AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Hei! Jeg testa i sommer med å ta inn en hund for å se om kattene kunne godta denne endringa. Målet var å beholde hunden om alt gikk bra, men kattene nekta å komme hjem etter noen dager med hunden i hus. I tillegg hadde hunden utfordringer som jeg ikke ble informert om, og valgte derfor å returnere denne til eier etter prøvetida og heller skaffe en mer håndterbar hund (for meg) på et seinere tidspunkt. Jeg sitter nå i tenkeboksen igjen. Denne hunden var allerede ferdig utvokst, men ung ( mellomstor hund på ca. 20-25kg, 3,5 år ). Hadde en yngre hund, som da ikke er ferdig utvokst, gjort det mindre skummelt for kattene? Tenker ikke nødvendigvis en nybakt valp, men fortsatt under året? Jeg har lest om katter som reagerer likt med 3-4mnd gamle valper, så jeg er usikker på hva som er best? Når hunden var her så holdt jeg den kun på én etasje slik at kattene fritt kunne gå hen de ville. Kattene kunne også gå ned til denne etasjen om de så ville, men hunden kunne ikke gå opp. Dere der ute som har introdusert ny hund til eksisterende katter i hus, åssen gjorde dere dette? Hvor lang tid tok det? Vil gjerne få tips! Anonymkode: b7b7e...c81
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 https://www.discoveryplus.com/no/show/cat-vs-dog Denne er grei. Anonymkode: ffdc4...c6d 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 Det kan gå helt fint, men det er en sakte prosess, og du må gjøre det tryggest mulig for begge parter. Jeg har både mislykkes med dette, og lykkes. Første gangen visste jeg ingenting og trodde de skulle "finne ut av det selv". Jada, den hunden ble aldri kattevant, og jeg måtte holde dem adskilt alle de årene jeg hadde den hunden. Men hun var også lært opp til å jage katter fra der hun kom, noe jeg ikke visste da hun kom til meg. Andre gangen hadde katten min tre store kattunger, og jeg delte rett og slett opp huset med gitter, slik at hun kunne oppholde seg med kattungene i ene delen av huset, med egen inngang, mens hunden var i den andre. Slik behøvde de ikke å møtes i det hele tatt. Jeg slapp aldri hunden løs ute mens jeg visste at det var katt ute, for å ikke lære henne å løpe etter katter, aller minst mine katter. Så de kunne bare møtes rolig gjennom gitteret den første tiden. Da må man selvsagt også passe på at hunden ikke oppfører seg på en slik måte at den skremmer kattene. Og den må heller ikke bli skremt. Jeg lot det være slik ganske lenge, helt til kattene bestemte at de hadde fått nok, så de brøt seg gjennom gitteret jeg hadde satt opp. Hunden var fortsatt litt skeptisk, men det gikk bra. Etter en stund lå de i sofaen sammen. Og etter noen måneder kunne jeg ha henne litt løs i hagen med dem uten at hun forsøkte å løpe etter dem. Jeg ville sett på videoer på youtube for å se hvordan andre har gjort dette med suksess. Søk på "introducing cats to dog" eller omvendt, det er sikkert mange som har forklart hvordan de gjorde det. Lykke til! Anonymkode: 3aca2...480 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Vi introduserte valp for kattene i sommer og det har gått over all forventning bra. Vi brukte valpelekegrin i stua den første tiden, lar aldri hunden jage katter og tok valpen vekk fra situasjoner når vi så kattene ble lei og irriterte etc. Nå kommer kattene når vi går tur med valpen og det hilses meget anstendig med gnikking og rumpesniffing.. 🙈 Nå har vi vært ganske heldige med i utgangspunktet veldig chille og snille katter (kastrerte hunnkatter, alle voksne) og riktig valg av valp (tispe fra rase som går godt overens med andre dyr), men jeg hadde virkelig ikke forventa at det skulle gå så bra og så fort. Klart, valpen får seg en dask med en labb når hun er vill og teit, men kattene blir ikke redde. Jeg tror de skjønner det er en teit baby, så de er ganske tålmodige. Jeg tenker at om du vil ha en unghund/voksen hund bør du bevisst lete etter hund som allerede er kattevant og fra en rase som er kjent for å gå overens med dyr og helst ikke er en jagende hund. Dessverre blir da også utvalget MYE mindre hvis man ønsker en omplasseringshund, men kanskje legge ut egen annonse med kravene du har? Anonymkode: bbdbc...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg lot det være slik ganske lenge, helt til kattene bestemte at de hadde fått nok, så de brøt seg gjennom gitteret jeg hadde satt opp. Hunden var fortsatt litt skeptisk, men det gikk bra. Etter en stund lå de i sofaen sammen. Og etter noen måneder kunne jeg ha henne litt løs i hagen med dem uten at hun forsøkte å løpe etter dem. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi brukte valpelekegrin i stua den første tiden, lar aldri hunden jage katter og tok valpen vekk fra situasjoner når vi så kattene ble lei og irriterte etc. Nå kommer kattene når vi går tur med valpen og det hilses meget anstendig med gnikking og rumpesniffing Neste gang skal jeg skaffe gitter og lekegrind! Kanskje kattene vil føle seg mer "beskyttet" på den måten. Jeg holdt hunden i bånd inne, men en synlig barriere/vegg mellom katt og hund er kanskje bedre. Med gitter slipper jeg å lukke dørene, og kattene får muligheten til å observere fra lang avstand. Genialt! Jeg har også lurt på hvor lenge de må holdes avskilt, når man kan ta neste steg osv. Å vente til kattene selv velger å gå hvor enn de vil er nok mye mindre stressende for dem, i motsetning til å få hund og katt til å hilse ansikt til ansikt og håpe på det beste. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hun var også lært opp til å jage katter fra der hun kom, noe jeg ikke visste da hun kom til meg. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg tenker at om du vil ha en unghund/voksen hund bør du bevisst lete etter hund som allerede er kattevant og fra en rase som er kjent for å gå overens med dyr og helst ikke er en jagende hund. Dessverre blir da også utvalget MYE mindre hvis man ønsker en omplasseringshund, men kanskje legge ut egen annonse med kravene du har? Ja, det er dette som er vanskelig😅 Den hunden jeg hadde på prøveperiode bodde med katt før, men den var veldig ivrig og ble lett stresset i situasjoner. Rundt kattene ville den noen ganger snuse, og andre ganger gikk den rett forbi uten å engang se på dem. Mulig jeg velger valp neste gang, kanskje en omplasseringsvalp (fra noen som plutselig fant allergi i husstanden, eksisterende hund som ikke godtok valpen osv.) slik at jeg ikke blir møtt med lignende overraskelser. Føler det er uansvarlig av tidligere eiere når de ikke forteller om slike ting på forhånd! Tusen takk for at dere deler egne erfaringer!❤ Anonymkode: b7b7e...c81
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 Gitter er et must. Vi holder på med tilvenning nå. Fikk valp for 2 uker siden som er på et eget rom med gitter foran døra. Kattene har resten av huset. De første dagene hadde jeg døra lukket så de kunne lukte og høre men ikke se hverandre. Kattene var ganske redde den første dagen og gjemte seg under sofaen. Gradvis har de blitt mer frampå, og nå er de komfortable med å gå forbi, og den ene katten går inntil grinda og snuser på valpen. Vi kommer til å ha grinda på fram til vi får kattene til å spise helt inntil grinda. Deretter blir det hilsing i bånd. Så lenge man er tålmodig og bruker nok tid går det nok bra, tenker jeg! Anonymkode: e899f...fe5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå