Gå til innhold

Ønsker å fortelle min livshistorie, men hvor kan jeg gjøre det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så ønsker jeg å fortelle min livshistorie, men jeg vet ikke hvor eller hvordan. Nå tenker kanskje noen "hvorfor" - hvorfor er det så om å gjøre?

Kortversjonsvaret til dét er at min livshistorie inneholder mye utenom det vanlige, mye som er tungt å bære alene. Jeg har virkelig gjort alt jeg kan for å finne en "profesjonell lytter" som psykolog eller tilsvarende, men ikke nådd fram der. Det meste jeg har fått er enkelte små samtaler nå og da, men ikke noe over tid, og det blir for lite. Venner er det heller dårlig med, etter å ha opplevd at de trakk seg da jeg virkelig begynte å slite. Av familiekontakt har jeg kun én, som vet en del, men som jeg ikke kan lesse alt på.

Så ja - jeg vil gjerne fortelle om meg selv for at noen andre skal vite, for det å være alene med det er til tider veldig, veldig tungt. Jeg vet også at det er så mange andre som føler på samme vis: bærer på mye, men ingen å dele det med. Selv kan jeg finne oppmuntring eller trøst i å lese noe jeg kan gjenkjenne meg i, så kanskje jeg kan gi det samme til andre - det er også en grunn til at jeg vil fortelle. En annen grunn er at de som jobber med å bistå folk som har det vanskelig, kanskje skal lese og forstå noen ting bedre. Ja, jeg mener faktisk jeg har noe å fortelle akkurat dem, noe de kan lære av.

Når jeg skriver at jeg ikke vet "hvor eller hvordan" jeg kan fortelle, så mener jeg det å skrive på nett. Jeg ønsker å være en mest mulig anonym person, så det å ha en brukerprofil med et oppdiktet navn passer meg bra; men er dette noe jeg kan ta på KG? Jeg har hatt profil her en tid, og har egentlig ikke lyst til å bruke den til dette, for da kan jeg raskt bli gjenkjent av folk som ikke vil meg vel. Har tenkt på å slette profilen og "starte med blanke ark" med å skrive dagbok her på KG, men jeg har egentlig ikke lyst til å miste den profilen og personaen jeg allerede har. Og av reaksjoner jeg har sett på noe av det mer private jeg har delt som anonym, lurer jeg på om KG muligens ikke er rett sted, for det er hardt å bli latterliggjort når man deler vonde erfaringer. Egentlig har jeg lyst til å bare drite i de som holder på sånn, men det svir faktisk når man som sagt er helt alene til å møte dette.

Finnes det kanskje andre nettsteder der man kan være litt anonym og samtidig privat? Da mener jeg ikke chat hos Kirkens SOS eller Mental Helse, men et lignende forum som KG - bare med vesentlig mer folkeskikk. Eller er det noen mulighet til å bruke KG likevel, men uten å få stygge reaksjoner fra de som bare vil trolle?

På forhånd, takk for tips.

Anonymkode: 613cc...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag deg en blogg og skriv der. Og husk at selv om du gjerne vil fortelle, er det ingen selvfølge at andre er interessert i å lytte. Husk også at det ikke finnes noen steder på internett (eller i verden forøvrig) hvor det er garantert at alle har folkeskikk - gjør du deg sårbar risikerer du alltid reaksjoner. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo enten skrive en bok, ha en dagbok på KG, en blogg eller noe slikt? På en blogg kan du ha nulltoleranse og bare slette kommentarer som ikke har folkeskikk.

Anonymkode: 3f99c...e0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar! Å skrive en bok har jeg tenkt litt på, men jeg ønsker vel et "løsere" format eller hva jeg skal kalle det; mer som en slags dagbok. Blogging vet jeg lite om, er det ikke slik at man må være en identifiserbar person? Eller går det an å være helt anonym bak et brukernavn?

Jeg vet godt at andre ikke er nødt til å lytte om de ikke vil, og at folkeskikken kan være så som så over hele internett som i resten av verden - men det er derfor jeg spør om noen vet om nettsteder som likevel kan være bedre sånn sett. Jeg tar gjerne tilbakemeldinger, men finnes det ingen steder på nett(eller utenom) man kan være sårbar uten å angripes stygt?

- TS

Endret av Rhodiola
sammenslåing med etterfølgende innlegg for å sette inn signatur for TS - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å ha kommentarfelt på en blogg.

