AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #21 Skrevet 14. august 2022 Valpene er jo mest genetisk med mor og far. Og det er jo en grunn til man røntger hunder før avel. Tenker jeg. Eller tenker jeg helt feil her? Anonymkode: 1a0cc...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #22 Skrevet 14. august 2022 Regnes hunder med C hofter som syke? Det er A og B som regnes som fri og frisk. Anonymkode: 1a0cc...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #23 Skrevet 14. august 2022 Dekker forsikringa Agria valper etter Foreldredyr med C hofter? Leser på nettet for harde livet her. Er bare så tvilende på hva jeg skal gå får? Anonymkode: 1a0cc...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #24 Skrevet 14. august 2022 Hvor høy er arveligheten etter Hd defekte foreldre? Det regnes vell som en defekt eller gjør det ikke? Er så usikker her. Jo mer jeg leser jo mere usikker blir jeg. Anonymkode: 1a0cc...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #25 Skrevet 14. august 2022 Jeg lot valpen gå selv om det var vanskelig. Siden jeg var så usikker på C hofter. Anonymkode: 1a0cc...1e6 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #26 Skrevet 14. august 2022 Er usikker på om jeg gjorde noe dumt. Anonymkode: 1a0cc...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #27 Skrevet 14. august 2022 Nei, du har ikke gjort noe dumt. Når du er usikker så er det best å vente. Det kommer flere valper. Det er vare veldig kjedelig å si nei, spesielt hvis det er lang ventetid. Men du kommer til å være glad for det senere. Tenk hvis du sa ja og valpen din fikk problemer med hoftene. Anonymkode: 59fcd...159
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #28 Skrevet 14. august 2022 Visse raser med snevert genpol og lite arvemateriale i det landet er det vanlig å bruke C hofter mot A hofter (se feks. lapphunden). Forsikring dekker uansett, så lenge den er frisk fra valp av. Hunder med C-hofter kan leve et normalt liv Anonymkode: 42983...dd4 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #29 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, du har ikke gjort noe dumt. Når du er usikker så er det best å vente. Det kommer flere valper. Det er vare veldig kjedelig å si nei, spesielt hvis det er lang ventetid. Men du kommer til å være glad for det senere. Tenk hvis du sa ja og valpen din fikk problemer med hoftene. Anonymkode: 59fcd...159 Har venta i over ett år på valp. Så veldig tvilende på hva jeg burde ha gjort. Vanskelig valg. Anonymkode: 1a0cc...1e6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #30 Skrevet 15. august 2022 Hva hadde dere gjort da? Anonymkode: 1a0cc...1e6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #31 Skrevet 15. august 2022 C hofter er som oftest uproblematisk, snakket med med en av norges ledende ortopeder om det og ble fortalt at det ofte er veldig lite som skiller B og C, det kunne være så lite som at hunden lå litt feil når bildet ble tatt eller at de ser antydninger. Jeg vet selv om fire hunder med C hofter som har blitt brukt i avl uten at kullene var mer plaget med HD, en av kullene var faktisk lang under gjennomsnittet. Når det er sagt så ville jeg vært forsiktig å avle der både mor & far har C hofter, men å blande en A/B med C synes jeg er helt uproblematisk, spesielt når vi ser på hvor begrenset avlsmateriale mange raser har så ville det vært langt mer alvorlige ting å eksludere en så stor gruppe. Anonymkode: 02e23...19c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #32 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): C hofter er som oftest uproblematisk, snakket med med en av norges ledende ortopeder om det og ble fortalt at det ofte er veldig lite som skiller B og C, det kunne være så lite som at hunden lå litt feil når bildet ble tatt eller at de ser antydninger. Jeg vet selv om fire hunder med C hofter som har blitt brukt i avl uten at kullene var mer plaget med HD, en av kullene var faktisk lang under gjennomsnittet. Når det er sagt så ville jeg vært forsiktig å avle der både mor & far har C hofter, men å blande en A/B med C synes jeg er helt uproblematisk, spesielt når vi ser på hvor begrenset avlsmateriale mange raser har så ville det vært langt mer alvorlige ting å eksludere en så stor gruppe. Anonymkode: 02e23...19c Hvordan vet man at C hofter er uproblematisk? Anonymkode: 1a0cc...