Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser om mye styr og misnøye og uenigheter om hvordan gaver skal være på KG om dagen. Må de være nye eller kan de være gjenbruk? Er man frekk om man bytter gave? Osv.

Vel, og nå snakker jeg ikke når det gjelder barn. De får selvsagt gaver. Men hva er poenget med å gi gaver til voksne? Ting man føler seg presset til å kjøpe og går på en bom for gaven ikke passet likevel? Jada, de kan jo bytte (hvis den ikke ble kjøpt på salg for en stund siden, eller hvis man mener det ikler er frekt).

Man gir og man får gaver i hytt og vær. Hvordan orker dere det? Det er så mye bedre å selv kjøpe de tingene man ønsker til seg selv. Det fører til at man får det man vil, kjøper for den summen man synes er passende og man bidrar ikke til overforbruk. Spar penger ved å ikke gi hverandre gaver og bruk de på dere selv. Oppmuntre venner til å gjøre det samme. Jeg er helt sjokkert over denne materialismen som fortsatt lever i beste velgående i 2022.

Anonymkode: 9e45d...74f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Makan til negativitet, da! Man gir gaver fordi man har lyst. Man tar imot gaver med en innstilling om at giver gjør det i beste mening. Om gaven ikke faller i smak så er det i alle normale tilfeller ikke fordi giver ønsker å være slem mot deg.

Anonymkode: 70491...559

• Liker 3
Skrevet

Vel, jeg ga gaver til venninner til jul. Godt gjennomtenkte, noe jeg vet de ville like. Fikk ingen tilbake, vi har alltid gitt gaver hver jul. Og nei, ikke vært en samtale om at nå slutter vi. 

Jeg fikk ingen beskjed om takk for gaven, eller noe sånt. Det var rett og slett sårt å 1. Føle seg glemt og så 2. Ikke få en høflig takk engang. Av mine nærmeste venner.

Blir ingen flere gaver. Jeg tenker det er helt greit å ikke gi, absolutt, men pass på at alle får beskjed. For det var veldig kjipt for meg i fjor, spesielt når jeg hadde brukt mye tid på å tenke ut noe.

Jeg har aldri gitt gaver hvis det er stress. Starter i oktober og er ferdig før styret i butikkene starter. Syns det er hyggelig å gi jeg, men ikke når det blir slik.

Anonymkode: 55d26...9f5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Makan til negativitet, da! Man gir gaver fordi man har lyst. Man tar imot gaver med en innstilling om at giver gjør det i beste mening. Om gaven ikke faller i smak så er det i alle normale tilfeller ikke fordi giver ønsker å være slem mot deg.

Anonymkode: 70491...559

Her var du flink med å misforstå alt som sto i HI.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, jeg ga gaver til venninner til jul. Godt gjennomtenkte, noe jeg vet de ville like. Fikk ingen tilbake, vi har alltid gitt gaver hver jul. Og nei, ikke vært en samtale om at nå slutter vi. 

Jeg fikk ingen beskjed om takk for gaven, eller noe sånt. Det var rett og slett sårt å 1. Føle seg glemt og så 2. Ikke få en høflig takk engang. Av mine nærmeste venner.

Blir ingen flere gaver. Jeg tenker det er helt greit å ikke gi, absolutt, men pass på at alle får beskjed. For det var veldig kjipt for meg i fjor, spesielt når jeg hadde brukt mye tid på å tenke ut noe.

Jeg har aldri gitt gaver hvis det er stress. Starter i oktober og er ferdig før styret i butikkene starter. Syns det er hyggelig å gi jeg, men ikke når det blir slik.

Anonymkode: 55d26...9f5

Det vennene dine gjorde mot deg var på ingen måte greit. Skjønner godt at du ble skuffet og såret.

Skrevet (endret)

Jeg gir gaver til andre voksne fordi jeg liker så godt  å glede andre 😊 Og jeg får en god følelse når folk blir glade for det jeg har kjøpt. 

Jeg kjøper julegave til samboer, min bror (og hans samboer), pappa og 2-3 brevvenner, som jeg skriver med. 

Bursdagsgave til samboer + 2-3 brevvenner 😊

Endret av Mardina
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Litt bristende logikk her. 

Hvordan fører det at jeg bruker pengene på meg selv i stedet for på gaver til mindre overforbruk?

