Gå til innhold

Tips til og erfaring med ulike gjeterhundraser?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hele livet hatt border collie, og har nå en tispe som begynner å bli godt voksen. Et par år har jeg tenkt på at jeg skal ha en hund til når bc-en sitt tempo begynner å gå ned og livssituasjon generelt er optimal for ett nytt tilskudd.

Jeg har mye kjærlighet for rasen "min", men er lysten på å bli kjent med en annen type gjeterhund. Gjerne en som har noe av samme førerfokuset og kjappheten til bc-en, men ikke fullt så høyt driv og sensitivitet. Jeg er oftere i parken enn på beitet for å si det slik. Jeg liker veldig godt å drive med lydighet, triks, agility og trekk i ny og ned. Har lyst til å prøve spor/søk/rundering, men det blir ikke med nåværende hund. En hund som kan være i omgivelser hvor det skjer litt, på toget, gågaten og besøk er viktig for meg. 

Gemytt, helse og tilgjengelighet er interessant å vite litt om. Jeg er noe opphengt i hvit gjeterhund, men blir skeptisk når det virker som de er plaget med tarm/allergi, innavl og nervøsitet. Ellers har jeg vært innom korthåret collie, groenendael, tervueren og english sheperd. Men vet ikke så mye om disse. Noen som vil komme med tips/erfaring om disse eller andre gjeterhundraser? 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt både groenendael, tervueren og malinois.

Dessverre synes jeg de har fått en del dårligere mentalitet enn hva de hadde tidligere, så det viktigste er å være nøye med valg av oppdretter. Det er en del som fremdeles ønsker å bruke de og avler mer på bruksegenskaper og mentalitet, men mange har også avlet mer mot utstilling og familiehund og endt opp med engstelige og utagerende hunder. 

De er fantastiske dersom man får riktig individ. Og de gjør det godt innen både bruks, igp, redningshunder, lydighet osv. Ang. helse ble det gjennomført en undersøkelse for noen år siden, resultatet av den finner du nederst på denne siden: Avlsrådet | NBFK

Anonymkode: 06b33...b8d

Skrevet

Hvis du kunne tenkt deg å gå ned i størrelse kan du ta en titt på Schipperke. Etter min erfaring er de ganske like de store Belgierne i lynne, men med noe mindre skarphet. Det er virkelig store hunder i små kropper så ikke la deg lure av størrelsen. Det er en veldig frisk rase uten noen spesifikk sykdomsproblematikk (bortsett fra en autoimmun som så vidt jeg vet bare finnes i den amerikanske bestanden) og de lever gjerne til de er rundt 16 år. 

• Liker 1
Skrevet
netpuppy skrev (1 time siden):

Hvis du kunne tenkt deg å gå ned i størrelse kan du ta en titt på Schipperke. Etter min erfaring er de ganske like de store Belgierne i lynne, men med noe mindre skarphet. Det er virkelig store hunder i små kropper så ikke la deg lure av størrelsen. Det er en veldig frisk rase uten noen spesifikk sykdomsproblematikk (bortsett fra en autoimmun som så vidt jeg vet bare finnes i den amerikanske bestanden) og de lever gjerne til de er rundt 16 år. 

Verdens minste gjeterhund faktisk! Ikke hørt om før, de var jo litt artige. Hadde gjettet det var en type spisshund om jeg så den ute på tur. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt både groenendael, tervueren og malinois.

Dessverre synes jeg de har fått en del dårligere mentalitet enn hva de hadde tidligere, så det viktigste er å være nøye med valg av oppdretter. Det er en del som fremdeles ønsker å bruke de og avler mer på bruksegenskaper og mentalitet, men mange har også avlet mer mot utstilling og familiehund og endt opp med engstelige og utagerende hunder. 

De er fantastiske dersom man får riktig individ. Og de gjør det godt innen både bruks, igp, redningshunder, lydighet osv. Ang. helse ble det gjennomført en undersøkelse for noen år siden, resultatet av den finner du nederst på denne siden: Avlsrådet | NBFK

Takk for svar. Synd hva populariteten gjør med avelen på mange raser.  Jeg har fått inntrykket av at malinois er noe skarpere og har høyere driv enn de andre belgiske fårehundene, stemmer det etter din erfaring? Jeg innbiller meg at malle hadde blitt mye hund for meg, men usikker om det stemmer. 

Skrevet

"Jeg er noe opphengt i hvit gjeterhund, men blir skeptisk når det virker som de er plaget med tarm/allergi, innavl og nervøsitet."  /       Vel samme her. Men ante ikke at de hadde disse plagene. Gjelder det kun de useriøse?  vet feks en på Finn som stadig selger Hvit G uten stamtavle.

Skrevet
Anonymbruker*** skrev (1 time siden):

Takk for svar. Synd hva populariteten gjør med avelen på mange raser.  Jeg har fått inntrykket av at malinois er noe skarpere og har høyere driv enn de andre belgiske fårehundene, stemmer det etter din erfaring? Jeg innbiller meg at malle hadde blitt mye hund for meg, men usikker om det stemmer. 

Nja, maller avles både rolige og skarpe, så man kan finne bedagelige maller også. Men det er hos mallene man hovedsakelig finner de som avler for politi, forsvar osv. Det er ikke så mange som avler de andre til det bruket, så mallene stikker seg ofte ut. Men man kan jo også krysse enkelte av typene med hverandre og få de registrert som den pelstypen de får, så man kan for eksempel blande malle og terv og få terv med skarpheten til en malle. 

Jeg ville uansett ikke gått for belger med mindre du har et mål og en plan om å trene en del, de trives jo med å bli brukt. Og jeg er ganske sikker på at en del av adferdsproblemene man ser nå kommer på grunn av lite trening og aktivisering. Jeg tror det er en del stress, oppsamlet energi og lite lydighet hos de med problemer. 

• Liker 1
Skrevet
Try2 skrev (11 minutter siden):

"Jeg er noe opphengt i hvit gjeterhund, men blir skeptisk når det virker som de er plaget med tarm/allergi, innavl og nervøsitet."  /       Vel samme her. Men ante ikke at de hadde disse plagene. Gjelder det kun de useriøse?  vet feks en på Finn som stadig selger Hvit G uten stamtavle.

Jeg hadde beundret rasen lenge før jeg leste/hørte om de negative aspektene selv. Nervøsitet (eller at de kunne være var for fremmede) var en del av rasestandaren før, men det har vært en del av avelsstrategien i mange år få vekk denne "egenskapen". Jeg har inntrykket av det har bedret seg mye. Innavl så jeg diskuert i fb gruppen for rasen (og tror det er nevnt i avlsstrategien å utvide genetisk variasjon). Skal sies at det er en utfordring for mange raser. Tarm/allergi er nok den påstanden jeg har minst dekning for, har bare sett noen hundefolk nevne det. 

Alt i alt har jeg fremdeles inntrykket av at det er en relativt sunn rase med godt gemytt. Som du nevner finnes det alltid useriøse oppdrettere, så det gjelder å velge rette linjer. Og jeg er på ingen måte noen ekspert på disse hundene, har bare lest om dem og beundret dem en god stund 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nja, maller avles både rolige og skarpe, så man kan finne bedagelige maller også. Men det er hos mallene man hovedsakelig finner de som avler for politi, forsvar osv. Det er ikke så mange som avler de andre til det bruket, så mallene stikker seg ofte ut. Men man kan jo også krysse enkelte av typene med hverandre og få de registrert som den pelstypen de får, så man kan for eksempel blande malle og terv og få terv med skarpheten til en malle. 

Jeg ville uansett ikke gått for belger med mindre du har et mål og en plan om å trene en del, de trives jo med å bli brukt. Og jeg er ganske sikker på at en del av adferdsproblemene man ser nå kommer på grunn av lite trening og aktivisering. Jeg tror det er en del stress, oppsamlet energi og lite lydighet hos de med problemer. 

Ikke sant. Ja, jeg har nok dannet meg et visst bilde av å nesten bare se mallen brukt av forsvar og politi. De eneste jeg brukte litt tid med og observerte var eid av en som hadde trent tjenestehunder og hadde dem oppstallet primært ute.