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #33 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 20.15): Er det større sannsynlighet at valpen da får HD D og HD E? Har hørt at HD C ofte ikke gir så mye plager. Stemmer dette? Ble bare veldig usikker her på hva jeg bør gjøre. Burde jeg la valpen gå? Anonymkode: 1a0cc...1e6 En hund med C hofter av liten/middels stor rase vil sjelden/aldri få problemer med hoftene. Jeg har selv avlet på flere hunder med C-hofter og anser meg ikke som useriøs av den grunn. Skulle man utelukket alle hunder med C hofter i rasen, hadde ca 30% av genmaterialet forsvunnet, noe som igjen vil være uheldig for andre sykdommer. Derfor er det litt morsomt å lese hvor lite opplyst enkelte her i dette kommentarfeltet er. A+A hofter kan like fint gi D og E hofter som A+C eller B+C. Jeg hadde ett kull med foreldre med to A hofter hver som fikk avkom med D hofter. Det er ikke bokstaven du skal se på, men HD-indexen. Dette sier noe om hvor gode hoftegener hunden har. Anonymkode: 34e39...900 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #34 Skrevet 15. august 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Visse raser med snevert genpol og lite arvemateriale i det landet er det vanlig å bruke C hofter mot A hofter (se feks. lapphunden). Forsikring dekker uansett, så lenge den er frisk fra valp av. Hunder med C-hofter kan leve et normalt liv Anonymkode: 42983...dd4 I RAS for Shiba er det oppgitt at det er tillatt å avle på en forelder med C hvis den andre forelderen er HD-fri. Vil tro det er fordi shiba med C ikke merker noe til det. De er etter alle praktiske mål friske etter hva jeg har fortstått. Anonymkode: d5038...4cb
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #35 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dekker forsikringa Agria valper etter Foreldredyr med C hofter? Leser på nettet for harde livet her. Er bare så tvilende på hva jeg skal gå får? Anonymkode: 1a0cc...1e6 Så lenge raseklubben ikke har restriksjoner på avl av C-hofter, dekker de HD etter foreldredyr med C. Dog er det mest vanlige å avle C mot fri. Anonymkode: 34e39...900
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #36 Skrevet 15. august 2022 Men hvis det ikke er så farlig med C hofter, hvorfor legger folk så mye i fri hofter i avel da? Anonymkode: 1a0cc...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #37 Skrevet 15. august 2022 Hvorfor regnes ikke A, B og C som fri hofter da? Som dere over her har skrevet. Blir bare forvirra. Anonymkode: 1a0cc...1e6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #38 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor regnes ikke A, B og C som fri hofter da? Som dere over her har skrevet. Blir bare forvirra. Anonymkode: 1a0cc...1e6 Fordi C-hofter ikke er fri, det er en mild hoftedysplasi - som fint går å bruke i avl om motsatt part er fri. Om hunden blir brukt som vanlig kan det ofte gå veldig bra. Hoftedysplasi vil jo si at skåla er for grunn og hodet til femur ikke passer inn, dvs. ved en moderat til alvorlig grad så vil det ofte gi plager som stivhet og ved alvorlige tilfeller også hofta ut av ledd. Derfor så må man ta noen hensyn til hunder med moderat ++ HD. Anonymkode: 42983...dd4 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #39 Skrevet 15. august 2022 Begge foreldre til hunden vår har A-hofter, og alle bakover i stamtavle som er testet (7 generasjoner) har enten A eller B. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å bruke han i avl, og det står i raseklubbens avlstrategi en hund med C-hofter han brukes i avl dersom den parres med en hund som har A eller B hofter. Men jeg tror ikke jeg kommer til å bruke han i avl pga en av de andre hundene i kullet også har fått påvist C-hofter. Rasen har også åpen stambok og det er mange individer av rasen som ikke er registrert, så genpoolen er større enn "på papiret". Og de fleste hundene som blir innmønstret er hunder eller avkom av hunder som blir brukt til det den er avlet til. Så jeg tenker det at så lenge det blir innmønstret hunder som har en bedre hofter enn vår, vil ikke vi bidra til noe positivt for genpoolen ved å avle på vår hund. Det kan jo selvsagt være at et kull fra vår hund ikke hadde fått noen valper med hd, men jeg tror ikke jeg vil ikke ta sjansen på det. Anonymkode: 07dea...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #40 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hvis det ikke er så farlig med C hofter, hvorfor legger folk så mye i fri hofter i avel da? Anonymkode: 1a0cc...1e6 Fordi på noen raser er det ikke anbefalt å bruke C hofter i avl. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor regnes ikke A, B og C som fri hofter da? Som dere over her har skrevet. Blir bare forvirra. Anonymkode: 1a0cc...1e6 A og B er fri. C er svak grad. D er moderat grad. E er sterk grad. D og E hofter skal ikke brukes i avl. Avkom etter hunder med E-hofter får automatisk avlssperre og kan ikke få avkom registrert etter seg. Anonymkode: 34e39...900 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå