AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #1 Skrevet 13. august 2022 Vi hentet på onsdag verdens skjønneste pus. Kjøpte inn tørrforet han var vandt med hjemmefra, slik at det skulle være noe kjent. Han har så vidt rørt maten. (Royal canin kitten) Det er kun min ene datter som har sett han har spist litt, men det synes ikke at han har vært i skåla, så mye kan det ikke ha vært. Ellers drikker han, og prøver å stjele all vår mat. Noe han som regel ikke lykkes med så fremt det ikke er noe som er mistet på gulvet eller en tallerken som står ubevoktet i 2 sekunder. Nekter også å spise våtfor. Kun vår mat som er spennende, altså den maten som ikke er lov. Kan legge til at han er frisk og rask og fyker rundt her. Går på do osv. Så ingenting galt sånn sett. Noen som har opplevd liknende? Er oppvokst med katt, men aldri opplevd dette. Regner vel egentlig med at det dreier seg om at alt er nytt egentlig.. Anonymkode: 87abd...d13
Tabris Skrevet 13. august 2022 #2 Skrevet 13. august 2022 Du kan jo forsøke noen andre typer tørrfor/våtfor. Gjerne av god kvalitet, dvs med god mengde proteininnhold. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #4 Skrevet 13. august 2022 Tabris skrev (1 time siden): Du kan jo forsøke noen andre typer tørrfor/våtfor. Gjerne av god kvalitet, dvs med god mengde proteininnhold. Er ikke Royal Canin god kvalitet? Er jo det han er vandt med også. 🙈 BobbySocks skrev (59 minutter siden): Våtfor da? Det pleier de å elske. Ja, vet de pleier å elske det. Men han rører det ikke. Regner jo med han spiser når han er sulten nok, men får jo litt vondt av han. 🙈 Anonymkode: 87abd...d13
Tabris Skrevet 13. august 2022 #5 Skrevet 13. august 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke Royal Canin god kvalitet? Er jo det han er vandt med også. 🙈 Anonymkode: 87abd...d13 RC regnes som midt på treet. Det er bedre enn butikkmat, men det finnes også bedre kvalitet. 1
BobbySocks Skrevet 13. august 2022 #6 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke Royal Canin god kvalitet? Er jo det han er vandt med også. 🙈 Ja, vet de pleier å elske det. Men han rører det ikke. Regner jo med han spiser når han er sulten nok, men får jo litt vondt av han. 🙈 Anonymkode: 87abd...d13 Lat som du spiser det selv, gå fra det og så stjeler han det 😅 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #7 Skrevet 13. august 2022 Vil du vite hvorfor, kontakter du veterinær. Vi kan ikke vite hva som feiler kattungen. Anonymkode: 5f0b2...4d7
Gjest Gliffy Skrevet 13. august 2022 #8 Skrevet 13. august 2022 Har du prøvd å mate fra hånda? Har hatt hell med det flere ganger med kattunger som ikke spiser når maten ligger i skåla. Ta et par biter i hånda og se om hun spiser. Etter å mate fra hånda noen ganger starter de vanligvis å spise den samme maten fra skål er min erfaring.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #9 Skrevet 13. august 2022 BobbySocks skrev (1 time siden): Lat som du spiser det selv, gå fra det og så stjeler han det 😅 Har forsøkt. La det på tallerkenen min, da gadd han ikke tigge. Men alt annet tigges på. 🙈 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vil du vite hvorfor, kontakter du veterinær. Vi kan ikke vite hva som feiler kattungen. Anonymkode: 5f0b2...4d7 Jeg er ikke redd han er syk. Han er i super form, og løper rundt i turbofart hele tiden. Men vil kun ha det vi spiser. Om han får tak i menneskemat spiser han med stor apetitt. Gliffy skrev (1 minutt siden): Har du prøvd å mate fra hånda? Har hatt hell med det flere ganger med kattunger som ikke spiser når maten ligger i skåla. Ta et par biter i hånda og se om hun spiser. Etter å mate fra hånda noen ganger starter de vanligvis å spise den samme maten fra skål er min erfaring. Nei, har forsøkt å legge det foran han eller på min tallerken, i tilegg til at han har det i skålen sin. Men det skal jeg prøve. Takk. 🙂 Må legge til at det er sinnsykt varmt nå, så matlysten til oss tobeinte er jo ikke den beste nå den heller. 🙈 Anonymkode: 87abd...d13
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #10 Skrevet 13. august 2022 Vei han sånn at du kan holde oversikt over en eventuell vektnedgang. Bruk en kjøkkenvekt med en bakebolle og plasser han oppi. De tåler ikke å gå ned mye i vekt når de er så små og når man begynner å se og kjenne det har det allerede gått langt. Kontakt dyrlege om han er i en nedgående trend. Jeg opplever at "katteoppdrettere" ikke er like flinke til å følge opp hvert enkelt individ, så det er enkelt å si "de spiser Royal Canin kitten" men så er det bare 3 av 4 som gjør det mens sistemann fortsatt får mye mat av moren sin. For eksempel. Har man kjøpt katt av ordentlig oppdretter får man som regel en bedre oppfølging enn de som driver avl på huskatter sin. Anonymkode: 1f448...933 2 1
