkode: 9a462...586

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her har sagt så er tre typer sprit en viktig base i barskapet. Det er vodka, rom og gin. Velg nøytrale typer for å ha størst mulig handlingsrom. Det er feks bedre å tilsette sitronsmak i nøytral vodka enn å kjøpe Vodka Citron fordi du da kan bruke vodkaen i drinker hvor det ikke skal være sitron. Jeg ville også hatt en god citruslikør som feks Cointreau eller Grand Marnier i bakhånd.

Dersom du bare ønsker å bruke vodka så anbefaler jeg denne. https://www.aperitif.no/drinker/drinker-vodka-basert,484

Det er riktignok mye annet der også, men helt sikkert noe du kan få bruk for. :)

Anonymkode: 55ca4...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type sprit er det som er i cider tror dere? Den er jo veldig nøytral i smak.

Endret av galaxii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

galaxii skrev (1 time siden):

Hvilken type sprit er det som er i cider tror dere? Den er jo veldig nøytral i smak.

Cider er ikke tilsatt sprit. Akkurat som øl er cider også brygget. I prosessen dannes det alkohol.

Når det gjelder smak så finnes det en haug forskjellige cidertyper. Og langt fra alle er nøytrale. Ta en tur på polet og sjekk. :)

Anonymkode: 55ca4...7b1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 19.31):

Ikke meg du siterer men "digg" er jo forsåvidt subjektivt her. Men vodka er såklart en god basis sprit, men ikke bruk vodka i de oppskriftene det foreksempel står rom og tro at en slipper unna med det, det er ikke det samme! Og det er minst like mange gode oppskrifter på rom baserte drinker som vodka. Gin & tonic, mojito, f.eks.. Nå er jeg selv bartender og liker å mikse på fritiden også for å finne gode smaker. Men selv i min spede begynnelse hadde jeg alltid: vodka, gin, rom, whiskey og en eller annen form for triple sec som f.eks Cointreau, bare med dette lille utvalget alene kan en lage omtrent like mange forskjellige drinker som en hvilken som helst fancy drinkbar. Og sprit blir så og si aldri dårlig eller utgår på dato så en kan ha en flaske i mange mange år.

Anonymkode: 7c18e...ba9

Vinmonopol ansatt sa jeg måtte oppbevare spriten i kjøleskapet. Ellers tapte den seg?

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Cider er ikke tilsatt sprit. Akkurat som øl er cider også brygget. I prosessen dannes det alkohol.

Når det gjelder smak så finnes det en haug forskjellige cidertyper. Og langt fra alle er nøytrale. Ta en tur på polet og sjekk. :)

Anonymkode: 55ca4.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

galaxii skrev (Akkurat nå):

Vinmonopol ansatt sa jeg måtte oppbevare spriten i kjøleskapet. Ellers tapte den seg?

 

Beklager det ble litt mye rot her,  men mobilen oppfører seg litt rart når j skal svare her. 

Endret av galaxii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 19.31):

IøOg sprit blir så og si aldri dårlig eller utgår på dato så en kan ha en flaske i mange mange år.

Anonymkode: 7c18e...ba9

Bør da spriten oppbevares i rom temperatur eller kjølig?  Bør flasken stå opp ned for å unngå at alkohol dunster via korken etter at den er åpnet dersom jeg tror jeg vil ha spritflasken i flere år? 

Endret av galaxii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...