Anonymkode: 3fa21...458

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør siden jeg er usikker på dette:

Går det an å ha blogg uten å bruke eget navn? I såfall - hvor? Grunnen til at jeg ikke vil vise navn er hensyn til egen sikkerhet; bruker ikke FB eller lignende.

Tilbakemeldinger og kommentarer tar jeg gjerne på det jeg skriver, men er det noen som vet om steder med hovedsaklig bra oppførsel blant folk? Jada, verden er full av jævler og det vet jeg fra før, men er det steder med færre av dem?

Beklager at jeg maser om dette, men dette er viktig for meg. Jeg har prøvd så mange ganger før å nå fram og bli lyttet til av noen, og møtt noe godt iblant men også mange avvisninger og mye stygg oppførsel i retur, og vil bare vite om det er noen mulighet for meg å fortelle.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt profil her en tid, og har egentlig ikke lyst til å bruke den til dette, for da kan jeg raskt bli gjenkjent av folk som ikke vil meg vel. Har tenkt på å slette profilen og "starte med blanke ark" med å skrive dagbok her på KG, men jeg har egentlig ikke lyst til å miste den profilen og personaen jeg allerede har. 

Du kan lage en ny profil uten å slette den gamle, og så kan du fortsette som før med den gamle og bruke den nye til det særskilte formålet du ønsker 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, CAPS LOCK said:

Du kan lage en ny profil uten å slette den gamle, og så kan du fortsette som før med den gamle og bruke den nye til det særskilte formålet du ønsker 

Jeg trodde sånt var regelbrudd? Men hvis det faktisk er greit, så er jo det absolutt noe å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor på vestlandet ville jeg gjerne ha møtt deg for jeg sitter med mye av samme følelsene selv og føler meg så alene:( har også tenkt på blogg. Jeg har tenkt på det med kommentarer og sånt og at jeg ville prøvd å finne en venn som kunne være moderator liksom. Fjerne stygge kommentarer før jeg ser dem... Er for skjør til det ...

Anonymkode: e9fd5...36c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg trodde sånt var regelbrudd? Men hvis det faktisk er greit, så er jo det absolutt noe å vurdere.

Det er ikke regelbrudd å ha flere brukere her 

Kan vi få en liste over moderatorenes andre brukernavn? - Tilbakemeldinger og informasjon - Kvinneguiden Forum

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det som vel er regelbrudd er å diskutere med seg selv i samme tråd. Ikke to profiler. Rett meg gjerne dere som vet om jeg tar feil

Anonymkode: 4f3e2...03d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk KG. Les "brukerbetingelsene". Jeg la lett sjokkert merke til at når du skriver her eier KG det du skriver og står fritt til å bruke innholdet. 

Jeg er også ei som er i samme situasjon. Jeg er for fysisk og psykisk utmattet til det nå, men håper jeg klarer å komme meg nok til å begynne å skrive. 

Lær deg blogspot. Du bruker ikke eget navn, men finner ett bloggnavn. Du kan skrive skjult, og når/om du åpner bloggen behøver du ikke ha kommentarfelt, eller restriktert slik at du/medhjelper må godkjenne kommentarer før publisering. Det jeg liker mest ved tanken på blogspot er mulighet for å lage tags. Å skrive vil trigge minner, it will be a messy affair, men med tags kan du lett finne frem tidligere skriving ved trykk på emnetagg. 

Anonymkode: ef73a...c06

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/12/2022 at 10:20 AM, CAPS LOCK said:

Ok, da vet jeg det. Takk for svar! 👍

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke bruk KG. Les "brukerbetingelsene". Jeg la lett sjokkert merke til at når du skriver her eier KG det du skriver og står fritt til å bruke innholdet. 

Jeg er også ei som er i samme situasjon. Jeg er for fysisk og psykisk utmattet til det nå, men håper jeg klarer å komme meg nok til å begynne å skrive. 

Lær deg blogspot. Du bruker ikke eget navn, men finner ett bloggnavn. Du kan skrive skjult, og når/om du åpner bloggen behøver du ikke ha kommentarfelt, eller restriktert slik at du/medhjelper må godkjenne kommentarer før publisering. Det jeg liker mest ved tanken på blogspot er mulighet for å lage tags. Å skrive vil trigge minner, it will be a messy affair, men med tags kan du lett finne frem tidligere skriving ved trykk på emnetagg. 

On 8/12/2022 at 7:04 AM, AnonymBruker said:

Hvis du bor på vestlandet ville jeg gjerne ha møtt deg for jeg sitter med mye av samme følelsene selv og føler meg så alene:( har også tenkt på blogg. Jeg har tenkt på det med kommentarer og sånt og at jeg ville prøvd å finne en venn som kunne være moderator liksom. Fjerne stygge kommentarer før jeg ser dem... Er for skjør til det ...

Takk for svar, dere to! Veldig nyttig informasjon om blogspot, og ikke minst det om eierskapet KG har på hva som skrives her.

Det er leit å høre at dere sliter, og jeg kjenner meg igjen i det dere forteller om dere selv. AB ef73a...c06: Når det gjelder trigging av minner, vet jeg at jeg har fått det aller, aller meste fram i hukommelsen, spesielt de mest alvorlige hendelsene. Mye var fortrengt i mange år, men nå har jeg det klart for meg. Jeg har brukt lang tid på å gruble og reflektere, og dét ganske så alene - kanskje derfor behovet for å fortelle har blitt sterkere. Jeg er som før nevnt sliten av å sitte alene med alt.

Og til deg AB e9fd5...36c: Dessverre bor jeg ikke på Vestlandet men i Oslo, og nå sitter jeg her og tenker på om jeg bare skal "oute" meg selv her i tråden slik at du kan skrive til meg på PM. La meg få kjenne litt på det, for jeg synes det er trist å tenke på alle som sliter alene.

Klem til dere, og takk til alle som har svart i tråden 🙂

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

(1)ikke minst det om eierskapet KG har på hva som skrives her.

(2)Når det gjelder trigging av minner, vet jeg at jeg har fått det aller, aller meste fram i hukommelsen, spesielt de mest alvorlige hendelsene. Mye var fortrengt i mange år, men nå har jeg det klart for meg. Jeg har brukt lang tid på å gruble og reflektere, og dét ganske så alene - kanskje derfor behovet for å fortelle har blitt sterkere. Jeg er som før nevnt sliten av å sitte alene med alt.

(3)Og til deg AB e9fd5...36c: Dessverre bor jeg ikke på Vestlandet men i Oslo, og nå sitter jeg her og tenker på om jeg bare skal "oute" meg selv her i tråden slik at du kan skrive til meg på PM. La meg få kjenne litt på det, for jeg synes det er trist å tenke på alle som sliter alene.

Numero uno, my friggin pleasure!
Det var aller siste oppdatering av disse betingelsene jeg leste dette.
Da skjønte jeg hvordan de får skrevet alle historiene jeg ser under trådene om jeg scroller for langt 😂, og om jeg ikke har fortalt så mye om eget her før så kjente jeg en dør til å skrive på KG noensinne lukket seg.
Det hadde jo vært sånn passe i stil med resten av livet, at det ble til en +serie på KG  om jeg klarer å skrive før jeg dauer for så å ikke bli trodd, for legen min har muligens + på KG og har hørt historien før. Han leser ihvertfall ikke Dagens Medisin eller Forskning.no
I og med at han tilsto til at han så Prince of Bel Air og aldri hadde hørt om Big Bang Theory så er det tids- og intellektuelt innholdsmessig riktig at han leser "Det Sanne"  🙄

1833530868_DetSanne.thumb.jpg.c16d82f093a82e52654be2b460fbe81a.jpg

(2)  Jeg var inne på TV- og film på lørdag og leste, om hvor dårlige 80-talls filmer var. Så jeg slo opp noen lister, for vi så mye film og det var tenårene mine. På en liste lå Farlig Begjær og *boom* så husket jeg at jeg og moren min var på kino og så den. Jeg må ha tatt min mor med på kino, det er ikke noe hun ville gjort for meg.
Jeg har få gode minner av henne og hennes siste handlinger mot meg knuste alle illusjoner om at de var noe mer en tidsfordriv for henne, ikke mor- datter opplevelser. 
Jeg husket at vi satt på balkongen og at mamma skvatt sånn og at jeg måtte jobbe heftig med å ikke le for det hadde ikke moren min tålt, men latteren var av glede over at hun aldri hadde vært på kino før, aldri så film og hadde den opplevelsen med meg. Det hadde hun ikke skjønt om jeg hadde klart å forklare henne dengang uansett. 
Da måtte jeg grine litt gitt. 