FlikkFlakk Skrevet 13. august 2022 #11 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vei han sånn at du kan holde oversikt over en eventuell vektnedgang. Bruk en kjøkkenvekt med en bakebolle og plasser han oppi. De tåler ikke å gå ned mye i vekt når de er så små og når man begynner å se og kjenne det har det allerede gått langt. Kontakt dyrlege om han er i en nedgående trend. Jeg opplever at "katteoppdrettere" ikke er like flinke til å følge opp hvert enkelt individ, så det er enkelt å si "de spiser Royal Canin kitten" men så er det bare 3 av 4 som gjør det mens sistemann fortsatt får mye mat av moren sin. For eksempel. Har man kjøpt katt av ordentlig oppdretter får man som regel en bedre oppfølging enn de som driver avl på huskatter sin. Anonymkode: 1f448...933 Dette med vekt er kjempe viktig, de små tåler ikke så lenge på "sultestreik". Bytt mat og dersom den ikke spiser den nye maten så bør du oppsøke dyrlegen, en kattunge skal ikke gå flere dager uten å spise.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #12 Skrevet 13. august 2022 FlikkFlakk skrev (9 minutter siden): Dette med vekt er kjempe viktig, de små tåler ikke så lenge på "sultestreik". Bytt mat og dersom den ikke spiser den nye maten så bør du oppsøke dyrlegen, en kattunge skal ikke gå flere dager uten å spise. Da skal jeg veie han og følge med. Takk skal du ha. 🙂 Anonymkode: 87abd...d13
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #13 Skrevet 13. august 2022 Du kan prøve å kjøpe et annet for, se om katten faktisk ikke er noe særlig glad i det den får nå. Du kan også prøve å gi litt «menneskemat». Mange katter som elsker om de får kokt torsk eller sei. Altså fisk uten noe mer krydderier ol. på. De skal ikke ha får mye av det, da jeg tror det kan bli litt for mye tingmetaller eller noe slikt. Men er greit å ha som et mulig alternativ for en sultestreiker 😅 Anonymkode: 21178...c31
Shila90 Skrevet 13. august 2022 #14 Skrevet 13. august 2022 (endret) Vi opplevde dette en gang. Dro til vetrinær, alt var bra! De hadde erfart dette 1 gang tidligere og da hadde katten vokst opp på menneskemat. Nå husker jeg ikke hva vi fikk, men kjøpte med et par forskjellige typer våtfór fra vetrinær. Katten spiste den ene typen vi kjøpte 😊 Vi fikk også streng beskjed om å ikke mate fra hånd, gi menneskemat eller annet. Dette ville bare gjøre situasjonen verre. Endret 13. august 2022 av Shila90
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #15 Skrevet 13. august 2022 Vi kjøpte royal canin kitten mousse og det spiste vår kattunge etter et par magre dager i starten. Hun var også vant med royal canin fôr hos oppdretteren. Kattunger er forresten veldig små da. Hvor gammel er din? De færreste er småspiste egentlig, greia er heller at de ikke ha særlig mye mat. Min 14 uker gamle kattunge får 40 g tørrfôr og 40 g våtfôr daglig og hun legger godt på seg. Anonymkode: 61def...1cd
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #16 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi kjøpte royal canin kitten mousse og det spiste vår kattunge etter et par magre dager i starten. Hun var også vant med royal canin fôr hos oppdretteren. Kattunger er forresten veldig små da. Hvor gammel er din? De færreste er småspiste egentlig, greia er heller at de ikke ha særlig mye mat. Min 14 uker gamle kattunge får 40 g tørrfôr og 40 g våtfôr daglig og hun legger godt på seg. Anonymkode: 61def...1cd Da får jeg forsøke det om det ikke tar seg opp i løpet av noen dager. Nå har jeg sikkert vært dum, men gav han litt skinke fordi han elsker det. Orker ikke se på at han ikke spiser. Han må jo ha mat! Han er 13 uker, og jeg vet at han var "favoritten" hos oppdretter, så han har nok vært bortskjemt. Han er en fantastisk pus, som er utrolig kjælen og trygg. ❤️ Anonymkode: 87abd...d13
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #17 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da får jeg forsøke det om det ikke tar seg opp i løpet av noen dager. Nå har jeg sikkert vært dum, men gav han litt skinke fordi han elsker det. Orker ikke se på at han ikke spiser. Han må jo ha mat! Han er 13 uker, og jeg vet at han var "favoritten" hos oppdretter, så han har nok vært bortskjemt. Han er en fantastisk pus, som er utrolig kjælen og trygg. ❤️ Anonymkode: 87abd...d13 Ja skinke er ikke så bra pga alt saltet, men litt skader ikke selvfølgelig. Kok heller litt kylling for eksempel. Ta deg en tur på dyrebutikk å kjøp litt forskjellig. Egentlig anbefaler jeg zooplus (wild freedom, animonda carny, macs, grau, thrive) men det må bestilles, og det haster jo litt for de skal ikke gå så lenge uten mat før det er ille. Jeg ville egentlig tatt kontakt med veterinær fordi man skal jo helst sakte tilvenne de over på nytt fôr også for de kan bli dårlig i magen. Anonymkode: 736ac...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #19 Skrevet 13. august 2022 Har prøvd å gi kokt sei også. Ingen suksess. 🙈 Men skinke spiser han med den største apetitt så jeg er ikke "redd" det er noe galt som gjør at han ikke spiser. Han er nok bare kresen, også er det litt rart å være på et nytt sted. Men må ta kontakt med vetrinær om ting ikke snur snart. Anonymkode: 87abd...d13
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #20 Skrevet 13. august 2022 Og der spiste han seg god og mett på sei også. ❤️ Anonymkode: 87abd...d13 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå