Gå til innhold

Svigermor vil bli kalt bestemamma

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hun insisterer på at hun skal hete bestemamma. Hva sier man til slikt? Liker ikke ordet, den beste mammaen liksom. Er ikke den beste mammen barnets egen mamma tenker jeg da. Og at de skal finne opp egne ting. Kan hun ikke bare hete farmor eller bestemor. For henne blir nok det for alminnelig til at det er greit. Tips til å møte dette som nå er blitt en «sak»?

Anonymkode: b8ab6...fad

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke greit. Bare si at du er mamma. Hun kan velge mellom bestemor,besta, farmor. 

Anonymkode: 93bea...0c7

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Mitt tips er å la henne velge selv. Og bare ignorere det. Hva sier mann/sønn?

Anonymkode: dcf38...f1c

Skrevet (endret)

Bestemor og bestefar har jo blitt brukt om alle besteforeldre oppigjennom tidene. Bestemamma er bare en annen form for bestemor. Ser ikke problemet. Du kan kalle henne farmor når du prater med barnet, hun kan kalle seg bestemamma. Hva barnet velger å kalle henne gjenstår å se :) 

Endret av JegMotStrømmen
skrivefeil
  • Liker 4
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Barnet har en mamma og det er deg,  kan du si.

Skrevet

Ikke lag noen stor sak ut av det. Ungen din vet hvem som er den beste mammaen. Dessuten så komner ungen til å kalle denne bestemanmaen akkurat det den vil 

Anonymkode: 9585d...39d

Skrevet (endret)

Jeg er fleksibel, men hadde her faktisk sagt nei. Første gang jeg har hørt en slik tittel jeg ikke ville godtatt. Mamma er opptatt, hadde jeg sagt, den har jeg allerede tatt.

Farmor, Bestemor, Gommo, Besta. Mimmi, masse å velge i.

Endret av ViljaH
  • Liker 5
Skrevet

Liker du ikke det ordet så bruker du ikke det. Fordelen er at du snakker mest med barnet ditt. Så hver gang du skal nevne svigermor til barnet ditt kan du bare konsekvent si "nå skal vi til farmor" e.l. Da vil barnet ditt si farmor.

Skrevet

er det rart det er krig i verden😆

Anonymkode: 2904c...42c

• Liker 5
Skrevet

Jeg er stemor ig barna til stebarnet mitt kaller meg bestemor, selv om vi prøvde et annet ord på meg. Pga mange besteforeldre. Men de ville ikke det. For dem er også jeg en bestetemor. Så da ble det sånn

Anonymkode: 9585d...39d

Skrevet

Min svigerfar heter bestepappa. Det er jo bare koselig. 

Og det er en flere generasjoners lang tradisjon i hans familie. 

Anonymkode: 7ba78...d9b

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun insisterer på at hun skal hete bestemamma. Hva sier man til slikt? Liker ikke ordet, den beste mammaen liksom. Er ikke den beste mammen barnets egen mamma tenker jeg da. Og at de skal finne opp egne ting. Kan hun ikke bare hete farmor eller bestemor. For henne blir nok det for alminnelig til at det er greit. Tips til å møte dette som nå er blitt en «sak»?

Du er klar over at mor/far er synonymer for mamma/pappa?

Anonymkode: 2a065...994

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Villfisker
Skrevet

Du kan si at hun kan kalles pappas mamma/mor 😈

Skrevet

Da kalles svigermor bestemamma. Det vil jeg mene er uproblematisk.

Jeg kjenner noen som kaller beseforeldrene bestemamma og bestepappa, det høres rart ut i begynnelsen men man venner seg til det. 

Ikke lag sak om noe så bagatellmessig, det er ikke du som skal bære"tittelen".

Anonymkode: 5f0e3...c17

• Liker 3
Skrevet
Turtellure12 skrev (16 minutter siden):

Liker du ikke det ordet så bruker du ikke det. Fordelen er at du snakker mest med barnet ditt. Så hver gang du skal nevne svigermor til barnet ditt kan du bare konsekvent si "nå skal vi til farmor" e.l. Da vil barnet ditt si farmor.

Barnet har en far også. Det er kanskje greit å koordinere hva man kaller hans mor med mannen. Om en person får to-tre titler, blir barnet forvirret.

Skrevet

😂

Anonymkode: 458a3...120

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er klar over at mor/far er synonymer for mamma/pappa?

Anonymkode: 2a065...994

Å nei, er det? Det visste jeg ikke… 🤪

Hadde jeg kalt meg selv for mor hadde jeg syntes det var ok med bestemamma. 

og ja mange kan synes dette er en bagatell, og vil legge til at dette ikke er en stor sak i livet mitt og i det store og hele ikke er noen big deal. Men er interessant å høre hva andre synes. og svigermor er en håndfull personlighetsmessig så da henger jeg meg litt ekstra opp i det siden det alltid skal være så mye greier rundt henne og hun alltid havner i konflikt med alle rundt seg pga at hun «sier ifra» om så mye.

Nå er ikke dette noe konflikt og kommer ikke til å bli det heller. Går ikke inn i en konflikt over så lite. Enig med de over her som sier at hun kan få kalle seg hva hun vil, og at vi kommer til å omtale henne som det vi ønsker. Så blir det opp til barna å velge hva de vil kalle henne. For alt vi vet kan de komme opp med sin helt egen versjon. 

• Liker 1
Skrevet

Nå er det mamma vi bruker her så for meg hadde noe med mamma blitt rart for en besteforelder. Når det er sagt så er jeg selv vant med at mamma er mamma og mor er mormor. 😄 

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke hun kalle seg bestemamma og så sier alle dere andre konsekvent farmor/bestemor? Ungen vil nok høre på dere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å nei, er det? Det visste jeg ikke… 🤪

Hadde jeg kalt meg selv for mor hadde jeg syntes det var ok med bestemamma. 

og ja mange kan synes dette er en bagatell, og vil legge til at dette ikke er en stor sak i livet mitt og i det store og hele ikke er noen big deal. Men er interessant å høre hva andre synes. og svigermor er en håndfull personlighetsmessig så da henger jeg meg litt ekstra opp i det siden det alltid skal være så mye greier rundt henne og hun alltid havner i konflikt med alle rundt seg pga at hun «sier ifra» om så mye.

Nå er ikke dette noe konflikt og kommer ikke til å bli det heller. Går ikke inn i en konflikt over så lite. Enig med de over her som sier at hun kan få kalle seg hva hun vil, og at vi kommer til å omtale henne som det vi ønsker. Så blir det opp til barna å velge hva de vil kalle henne. For alt vi vet kan de komme opp med sin helt egen versjon. 

Det å ikke kalle henne det hun vil, er jo nettopp å gå i konflikt. Det er hun som skal "eie" tittelen, la henne få bestemme den.

Anonymkode: 5f0e3...c17

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...