Jeg har og sitti og tenkt alene og føler jeg har fått opp alt, men så dukker det sånne ting opp som gjør at jeg får litt angst, for jeg har seriøst taket på dissosiering og ikke hatt noen tilgang på terapi. 
Jeg står støtt i det store og hele bildet, men jeg og har voldsomt behov for å få det ut, få fortalt, selv om, ja, bryr noen seg?
Her hviler det eneste triste arkiv jeg vet om.

Jeg vet ikke helt hvorfor det er så viktig for meg engang og jeg kjenner det stresser meg litt for jeg skal argumentere for "hele meg" for legen min til uken. Fagkompetansen om "barn som meg" er der, den praktiseres bare ikke. 
Jeg har holdt psyken min i egen hånd, men jeg får ikke tilgang til sykehusets ressurser slik jeg får til eget hode.
Synd, for det finnes sikkert en Youtube-video som forklarer meg hvordan bytte en hoftekule, så hadde jeg sluppet å tjate på legen og hodet hadde ikke slitt så voldsomt med å holde seg oppe at jeg blir så sliten.

(3) Det skal du bare gjøre hvis DU har ønske om å ha noen å snakke med og støtte deg på. Lov deg selv det!

Jeg vet jo ikke om det jeg sier nå har vært noe som har vært ditt problem, men definitivt mitt, å ta ansvar for andres følelser. Det er så mange ensomme mennesker der ute og jeg kan ikke gå inn på` Vennskap og sosiale relasjoner` for jeg får samme reaksjon. 

Men, om du lander på at du ønsker deg det, noen å gå med, se om du finner tonen, behøver du ikke oute din daglige bruker, du kan lage en kun til dette formål og jeg kommer også til å sende deg en pm. 
Da kan du pm`e i vei anonymt før du tar noen beslutninger om nærmere kontakt med andre brukere. 
Vi kan finne steder å skrive utenom KG anonymt. Jeg kan ihvertfall. 😉
Noe er det igjen av jenta som var en overraskende skrekk for mine småborgerlige venninners foreldre og mine proletariat-venninners tryggeste person å sende datteren avgårde på fest med :fnise:
Det hadde vært fantastisk om vi var flere. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://wordpress.com 

Her kan du lage deg en helt anonym bloggkonto. (Lag deg en anonym e-postkonto i tillegg, så er du helt sikker på at ingen fanger opp hvem du er). 
Wordpress er også veldig enkel å endre utseende på slik at du får din helt egne stil. Du kan velge om du vil ha åpent kommentarfelt, forhåndsgodkjente kommentarer, eller ikke kommentarer i det hele tatt.

Anonymkode: 480ce...389

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS her. Vil igjen si takk til dere som skriver i tråden! Jeg kjenner at det treffer noe skikkelig og setter mye i sving. Dette ble veldig spennende! Nå er jeg i grublemodus, men skal skrive et mer ordentlig svar så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 8/13/2022 at 8:21 PM, AnonymBruker said:

Og til deg AB e9fd5...36c: Dessverre bor jeg ikke på Vestlandet men i Oslo, og nå sitter jeg her og tenker på om jeg bare skal "oute" meg selv her i tråden slik at du kan skrive til meg på PM. La meg få kjenne litt på det, for jeg synes det er trist å tenke på alle som sliter alene.

Hvis du ender med å ville prates anonymt over nett selv om vi bor på forskjellig kant så er jeg veldig åpen for det. Kanskje vi kan begge få dempet noen av behovene vi sitter alene med, på den måten er jo internett helt fantastisk. Jeg føler meg ofte helt alene i verden, men så hjelper det litt å tenke at vi er mange andre i samme posisjone.. Tenker vi står sammen i stillheten på en måte! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 8/15/2022 at 12:27 PM, AnonymBruker said:

Hvis du ender med å ville prates anonymt over nett selv om vi bor på forskjellig kant så er jeg veldig åpen for det. Kanskje vi kan begge få dempet noen av behovene vi sitter alene med, på den måten er jo internett helt fantastisk. Jeg føler meg ofte helt alene i verden, men så hjelper det litt å tenke at vi er mange andre i samme posisjone.. Tenker vi står sammen i stillheten på en måte! 

Anonymkode: e9fd5...36c , klarer ikke å slutte å tenke på deg. Jeg er c06. Du trakk nok en likhets-sår nerve hos meg, så jeg lagde en bruker. Send meg en pm om du vil?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...