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (Akkurat nå):

Litt bristende logikk her. 

Hvordan fører det at jeg bruker pengene på meg selv i stedet for på gaver til mindre overforbruk?

Du kjøper deg da gjerne en ting som du virkelig ønsker og trenger enn å gå 15 ting der to faller i smak, resten er ok/ikke din smak.

Skrevet

Jeg elsker å gi gaver! Det går mest i søsken, foreldre, tantebarn og en venninne. Jeg syr for det meste, de bruker det jeg gir dem, så de kommer gjerne med forslag på hva de har lyst på! Men i år ble jeg innmari lei meg på bursdagen min, for storesøsteren min verken gratulerte eller sendte gave til meg, det er første gang det har skjedd og jeg aner ikke hvorfor…😭 (vi er venner, har godt forhold og ingenting har skjedd mellom oss, så det er ingen grunn til at hun skulle droppe alt sammen!)

Får jeg en gave som ikke passer, ikke er min stil eller som jeg har fra før av så bytter jeg den, om den ikke kan byttes så gir/selger jeg den videre. Syns ikke det er frekt på noen som helst måte! Det samme gjelder om mottaker av mine gaver gjør det samme, det er jo bedre at det byttes/selges/gies videre enn at det blir liggende og støve ned og ta opp plass!

Anonymkode: 2120f...056

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kjøper deg da gjerne en ting som du virkelig ønsker og trenger enn å gå 15 ting der to faller i smak, resten er ok/ikke din smak.

Men hvis jeg brukt penger på gaver til andre kan jeg ikke bruke de samme pengene på meg selv. Hvor er det ekstra overforbruket?

Skrevet

Kommer litt an på, dog ser jeg poenget ditt med overforbruk. Setter litt bismak på jula, ikke fordi jeg er religiøs, men fordi jeg synes overforbruket er flaut/ubehagelig å se på. Så jeg er positiv til at mange familier velger å slutte å bytte gaver mellom voksne, at bare barn får, evt. unge voksne. Men tenker bør være enige, synes selv det er morro å gi gaver:) Min familie består kun av min mor og min bror, begge med ganske dårlig råd, men jeg er bedre stilt, så jeg gir dem ganske dyre gaver fordi de trenger det de får og har vanskelig råd til det selv. Jeg får ikke noe like dyrt, men ofte noe jeg ønsker meg, enten det er en ekstra bakebolle eller ny lader til mobilen. Vi utveksler ønskeliste, noe jeg liker godt, skjønt noen kaller det en bestillingsliste. Jeg ser dem 2 ganger i året, ingen av dem har sett leiligheten min, så er jo vanskelig for dem å vite hva jeg trenger og ikke.

Gaver handler også ikke bare om å gi eller få en ting, men også det som ligger bak; nemlig omtanken. Alle kan regelen om at det er tanken som teller, og gaven reflekterer jo denne tanken. Jeg hadde en helt forferdelig tid for noen år siden hvor jeg slet med panikkangst, depresjon, selvskading og var suicidal. Mistet min far, ble dumpa etter 10 år og møtte veggen på jobb midt oppi dette. Hadde et fullstendig funksjonsfall og ingen fikk kontakt med meg på gudene vite hvor lenge mens jeg bare lå i senga og venta på å dø. Da jeg ikke dukka opp på jobb/senda videre sykemelding, så ble til slutt døra mi brutt opp og jeg ble innlagt. Mens jeg var lagt inn så mottok jeg der en care-package fra noen venninner, og oppi var alt mulig ting og tang som representerer vår relasjon, sider ved våre personligheter, ting jeg hadde gitt dem i gave i barndommen som de hadde tatt vare på, bilder av oss, brev osv. Flotteste jeg har fått:)

PS: jeg har det helt utmerket i dag 😊

Anonymkode: 05c81...008

• Hjerte 3
Skrevet

Gaver jeg gir til voksne er ting som jeg vet at de liker/har bruk for. Som regel vin, verktøy o.l, eller hvis jeg vet at de har litt dårlig råd så gir jeg oftest gavekort til en matbutikk. Når jeg gir gaver så forventer jeg aldri noe i retur. 🙂

Skrevet

Jeg gir ikke gaver.

Men kan godt bidra med mat.

Anonymkode: 73cc1...000

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...