Gå til innhold

Hvor lenge er man smittsom med covid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk symptomer tirsdag kveld. Feber og sengeliggende onsdag. Ingen feber og i bedre form torsdag. Føler meg frisk i dag, men har fortsatt litt vondt i halsen. Når kan jeg gå ut blant folk igjen? 
 

PS. Jeg vet at det ikke lenger er krav til isolasjon, men jeg ønsker jo ikke være et rasshøl og smitte folk. 

Anonymkode: d46ee...38e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 dager er vel minimum, men man er visst smittsom i 10

Anonymkode: 18e8e...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det viktigste er at du ikke oppsøker noen som er i stor fare for å bli dårlige/er i risikogruppen. Ellers må du vel bare bruke skjønn når du kan gå ut igjen (en er vel mest smittsom i startfasen).

Anonymkode: 40a0e...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er ekstremt vanskelig. Å bruke skjønn.. Hadde dette vært i 2019 og jeg hadde vært forkjøla så hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å leve normalt i dag. Nå føler jeg jo at jeg har pest og må holde meg unna folk. På mandag må barna leveres i barnehage og på SFO. Og jeg skal på jobb etter ferien. Men kan jeg det liksom? 

Anonymkode: d46ee...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Synes dette er ekstremt vanskelig. Å bruke skjønn.. Hadde dette vært i 2019 og jeg hadde vært forkjøla så hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å leve normalt i dag. Nå føler jeg jo at jeg har pest og må holde meg unna folk. På mandag må barna leveres i barnehage og på SFO. Og jeg skal på jobb etter ferien. Men kan jeg det liksom? 

Anonymkode: d46ee...38e

Jeg vet, det er skikkelig vanskelig nå, spesielt hvis man er som deg og meg, som vil unngå å smitte andre så langt det er mulig❤️ Det er nok innafor å sende i barnehagen på mandag, det er nok det de fleste gjør, hvis du er helt frisk igjen, og barna ikke ser ut til å ha blitt smittet. 

Anonymkode: 35bb3...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Synes dette er ekstremt vanskelig. Å bruke skjønn.. Hadde dette vært i 2019 og jeg hadde vært forkjøla så hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å leve normalt i dag. Nå føler jeg jo at jeg har pest og må holde meg unna folk. På mandag må barna leveres i barnehage og på SFO. Og jeg skal på jobb etter ferien. Men kan jeg det liksom? 

Anonymkode: d46ee...38e

Ang jobb: Da bruker du retningslinjene til FHI og er du i tvil kontakter du arbeidsgiver søndag/mandag. 
God bedring 🌸

Anonymkode: 40a0e...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da lever jeg som normalt fra mandag. Neste gang jeg blir forkjøla kommer jeg ikke til å teste meg.. dette er håpløst å forholde seg til. 

Anonymkode: d46ee...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da lever jeg som normalt fra mandag. Neste gang jeg blir forkjøla kommer jeg ikke til å teste meg.. dette er håpløst å forholde seg til. 

Anonymkode: d46ee...38e

Det er jo akkurat dels derfor folk flest ikke tester seg nå. Det har jo ikke noe for seg. Er du syk så er du syk, er du frisk (uten symptomer) så er du frisk. Jeg var syk i sommer, og mange «er det korona? Har du testet deg?» hvor jeg svarte «hvorfor skal jeg det?». Jeg unngår jo folk i risikogruppen uansett om det er covid, halsbetennelse eller vanlig influensa. Alle jeg kjenner har også hatt covid og er vaksinerte. 

Anonymkode: 2b943...468

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...