Trener nok hunden min like mye som jeg går tur, og har gjort det samme med bc-ene jeg har at ansvar for i perioder. Satser på en mer konkret plan for den dagen jeg skaffer valp/unghund. Fantaserer om å trene opp til ettersøkshund, men må nok se ann både egen og hunds egnethet 😅

Skrevet
2 hours ago, Anonymbruker*** said:

Verdens minste gjeterhund faktisk! Ikke hørt om før, de var jo litt artige. Hadde gjettet det var en type spisshund om jeg så den ute på tur. 

De har det typiske spisshund utseende, ja. Men det er en veldig gammel rase og var faktisk den første rasen med eget hundeshow helt tilbake på 1600-tallet. Man mener vel at Schipperke og Groendal for noen hundre år siden kan ha stammet fra samme rase som ble avlet i forskjellige retninger, men hvor sant det er vet jeg ikke. Men de har jo litt den samme pelskragen rundt nakken og stammer fra samme område, så det er jo mulig. 

Jeg har hatt to Schipperker og er veldig glad i rasen, men det spørs jo hvilket bruksområde du tenker på, for den er jo ikke så stor. Viljen og evnen har de til det meste, men dersom du ser for deg for eksempel en ettersøkshund kan jo størrelsen bli en utfordring i veldig ulendt terreng eller dyp snø. 

Skrevet

Anbefaler deg australsk kelpie. Flotte, rolige hunder med en enorm lærevilje og arbeidslyst.

Skrevet
Blåjojo skrev (9 timer siden):

Anbefaler deg australsk kelpie. Flotte, rolige hunder med en enorm lærevilje og arbeidslyst.

Har sett en i action på sauen faktisk! Utseendemessig kanskje ikke helt etter min smak, men de virker absolutt som noen arbeidsjern. 

Skrevet
Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden):

Har sett en i action på sauen faktisk! Utseendemessig kanskje ikke helt etter min smak, men de virker absolutt som noen arbeidsjern. 

Ja de har en enorm arbeidslyst og blir aldri sliten. Hadde en for mange år siden. Når den ble varm gikk den og la seg i en bekk, drakk litt vann og var klar for mer jobb.

Skrevet

Har du sjekket ut Västgötaspets? Omgjengelig og trivelig hund. 

Anonymkode: 4f05e...4d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du sjekket ut Västgötaspets? Omgjengelig og trivelig hund. 

Anonymkode: 4f05e...4d8

Ikke hørt om før, men sjekket ut rasen litt. Pene hunder! En del vaktinstinkt og bjeffing? Jeg har litt lav terskel for bjeff og støy 😅

Skrevet

Vi har en aussie. Nydelig hund som er lettlært og kjapp, sterk i hodet og en smule sta🤭 Anbefales på det varmeste.

Anonymkode: 0b17f...45e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har en aussie. Nydelig hund som er lettlært og kjapp, sterk i hodet og en smule sta🤭 Anbefales på det varmeste.

Anonymkode: 0b17f...45e

Takk for anbefalningen!

Skrevet

Vi har en aussie (australian shepherd) valp på 3,5 måneder - har ingen erfaring med gjeterhund tidligere og er så langt veldig positivt overrasket. Samboeren er oppvokst med BC. I følge han er de veldig like, men han mener at aussiene har bedre "av" knapp?

Jeg er oppvokst med husky og malamuter, så som sagt jeg har ingen erfaring med gjeterhunder - men valpen vår er så langt en fin og normal valp, SÆRDELES glad i folk - skal helst hilse på absolutt alle 😂

Anonymkode: 83b67...afb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har en aussie (australian shepherd) valp på 3,5 måneder - har ingen erfaring med gjeterhund tidligere og er så langt veldig positivt overrasket. Samboeren er oppvokst med BC. I følge han er de veldig like, men han mener at aussiene har bedre "av" knapp?

Jeg er oppvokst med husky og malamuter, så som sagt jeg har ingen erfaring med gjeterhunder - men valpen vår er så langt en fin og normal valp, SÆRDELES glad i folk - skal helst hilse på absolutt alle 😂

Anonymkode: 83b67...afb

Så bra det går fint med valpen! Jeg har mye erfaring med bc og lite med aussie, men tviler ikke på at de har bedre "avknapp". Den er stort sett noe man må jobbe mye med hos border collien 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...